Eline* schreef:Wil de hond schreef:Die baseer ik op wat ik zie.
Als je het goed doet korrigeer je voordat de hond helemaal uit zijn dak gaat tegen een andere hond. Je leert zo´n hond dan vrij makkelijk dat hij beter niet al teveel op andere honden kan letten. Je kunt hem dan leren volgen of bvb. zitten in de buurt van andere honden.
Ik krijg het in ieder geval voor elkaar om vrijwel alle honden die moeite hebben met de aanwezigheid van andere honden te leren om rustig te doen met andere honden in de buurt. Ik zie echt niet dat door mijn manier van werken zulke honden fervente hondenhaters worden.
Ik kan je ervaringen natuurlijk niet tegenspreken, wel wil ik kwijt dat ik denk dat je je moet realiseren dat jij iemand bent die door en door getraind is op het trainen met de slip en je uitgangssituatie anders is.
Ik denk dat het hier al vaak misgaat op de puppycursus en zeker op het vervolg. Honden worden gecorrigeerd omdat ze naar andere honden kijken, lopend op de 20 4-kante meter. Jouw werkveld, Spanje, daar is het uitgangspunt toch anders en hetgeen een hond moet kunnen toch iets anders.
Als ik hier loop met mijn honden kom ik iedere 150 meter een hond tegen.
Er valt niet zoveel voor te zijn bij een uitvaller, want je bent bijna altijd te laat en dan krijg je dus gefuckte uitvallers, die ook nog in staat zijn de baas te bijten om zich af te reageren van hun blinde razernij.
Dan ga je dus niet corrigeren met de slip. Dan ben je al te ver en moet je eerst de rust erin brengen en daarvoor gebruik je andere hulpmiddelen.
Hier verneuk je honden als je ze keer op keer als ze blauw van woede zijn in hun nek staat te hengsten, omdat Fikkie van de buren er ineens weer staat.
Een slipketting zoals jij hem gebruikt kan in een gecontroleerde trainingssituatie, waarbij je prikkels kan controleren en druk kan opvoeren. Op straat ligt dat anders. Daar sta je ineens oog in oog met flippie. Als je dan steeds een beroep doet op de slip maak je van je hond wel degelijk een hondenhater tot en met.
http://www.flyingdogpress.com/casehis.html
Ik zet hem er gewoon nog een keer neer.

Misschien heb ik me niet helemaal goed uitgedrukt.
Ik had beter kunnen zeggen: "Ik krijg het in ieder geval voor elkaar om vrijwel alle eigenaars van honden die moeite hebben met de aanwezigheid van andere honden te leren hoe om te gaan met korrekties en alles wat er verder bij nodig is om hun honden te leren om rustig te doen met andere honden in de buurt." Voorwaar een volzin.
En dat lukt hen door gewoon twee keer per week een les te komen volgen en het geleerde in de praktijk toe te passen. De meeste van die mensen wonen gewoon in een huis wat in een buurt staat waar veel honden wonen die ook gewoon uitgelaten worden. Een verschil met Nederland is de toegevoegde problematiek van de hoden die zichzelf uitlaten. Iets wat hier heel gewoon is, honden met een gemakzuchtige baas die de hond gewoon even de deur uitlaten in de hoop dat hij zo lang mogelijk wegblijft.
Echt, veruit de meeste honden die ogenschijlijk helemaal door het lint gaan bij het zien van een andere hond zijn met behulp van korrekties en beloningen behoorlijk eenvoudig en zonder noemenswaardige problemen op de rails te zetten.
Mits, en dit is een heel belangrijk punt, de eigenaar goed begeleidt wordt, vanaf het moment dat een training wordt ingezet. Ik wil echt niet beweren dat zulke gevallen in een oogwenk door twee goede korrekties recht te trekken zijn door iemand die eigenlijk helemaal niet weet waar hij mee bezig is.
Ik ben zelfs absoluut tegenstander van het gebruik van korrektie-middelen door leken. Maar datzelfde vind ik eigenlijk al als het gaat om de aanschaf van een hond.
Als het niet zou zijn zoals iik hierboven beweer zou ik dat zonder meer inzien en toegeven, maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik tevreden ben over de resultaten die ik zie. Ook van de hond uit gezien.
Ik denk een belangrijk punt is dat iemand die een uit de hand gelopen hond weer in het gareel wil krijgen echt moet beginnen bij het begin. En een trainingsperiode zal moeten doorlopen gedurende welke hij niet gewoon door kan gaan met de dagelijkse gang van zaken zoals men dat gewend is. Dus niet af en toe even een beetje trainen en de rest van de tijd gewoon lekker gaan wandelen e.d. M.a.w., je moet je dagelijkse manier van doen veranderen in een trainingssituatie, en langzaamaan dit uitbouwen tot een nieuwe, andere manier van doen met en voor je hond.
Je kunt niet echt veel bereiken met moeilijke honden als je niet echt alles op alles zet. Hierom ook denk ik dat veel mensen zonder een goede begeleiding beter helemaal niets kunnen doen, omdat ze zo in elk geval vermijden dat ze door onjuist handelen de boel verergeren. En dit alles geldt dan eigenlijk voor willekeurig welke manier van trainen.