Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tt in nek of op keel plaatsen ?

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Wil de hond schreef:Iemand die vindt dat alles wat een hond op kommando doet "kunstjes" zijn weet volgens mij niet alleen niet waar de klepel hangt maar heeft zelfs de klok nog niet eens horen luiden.

Kunstjes, Zepenko, zijn al die dingetjes die jouw circushonden opvoeren.
Ik denk dat menig politieagent/hondengeleider erg dankbaar is voor de kunstjes die de honden laten zien :wink:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

zepenko schreef:
malinois schreef:
zepenko schreef:Is goed, maar dan kan het nodig zijn om weer helemaal opnieuw te beginnen, omdat de hond in de aanleerfase al helemaal verpest is door het onduidelijk aan te leren of te veel agressie te kweken bv.
hooo... even... agressie kweken? z'n driften moeten natuurlijk hoog blijven anders bijt hij niet....
Tuurlijk wel. Het bijten op een pakwerker is gewoon een veredelde vorm van een trekspelletje met een flos. En daar heb je uiteraard motivatie van de hond voor nodig (of drift als je het zo wil noemen). En misschien wel belangrijker is dat er voldoende motivatie (of drift) is om los te laten (op commando).
Een voorbeel van de klok wel hebben horen luiden............. Er bestaat geen drift om los te laten. Die buitdrift is de drift. Het appel zorgt voor het los laten. Drift is dus niet hetzelfde als motivatie.

Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Ca Cajuina schreef:
zepenko schreef:
malinois schreef:
zepenko schreef:Is goed, maar dan kan het nodig zijn om weer helemaal opnieuw te beginnen, omdat de hond in de aanleerfase al helemaal verpest is door het onduidelijk aan te leren of te veel agressie te kweken bv.
hooo... even... agressie kweken? z'n driften moeten natuurlijk hoog blijven anders bijt hij niet....
Tuurlijk wel. Het bijten op een pakwerker is gewoon een veredelde vorm van een trekspelletje met een flos. En daar heb je uiteraard motivatie van de hond voor nodig (of drift als je het zo wil noemen). En misschien wel belangrijker is dat er voldoende motivatie (of drift) is om los te laten (op commando).
Een voorbeel van de klok wel hebben horen luiden............. Er bestaat geen drift om los te laten. Die buitdrift is de drift. Het appel zorgt voor het los laten. Drift is dus niet hetzelfde als motivatie.
Als het loslaten goed aangeleerd is, kan het net zo goed werkdrift zijn of ook buitdrift, als de buit na het loslaten groter is dan voor het loslaten. Heeft dus alles met motivatie om iets te doen te maken.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Gisteren weer een "leuk" voorbeeld gezien van een pup die zonder grenzen aan te geven opgroeit.
Er kwam een boer op de club met zijn x-mechelpup. Pup was nu 4 maanden, maar al behoorlijk uit de kluiten gewassen (was al groter dan Marouck :mrgreen: )
Pup gromde naar alles wat ie zag en zijn baas negeerde dat maar gewoon.
Even later werd ook duidelijk waarom de baas rubberen laarzen onder zijn korte broek aan had. :19: Pup beet continu in die laarzen (baas liet hem lekker doen) en reed continu tegen het been van zijn baas omhoog. :eek:

Eigenlijk zat de boer nu al met zijn handen in het haar, want de pup was wel lief maar kende ook geen grenzen. Hij kwam dus hulp vragen, gelukkig maar :wink: . Hij heeft nu wat aanwijzingen gehad hoe om te gaan met dit gedrag en in oktober komt ie bij ons trainen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

zepenko schreef:Ik denk dat er in de opbouw van het aanleren wat dingen beter kunnen, waardoor een heleboel problemen die later aan het licht zouden komen, niet meer ontstaan. Als voorbeeld denk ik dan aan het loslaten van de mouw of idd wachten met richting de pakwerker gaan tot het commando gegeven is. Als dit in de aanleerfase goed is opgebouwd, heb je hier later geen problemen meer mee en hoeft er ook niet gecorrigeerd te worden (met een positieve straf).
lekker ding... luister nou eens even. Ik heb dit voorbeeld al eerder gegeven. Mijn reu wilde nooit een balletje lossen, als pup al niet. Ruilen deed hij niet, want voedsel interesseerde hem geen bal. Aangezien dat alleen maar gegroeid is met de maanden en ik hem van een of andere doedel van een kc hem dus niet mocht corrigeren bleef hij groeien met alle gevolgen van dien(grommen etc.)... niks never nooit meer lossen.
Ik moest maar met een worstje gaan staan en ruilen, nou ik heb er geloof ik 3 trainingsavonden gestaan met een grote hemaworst hij keek er niet eens naar. Toen heb ik hem dus een klap voor z'n kop gegeven omdat ik er zo kriegel van werd en walla... kwartje was gevallen.
Toen loste hij ineens wel :idea:
Was ook meteen van de training afgeschopt maar dat kon me toen al meer weinig schelen want mijn training bestond toch voornamelijk uit het in m'n hand houden van een hemaworst. Daarna zijn we gelukkig met hem in de africhting gekomen waar een normale correctie op z'n tijd wel toegestaan is. (als jij daar je hond compleet in elkaar staat te roppen hoef je trouwens ook niet weer te komen hoor!)
Hij lost nu prima en ook met de mouw geen probleem.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
zepenko
Zeer actief

malinois schreef:
zepenko schreef:Ik denk dat er in de opbouw van het aanleren wat dingen beter kunnen, waardoor een heleboel problemen die later aan het licht zouden komen, niet meer ontstaan. Als voorbeeld denk ik dan aan het loslaten van de mouw of idd wachten met richting de pakwerker gaan tot het commando gegeven is. Als dit in de aanleerfase goed is opgebouwd, heb je hier later geen problemen meer mee en hoeft er ook niet gecorrigeerd te worden (met een positieve straf).
lekker ding... luister nou eens even. Ik heb dit voorbeeld al eerder gegeven. Mijn reu wilde nooit een balletje lossen, als pup al niet. Ruilen deed hij niet, want voedsel interesseerde hem geen bal. Aangezien dat alleen maar gegroeid is met de maanden en ik hem van een of andere doedel van een kc hem dus niet mocht corrigeren bleef hij groeien met alle gevolgen van dien(grommen etc.)... niks never nooit meer lossen.
Ik moest maar met een worstje gaan staan en ruilen, nou ik heb er geloof ik 3 trainingsavonden gestaan met een grote hemaworst hij keek er niet eens naar. Toen heb ik hem dus een klap voor z'n kop gegeven omdat ik er zo kriegel van werd en walla... kwartje was gevallen.
Toen loste hij ineens wel :idea:
Was ook meteen van de training afgeschopt maar dat kon me toen al meer weinig schelen want mijn training bestond toch voornamelijk uit het in m'n hand houden van een hemaworst. Daarna zijn we gelukkig met hem in de africhting gekomen waar een normale correctie op z'n tijd wel toegestaan is. (als jij daar je hond compleet in elkaar staat te roppen hoef je trouwens ook niet weer te komen hoor!)
Hij lost nu prima en ook met de mouw geen probleem.
Volgens mij ligt het ook hier aan de methode van aanleren, dat er in eerste instantie niet gelost werd. Niet elke hondenschool of kc die op een beloningsgerichte manier opvoeden/trainen zijn goede hondenscholen. Daarvan weet ook zeker de helft niet waar ze mee bezig zijn. Ik denk dat als jou en je hond op een goede manier lossen was aangeleerd, je geen klap op zijn kop had hoeven geven.
Jij schrijft het alleen nu zo dat het lijkt alsof de hele visie van beloningsgericht opvoeden/trainen, zonder positieve straffen niet werkt. Of in ieder geval niet bij jouw honden. Maar bij de scholen/kc's die vanuit deze visie werken dient ook het kaf van het koren te worden gescheiden.
zepenko
Zeer actief

Inge schreef:Gisteren weer een "leuk" voorbeeld gezien van een pup die zonder grenzen aan te geven opgroeit.
Er kwam een boer op de club met zijn x-mechelpup. Pup was nu 4 maanden, maar al behoorlijk uit de kluiten gewassen (was al groter dan Marouck :mrgreen: )
Pup gromde naar alles wat ie zag en zijn baas negeerde dat maar gewoon.
Even later werd ook duidelijk waarom de baas rubberen laarzen onder zijn korte broek aan had. :19: Pup beet continu in die laarzen (baas liet hem lekker doen) en reed continu tegen het been van zijn baas omhoog. :eek:

Eigenlijk zat de boer nu al met zijn handen in het haar, want de pup was wel lief maar kende ook geen grenzen. Hij kwam dus hulp vragen, gelukkig maar :wink: . Hij heeft nu wat aanwijzingen gehad hoe om te gaan met dit gedrag en in oktober komt ie bij ons trainen.
Als je hiermee bedoelt te zeggen mijn honden door mijn visie op opvoeden en trainen, zonder grenzen opgroeien, moet ik je toch tegenspreken. Zoals ik al eerder aangaf wordt dominant gedrag (zoals rijden en corrigerend bijten) ook hier niet getolereerd. Maar de oplossing ga ik zoeken in de oorzaak van het probleem. Ik kan me goed voorstellen dat in jouw voorbeeld de boer wat dominantiebevestigend gedrag moet gaan laten zien, om er voor te zorgen dat de hond niet dominant over de baas wordt. En dat er een uitlaatklep moet komen voor de energie van de pup bv. Maar ik zou toch zeker geen tt, slipketting of prikband om de hond hangen of grove positieve straffen gaan geven. (Niet dat dit advies gegeven is door jullie hoor)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:Volgens mij ligt het ook hier aan de methode van aanleren, dat er in eerste instantie niet gelost werd. Niet elke hondenschool of kc die op een beloningsgerichte manier opvoeden/trainen zijn goede hondenscholen. Daarvan weet ook zeker de helft niet waar ze mee bezig zijn. Ik denk dat als jou en je hond op een goede manier lossen was aangeleerd, je geen klap op zijn kop had hoeven geven.
Jij schrijft het alleen nu zo dat het lijkt alsof de hele visie van beloningsgericht opvoeden/trainen, zonder positieve straffen niet werkt. Of in ieder geval niet bij jouw honden. Maar bij de scholen/kc's die vanuit deze visie werken dient ook het kaf van het koren te worden gescheiden.
ik geef ermee aan dat in mijn geval er dus niet gestraft mocht worden en ik dat met m'n domme kop ook braaf heb aangenomen, de hond hierdoor alleen maar sterker werd en groeide in z'n buitdrift..... Wat ze daar dan mee moesten doen wisten ze eigenlijk ook niet. Ze kwamen niet verder dan hun worst-en-ruiltheorie die niet werkte.

En ja, hij wist duvelsgoed wat lossen op commando was hoor, want met een stok o.i.d. deed hij het wel.. maar balletje dus absoluut niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:als de buit na het loslaten groter is dan voor het loslaten.
de mouw is toch de grootste en mooiste buit die de hond kan krijgen!
Dat wordt ze juist aangeleerd, als ze goed en vol bijten dan mogen ze de mouw (de buit!) winnen!
Dan kun je met balletjes gaan gooien of weet ik wat daar hebben de meeste honden dan totaal geen oog meer voor.
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

malinois schreef:
Dat wordt ze juist aangeleerd, als ze goed en vol bijten dan mogen ze de mouw (de buit!) winnen!
Dan kun je met balletjes gaan gooien of weet ik wat daar hebben de meeste honden dan totaal geen oog meer voor.
Wat je eigenlijk doet is dat het goed bijten beter beloont wordt, dan het lossen. T'is toch op z'n minst lastig als hierdoor je hond na een aantal keer winst, de buit niet meer los laat. Dan moet je weer gaan corrigeren voor het loslaten. Als je het dus anders zou aanleren heb je in ieder geval veel minder kans dat er niet meer gelost wordt op commando.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:
malinois schreef:
Wat je eigenlijk doet is dat het goed bijten beter beloont wordt, dan het lossen. T'is toch op z'n minst lastig als hierdoor je hond na een aantal keer winst, de buit niet meer los laat. Dan moet je weer gaan corrigeren voor het loslaten. Als je het dus anders zou aanleren heb je in ieder geval veel minder kans dat er niet meer gelost wordt op commando.
met het risico dat de hond slecht gaat bijten wat dus het belangrijkste is voor de sport of voor het werk. Je hebt weinig aan een politiehond als hij op het moment supreme niet bijt maar gaat zitten wachten op z'n balletje :roll:
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

malinois schreef:
zepenko schreef:
malinois schreef:
met het risico dat de hond slecht gaat bijten wat dus het belangrijkste is voor de sport of voor het werk. Je hebt weinig aan een politiehond als hij op het moment supreme niet bijt maar gaat zitten wachten op z'n balletje :roll:
Da's natuurlijk gewoon onzin.
visaton
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Hollandse herder

Ongelezen bericht door visaton »

zepenko schreef:
malinois schreef:
zepenko schreef:
malinois schreef: de mouw is toch de grootste en mooiste buit die de hond kan krijgen!
Dat is geen onzin, een diensthond waar geen plicht op zit en werk voor een balletje, is onbetrouwbaar in zijn werk
Afbeelding

Ervaring is de naam die we geven aan de optelsom van onze fouten.
zepenko
Zeer actief

visaton schreef:
zepenko schreef:
malinois schreef:
zepenko schreef: Wat je eigenlijk doet is dat het goed bijten beter beloont wordt, dan het lossen. T'is toch op z'n minst lastig als hierdoor je hond na een aantal keer winst, de buit niet meer los laat. Dan moet je weer gaan corrigeren voor het loslaten. Als je het dus anders zou aanleren heb je in ieder geval veel minder kans dat er niet meer gelost wordt op commando.
Dat is geen onzin, een diensthond waar geen plicht op zit en werk voor een balletje, is onbetrouwbaar in zijn werk
Dus jij zegt eigenlijk dat diensthonden onbetrouwbaar zijn/worden door ze te belonen voor het lossen? :denken:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:
malinois schreef:
zepenko schreef: Wat je eigenlijk doet is dat het goed bijten beter beloont wordt, dan het lossen. T'is toch op z'n minst lastig als hierdoor je hond na een aantal keer winst, de buit niet meer los laat. Dan moet je weer gaan corrigeren voor het loslaten. Als je het dus anders zou aanleren heb je in ieder geval veel minder kans dat er niet meer gelost wordt op commando.
Veel africhters leren ook de pup al lossen hoor. Meestal is dat met een bal oid ook geen enkel probleem, maar de beloning voor het bijten in de mouw en die mogen winnen is voor een hond veel groter dan het krijgen van zijn bal. :wink: Een hond die nooit mag winnen verliest zijn motivatie in het bijten en zal dus nooit een goede sporthond of politiehond worden.
Net zoals jouw plezier en motivatie in je werk ook af zal nemen als je er niet een leuk salaris tegenover krijgt. :wink:

Zeker een politiehond zal betrouwbaar moeten zijn in alle opzichten. Niet alleen in het bijtwerk maar ook in het lossen. Want het is erg vervelend als ie in de arm van een verdachte hangt en niet meer los wil laten :19:
Een politiehond is een van de zwaarste middelen die de politie mag inzetten. Ze kunnen zich niet veroorloven dat daar ongelukken me egebeuren omdat de hond niet lost of niet terugkomt op commando. Dat is geen kwestie meer van willen, maar moeten! Plicht dus!
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef: Dus jij zegt eigenlijk dat diensthonden onbetrouwbaar zijn/worden door ze te belonen voor het lossen? :denken:
Nee, hij zegt dat politiehonden onbetrouwbaar kunnen worden door ze niet te corrigeren met NIET lossen! Lossen wordt altijd beloond want hij voert het commando uit, het commando weigeren uit te voeren wordt niet beloond maar ook niet genegeerd! Een bekend commando weigeren wordt gecorrigeerd! Bedrijfszekerheid, de hond MOET het doen in alle omstandigheden.
Laatst gewijzigd door Inge op 21 jul 2005 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Inge
Afbeelding

visaton
Actief

zepenko schreef:
visaton schreef:
zepenko schreef:
malinois schreef: met het risico dat de hond slecht gaat bijten wat dus het belangrijkste is voor de sport of voor het werk. Je hebt weinig aan een politiehond als hij op het moment supreme niet bijt maar gaat zitten wachten op z'n balletje :roll:
Dus jij zegt eigenlijk dat diensthonden onbetrouwbaar zijn/worden door ze te belonen voor het lossen? :denken:
Jij leest alleen wat je wilt lezen….Aanleren is goed te doen met bijvoorbeeld een balletje, worst of wat voor beloning dan ook (niet bij alle honden trouwens).Als de hond weet wat de bedoeling is, als hij de oefening kent, moet hij hem ook correct uitvoeren.Een hond die bij de pakwerker wegloopt om een balletje op te halen is onbetrouwbaar als diensthond.
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:Da's natuurlijk gewoon onzin.
Dat is het niet! Een hond die lost voor een balletje is voor mij geen goede dienst-/sporthond.
Laatst gewijzigd door malinois op 21 jul 2005 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

visaton schreef:Een hond die bij de pakwerker wegloopt om een balletje op te halen is onbetrouwbaar als diensthond.
dat bedoel ik....
zou leuk zijn op straat met zo'n diensthond te werken.
Een hond is op dat moment een wapen! Die moet dus doen wat er van hem verwacht wordt! Ongeacht of er balletjes om z'n oren vliegen!
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

zepenko schreef:
Ca Cajuina schreef:
zepenko schreef:
malinois schreef: hooo... even... agressie kweken? z'n driften moeten natuurlijk hoog blijven anders bijt hij niet....
Als het loslaten goed aangeleerd is, kan het net zo goed werkdrift zijn of ook buitdrift, als de buit na het loslaten groter is dan voor het loslaten. Heeft dus alles met motivatie om iets te doen te maken.
Ik rust mijn koffer :mrgreen: Hoe kan de buit groter zijn dan een pakwerker. Wat had je in gedachte een balletje :wink: Hahaha ik denk dat je de buitdrift in relatie tot andere driften onderschat. Voor een goede hond is bijten zijn lust en zijn leven. Dat is niet aangeleerd dat zit in hem. Geen enkele beloning weegt op tegen het bijten en het behouden van de buit.

Aan je antwoord te zien, snap je echt niet waar je over praat. Het zwemmen, de kist, speuren allemaal met een balletje en een koekje aan te leren. Maar het lossen bij een "echte" hond, daar heb je toch net iets anders voor nodig :wink:

Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

zepenko schreef: Dus jij zegt eigenlijk dat diensthonden onbetrouwbaar zijn/worden door ze te belonen voor het lossen? :denken:
Nee, hij zegt dat je diensthonden niet kan laten lossen door ze een koekje voor te houden. Dan zouden het namelijk geen diensthonden zijn.

Ik zie al voor me dat er iemand aangehouden moet worden in een pakhuis. De hond wordt gestuurd en de boef heeft een hemaworst in handen. Boef rent, hond pakt, boef laat een worstje zien, hond lost :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik weet zeker dat hond dan mag gaan rentenieren :wink:

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ca Cajuina schreef:Aan je antwoord te zien, snap je echt niet waar je over praat. Het zwemmen, de kist, speuren allemaal met een balletje en een koekje aan te leren. Maar het lossen bij een "echte" hond, daar heb je toch net iets anders voor nodig :wink:
en daar zit dus ook het verschil met andere honden zoals die van hem! Maar dat wil maar niet tot hem doordringen want volgens hem zijn er geen verschillen :19:
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

malinois schreef:
Ca Cajuina schreef:Aan je antwoord te zien, snap je echt niet waar je over praat. Het zwemmen, de kist, speuren allemaal met een balletje en een koekje aan te leren. Maar het lossen bij een "echte" hond, daar heb je toch net iets anders voor nodig :wink:
en daar zit dus ook het verschil met andere honden zoals die van hem! Maar dat wil maar niet tot hem doordringen want volgens hem zijn er geen verschillen :19:

En dat vind ik eerlijk gezegd best raar. Ik kan namelijk ook begrijpen dat het trainen van jachthonden weer heel anders in elkaar zit. Of het trainen van blindegeleidehonden. Waarom is het dan zo moeilijk om aan te nemen dat deze honden net ff anders zijn.

Afbeelding
visaton
Actief

Ca Cajuina schreef: Maar het lossen bij een "echte" hond, daar heb je toch net iets anders voor nodig :wink:
Ik heb “per ongelukâ€
Afbeelding

visaton
Actief

Ca Cajuina schreef:
malinois schreef:

En dat vind ik eerlijk gezegd best raar. Ik kan namelijk ook begrijpen dat het trainen van jachthonden weer heel anders in elkaar zit. Of het trainen van blindegeleidehonden. Waarom is het dan zo moeilijk om aan te nemen dat deze honden net ff anders zijn.
Ook het feit dat niet iedere mechel/hollander geschikt is voor de sport zou bij hem toch een lichtje moeten doen branden…Ikzelf kijk niet verder dan de enorme verschillen die mij 2 Hollanders ten opzichte van elkaar hebben…
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

[quote="visaton"]Ik ben zelfs zo stom geweest om naar een “hondengedragskundigeâ€
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Inge schreef:
zepenko schreef:
malinois schreef:
Veel africhters leren ook de pup al lossen hoor. Meestal is dat met een bal oid ook geen enkel probleem, maar de beloning voor het bijten in de mouw en die mogen winnen is voor een hond veel groter dan het krijgen van zijn bal. :wink: Een hond die nooit mag winnen verliest zijn motivatie in het bijten en zal dus nooit een goede sporthond of politiehond worden.
Net zoals jouw plezier en motivatie in je werk ook af zal nemen als je er niet een leuk salaris tegenover krijgt. :wink:

...
Ach kom, mijn eigen gewone huishond heeft nog nooit van me gewonnen met een trekspelletje met een flos, maar hangt op het commando `spelen' elke keer vol in het flostouw. Sterker nog, hij komt de flos zelf brengen om met me een trekspel aan te gaan, terwijl hij weet dat hij nooit wint. En dat is maar een gewone huishond die niet eens voor het bijtwerk gefokt is. :wink:
zepenko
Zeer actief

[quote="malinois"][quote="visaton"]Ik ben zelfs zo stom geweest om naar een “hondengedragskundigeâ€
zepenko
Zeer actief

Ca Cajuina schreef:
zepenko schreef:
Ca Cajuina schreef:
zepenko schreef: Tuurlijk wel. Het bijten op een pakwerker is gewoon een veredelde vorm van een trekspelletje met een flos. En daar heb je uiteraard motivatie van de hond voor nodig (of drift als je het zo wil noemen). En misschien wel belangrijker is dat er voldoende motivatie (of drift) is om los te laten (op commando).
Ik rust mijn koffer :mrgreen: Hoe kan de buit groter zijn dan een pakwerker. Wat had je in gedachte een balletje :wink: Hahaha ik denk dat je de buitdrift in relatie tot andere driften onderschat. Voor een goede hond is bijten zijn lust en zijn leven. Dat is niet aangeleerd dat zit in hem. Geen enkele beloning weegt op tegen het bijten en het behouden van de buit.

Aan je antwoord te zien, snap je echt niet waar je over praat. Het zwemmen, de kist, speuren allemaal met een balletje en een koekje aan te leren. Maar het lossen bij een "echte" hond, daar heb je toch net iets anders voor nodig :wink:
Ja, daar heb je een goede, correctieloze, gefaseerde opbouw voor nodig in de aanleerfase.
zepenko
Zeer actief

malinois schreef:
visaton schreef:Een hond die bij de pakwerker wegloopt om een balletje op te halen is onbetrouwbaar als diensthond.
dat bedoel ik....
zou leuk zijn op straat met zo'n diensthond te werken.
Een hond is op dat moment een wapen! Die moet dus doen wat er van hem verwacht wordt! Ongeacht of er balletjes om z'n oren vliegen!
Tjongejonge, ik moet echt elke letter uittikken zeg.

Ik loop hier ook niet elke goed uitgevoerde oefening te belonen met brokken of ballen. Ik heb een woord geconditioneerd aan het geven van de brok. Dat woord geeft nu hetzelfde positieve gevoel als een brok geeft, waardoor de hond dus toch beloont wordt voor het goed uitvoeren van de oefening. En het weigeren van voer van vreemden wordt toch al aangeleerd aan diensthonden.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”