Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

met wie mag jouw hond spelen ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

met wie mag jouw hond spelen ?

Ongelezen bericht door Zoie »

Spok is een hond alleen en speelt graag, dus zolang zijn eigen gedrag hanteerbaar blijft laat ik hem dagelijks spelen met andere honden. Van mij mag hij in principe met alle honden van alle rassen spelen. Vandaag b.v. kwamen we een boxer x stafford en een andere bull-achtige stoere kruising tegen. Spok daagde de honden uit voor een partijtje achtervolgen, en aldus geschiedde.

Ik vertrouw daarbij - zolang hij zelf niet uit z'n dakkie gaat - op zijn eigen oordeelsvermogen en sociale vaardigheid, die ik beide hoog in schat, en natuurlijk ook op mijn eigen waarneming. Ook maak ik meestal een praatje met de eigenaar over zijn en mijn eigen hond, om alles goed op elkaar af te stemmen.

Zo ook vandaag. De eigenaar vertelde mij dat zijn honden nooit wat doen, tenzij ze aangevallen worden. Zo had onlangs een bouvier een van zijn honden gepakt, en die werd vervolgens lelijk toegetakeld (de eigenaar van de bouvier zou hebben toegegeven dat de schuld bij hem lag . ) Verder bevestigde hij het bekende beeld: veel mensen met kleinere honden lopen een blokje om of tillen hun hond op.

Zou ik daar met Luna hebben gelopen dan had ik ook een blokje omgelopen, of, als dat niet had gekund, het commando "doorlopen " hebben gegeven. Want ik weet dat de kans dat het ruzie wordt als ik het laat gaan heel groot is, en dan zijn de rapen gaar.

Merkwaardig genoeg is het ook mijn ervaring dat het vaak juist eigenaren van stoere honden zijn die zich nergens druk over lijken te maken. Twee bouviers die zomaar op straat naar een aangelijnde Luna mogen lopen: "ze doen niks hoor. " Een kollossale boxer die op straat voor een aangelijnde Luna mag staan terwijl de eigenaar een gezellig praatje wil maken :denken: Mensen met herders en boxers die je op komen zoeken terwijl je ze probeert te ontlopen enz.

Maar ik loop daar met Luna niet, en het verbaast me dan ook weer dat deze eigenaar dat wel doet. Zonder ook maar een moment bang te zijn geweest voor Spok, zou ik toch de zenuwen hebben dat het fout kan gaan daar met een van de vele los lopende honden. Maar ook deze eigenaar was er een van het koele kikker type: mijn honden beginnen niet, en als die andere hond begint heeft hij pech gehad.

Enfin, ik ben wel benieuwd hoe jullie dat zien. Ben ik gek dat ik Spok daar zo laat spelen, hoe doe je dat zelf met je kwetsbare hond, heb je zelf een stoere hond die wel of niet met andere honden mag spelen en waar laat je dat dan van afhangen ( ras, grote, geslacht, reactie eigenaar ) ?
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

als jij weet dat jouw hond sociaal speelt en de eigenaar van de andere hond weet dat van zijn hond dan maakt het ras niet uit naar mijn mening.

lola mag van mij, na een korte rustige kennismaking, overal mee spelen..

sam mag van mij alleen spelen met bekendse honden. we proberen wel vaak neus aan neus contact met andere teven, maar dat gaat eigenlijk nooit goed, reuen is helemaal uit den boze.. maar dat ligt in bijna alle gevallen aan sam.. hij doet namelijk heel leuk, maar als de andere hond minimaal gromt of lelijk doet dan vliegt hij er meteen op en de risico's die dat met zich meebrengt vind ik onaanvaardbaar
Afbeelding
*Silvia*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Silvia* »

Kobus mag van mij met elke hond spelen groot of klein teef of reu, kobus is heel sociaal wat betreft andere honden.
Maar weet ik dat de andere hond nogal wat op ze naam heeft staan kwa opstootjes dan loop ik liever door!
Bernadette
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bernadette »

Blitz mag met iedereen spelen van mij als het baasje van die andere hond dat ook goed vind. Met uitzondering van een aantal honden die hier in de wijk soms lopen, die zoek ik niet op.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Tja, ik heb natuurlijk wel twee honden die in een hele kwetsbare categorie vallen. Moos is al kwestbaar, en Saartje is helemaal in een klap stuk...

In principe mag Moos van mij met vrij veel honden spelen. Moos weegt dan maar 6.9 kilo, maar hij is vrij stoer en speelt ook graag wild en ruw (voor zijn doen dan). Maar alles wat groter is dan een kilo of 25 screen ik wel, voor zover dat kan. Grote robuste lab-reuen bijvoorbeeld. Als die ook van vrij wild spelen houden dan gaat het gewoon niet, dan ligt Moos na 1 klap aan de andere kant van het bospad. Maar bijv. een rank gebouwde Ierse Setter daar kan hij wel weer heel leuk mee spelen, dat zijn niet van die 'tanks'.

Saartje wil zelf al niet spelen met alles wat groter is dan een kilo of 10 (da's dan ook alweer 2.5 keer haar gewicht, dus tja, ik kan me wel voorstellen dat dat al redelijk gigantisch is voor haar doen). Dat is dus vrij simpel, als Saar wil spelen mag het altijd. Zij speelt graag vriendelijk en zacht met vreemde honden, en wil dus alleen maar spelen als de andere hond klein is en ook niet te wild speelt, dus dan is er weinig gevaar dat zij zich bezeert.

Het enige probleem is dat sommige grote honden wel graag met Saar willen spelen. Dus niet even snuffelen, maar vol met de poten gaan slaan, of achter haar aan rennen en bijna over haar heen walsen. Saar vindt dat vreselijk, en ik probeer dat dus ten allen tijde te voorkomen. Saar moet niet stuk, en ik wil Saar ook niet angstig hebben.
En heeeeeel soms is dan de enige mogelijkheid om Saar op te tillen, me om te draaien en weg te lopen. En als het echt moet doe ik dat dus ook, om mijn mini-hondje te beschermen zowel geestelijk als lichamelijk.

En uiteraard mogen ze beiden niet spelen met honden waarvan ik weet dat ze niet vriendelijk zijn, of die aggressie uitstralen, maar dat spreekt voor zich (en bovendien mijden ze die honden ook altijd)
Laatst gewijzigd door Moos op 08 aug 2005 15:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Ymke mag van mij met alles wel spelen dat op het hondenveld hier los loopt. Gelukkig wonen we in een buurt waar je er redelijkerwijs van uit kunt gaan dat mensen die hun hond op het veld los laten lopen ook een redelijk sociaal exemplaar hebben.
Natuurlijk heb ik het gemak dat Ymke wel zo robuust is dat ik me ook niet zo snel zorgen maak. Het is af en toe wel andersom: sommige honden zijn nogal onder de indruk van haar postuur, en dan haal ik haar wel terug als dat nodig is. Niet dat ze wat verkeerds doet, maar het moet wel voor iedereen leuk blijven.

Ferro speelt helemaal niet met andere honden en Nora interesseert het allemaal toch wat minder nu ze ouder wordt.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Moos
Zeer actief

En, oh ja, ik merk hier ook wat jij al zegt; dat mensen die zelf stoere robuuste honden hebben zich nergens druk om maken en hun hond overal op af laten lopen. Ik heb zelfs een keer een discussie met iemand gehad wiens giga-hond Moos stond te domineren. Ik vroeg hem af hij misschien door kon lopen, maar nee hoor, want ach, dat zoeken ze zelf wel uit.
En da's dus allemaal leuk en aardig, maar ik kan Moos het niet zelf uit laten zoeken met een Bouvier of een Herder of een Labje, en vaak zien de bazen die zelf een veel minder kwetsbare hond hebben dat niet zo.

(uiteraard ook lang niet alle bazen, maar ze zitten ertussen)
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Moos schreef:En da's dus allemaal leuk en aardig, maar ik kan Moos het niet zelf uit laten zoeken met een Bouvier of een Herder of een Labje, en vaak zien de bazen die zelf een veel minder kwetsbare hond hebben dat niet zo.

Ja, maar Luna is echt wel partij voor een herder of bouvier die komt domineren, maar ik heb er ook echt geen zin in om het uit te testen. Maakt me geen bal uit wie er wint of verliest, wie er schuld heeft of niet, maar wie zit er nu op te wachten tot het fout gaat ? ik snap dat niet.

Met Spok heb ik er idd ook geen zin in, en het valt me toch op hoeveel bazen dat laten gaan. Ik ben echt niet van het paniekerige soort, maar gewoon je hond even terug roepen moet toch vanzelfsprekend zijn.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Wij hebben ook honden die in de wat robuustere categorie vallen, maar doordat we ook mensen kenden met kleinere honden (Jack Russell) wisten we dat die inderdaad bezorgd zijn omdat hun honden kwetsbaar zijn.
Gelukkig zijn die van ons redelijk voorzichtig als ze spelen met kleine honden of puppies. Als, want door hun leeftijd spelen ze niet meer zo veel.
Maar toen ze nog de leeftijd hadden van veel spelen keken we eerst altijd even aan of de andere hond ook graag wilde spelen.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Marouck kan met alle honden spelen, dat mag ze dus ook als de eigenaar van de andere hond het goed vindt. Marouck zal nooit uit zichzelf een gevecht beginnen namelijk, als ze echter uitgedaagd wordt kan ze wel een furie zijn. Op dat moment grijp ik dan ook altijd resoluut in, gelukkig is dat zeer zelden maar nodig, Marouck is heel goed in staat om zelf duidelijk te maken wat ze wel en niet wil.
Ze kan ook heel goed met pups en kleine honden overweg, is dan gewoon wat voorzichtiger.

Met Nika ben ik veel voorzichtiger rondom andere honden.
Ze mag alleen spelen met bekende honden, of met honden waarvan de eigenaar zegt niet in paniek te raken als er eens een snauw valt. Nika kan nu eenmaal soms wat onvoorspelbaar zijn.
Wanneer Marouck er echter bij is zal die Nika goed in toom houden, dus eigenlijk is er dan weinig aan de hand.
Met kleine honden en pups pas ik extra op, zeker met pups.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Moos
Zeer actief

Zoie schreef:
Moos schreef:En da's dus allemaal leuk en aardig, maar ik kan Moos het niet zelf uit laten zoeken met een Bouvier of een Herder of een Labje, en vaak zien de bazen die zelf een veel minder kwetsbare hond hebben dat niet zo.

Ja, maar Luna is echt wel partij voor een herder of bouvier die komt domineren, maar ik heb er ook echt geen zin in om het uit te testen. Maakt me geen bal uit wie er wint of verliest, wie er schuld heeft of niet, maar wie zit er nu op te wachten tot het fout gaat ? ik snap dat niet.

Met Spok heb ik er idd ook geen zin in, en het valt me toch op hoeveel bazen dat laten gaan. Ik ben echt niet van het paniekerige soort, maar gewoon je hond even terug roepen moet toch vanzelfsprekend zijn.
Ja, tuurlijk, ik ben sowieso niet voor uitzoeken al zou Moos een Duitse Dog zijn!
Alleen even ter illustratie dat sommige mensen met robuste honden vrij makkelijk denken, terwijl kleine Moos tegenover ze staat.

Ik ben ook niet paniekerig, maar ik heb gewoon geen zin in krachtmetingen. Ten eerste omdat dat echt nergens voor nodig is, en tja, dus ook ten tweede omdat Moos gewoon een eenhapscracker is.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge schreef:Marouck kan met alle honden spelen, dat mag ze dus ook als de eigenaar van de andere hond het goed vindt. Marouck zal nooit uit zichzelf een gevecht beginnen namelijk, als ze echter uitgedaagd wordt kan ze wel een furie zijn. Op dat moment grijp ik dan ook altijd resoluut in, gelukkig is dat zeer zelden maar nodig, Marouck is heel goed in staat om zelf duidelijk te maken wat ze wel en niet wil.
s.
Kwam vandaag een labrador tegen die een wat te ruw spelende Spok van katoen gaf. Mischien is het wishfull-thinking, maar ergens hoop ik toch dat hij ervan leert.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Vegas speelt maar met weinig honden. Op de eén of andere manier komt hij nooit een leuke match tegen. Hij speelt vrij ruw dus de kleintjes vallen al af. Ik ben eén keer een rottweilerteef tegengekomen waar het super mee klikte. Samen graven, rennen, rollen, echt geweldig was dat. Helaas ben ik die hond nooit meer tegengekomen.

Als ik in het bos een groter formaat hond tegenkom probeer ik eerst in te schatten of het zal klikken. Op de mening van de eigenaar ga ik niet zo snel af want er zijn er zoveel die geen benul hebben van hun eigen hond.

Ik loop meestal rustig door en bekijk dan de reactie van Vegas op de andere hond en vica versa. Als het dan klikt dan blijf ik even staan en anders loop ik door en roep ik Vegas bij me.

Ik zou het leuk vinden voor Vegas als hij een paar maatjes had maar die heb ik tot nu toe nog steeds niet gevonden :(: De hond van mijn broer, die Vegas een paar keer per week ziet, is te oud om nog echt te spelen. Mijn zusje krijgt donderdag haar doggenpup dus misschien wordt dat zijn spelemaatje.

Ik zit er hard aan te denken een hond erbij te nemen al is dat nu wat lastig omdat Vegas nog klein is. Toch zou ik het voor hem erg leuk vinden om er een teefje bij te hebben.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Moritz mag in principe met alle honden spelen, al moet ik eerlijk zeggen dat toen ik laatst een Pitbull tegenkwam ik toch eventjes moest slikken; Moritz is nl ook absoluut geen sterke hond, maar hij weet gelukkig alles goed in te schatten en de Pitbull bleek een hele lieve rustige hond te zijn :wink:

Bij Kaya ligt het iets ingewikkelder: hier thuis op het bekende uitlaatrondje, mag ze alleen naar de honden toe die ze kent. Daarmee gaat het prima, nooit problemen. De honden die ze hier niet kent, daar mag ze ook niet naartoe, laat staan mee spelen :mrgreen:
Op onbekend terrein kijk ik naar Kaya haar 'uitdrukking' (en uiteraard ook naar de andere hond wat voor type dat is; druk, rustig, enz.). Dus daar laat ik het even van de situatie, van Kaya en van de andere hond afhangen.
Over het algemeen is Kaya helemaal niet spelerig met andere honden en heeft ze genoeg aan zichzelf en een stok, dus dat scheelt wel een berg.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

hier spelen ze altijd met elkaar , we komen hier haast geen andere honden tegen. En als er toevallig 1 loopt bekijken ze hem of haar niet :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Zoie
Zeer actief

jip007 schreef:hier spelen ze altijd met elkaar , we komen hier haast geen andere honden tegen. En als er toevallig 1 loopt bekijken ze hem of haar niet :wink:
dat lijkt me ideaal !
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Reini schreef:Vegas speelt maar met weinig honden. Op de eén of andere manier komt hij nooit een leuke match tegen. Hij speelt vrij ruw dus de kleintjes vallen al af. Ik ben eén keer een rottweilerteef tegengekomen waar het super mee klikte. Samen graven, rennen, rollen, echt geweldig was dat. Helaas ben ik die hond nooit meer tegengekomen.
Dit is wel herkenbaar, hoewel Billy al lang pup-af is, is hij toch nog steeds vrij ruw in zijn spel. Tenminste, hij speelt gewoon het liefst 'wild', dus echt rollebollen, in elkaar happen, over elkaar heen springen, etc. Er zijn dan ook wel wat honden die op zijn moment (terecht) afhaken.

Billy speelt dan ook het liefst met 'stoere' dames. Zo heeft hij heeft hier in de buurt twee staffie's en een rottweiler waar het heel goed mee gaat.
Heel, heel soms, speelt 'ie ook wel met jonge honden, het maakt dat niet uit of het een reu of een teef is, als het maar op een lekkere 'ruige' manier kan :mrgreen:

Groet,
Rami
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Echt spelen doen mijn honden niet, niet met elkaar en niet met anderen. Maar ontspannen met wat andere honden snuffelen of eventueel achter de bal aan rennen, dat doet Toby wel. Dat mag voornamelijk met kleine honden en teefjes die niet al te heftig doen en reutjes die niet al te macho zijn of te wild, want anders gaat Toop ze wel eens lopen corrigeren.
Yentie kan ook bij alle honden, mits onder toezicht en liever niet bij terriër teefjes (valt wellicht ook wel mee hoor, maar dat durf ik nog niet zo goed aan, gezien haar verleden)
En Beertje kon altijd prima met teefjes, puppies en kleine honden, zolang het maar geen bijdehandjes van reutjes waren.
Eigenlijk komt het in het kort erop neer dat Toby beter bij kleine honden kan en Yentie beter bij grote honden, echt zo ontzettend handig.... :roll:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Micron en Beau spelen graag met andere honden en doen dat ook regelmatig Micron zelfs vaak met een bull mastif :mrgreen: maar ja hij is natuurlijk wel wat gewend.
Rio speelt ook met andere honden maar daar let ik wat meer op aangezien hij alleen met zijn eigen roedelgenootjes ''zachtjes'' doet.
Orson heeft niet echt veel interesse in andere honden heel soms in een keer wel laatst heeft hij met een volwassen Akito gespeeld ook zo'n heerlijk lomp beest waar hij niet bang voor hoefde te zijn dat hij hem bezeerde.
Ondanks dat sommige wel met andere spelen zijn eigen maatjes toch nog het meesT favoriet zoals Orson,Rio ,Beau met elkaar spelen is toch het allerleukst.
Micron is in dat opzicht een overloper die pakt alles wat hij kan als hij maar fun heeft.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik ben makkelijk met mijn kleine honden, ik heb ze zo opgevoed dat ze met iedere soort hond spelen en niet alleen met honden die even groot zijn. Balou speelt haast nooit met andere honden maar Dino en Beer wel.

Grote honden zoals herders, daar spelen ze rustig mee, en het gaat eigenlijk altijd goed. Ze zijn heel snel en wendbaar dus wat dat betreft geen problemen. En ze gedragen zich nooit agressief.Bovendien zijn ze Buck gewend, dus ze kunnen wel tegen een stootje..... :mrgreen:

Buck mag niet met alle honden spelen. Daar bepaal ik veel meer bij wat wel en niet mag.

Hij speelt heel voorzichtig met kleine hondjes, daar kan hij heel lief voor zijn, net als met pups en teefjes. Reuen mag niet want dat wordt altijd kijken wie er de baas is. Dat is nooit spelen. Alleen met zijn dobermann vriend mag hij spelen, en zelfs dat is eigenlijk geen spelen maar competitie. Alleen is er tussen hen omdat ze elkaar zo vaak zien een duidelijke rangorde.

Maar bij Buck vraag ik altijd aan de andere eigenaar of hij er accoord mee gaat. Laatst heeft hij met een heel klein tekkeltje gespeeld. Ik wilde hem terug roepen maar die man zei dat ik het maar moest laten gaan. Dat ging heel voorzichtig en heel erg leuk. En dat tekkeltje maar uitdagen steeds, zo'n grappig hondje.Maar dan sta ik er zelf wel zowat bovenop om in te grijpen mocht het te hard gaan.
Moos
Zeer actief

Baily schreef:Ik ben makkelijk met mijn kleine honden, ik heb ze zo opgevoed dat ze met iedere soort hond spelen en niet alleen met honden die even groot zijn. Balou speelt haast nooit met andere honden maar Dino en Beer wel.
Daar wil ik toch wel even wat over zeggen :mrgreen:

Ik denk namelijk dat het feit of kleine honden, (ik weet eigenlijk niet, hoe groot zijn Dino en Beer eigenlijk? Puur interesse hoor, op jouw foto's schatte ik Balou ook al verkeerd in namelijk :wink:) met alles willen spelen niet echt alleen aan opvoeding ligt.
Deels wel natuurlijk, als je ze angstvallig weg gaat houden bij alles wat groter is schiet dat niet op, maar deels is ook de aard van het beestje, en eerdere ervaringen. En ook wel hoe klein is klein zeg maar.

Moos mocht altijd met alles spelen van mij, ook als pupje van 2-3 kilo, want Moos wilde wel. Alleen is hij dus behoorlijk wat keren echt geplet door een grote robuuste lab-reu van ik gok een kilo of 40. Combineer dat met een baas die het wel grappig vindt dat jouw kleine hondje door zijn hond het pad over geslagen wordt , en je hebt een kleine hond die niet echt meer staat te poppelen om met grote robuste, uitermate wilde, honden te spelen.
Soms kunnen dingen gewoon niet, dan kan je wel zeggen dat je makkelijk bent met jouw kleine honden, maar soms kan het fysiek gewoon niet. Laatst wilde een Duitse Dog/Boxer kruizing reu met Moos spelen. Dat is en gigantisch, en net als een Boxer erg wild en speels. Dat heb ik even laten gaan, maar 1 verkeerde klap en Moos heeft echt verwondingen. En dit ging gewoon echt te wild.
Om over Saar maar niet te spreken, die mag van mij dus niet eens beginnen met spelen met zo'n giga hond (als ze het zou willen, want ze wil het dus niet). Saar is echt zo stuk.

En Saar wil dus niet spelen met alles wat groot en wild is, omdat ze onderdanig is, maar ook omdat ze dus schijnbaar zelf prima aanvoelt wat ze wel of niet kan hebben. Vandaag heeft ze bijv. gespeeld met een Witte Herder van 6 maanden. Vergeleken bij Saar een reus, maar dat ging goed omdat die Witte Herder erg zachtjes speelde, en omdat Saar harder kon rennen :mrgreen:
Maar je weet ook hoe ik met Saar bezig ben geweest om haar goed te socialiseren met andere honden en die angst eruit te krijgen. Dus ik heb me te pletter opgevoed, maar wat niet wil, wil niet, en wat niet kan, kan niet.
Saar is nu dus niet meer bang, maar voelt gewoon aan dat ze een volwassen Herder niet kan hebben, en daar wil ze dan dus niet mee spelen.
Afbeelding
Senta
Zeer actief

Ongelezen bericht door Senta »

Mijn honden mogen met iedereen spelen, doen ze overigens niet. Freya heeft geen tijd, die heeft haar bal en Florrie (JR-grootte) speelt bij voorkeur met zeer grote, stoere reuen. En dat gaat altijd heel goed.

Gyeszi heeft ook een voorkeur voor reuen, de rest laat ze links liggen en Senta heeft het veel te druk met eventuele muizen.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Baily

Moos schreef:
Baily schreef:Ik ben makkelijk met mijn kleine honden, ik heb ze zo opgevoed dat ze met iedere soort hond spelen en niet alleen met honden die even groot zijn. Balou speelt haast nooit met andere honden maar Dino en Beer wel.
Daar wil ik toch wel even wat over zeggen :mrgreen:

Ik denk namelijk dat het feit of kleine honden, (ik weet eigenlijk niet, hoe groot zijn Dino en Beer eigenlijk? Puur interesse hoor, op jouw foto's schatte ik Balou ook al verkeerd in namelijk :wink:) met alles willen spelen niet echt alleen aan opvoeding ligt.
Deels wel natuurlijk, als je ze angstvallig weg gaat houden bij alles wat groter is schiet dat niet op, maar deels is ook de aard van het beestje, en eerdere ervaringen. En ook wel hoe klein is klein zeg maar.

Moos mocht altijd met alles spelen van mij, ook als pupje van 2-3 kilo, want Moos wilde wel. Alleen is hij dus behoorlijk wat keren echt geplet door een grote robuuste lab-reu van ik gok een kilo of 40. Combineer dat met een baas die het wel grappig vindt dat jouw kleine hondje door zijn hond het pad over geslagen wordt , en je hebt een kleine hond die niet echt meer staat te poppelen om met grote robuste, uitermate wilde, honden te spelen.
Soms kunnen dingen gewoon niet, dan kan je wel zeggen dat je makkelijk bent met jouw kleine honden, maar soms kan het fysiek gewoon niet. Laatst wilde een Duitse Dog/Boxer kruizing reu met Moos spelen. Dat is en gigantisch, en net als een Boxer erg wild en speels. Dat heb ik even laten gaan, maar 1 verkeerde klap en Moos heeft echt verwondingen. En dit ging gewoon echt te wild.
Om over Saar maar niet te spreken, die mag van mij dus niet eens beginnen met spelen met zo'n giga hond (als ze het zou willen, want ze wil het dus niet). Saar is echt zo stuk.

En Saar wil dus niet spelen met alles wat groot en wild is, omdat ze onderdanig is, maar ook omdat ze dus schijnbaar zelf prima aanvoelt wat ze wel of niet kan hebben. Vandaag heeft ze bijv. gespeeld met een Witte Herder van 6 maanden. Vergeleken bij Saar een reus, maar dat ging goed omdat die Witte Herder erg zachtjes speelde, en omdat Saar harder kon rennen :mrgreen:
Maar je weet ook hoe ik met Saar bezig ben geweest om haar goed te socialiseren met andere honden en die angst eruit te krijgen. Dus ik heb me te pletter opgevoed, maar wat niet wil, wil niet, en wat niet kan, kan niet.
Saar is nu dus niet meer bang, maar voelt gewoon aan dat ze een volwassen Herder niet kan hebben, en daar wil ze dan dus niet mee spelen.
Ik denk wel dat opvoeding er mee te maken heeft. Niet alleen maar natuurlijk. En 4 kilo is natuurlijk ook wel erg kwetsbaar. Mijn honden zijn tussen de tien en twaalf kilo. Beer, Balou en Dino dan. Maar er zit eigenlijk in allemaal wel wat terrier, dat scheelt want dat zijn op zich vrij felle honden die tegen een stootje kunnen.

Maar als je met kleine honden alles uit de weg houdt, hoe moeten ze er dan aan wennen. Alleen Dino is 1 keer geplet door een Duitse dog, maar dat was door zijn eigen opdringerigheid. Nu kijkt hij wel uit en heeft groot respect voor zulke honden.

(Kijk van jouw honden begrijp ik het als je daar voorzichtig mee bent, want ze zijn ook veel kwetsbaarder.) maar als ik sommige mensen hoor, hoe die er mee om gaan dan vind ik het heel erg overdreven. :wink: Die komen op mij te voorzichtig over.

Beer en Dino zijn meestal sneller. En als het niet leuk meer is dan komen ze naar mij en lopen we verder. :19: Zo simpel is het echt bij mij. Ik heb veel meer op te letten met mijn grote hond.
Moos
Zeer actief

Baily schreef:
Ik denk wel dat opvoeding er mee te maken heeft. Niet alleen maar natuurlijk. En 4 kilo is natuurlijk ook wel erg kwetsbaar. Mijn honden zijn tussen de tien en twaalf kilo. Beer, Balou en Dino dan. Maar er zit eigenlijk in allemaal wel wat terrier, dat scheelt want dat zijn op zich vrij felle honden die tegen een stootje kunnen.

Maar als je met kleine honden alles uit de weg houdt, hoe moeten ze er dan aan wennen. Alleen Dino is 1 keer geplet door een Duitse dog, maar dat was door zijn eigen opdringerigheid. Nu kijkt hij wel uit en heeft groot respect voor zulke honden.

(Kijk van jouw honden begrijp ik het als je daar voorzichtig mee bent, want ze zijn ook veel kwetsbaarder.) maar als ik sommige mensen hoor, hoe die er mee om gaan dan vind ik het heel erg overdreven. :wink: Die komen op mij te voorzichtig over.

Beer en Dino zijn meestal sneller. En als het niet leuk meer is dan komen ze naar mij en lopen we verder. :19: Zo simpel is het echt bij mij. Ik heb veel meer op te letten met mijn grote hond.

Nee, je moet natuurlijk niet alle grote honden uit de weg gaan, zo ken ik er helaas ook een paar. Ik ken eigenlijk alleen maar Maltezers hier in de buurt die nooit los mogen, en blaffen naar alles wat groter is dan een chihuahua. Dat heeft met opvoeding te maken, en ik vind het ook belachelijk hoe sommige mensen met hun kleine hondjes omgaan.

Maar inderdaad, jouw honden zijn dan 2 tot 3 keer zo zwaar als Moos en Saar, en da's dan toch alweer een behoorlijk verschil qua kwetsbaarheid natuurlijk, en al helemaal als er terrierbloed in zit :wink:

Moos is dus twee keer in een heel kort tijdsbestek geplet door een forse lab-reu en een Dobermann-reu. Allebei felle reuen, die Moos van toen 1.5 even wilde laten zien hoe stoer ze waren. Moos deed dus niks, drong niet op, snuffelde alleen maar, en voordat hij het wist lag hij piepend onder die honden, die toch doorgingen met duwen en happen ondanks het feit dat hij direct op zijn rug lag. En sindsdien snauwt hij sommige zeer enthousiaste opdringerige reuen weg. Hij bijt niet hoor, hij snauwt een keertje, maar dat komt voort uit die vervelende ervaringen.

Het feit dat, met name Saar natuurlijk, toch wel heel erg klein is maakt dat ik toch wel oplettend ben. Met Moos valt het allemaal ook wel mee, omdat hij dus wel snauwt als het hem te veel wordt, en dan direct wegloopt. Het is echt een hele enkele zeldzame keer dat ik ingrijp omdat ik het niet goed vindt gaan met een hele grote hond bij hem. Alleen Saar snauwt dus niet, en laat gewoon van alles gebeuren als ik niet oplet :wink:
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Blisje mag alleen met teefjes spelen die of even groot zijn of groter, met reutjes gaat het altijd en eeuwig mis dus mag ie daar niet mee spelen, ik heb hem dus altijd vast daar waar ik geen overzicht heb.

Toen Angel en Feniks nog samen waren moest ik ook opletten dat een hond uit het niets opdook en niet afsnauwt want dan waren het 2 teven die aanvielen, Angel is niet zo dat ze knokt, maar als Feniks begon dan deed ze wel effe mee, Angel alleen kan met elke hond spelen, die zoekt het niet op, als een hondje laat merken niet te willen spelen dan gaat ze weer verder met haar wandeling mits ik haar al niet geroepen heb.
Baily

Moos schreef:
Baily schreef:

Nee, je moet natuurlijk niet alle grote honden uit de weg gaan, zo ken ik er helaas ook een paar. Ik ken eigenlijk alleen maar Maltezers hier in de buurt die nooit los mogen, en blaffen naar alles wat groter is dan een chihuahua. Dat heeft met opvoeding te maken, en ik vind het ook belachelijk hoe sommige mensen met hun kleine hondjes omgaan.

Maar inderdaad, jouw honden zijn dan 2 tot 3 keer zo zwaar als Moos en Saar, en da's dan toch alweer een behoorlijk verschil qua kwetsbaarheid natuurlijk, en al helemaal als er terrierbloed in zit :wink:

Moos is dus twee keer in een heel kort tijdsbestek geplet door een forse lab-reu en een Dobermann-reu. Allebei felle reuen, die Moos van toen 1.5 even wilde laten zien hoe stoer ze waren. Moos deed dus niks, drong niet op, snuffelde alleen maar, en voordat hij het wist lag hij piepend onder die honden, die toch doorgingen met duwen en happen ondanks het feit dat hij direct op zijn rug lag. En sindsdien snauwt hij sommige zeer enthousiaste opdringerige reuen weg. Hij bijt niet hoor, hij snauwt een keertje, maar dat komt voort uit die vervelende ervaringen.

Het feit dat, met name Saar natuurlijk, toch wel heel erg klein is maakt dat ik toch wel oplettend ben. Met Moos valt het allemaal ook wel mee, omdat hij dus wel snauwt als het hem te veel wordt, en dan direct wegloopt. Het is echt een hele enkele zeldzame keer dat ik ingrijp omdat ik het niet goed vindt gaan met een hele grote hond bij hem. Alleen Saar snauwt dus niet, en laat gewoon van alles gebeuren als ik niet oplet :wink:
Ja, dat begrijp ik wel, ik zou dan ook veel voorzichtiger zijn. Ik weet gewoon dat die van mij zich wel redden, en als het niet zo leuk gaat dan komen ze weer snel terug........ :wink:
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Jelka lijn ik aan bij pups en kleine honden want die is erg lomp. Ze duwt ze met haar kop opzij en gooit haar poten op ze. Ze bedoeld het niet verkeerd, verder kan ze goed met andere honden.
Jurek valt helemaal in katzwijm voor pups en ieniemini teefjes. Prachtig om te zien hoe hij met die kleintjes omgaat. Verder kan hij goed overweg met de meeste teven. Met reuen, groot en klein, is het altijd oppassen want hij laat zich snel provoceren. Omdat hij in 99 van de 100 gevallen groter dan de ander is, ga ik niet het risico nemen dat hij ze wat aan doet.
Sommige baasjes zeggen inderdaad wel eens dat ik het moet laten gaan maar ik doe het gewoon niet. Zo heeft Jurek zijn overwinning niet en ik geen schuldgevoel over een hond die wellicht een bijtwond of iets dergelijks oploopt.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Buffy mag tegenwoordig met elke hond spelen waar het goed mee klikt en waar ze zelf dus mee wil spelen.

Anne
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Nanni alleen met honden die ze leuk vind en waarvan ik dat weet... Tuana mag met alle honden spelen
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

Nina mag en kan met alles spelen ze is heel sociaal en als een andere hond gromd maakt ze snel dat ze wegkomt..ik heb ook nog nooit een probleem met haar gehad...
Shaggy...speeld met Bekende Reuen, alle teven en kleine reuen..met vreemde grote reuen laat ik het niet meer toe...Shaggy weegd dan wel 60 kilo maar als er een hondje komt dat kleiner dan hem is gaat ie liggen en blijft ie ook liggen..dus hij speeld veel met kleine hondjes...Met shagy heb ik ook nog nooit echt problemen gehad hij heeft wel een s gevochten maar dan kwam hij gehavend uit de strijsd en de nader had niks..maar ik voorkom liever..
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”