Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zijn kruisingen gezonder dan rashonden?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wij hadden 20 jaar geleden een berner en dat was wel echt een andere hond dan de berners nu. Hij was harder, feller en mooier doordat hij veel gematigder was van bouw.

Hij werd meen ik rond de 12 en is nooit ziek geweest. Wij woonden toen in Zwitserland en dus kon die hond 24/7 loslopen in de bergen (woonden op 2400 meter hoog waar geen auto's reden) Daardoor is hij wel een enkele keer vader geworden :N: en zat hij onder de littekens van de koeien en de herders van buren.

Dat was een beer van een hond die was wat berners ooit waren. Een goede eenkennige waakhond met een gouden karakter :ok:
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Mijn gevoel zegt wel dat kruisingen gezonder zijn. Maar ja ik heb hier 2 kruisingen lopen die nooit wat hebben en één met zware HD waar ik blij mee mag zijn als ie de 6 jaar haalt :19:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

MARC_S schreef:Wij hadden 20 jaar geleden een berner en dat was wel echt een andere hond dan de berners nu. Hij was harder, feller en mooier doordat hij veel gematigder was van bouw.

Hij werd meen ik rond de 12 en is nooit ziek geweest. Wij woonden toen in Zwitserland en dus kon die hond 24/7 loslopen in de bergen (woonden op 2400 meter hoog waar geen auto's reden) Daardoor is hij wel een enkele keer vader geworden :N: en zat hij onder de littekens van de koeien en de herders van buren.

Dat was een beer van een hond die was wat berners ooit waren. Een goede eenkennige waakhond met een gouden karakter :ok:
Hee wat leuk, de eerste berner van mijn ouders kwam ook uit Zwitserland. Een teefje dat niet ouder is geworden dan een jaar of 9, wat ik me kan herinneren. Das ook zo'n 29 - 20 jaar geleden.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

ik heb een rashond en een kruising allebei harstikke gezond...dus geen idee...

:denken: is natuurlijk niet echt nuttige info he ahha :mrgreen:
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Wij hadden een kruising dog/herder en die is 16.5 jaar oud geworden. Hij heeft in zijn leven amper een DA gezien.
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Hier tot nu toe 2 stamboom duitse herders. De eerste is 13 jaar geworden en heeft 3 hersenatacks gehad. Laatste was ze een stuk achteruit gegaan en daarom ingeslapen.
Nanni is nu 9 jaar, is gerontged (hd fast normal) en ED vrij. Ze heeft 20 kids gehad, waarvan ik weet 1 HD. De rest weet ik het niet van (ik ken er nu 5, waarvan 1 dus HD en de rest vrij)
Ze loopt als een kieviet, is achter wel wat stijver. maar dat is de leeftijd, mijn opa loopt ook niet meer zo vlotjes :mrgreen:
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

We zullen het gewoon eens uitzoeken lijkt me :mrgreen:

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... highlight=
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik heb het ingevuld :ok: Mijn oude hond was een pitbull, dat is imo een van de weinige "sterkere rassen" qua algemene gezondheid. Verder denk ik ook dat bastaards gezonder zijn, echter veel terriersoorten worden ook vaak probleemloos stokoud :wink:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Tarz schreef:
marian* schreef:
Tarz schreef:De ouders van een kruising, of de ouders dáárvan zijn vaak wel geröntgend, dus dat vind ik geen argument.
Daarbij bepaald röntgenen echt niet of de hond wel of niet gezond is. Een geröntgende Engelse Bulldog is nog altijd ongezonder dan de gemiddelde niet-geröntgende kruising.
Ik heb niet het idee dat de ouders van Max gerontgend zijn :mrgreen:
En de ouders van de ouders van Max?

Weet je.. het intereseert mij eigenlijk niets of de ouders van mijn honden geröntgend zijn. Ik bepaal daar de gezondheid van mijn hond niet mee. Als jij een hond hebt die normaal gebouwd hebt, en die je goed te eten geeft en op laten groeien in goede omstandigheden, dan is de kans echt niet groot dat deze zware HD ontwikkelt.
Ik heb 3 kruisingen waarvan de ouders niet geröntgend zijn en zijn allemaal gezond.
Goed, nu wordt er hier over HD gesproken van "als je het hebt ben je niet gezond". Mee eens natuurlijk, tis en blijft een afwijking. Nu heb ik 2 honden die voor mij ook hartstikke gezond waren, eten goed, lopen goed enz enz. totdat ze in het bakkie kwamen te liggen en bleek dat ze hd hadden.
Had ik deze honden niet gerontgend dan had ik ook in dit topic kunnen zeggen dat mijn honden stikgezond zijn. Immers, dat ze hd hebben dat zie je er aan de buitenkant met geen mogelijkheid vanaf. Oftewel, schijn bedriegt, je hond kan nog net zo mooi lopen, rennen en springen, het wil dan niet zeggen dat die hd-vrij is. Dat weet je pas zeker als je ze gerontgend hebt. Veel (veel te weinig) rashonden worden gerontgend omdat dat ergens voorgeschreven staat, bastaards worden alleen gerontgend wanneer er zich klachten voordoen. Als je dat ook bij rashonden zou doen, zou het algemene beeld met betrekking tot hd er volgens mij heel anders uitzien omdat 1 van mijn 2 hd-gevalletjes al ruim 12 is, zonder klachten en ik in het verleden een bouvier had met ++ die op het laatst van veel dingen last had, maar niet van zijn achterpootjes.
gucci
Zeer actief

Ongelezen bericht door gucci »

ik heb de poll ook net ingevuld, en mijn ervaring is dat kruisingen gezonder zijn, in ieder geval ouder worden, ook vanuit mijn omgeving, maar is het een feit of gewoon dat we botweg pech gehad hebben.

groetjes,
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Mijn ervaring is ook dat kruisingen sterker zijn dan rashonden, maar je kunt natuurlijk altijd 'pech' hebben, ook met een kruising. Onze rasgoldenretriever heeft van alles en nog wat, terwijl onze kruising golden retriever/nova scotia duck tolling retriever nog nooit ergens last van gehad heeft...
Afbeelding
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Mijn ervaring is net omgekeerd :mrgreen: Daarom is zo'n poll wel grappig, dan heb je een grote gemene deler, en wat meer duidelijkheid! Wanneer horen we de conclusie? :pffff:
Het is echter natuurlijk wel zo, dat als je een afwijking hebt die recessief voorkomt, en je maakt een kruising, de kans op de betreffende afwijking kleiner wordt. Helemaal omdat dragers van die afwijking niet achterhaald kunnen worden.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”