Ik vertrouw daarbij - zolang hij zelf niet uit z'n dakkie gaat - op zijn eigen oordeelsvermogen en sociale vaardigheid, die ik beide hoog in schat, en natuurlijk ook op mijn eigen waarneming. Ook maak ik meestal een praatje met de eigenaar over zijn en mijn eigen hond, om alles goed op elkaar af te stemmen.
Zo ook vandaag. De eigenaar vertelde mij dat zijn honden nooit wat doen, tenzij ze aangevallen worden. Zo had onlangs een bouvier een van zijn honden gepakt, en die werd vervolgens lelijk toegetakeld (de eigenaar van de bouvier zou hebben toegegeven dat de schuld bij hem lag . ) Verder bevestigde hij het bekende beeld: veel mensen met kleinere honden lopen een blokje om of tillen hun hond op.
Zou ik daar met Luna hebben gelopen dan had ik ook een blokje omgelopen, of, als dat niet had gekund, het commando "doorlopen " hebben gegeven. Want ik weet dat de kans dat het ruzie wordt als ik het laat gaan heel groot is, en dan zijn de rapen gaar.
Merkwaardig genoeg is het ook mijn ervaring dat het vaak juist eigenaren van stoere honden zijn die zich nergens druk over lijken te maken. Twee bouviers die zomaar op straat naar een aangelijnde Luna mogen lopen: "ze doen niks hoor. " Een kollossale boxer die op straat voor een aangelijnde Luna mag staan terwijl de eigenaar een gezellig praatje wil maken

Maar ik loop daar met Luna niet, en het verbaast me dan ook weer dat deze eigenaar dat wel doet. Zonder ook maar een moment bang te zijn geweest voor Spok, zou ik toch de zenuwen hebben dat het fout kan gaan daar met een van de vele los lopende honden. Maar ook deze eigenaar was er een van het koele kikker type: mijn honden beginnen niet, en als die andere hond begint heeft hij pech gehad.
Enfin, ik ben wel benieuwd hoe jullie dat zien. Ben ik gek dat ik Spok daar zo laat spelen, hoe doe je dat zelf met je kwetsbare hond, heb je zelf een stoere hond die wel of niet met andere honden mag spelen en waar laat je dat dan van afhangen ( ras, grote, geslacht, reactie eigenaar ) ?