Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Goed luisteren, rasgebonden??

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Mama Sanneke
Zeer actief

Re: Goed luisteren, rasgebonden??

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Marja schreef:Sanneke vroeg of jullie verschil merken tussen manbaas of vrouwbaas :mrgreen:

Ik vraag me eigenlijk af of goed luisteren en onder commando staan ook rasgebonden is?

Bv. ik kom bijna dagelijks een vrouw tegen die met 5 herders loopt, allemaal los!
Zowel reuen en teven, echte he :mrgreen:
Die beesten luisteren!! pffffffffffft ik kan daar strontjaloers op zijn hoor.
Nou valt het mij wel vaker op dat herders zo perfekt luisteren.

Op cursus die ik met mijn honden deed werd direkt gezegt, verwacht van jou honden nooit perfekte gehoorzaamheid, want het zijn molossers :19:
Ik kom zo ook regelmatig een dame tegen met twee honden,
en die luisteren heel goed, ik ben ook jaloers :pffff:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

luisteren is rasgebonden , tuurlijk moet je er ook zelf wat aan doen.
maar waarom denk je dat iedereen een border wil??
en waarom zijn er zo veel probleemborders anderzijds
het is rasgebonden maar veel hangt nog van het baasje en opvoeding af.
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Debora schreef:
Eline* schreef:
Debora schreef:
Marion. schreef:Zoals ik al heb gezegd in mijn verhaaltje bij de Rasstandaards:
Een goedgefokte Golden heeft het in zich om zijn baas te plezieren, maar dat moet hem wel geleerd worden. Vanzelf komt dat niet :wink:

Juist! :ok: Dat geldt voor elke retriever. Een goedgefokte labrador behoort de "will to please" te hebben, maar dat moet wel wat mee gedaan en ook aangeleerd worden. Er zijn bizar veel labradors die niet weten wat apporteren is, eigenlijk schandalig.
Een retriever is geen moeilijke hond..hou op zeg! Het is geen hond die je koopt bij Bart Smit, maar het is wel gewoon een hond die geschikt is voor mensen met weinig hondenervaring en die ook prima kan funtioneren binnen een gezin.
Je hebt mij nergens horen zeggen dat het de "moeilijkste hond" ter wereld is. Alleen word ik er wel doodziek van dat mensen een retriever als een "Zeer gemakkelijke"hond bestempelen en ook dat gezinshond daar kan ik gallisch om worden. De meeste retrievers zijn er om te werken, niet om leuk binnen te zitten. Mensen maar klagen dat labradors zo dik zijn, dat zijn nou die gezellige gezinshonden. Neem dan een ander ras, die niet actief hoeft te zijn etc.
Hier ben ik het idd mee eens dat een retriever actief moet kunnen zijn.
Neem nu deze labrador:

Afbeelding

Een labrador, raszuiver, alleen heeft geen stamboom, omdat hij een erfelijke afwijking heeft... (ene oog)
Mijn vriendin heeft er heel veel energie in moeten steken voordat deze hond luisterde, dus het is niet altijd even makkelijk.
Hij is slank en gespierd van de vele beweging, en deze hond zou gek worden als hij het met "gezinsrondjes 10 min" zou moeten doen.
inko2000

Ongelezen bericht door inko2000 »

Ik heb een blonde boef en een Shih Tzu. Ze zeggen van de blonde boef dat ze minder goed luisteren. Inderdaad moet ik wel een paar keer iets zeggen, voordat hij luistert, ook bij mijn man is hij zo, terwijl die hem juist alle commando's heeft geleerd van zit enz., want hij wist werkelijk waar helemaal niks. Hij was niks gewend. Het is een hele lieve hond, die hoe groot hij ook is, bij je op schoot wil liggen en dan geknuffeld wil worden. De eerste keer, dat ik hem een kusje op zijn kop gaf, keek hij mij aan met een blïk van:"WAT DOE JIJ NOU". Nu heeft ie dat gelukkig niet meer. Wij hebben hem sinds 12 oktober vorig jaar en hij is heel veel veranderd. De Shih Tzu, die we hebben luistert goed.

Groetjes Ina en een poot van Yassar en Bobby.
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debora »

zoute-popcorn schreef:
Debora schreef:
Eline* schreef:
Debora schreef:
Juist! :ok: Dat geldt voor elke retriever. Een goedgefokte labrador behoort de "will to please" te hebben, maar dat moet wel wat mee gedaan en ook aangeleerd worden. Er zijn bizar veel labradors die niet weten wat apporteren is, eigenlijk schandalig.
Een retriever is geen moeilijke hond..hou op zeg! Het is geen hond die je koopt bij Bart Smit, maar het is wel gewoon een hond die geschikt is voor mensen met weinig hondenervaring en die ook prima kan funtioneren binnen een gezin.
Je hebt mij nergens horen zeggen dat het de "moeilijkste hond" ter wereld is. Alleen word ik er wel doodziek van dat mensen een retriever als een "Zeer gemakkelijke"hond bestempelen en ook dat gezinshond daar kan ik gallisch om worden. De meeste retrievers zijn er om te werken, niet om leuk binnen te zitten. Mensen maar klagen dat labradors zo dik zijn, dat zijn nou die gezellige gezinshonden. Neem dan een ander ras, die niet actief hoeft te zijn etc.
Hier ben ik het idd mee eens dat een retriever actief moet kunnen zijn.
Neem nu deze labrador:

Afbeelding

Een labrador, raszuiver, alleen heeft geen stamboom, omdat hij een erfelijke afwijking heeft... (ene oog)
Mijn vriendin heeft er heel veel energie in moeten steken voordat deze hond luisterde, dus het is niet altijd even makkelijk.
Hij is slank en gespierd van de vele beweging, en deze hond zou gek worden als hij het met "gezinsrondjes 10 min" zou moeten doen.
Het zijn ook de mensen die niet weten wat een labrador inhoudt omzoiets te zeggen. Leuk voor het gezin als je zo'n teef hebt als de mijne, ze haat kinderen. Tja...hier lopen ze in de middag een uur en in de avond een uur, zouden ze dat niet hebben zouden ze gaan slopen en o'ja verdomd dat is blijkbaar ook rasgebonden, want dat staat ook in een boekje. Een labrador, net als veel retrievers, is gemaakt om te werken. Visserij, jacht, actief bezig zijn, niet als een vloerkleedje bij mensen thuis die geen ruk met de hond doen. Wil je een hond die goed is voor een beginner, neem dan Charles King...pffff of iets dat daar in de buurt komt en ga mensen niet een hond aan zitten prijzen waar ze eigenlijk wat mee moeten doen, maar niet mee willen doen.
Live as though heaven is on earth.
Kijk eens op mijn site: www.duskintheforest.nl

Afbeelding
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Weet je waarom ik me zo kwaad om dit soort dingen maakt, omdat een Labrador/Golden door dit soort gezeur een populair ras is en waardoor als een Labrador/Golden sloopt of niet gelijk luistert (jaja ze komen luisterend uit de baarmoeder :devil: ) ze gedropt worden in het asiel. Maar ja, het zijn zulke makkelijke honden, die passen zich ook wel aan in het asiel, niemand die het blijkbaar een ruk uitmaakt.

Afbeelding
Suzanne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzanne »

Tja, ze horen het wel, maar luisteren? De een beter dan de andere.
Luna luistert goed, doet graag haar best voor je, is erg gevoelig voor wat betreft stemmen en stemmingen, is op haar best als je bij ieder gelukt commando de wave inzet.
Padouffe hoort het wel, maar beslist per onderdeel of en wanneer ze het doet. Ook kijkt ze eerst wat je in je hand hebt of het de moeite waard is daarvoor te gaan zitten. Altijd een beetje verzet en totaal niet geinteresseert in stemmen en stemmingen.
Vanzelfsprekend moet ze het laatste woord hebben en wordt vervolgens daarop door Luna gecorrigeerd.
Rasgebonden luisteren? Ik denk dat teckels heel veel kunnen, zelfs luisteren maar ze zelf de keuze maken of ze dat doen. Dat is voor mij een van hun charmes.
caitlin
Actief

Ongelezen bericht door caitlin »

Marja schreef:Sanneke vroeg of jullie verschil merken tussen manbaas of vrouwbaas :mrgreen:

Ik vraag me eigenlijk af of goed luisteren en onder commando staan ook rasgebonden is?

Bv. ik kom bijna dagelijks een vrouw tegen die met 5 herders loopt, allemaal los!

Op cursus die ik met mijn honden deed werd direkt gezegt, verwacht van jou honden nooit perfekte gehoorzaamheid, want het zijn molossers :19:
FF een vraagje heb jij landseers of newfounlanders :19:
groetjes van caitlin en van mijn hondjes
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

caitlin schreef:

FF een vraagje heb jij landseers of newfounlanders :19:
De rechter is een Landseer en de linker een mastin de los pirineos :wink:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
caitlin
Actief

Leuk zeg ik heb ook een landseer ze is nu 8 maanden en knettergek :smile: :smile:
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Om weer effe over die goldens door te zeuren: Zou er nu echt zo'n dramatisch verschil zitten in de werklijn en in de showlijn, of zou dit ermee te maken hebben wat er dus weer met de hond gedaan wordt, en hoeveel erin gestopt is? Iemand ervaring met beide types?(Dus: in t bezit van beide types, als "onafhankelijk" persoon) Dan heb je dus eigenlijk het "bewijs" dat gedrag voor een belangrijk deel erfelijk is. (Ik heb zelf een proto-type show, daar doe ik inmiddels GG mee)
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

annepanne schreef:Om weer effe over die goldens door te zeuren: Zou er nu echt zo'n dramatisch verschil zitten in de werklijn en in de showlijn, of zou dit ermee te maken hebben wat er dus weer met de hond gedaan wordt, en hoeveel erin gestopt is? Iemand ervaring met beide types?(Dus: in t bezit van beide types, als "onafhankelijk" persoon) Dan heb je dus eigenlijk het "bewijs" dat gedrag voor een belangrijk deel erfelijk is. (Ik heb zelf een proto-type show, daar doe ik inmiddels GG mee)
Geen ervaring met goldens, maar de werklijnen bij de herders zijn duidelijk verschillend van de showlijnen. :wink:
Gedrag komt voort uit een stuk karakter, en karakter is wel degelijk erfelijk :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
annepanne

Ja, maar vlgs mij wordt t verschil nog eens extra aangedikt door de mensen die bewust kiezen voor een show-resp. werktype, en de honden dus een totaal andere opvoeding geven. Dus als je als 1 eigenaar beide soorten hebt en deze naast mekaar zet, wat is dat het verschil. Snappie? :mrgreen:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

annepanne schreef:Ja, maar vlgs mij wordt t verschil nog eens extra aangedikt door de mensen die bewust kiezen voor een show-resp. werktype, en de honden dus een totaal andere opvoeding geven. Dus als je als 1 eigenaar beide soorten hebt en deze naast mekaar zet, wat is dat het verschil. Snappie? :mrgreen:
Ik heb zelf bewust gekozen voor een werklijn, maar heb me wel verkeken op het extreem drukke gedrag wat erbij kwam :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Debora
Zeer actief
Contacteer:

annepanne schreef:Om weer effe over die goldens door te zeuren: Zou er nu echt zo'n dramatisch verschil zitten in de werklijn en in de showlijn, of zou dit ermee te maken hebben wat er dus weer met de hond gedaan wordt, en hoeveel erin gestopt is? Iemand ervaring met beide types?(Dus: in t bezit van beide types, als "onafhankelijk" persoon) Dan heb je dus eigenlijk het "bewijs" dat gedrag voor een belangrijk deel erfelijk is. (Ik heb zelf een proto-type show, daar doe ik inmiddels GG mee)
Volgens mij hoort er geen verschil tussen show- of werklijn te zitten, dit zeggen ze nl. ook over de labrador. Ze zijn er voor om te werken, showen is maar een leuke bijkomst. Volgens sommige heb ik dus een showlijn (Bella) en een werklijn (Faith) in mijn bezit, de één heeft meer werkdrift als de ander. Beide doen GG, Bella GG-1 en Faith GG-B. Ik ben van mening dat het vooral met het karakter te maken heeft, wat je met de hond doet en of de hond er meer plezier aan beleeft.

Afbeelding
annepanne

Volgens mij hoort er geen verschil tussen show- of werklijn te zitten, dit zeggen ze nl. ook over de labrador. Ze zijn er voor om te werken, showen is maar een leuke bijkomst. Volgens sommige heb ik dus een showlijn (Bella) en een werklijn (Faith) in mijn bezit, de één heeft meer werkdrift als de ander. Beide doen GG, Bella GG-1 en Faith GG-B. Ik ben van mening dat het vooral met het karakter te maken heeft, wat je met de hond doet en of de hond er meer plezier aan beleeft. [/quote]

Ik weet van labjes niet zoveel, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat bij bv de golden de donkere, oorspronkelijke kleur de enige reden is dat een jager een jacht-type golden wil. Aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat iemand die wil showen de hond wil die de meeste punten oplevert. Dus "mist"het show-type wel iets, ben ik bang. Ik denk verder dat misschien een bepaald type mooiigheid voor de golden nog belangrijker is dan voor de labrador, en dat die misschien daardoor nog wat oorspronkelijker is? Maar kan me natuurlijk erg vergissen.
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

caitlin schreef:Leuk zeg ik heb ook een landseer ze is nu 8 maanden en knettergek :smile: :smile:

Vertell!!!!!!! Leuk joh, waar heb je haar vandaan?
Ken je het landseerforum al??
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
caitlin
Actief

Even over de goldens ik heb geen golden maar een vriendin vam mij wel ze heeft er vier waarvan een uit een werklijn en ik zie wel degelijk verschil (ik weet of het hoort hoor) maar de drie zijn wat rustiger en een stuk groter en die uit de werklijn is veel bewegelijker en kleiner dat is wat ik er van zie :denken:
chaco
Actief

Ongelezen bericht door chaco »

Als ik naar onze honden kijk (siberische husky´s) kunnen die prima luisteren. Maar dan voor datgene waar wij ze voor getraind hebben. Voor de kar en slee luisteren ze nl. prima naar commando´s en kunnen we met onze stem (bijna) alles voor elkaar krijgen. Hier gaat natuurlijk wel een hoop training aan vooraf en de jongere honden leren een hoop van de oudere honden door naast hun te lopen.
Dit is natuurlijk een hele andere vorm van luisteren.
Want als ik ze aan de lijn heb, luisteren ze een stuk minder goed. Ze trekken dan de armen uit mijn lijf. Maar geef ik ze dan weer een commando om links of rechts te gaan dan reageren zie hier direct op.

Vaak hoor ik mensen zeggen dat je een husky niet veel kan leren. Op menig hondenschool ben ik niet toegelaten met onze eerste husky, omdat ze het niet zagen zitten.
Uiteindelijk een goede school gevonden en met Yoran hebben we de puppycursus, GHH1 en 2 met goed resultaat doorlopen.

Het is maar net wat je de honden zelf aanleert. De husky´s die we nu hebben hoef ik bv. niet los te laten lopen. Zij gaan er gelijk vandoor en komen een paar uur later weer terug. Maar wij hebben ze dan ook niet geleerd los te lopen. Ik ben ervan overtuigd dat als we dit goed zouden trainen, ze dit ook makkelijk zouden kunnen.

Chaco
Bekijk ook eens onze weblog
Afbeelding
http://www.chaconayo.punt.nl/
Debora
Zeer actief
Contacteer:

annepanne schreef:Volgens mij hoort er geen verschil tussen show- of werklijn te zitten, dit zeggen ze nl. ook over de labrador. Ze zijn er voor om te werken, showen is maar een leuke bijkomst. Volgens sommige heb ik dus een showlijn (Bella) en een werklijn (Faith) in mijn bezit, de één heeft meer werkdrift als de ander. Beide doen GG, Bella GG-1 en Faith GG-B. Ik ben van mening dat het vooral met het karakter te maken heeft, wat je met de hond doet en of de hond er meer plezier aan beleeft.
Ik weet van labjes niet zoveel, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat bij bv de golden de donkere, oorspronkelijke kleur de enige reden is dat een jager een jacht-type golden wil. Aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat iemand die wil showen de hond wil die de meeste punten oplevert. Dus "mist"het show-type wel iets, ben ik bang. Ik denk verder dat misschien een bepaald type mooiigheid voor de golden nog belangrijker is dan voor de labrador, en dat die misschien daardoor nog wat oorspronkelijker is? Maar kan me natuurlijk erg vergissen.[/quote]

Persoonlijk vind ik (bij de labradors dan) dat ze erg gaan afdwalen om te voldoen aan mensen. Dus bijv. gezinshond (vloerkleedje) en dergelijke. Jammer, genoeg zien ze liever bij de rasvereniging dat een labrador twee keer ZG behaald dan dat er een diploma GG wordt behaald, dan heb ik het over het fokbeleid. Kijk maar hoe in de loop der jaren de bouw van de labradors zijn verandert, van hoge op de poten staande honden naar kleiner gebouwde honden. Dit allemaal alleen maar voor de show. Deze honden horen te werken, dus er zou meer naar de werkdrift gekeken moeten worden. Ik zou ook graag zien dat ze fokregels aanscherpen en ook zeker gaan kijken naar de werkdrift e.d., wat naast het behouden van de juiste exterieur erg belangrijk is. Ik zie heel veel labradors die door het vet, net tegen een boom aan kunnen zeiken, maar om een vogel op te halen dat redden ze gewoonweg niet. (er zijn ook een hele hoop mooie slanke labs ;) ) Het is alleen jammer dat men vet vaak als bone aan ziet en de smoes een labrador lijkt dikker is ook nog steeds aan de orde. Jammer, zo mooi ras. Maar goed, ik weet niet hoe het precies bij de Goldens speelt in zoverre.

Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Debora schreef:
annepanne schreef:Volgens mij hoort er geen verschil tussen show- of werklijn te zitten, dit zeggen ze nl. ook over de labrador. Ze zijn er voor om te werken, showen is maar een leuke bijkomst. Volgens sommige heb ik dus een showlijn (Bella) en een werklijn (Faith) in mijn bezit, de één heeft meer werkdrift als de ander. Beide doen GG, Bella GG-1 en Faith GG-B. Ik ben van mening dat het vooral met het karakter te maken heeft, wat je met de hond doet en of de hond er meer plezier aan beleeft.
Ik weet van labjes niet zoveel, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat bij bv de golden de donkere, oorspronkelijke kleur de enige reden is dat een jager een jacht-type golden wil. Aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat iemand die wil showen de hond wil die de meeste punten oplevert. Dus "mist"het show-type wel iets, ben ik bang. Ik denk verder dat misschien een bepaald type mooiigheid voor de golden nog belangrijker is dan voor de labrador, en dat die misschien daardoor nog wat oorspronkelijker is? Maar kan me natuurlijk erg vergissen.
Persoonlijk vind ik (bij de labradors dan) dat ze erg gaan afdwalen om te voldoen aan mensen. Dus bijv. gezinshond (vloerkleedje) en dergelijke. Jammer, genoeg zien ze liever bij de rasvereniging dat een labrador twee keer ZG behaald dan dat er een diploma GG wordt behaald, dan heb ik het over het fokbeleid. Kijk maar hoe in de loop der jaren de bouw van de labradors zijn verandert, van hoge op de poten staande honden naar kleiner gebouwde honden. Dit allemaal alleen maar voor de show. Deze honden horen te werken, dus er zou meer naar de werkdrift gekeken moeten worden. Ik zou ook graag zien dat ze fokregels aanscherpen en ook zeker gaan kijken naar de werkdrift e.d., wat naast het behouden van de juiste exterieur erg belangrijk is. Ik zie heel veel labradors die door het vet, net tegen een boom aan kunnen zeiken, maar om een vogel op te halen dat redden ze gewoonweg niet. (er zijn ook een hele hoop mooie slanke labs ;) ) Het is alleen jammer dat men vet vaak als bone aan ziet en de smoes een labrador lijkt dikker is ook nog steeds aan de orde. Jammer, zo mooi ras. Maar goed, ik weet niet hoe het precies bij de Goldens speelt in zoverre. [/quote]

een beetje hetzelfde verhaal.

Goldens uit een werkelijk 'jachtlijn' zijn kleiner , fijner en meestal donkerder dan uit 'showlijnen'
Die kleur terzijde, zo grof als de goldens tegenwoordig 'mooi' gevonden worden, is niet echt praktisch als je bedenkt waar ze oorspronkelijk voor gefokt zijn.
Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Takkie »

Ik heb nu een veels te dikke labrador te logeren. Ze is 7 jaar, maar lijkt op een hond van 12 jaar. Ze heeft echt totaal geen conditie, want ze wordt een paar keer per dag uit de voordeur gelaten, naar de stoep/goot en weer terug.

Gisteren ging ik wandelen in het bos, maar ik was verdwaald. De labrador had ik aan de riem, maar ik moest haar zowat achter me aan meetrekken, die arme hond was al helemaal kapot na een half uurtje.
Ze sjokte heel langzaam achter me aan. Sneu hoor.
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

gelderen schreef:

Ja dat is zeker rasgebonden. Een herder of retriever is gemakkelijker te trainen dan jouw hond.
Groeten,
Eelco
hahahahahaha, sorry, nog een keer, hahaha hahahaha :smile: Tis wel goed hoor :smile:
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Senta
Zeer actief

Ongelezen bericht door Senta »

Marion. schreef:
Sylvia schreef:Leuk topic.
Goed luisteren hoeft niet rasgebonden te zijn.
Alleen bij het ene ras kost het wat meer moeite hetzelfde te bereiken dan bij een ander ras misschien, maar dat wil niet zeggen dat ze altijd minder hoeven te luisteren.
Hier ga ik dus helemaal in mee. Ik heb retrievers, die volgens Eelco makkelijk te trainen zijn. Dan kàn inderdaad, maar dat ligt wel aan de hond dus. En niet te vergeten aan de baas. En aan hun interaktie.

Zoals ik al heb gezegd in mijn verhaaltje bij de Rasstandaards:
Een goedgefokte Golden heeft het in zich om zijn baas te plezieren, maar dat moet hem wel geleerd worden. Vanzelf komt dat niet :wink:
Ik denk dat vooral de baas-hond combinatie belangrijk is. Heb je geen gevoel voor het ras dan luistert een herder net zo slecht als een andere hond die niet bij je past.
Ben je een teckelmens dan kun je een teckel net zo goed leren luisteren als een heder. Een herder is over het algemeen wel meer baasgericht, maar dat vind ik niet hetzelfde als goed luisteren.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Senta schreef:Ben je een teckelmens dan kun je een teckel net zo goed leren luisteren als een heder. Een herder is over het algemeen wel meer baasgericht, maar dat vind ik niet hetzelfde als goed luisteren.
Het is gewoon niet waar dat alle honden in potentie even goed kunnen leren luisteren. Daarmee ontken je gewoon de oorsprong en funktie van een ras.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Takkie schreef:Ik heb nu een veels te dikke labrador te logeren. Ze is 7 jaar, maar lijkt op een hond van 12 jaar. Ze heeft echt totaal geen conditie, want ze wordt een paar keer per dag uit de voordeur gelaten, naar de stoep/goot en weer terug.

Gisteren ging ik wandelen in het bos, maar ik was verdwaald. De labrador had ik aan de riem, maar ik moest haar zowat achter me aan meetrekken, die arme hond was al helemaal kapot na een half uurtje.
Fout van de baas. Helaas zie je vaak te dikke labradors. Ik vind dat ook niet mooi. Odin hier is momenteel ook te zwaar en zit op dieet omdat hij aan de Prednison zit, dus niet van luiheid.
Schijnbaar vinden de meeste mensen zware labradors mooier :19: gelukkig zijn er ook anderen.
Ik vind het trouwens ook zielig voor die honden, maar goed, dat geldt niet alleen voor labradors, je ziet immer vaak veel te dikke honden.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Takkie schreef:Ik heb nu een veels te dikke labrador te logeren. Ze is 7 jaar, maar lijkt op een hond van 12 jaar. Ze heeft echt totaal geen conditie, want ze wordt een paar keer per dag uit de voordeur gelaten, naar de stoep/goot en weer terug.

Komt toch door de eigenaar hoor. Ik heb hier een ouwetje lopen van 15 jaar en die loopt nog elke dag ruim een uur mee en lopen dat ie kan, als een jonge God. Doordat men te vaak denkt dat een labrador makkelijk is, nemen ze zo'n hond, maar de hond is voor iets gemaakt en niet om als vloerkleedje te dienen. Als je een labrador neemt, dien je er wat mee te doen. Door deze bazen en hun dikke labradors, staan mensen versteld van mijn slanke labs. Vreemd vind je niet? Je zou eigenlijk versteld moeten zijn van een te dikke labrador.

Afbeelding
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Daan schreef:
Debora schreef:
annepanne schreef:
Debora schreef:Volgens mij hoort er geen verschil tussen show- of werklijn te zitten, dit zeggen ze nl. ook over de labrador. Ze zijn er voor om te werken, showen is maar een leuke bijkomst. Volgens sommige heb ik dus een showlijn (Bella) en een werklijn (Faith) in mijn bezit, de één heeft meer werkdrift als de ander. Beide doen GG, Bella GG-1 en Faith GG-B. Ik ben van mening dat het vooral met het karakter te maken heeft, wat je met de hond doet en of de hond er meer plezier aan beleeft.
Persoonlijk vind ik (bij de labradors dan) dat ze erg gaan afdwalen om te voldoen aan mensen. Dus bijv. gezinshond (vloerkleedje) en dergelijke. Jammer, genoeg zien ze liever bij de rasvereniging dat een labrador twee keer ZG behaald dan dat er een diploma GG wordt behaald, dan heb ik het over het fokbeleid. Kijk maar hoe in de loop der jaren de bouw van de labradors zijn verandert, van hoge op de poten staande honden naar kleiner gebouwde honden. Dit allemaal alleen maar voor de show. Deze honden horen te werken, dus er zou meer naar de werkdrift gekeken moeten worden. Ik zou ook graag zien dat ze fokregels aanscherpen en ook zeker gaan kijken naar de werkdrift e.d., wat naast het behouden van de juiste exterieur erg belangrijk is. Ik zie heel veel labradors die door het vet, net tegen een boom aan kunnen zeiken, maar om een vogel op te halen dat redden ze gewoonweg niet. (er zijn ook een hele hoop mooie slanke labs ;) ) Het is alleen jammer dat men vet vaak als bone aan ziet en de smoes een labrador lijkt dikker is ook nog steeds aan de orde. Jammer, zo mooi ras. Maar goed, ik weet niet hoe het precies bij de Goldens speelt in zoverre.

Goldens uit een werkelijk 'jachtlijn' zijn kleiner , fijner en meestal donkerder dan uit 'showlijnen'
Die kleur terzijde, zo grof als de goldens tegenwoordig 'mooi' gevonden worden, is niet echt praktisch als je bedenkt waar ze oorspronkelijk voor gefokt zijn.
Ja, ik zat toevallig gisteren een stuk dat in Mijn hond staat te lezen, over het feit dat er bij retrievers extreem voorbeeld de Goldens opeens een splitsing in het ras is gekomen. Dit is gekomen door fokkers die alleen keken naar exterieur en niet naar waar het ras voor diende. De Golden hoort een lieve hond te zijn, maar door deze splitsing van het ras zijn er ook opeens agressieve Goldens. *Haal ik even aan wat er in het stuk staat* ;)

Afbeelding
gelderen
Actief

Ongelezen bericht door gelderen »

Eline* schreef:
Senta schreef:Ben je een teckelmens dan kun je een teckel net zo goed leren luisteren als een heder. Een herder is over het algemeen wel meer baasgericht, maar dat vind ik niet hetzelfde als goed luisteren.
Het is gewoon niet waar dat alle honden in potentie even goed kunnen leren luisteren. Daarmee ontken je gewoon de oorsprong en funktie van een ras.
JUIST! :mrgreen: Mooi gezegt
:ok:
Groeten,
Eelco
annepanne

Debora schreef:
Daan schreef:
Debora schreef:
annepanne schreef: Ik weet van labjes niet zoveel, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat bij bv de golden de donkere, oorspronkelijke kleur de enige reden is dat een jager een jacht-type golden wil. Aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat iemand die wil showen de hond wil die de meeste punten oplevert. Dus "mist"het show-type wel iets, ben ik bang. Ik denk verder dat misschien een bepaald type mooiigheid voor de golden nog belangrijker is dan voor de labrador, en dat die misschien daardoor nog wat oorspronkelijker is? Maar kan me natuurlijk erg vergissen.

Ja, ik zat toevallig gisteren een stuk dat in Mijn hond staat te lezen, over het feit dat er bij retrievers extreem voorbeeld de Goldens opeens een splitsing in het ras is gekomen. Dit is gekomen door fokkers die alleen keken naar exterieur en niet naar waar het ras voor diende. De Golden hoort een lieve hond te zijn, maar door deze splitsing van het ras zijn er ook opeens agressieve Goldens. *Haal ik even aan wat er in het stuk staat* ;)
Dit heeft niets met de splitsing te maken, agressie komt in beide lijnen voor, en is in beide lijnen ongewenst. Dit heeft gewoon te maken met foutief fokken, hoogstwaarschijnlijk vw de sterk toegenomen populariteit.

Het is natuurlijk een beetje te verwachten dat de show-goldens een mindere will to please hebben, maar ik ben zo benieuwd of dit bij eigenaren ook als dusdanig naar voren komt, of dat dit voor het grootste deel een gevolg is van de opvoeding!
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”