Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
stelling: is fokken dierenuitbuiting?
Moderator: moderatorteam
- jemima
- Actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Als ik me niet vergis, zijn wilde wolven juist bij mensenkampen in de buurt gaan wonen omdat ze dan bv makkelijker aan eten kwamen enz. Dus dan hebben ze er min of meer om gevraagd huisdier te zijn. Ze hebben mensen opgezocht voor hun eigen gemak. Dat had niet alleen te maken met de wil van mensen dus.
En zie je het nou al voor je als alle huisdieren nou vrijgelaten werden... Zelfs al zouden ze het overleven en zelfstandig en weer wild worden, dan nog zouden er ontzettend veel hier in Nederland, maar ook Europa sterven doordat het hier zo vol en druk is. Er is weinig ruimte voor wilde dieren. Door ze als huisdieren te houden, kunnen mens en dier toch mooi naast elkaar leven en van elkaar leren.
Ach en in elke relatie komt wel wat uitbuiting voor, maar of we daar nou ook slechter van worden....
gr jemima
En zie je het nou al voor je als alle huisdieren nou vrijgelaten werden... Zelfs al zouden ze het overleven en zelfstandig en weer wild worden, dan nog zouden er ontzettend veel hier in Nederland, maar ook Europa sterven doordat het hier zo vol en druk is. Er is weinig ruimte voor wilde dieren. Door ze als huisdieren te houden, kunnen mens en dier toch mooi naast elkaar leven en van elkaar leren.
Ach en in elke relatie komt wel wat uitbuiting voor, maar of we daar nou ook slechter van worden....
gr jemima
- bobientje
- Actief
mbt de wolven die bij mensen in de buurt kwamen. dat kan zijn maar dan is de vraag. gaf ons dat het recht om ze tam te maken.jemima schreef:Als ik me niet vergis, zijn wilde wolven juist bij mensenkampen in de buurt gaan wonen omdat ze dan bv makkelijker aan eten kwamen enz. Dus dan hebben ze er min of meer om gevraagd huisdier te zijn. Ze hebben mensen opgezocht voor hun eigen gemak. Dat had niet alleen te maken met de wil van mensen dus.
gr jemima
en nee, ik zie het niet voor me om de dieren vrij te laten, zou ik niet eens willen. hij/zij die hier wel een voorstander van is vind ook niet dat de dieren die hier nu zijn vrijgelaten moeten worden maar wel dat er niet meer gefokt wordt, dus uitsterven van de huisdieren.
mens en dier, naast elkaar leven. zo ervaren wij dat maar de dieren?

- bobientje
- Actief
met dat voorbeeld kwam ik ook aan (behalve dan over de kinderbijslag, haha) ff denken wat zei hij/zij toen.Eline* schreef:Mensen die zichzelf voortfokken buiten uit. Die krijgen kinderbijslag en ik niet.
iets in de geest van. een kind is een natuurlijk deel van 2 mensen. het kind wordt opgevoed en als het goed is is het dan weer vrij.

- starfleet
- Erelid
Die denken niet zo. Die leven bij het moment. Met een volle buik lekker slapen in een warme mand, een potje ballen, schapen drijven etc. Een kat vindt het ook best bij de mensen.bobientje schreef: mbt de wolven die bij mensen in de buurt kwamen. dat kan zijn maar dan is de vraag. gaf ons dat het recht om ze tam te maken.
en nee, ik zie het niet voor me om de dieren vrij te laten, zou ik niet eens willen. hij/zij die hier wel een voorstander van is vind ook niet dat de dieren die hier nu zijn vrijgelaten moeten worden maar wel dat er niet meer gefokt wordt, dus uitsterven van de huisdieren.
Anne
- bobientje
- Actief
voortplanting is natuurlijk , vind hij/zij ook (gelukkig)kristien schreef:Ik begrijp zijn argumentatie wel. Ik vraag me het soms ook wel eens af of het strict ethisch gezien wel OK is om ook dieren te hebben zoals honden en katten terwijl je daarnaast vegetarier bent.
Maar we kunnen nooit meer terug naar de toestand voor de domesticatie van de dieren. En ik denk dat contact met huisdieren zoals honden en katten een belangrijke factor is die kan bijdragen tot een beter begrip van en respect voor de dierenwereld.
ik ben het met je eens. ik vind dat er ook wel waarheid zit in wat hij/zij zegt. maar ook ik vind het te ver gaan om dan maar de huisdieren te laten uitsterven. hij/zij denkt trouwens dat dat best wel kan.
Als je de dierethische discussie tot het uiterste drijft zouden we ook met zijn allen moeten stoppen om kinderen te krijgen en het mensenras laten uitsterven.
Dat kan dus ook niet...
een kind komt voort uit 2 mensen, er is geen ander wezen die beslist dat er voorgeplant moet worden

- bobientje
- Actief
starfleet schreef:Die denken niet zo. Die leven bij het moment. Met een volle buik lekker slapen in een warme mand, een potje ballen, schapen drijven etc. Een kat vindt het ook best bij de mensen.bobientje schreef: mbt de wolven die bij mensen in de buurt kwamen. dat kan zijn maar dan is de vraag. gaf ons dat het recht om ze tam te maken.
nou psies, daar ging het hem/haar om. dieren kunnen nu eenmaal niet praten. wie zegt dat ze niet liever vrij zijn, wie zijn wij om dat te beslissen.
wij weten niet wat ze denken, kunnen dat alleen maar aannemen.
Anne

- bobientje
- Actief
Re: stelling: is fokken dierenuitbuiting?
bij broodfokkers is het heel duidelijk ja, die buiten uit. dat is alleen maar voor de poen. heel duidelijk. de vraag is, is het alleen uitbuiten als je ALLEEN voor geld fokt of is dat alleen maar duidelijker. trouwens, iedere fokker vraagt toch geld voor zijn hond. alleen zijn die mensen serieus bezig met wat ze doen, denken ze ook aan het welzijn van de hond of willen het ras verbeteren of wat dan ook. maar welzijn is wat anders dan recht dus dan weer de vraag, waarom is dit dan geen uitbuiting?bdevocht schreef:zeer simpel: neen.bobientje schreef:deze stelling kwam ik tegen op een ander forum, vond het zeer interessant. en het heeft mij aan het denken gezet. ik kan en wil mij eigenlijk geen leven voorstellen zonder dieren maar mbt de stelling, is dat egoistich?
dus het gaat alleen over de stelling, zoals die daar staat, het fokken van dieren.
ik kom er niet uit, ben benieuw hoe jullie daar over denken
zolang het maar geen broodfokkers ed zijn.
babs