Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Halti?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Baily schreef:Bij sommige dingen zou je inderdaad corecties kunnen geven als je daar zelf achter staat. Het is maar net welke methode je de voorkeur geeft. Er zijn meer wegen naar rome.

Maar je kunt niet altijd met correcties werken. Wat ik begrepen heb krijgt de hond een hekel aan een andere hond als hij uitvalt en daar iedere keer voor wordt gecorrigeerd. Dus ik vind dat er wel onderscheid gemaakt moet worden in opvoedkundige dingen corrigeren en gedragsproblemen. Want die lijn wordt al heel snel doorgetrokken. Als je een keer gaat corrigeren zie je misschien niet meer wat opvoeden is en wat een gedragsprobleem is. Of zie ik dat verkeerd?
Het is helemaal niet zo dat een naar honden uitvallende hond een hekel krijgt aan andere honden als hij daarvoor gekorrigeerd wordt.

Wel is het zo dat je jezelf niet blind moet staren op het "wondermiddel" korrektie. Symptoombestrijding is niet wat je moet doen, je moet de oorzaak opzoeken en aanpakken.

Ook is het zo dat korrekties gewoon een heel nuttig en vaak noodzakelijk onderdeel van trainen én opvoeden uit kunnen maken. Maar training en/of opvoeding gebaseerd op korrekties is natuurlijk niet de bedoeling.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wil de hond schreef:Het is helemaal niet zo dat een naar honden uitvallende hond een hekel krijgt aan andere honden als hij daarvoor gekorrigeerd wordt.
En waar stoel je die veronderstelling dan op? De hond is totaal gefixeerd op de andere hond en krijgt gelijktijdig een pijnprikkel toegediend. Ik zie niet goed hoe je een beter verband kan leggen dan zo tussen pijn en een prikkel. De meest effectieve manier van conditioneren toch?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Wil de hond schreef:Het is helemaal niet zo dat een naar honden uitvallende hond een hekel krijgt aan andere honden als hij daarvoor gekorrigeerd wordt.
En waar stoel je die veronderstelling dan op? De hond is totaal gefixeerd op de andere hond en krijgt gelijktijdig een pijnprikkel toegediend. Ik zie niet goed hoe je een beter verband kan leggen dan zo tussen pijn en een prikkel. De meest effectieve manier van conditioneren toch?
Die baseer ik op wat ik zie.

Als je het goed doet korrigeer je voordat de hond helemaal uit zijn dak gaat tegen een andere hond. Je leert zo´n hond dan vrij makkelijk dat hij beter niet al teveel op andere honden kan letten. Je kunt hem dan leren volgen of bvb. zitten in de buurt van andere honden.

Ik krijg het in ieder geval voor elkaar om vrijwel alle honden die moeite hebben met de aanwezigheid van andere honden te leren om rustig te doen met andere honden in de buurt. Ik zie echt niet dat door mijn manier van werken zulke honden fervente hondenhaters worden.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Die baseer ik op wat ik zie.

Als je het goed doet korrigeer je voordat de hond helemaal uit zijn dak gaat tegen een andere hond. Je leert zo´n hond dan vrij makkelijk dat hij beter niet al teveel op andere honden kan letten. Je kunt hem dan leren volgen of bvb. zitten in de buurt van andere honden.

Ik krijg het in ieder geval voor elkaar om vrijwel alle honden die moeite hebben met de aanwezigheid van andere honden te leren om rustig te doen met andere honden in de buurt. Ik zie echt niet dat door mijn manier van werken zulke honden fervente hondenhaters worden.
Ik kan je ervaringen natuurlijk niet tegenspreken, wel wil ik kwijt dat ik denk dat je je moet realiseren dat jij iemand bent die door en door getraind is op het trainen met de slip en je uitgangssituatie anders is.
Ik denk dat het hier al vaak misgaat op de puppycursus en zeker op het vervolg. Honden worden gecorrigeerd omdat ze naar andere honden kijken, lopend op de 20 4-kante meter. Jouw werkveld, Spanje, daar is het uitgangspunt toch anders en hetgeen een hond moet kunnen toch iets anders.
Als ik hier loop met mijn honden kom ik iedere 150 meter een hond tegen.
Er valt niet zoveel voor te zijn bij een uitvaller, want je bent bijna altijd te laat en dan krijg je dus gefuckte uitvallers, die ook nog in staat zijn de baas te bijten om zich af te reageren van hun blinde razernij.
Dan ga je dus niet corrigeren met de slip. Dan ben je al te ver en moet je eerst de rust erin brengen en daarvoor gebruik je andere hulpmiddelen.
Hier verneuk je honden als je ze keer op keer als ze blauw van woede zijn in hun nek staat te hengsten, omdat Fikkie van de buren er ineens weer staat.
Een slipketting zoals jij hem gebruikt kan in een gecontroleerde trainingssituatie, waarbij je prikkels kan controleren en druk kan opvoeren. Op straat ligt dat anders. Daar sta je ineens oog in oog met flippie. Als je dan steeds een beroep doet op de slip maak je van je hond wel degelijk een hondenhater tot en met.

http://www.flyingdogpress.com/casehis.html
Ik zet hem er gewoon nog een keer neer. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Inge O schreef:
Baily schreef: Als je een keer gaat corrigeren zie je misschien niet meer wat opvoeden is en wat een gedragsprobleem is. Of zie ik dat verkeerd?
sorry, baily, maar hier moet ik je toch echt tegenspreken. want hier gooi je even voor het gemak alle 'corrigeerders' op één hoop.
ik heb nooit uit gemakzucht gecorrigeerd, en word me zelfs steeds beter bewust van hoe fijn je dit kan inzetten. letterlijk en figuurlijk fijn zelfs : fijn voor de hond, omdat hij heel makkelijk kan leren inzien waar zijn grenzen liggen, en dat heel rustgevend kan zijn.
en ook fijn in de zin van 'fijn gebruik - fijn getuned' van een correctie. waar dan gewenst gedrag voor in de plaats kan komen, gevolg : heerlijk belonen.

goed corrigeren is echt niet zo maar een beetje met een bord voor je kop aan een slip staan rukken, en een brul geven nu en dan :wink: .
Haal je dat allemaal uit die ene zin van mij........ :wink: dat ik dat bedoel.

Ik heb het niet over gemakzucht.Ik gooi niet alle corrigeerders op 1 hoop. Ik stel juist deze vraag die in me op komt, omdat je als je corrigeert heel goed bewust moet zijn van welk probleem je aanpakt. En waar het vandaan komt. Er zijn mensen zoals jij die zich daar heel erg van bewust zijn waarschijnlijk. Maar er zijn ook mensen zoals ik die niet zoveel hondenervaring hebben en die dan wel misschien zo'n methode gaan gebruiken ter goeder trouw, maar met te weinig inzicht in het juiste gebruik.

Niet om iemand op 1 hoop te gooien met iets waar hij of zij niet achter staat. :wink: Ik bedoel niks meer te zeggen als dat er gewoon staat.

Ik wil gewoon de voors en tegens van beide methodes duidelijk hebben. :wink:
Laatst gewijzigd door Baily op 11 aug 2005 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Inge O schreef:
Wil de hond schreef:Heb je eindelijk geleerd dat iedereen het verkeerd doet en dat jij de juiste weg mag gaan verlichten en dan blijkt dat de wereld nog niet klaar is voor je.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
sorry, maar die vond ik even té goed om te laten liggen.
Ik lag hier ook even plat :smile: maar ik gun ieder z'n overtuiging vooral als je er niemand kwaad mee doet :wink:
Baily

Inge O schreef:
Baily schreef:
Inge O schreef:
Baily schreef: Als je een keer gaat corrigeren zie je misschien niet meer wat opvoeden is en wat een gedragsprobleem is. Of zie ik dat verkeerd?
sorry, baily, maar hier moet ik je toch echt tegenspreken. want hier gooi je even voor het gemak alle 'corrigeerders' op één hoop.
ik heb nooit uit gemakzucht gecorrigeerd, en word me zelfs steeds beter bewust van hoe fijn je dit kan inzetten. letterlijk en figuurlijk fijn zelfs : fijn voor de hond, omdat hij heel makkelijk kan leren inzien waar zijn grenzen liggen, en dat heel rustgevend kan zijn.
en ook fijn in de zin van 'fijn gebruik - fijn getuned' van een correctie. waar dan gewenst gedrag voor in de plaats kan komen, gevolg : heerlijk belonen.

goed corrigeren is echt niet zo maar een beetje met een bord voor je kop aan een slip staan rukken, en een brul geven nu en dan :wink: .
Haal je dat allemaal uit die ene zin van mij........ :wink: dat ik dat bedoel.
ik had die zin opgevat als 'als je eenmaal begint met corrigeren, ga je op die ingeslagen weg door, wat ook het probleem is.'
maar als je het niet zo bedoeld had, niks aan de hand hoor - het blijft hier toch vaak een beetje gokken over wat de ander nou net wil zeggen :wink: .
Nee zo had ik hem niet bedoelt. :wink: Meer zo van dat je heel goed onderscheid daarin moet maken. Ik heb het misschien niet zo duidelijk neergezet, maar ik denk als je de rest erbij leest en niet alleen de hele zin dat je dan kunt begrijpen wat ik bedoel. :wink:
Baily

Marie-Josée schreef:
Inge O schreef:
Wil de hond schreef:Heb je eindelijk geleerd dat iedereen het verkeerd doet en dat jij de juiste weg mag gaan verlichten en dan blijkt dat de wereld nog niet klaar is voor je.
Ik lag hier ook even plat :smile: maar ik gun ieder z'n overtuiging vooral als je er niemand kwaad mee doet :wink:
Hij is inderdaad wel grappig ja,..........maar volgens mij heeft iedereen hier in dit topic wel eens de balen gehad van het maar steeds weer uitleggen wat je bedoelt. Ik vind haar theorie zo gek nog niet hoor.
Marie-Josée
Erelid

Maar om even terug te komen op Tamara's vraag (Tamara, ben je nog ergens? :mrgreen: ) ik heb eens zitten overdenken of die halti misschien geen goed idee zou zijn om de hond even van zijn fixatie af te helpen zodat hij kan leren dat hij ook rustig langs katten af kan lopen en dan nog beloond worden bovendien. Maar ik ken een halti of GL niet goed genoeg om te weten of de hond,àls hij flipt, niet z'n nek ernstig zou kunnen beschadigen.
Ik heb hier ook een paar kattenjagers wat me laatst een stevige leren riem heeft gekost ( niet zomaar in de bewoonde wereld, daar zat wel een verhaal aan vast) en Bruno kreeg in zijn jonge jaren een rood waas voor zijn ogen als een konijn hem had zitten uitlachen en ik heb meermaals een op de achterste poten achteruit lopende hond naar de auto moeten slepen.
Gelukkig zijn ze in de bewoonde wereld wat beter aan overstekende katten gewend anders had ik nu geen schouders meer over.
Wat echt heeft geholpen was; zelf een kat nemen :ok:
Een jagende hond wordt echt doof en blind voor alles en dan helpt afleiden echt niet, en de meeste correcties ook niet. Ze weten niet eens meer dat er ergens nog een baas aan de lijn hangt!
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Wil de hond schreef:Die baseer ik op wat ik zie.

Ik kan je ervaringen natuurlijk niet tegenspreken, wel wil ik kwijt dat ik denk dat je je moet realiseren dat jij iemand bent die door en door getraind is op het trainen met de slip en je uitgangssituatie anders is.
Ik denk dat het hier al vaak misgaat op de puppycursus en zeker op het vervolg. Honden worden gecorrigeerd omdat ze naar andere honden kijken, lopend op de 20 4-kante meter. Jouw werkveld, Spanje, daar is het uitgangspunt toch anders en hetgeen een hond moet kunnen toch iets anders.
Als ik hier loop met mijn honden kom ik iedere 150 meter een hond tegen.
Er valt niet zoveel voor te zijn bij een uitvaller, want je bent bijna altijd te laat en dan krijg je dus gefuckte uitvallers, die ook nog in staat zijn de baas te bijten om zich af te reageren van hun blinde razernij.
Dan ga je dus niet corrigeren met de slip. Dan ben je al te ver en moet je eerst de rust erin brengen en daarvoor gebruik je andere hulpmiddelen.
Hier verneuk je honden als je ze keer op keer als ze blauw van woede zijn in hun nek staat te hengsten, omdat Fikkie van de buren er ineens weer staat.
Een slipketting zoals jij hem gebruikt kan in een gecontroleerde trainingssituatie, waarbij je prikkels kan controleren en druk kan opvoeren. Op straat ligt dat anders. Daar sta je ineens oog in oog met flippie. Als je dan steeds een beroep doet op de slip maak je van je hond wel degelijk een hondenhater tot en met.

http://www.flyingdogpress.com/casehis.html
Ik zet hem er gewoon nog een keer neer. :wink:
Misschien heb ik me niet helemaal goed uitgedrukt.

Ik had beter kunnen zeggen: "Ik krijg het in ieder geval voor elkaar om vrijwel alle eigenaars van honden die moeite hebben met de aanwezigheid van andere honden te leren hoe om te gaan met korrekties en alles wat er verder bij nodig is om hun honden te leren om rustig te doen met andere honden in de buurt." Voorwaar een volzin.

En dat lukt hen door gewoon twee keer per week een les te komen volgen en het geleerde in de praktijk toe te passen. De meeste van die mensen wonen gewoon in een huis wat in een buurt staat waar veel honden wonen die ook gewoon uitgelaten worden. Een verschil met Nederland is de toegevoegde problematiek van de hoden die zichzelf uitlaten. Iets wat hier heel gewoon is, honden met een gemakzuchtige baas die de hond gewoon even de deur uitlaten in de hoop dat hij zo lang mogelijk wegblijft.

Echt, veruit de meeste honden die ogenschijlijk helemaal door het lint gaan bij het zien van een andere hond zijn met behulp van korrekties en beloningen behoorlijk eenvoudig en zonder noemenswaardige problemen op de rails te zetten.

Mits, en dit is een heel belangrijk punt, de eigenaar goed begeleidt wordt, vanaf het moment dat een training wordt ingezet. Ik wil echt niet beweren dat zulke gevallen in een oogwenk door twee goede korrekties recht te trekken zijn door iemand die eigenlijk helemaal niet weet waar hij mee bezig is.

Ik ben zelfs absoluut tegenstander van het gebruik van korrektie-middelen door leken. Maar datzelfde vind ik eigenlijk al als het gaat om de aanschaf van een hond.

Als het niet zou zijn zoals iik hierboven beweer zou ik dat zonder meer inzien en toegeven, maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik tevreden ben over de resultaten die ik zie. Ook van de hond uit gezien.

Ik denk een belangrijk punt is dat iemand die een uit de hand gelopen hond weer in het gareel wil krijgen echt moet beginnen bij het begin. En een trainingsperiode zal moeten doorlopen gedurende welke hij niet gewoon door kan gaan met de dagelijkse gang van zaken zoals men dat gewend is. Dus niet af en toe even een beetje trainen en de rest van de tijd gewoon lekker gaan wandelen e.d. M.a.w., je moet je dagelijkse manier van doen veranderen in een trainingssituatie, en langzaamaan dit uitbouwen tot een nieuwe, andere manier van doen met en voor je hond.

Je kunt niet echt veel bereiken met moeilijke honden als je niet echt alles op alles zet. Hierom ook denk ik dat veel mensen zonder een goede begeleiding beter helemaal niets kunnen doen, omdat ze zo in elk geval vermijden dat ze door onjuist handelen de boel verergeren. En dit alles geldt dan eigenlijk voor willekeurig welke manier van trainen.
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Marie-Josée schreef:Maar om even terug te komen op Tamara's vraag (Tamara, ben je nog ergens? :mrgreen: ) ik heb eens zitten overdenken of die halti misschien geen goed idee zou zijn om de hond even van zijn fixatie af te helpen zodat hij kan leren dat hij ook rustig langs katten af kan lopen en dan nog beloond worden bovendien. Maar ik ken een halti of GL niet goed genoeg om te weten of de hond,àls hij flipt, niet z'n nek ernstig zou kunnen beschadigen.
Ik heb hier ook een paar kattenjagers wat me laatst een stevige leren riem heeft gekost ( niet zomaar in de bewoonde wereld, daar zat wel een verhaal aan vast) en Bruno kreeg in zijn jonge jaren een rood waas voor zijn ogen als een konijn hem had zitten uitlachen en ik heb meermaals een op de achterste poten achteruit lopende hond naar de auto moeten slepen.
Gelukkig zijn ze in de bewoonde wereld wat beter aan overstekende katten gewend anders had ik nu geen schouders meer over.
Wat echt heeft geholpen was; zelf een kat nemen :ok:
Een jagende hond wordt echt doof en blind voor alles en dan helpt afleiden echt niet, en de meeste correcties ook niet. Ze weten niet eens meer dat er ergens nog een baas aan de lijn hangt!
jaja ik ben er nog hoor, ben aandachtig aan het meelezen :mrgreen:

Waar ik mee ben begonnen is Kami te negeren, dus niet constant aaien en aandacht geven om niks. En nu merk ik pas hoevaak ik dat deed, en vind het best moeilijk.
Met het lopen heb ik een korte lijn mee en een lange lijn. Langs de huizen en tuintjes lopen we aan de korte lijn, waarbij ik de lijn om hem heen sla zodat hij belemmert word bij het lopen zodat hij alleen maar naast mij kan lopen. En voor het eerst sinds tijden kon ik zijn aandacht weer krijgen met behulp van een koekie en was het koppie weer op mij. Aan de buitenkant van de wijk aan de lange lijn gedaan en de stukken waar hij normaal gaan zoeken bij de bosjes mocht hij niet naartoe van mij. Dus dat was een NEE DOOOrrrrrrrlopeN en toen ging hij maar tegen boompies aanpissen. Dus ben er wel mee bezig hoor :ok:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Nou ja, we verschillen van visie en van ervaring. Nou hekel ik ook middelen als de slip, dus dat kleurt absoluut mijn kijken, maar feit is ook dat fysieke correctie's inderdaad geen middelen zijn die ingezet moeten worden door leken bij probleemgedrag. Daar hebben we absoluut een raakpunt. Verder vind ik dus dat uitvallen bij uitstek een probleem is wat ik graag opgelost zou zien doordat de hond gewoonweg geen aandacht meer heeft voor andere honden, omdat ze niet meer belangrijk zijn.
Dat is dus iets wat je moet bereiken door het aanleren van alternatief gedrag en dat is prima mogelijk zonder correctie's, alleen vraagt het meer tijd. Ik vind dat alleen maar diervriendelijk. Immers, een gewoonte moet je ombuigen en afleren en de oorzaak van het gedrag wegnemen.
Als de oorzaak is dat andere honden bedreigend zijn ( wat mijn inziens in 99 procent het geval is) vind ik het dus zaak de motivatie van de hond om te buigen en dat is iets wat sowieso met correctie's niet wordt omgebogen tot het positieve.
Wel is een "twee sporenbeleid" (ik zit op mijn werk :mrgreen: ) handig omdat je als de hond tijdens het opbouwen van je training mis gaat wel mag corrigeren. Insteek moet mijns inziens zijn het aanleren van ander gedrag en niet het afleren van gedrag. Afleren doe je met een tik op de vingers, aanleren met stimuleren en belonen. Jij mag raden wat leuker is.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Marie-Josée schreef:
Inge O schreef:
En iedereen met respect behandelt :wink:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Eline* schreef:
zepenko schreef:Weet je, ik hou er mee op. Ik ben van mening dat elke hond is op te voeden, bij te sturen of te trainen op een manier die bij de hond geen angst of agressie opwekt. Maar zover zijn de meeste hier volgens mij nog niet. Misschien is dat dat nog komt over een paar jaar, als de hondenwereld ook veranderd is.
Jammer dat je je weg laat jagen, want ik zit toch wel blijmoedig te wachten op een goed onderbouwd en realistisch antwoord van je. Ik ben helemaal met je eens dat je een hond prima kan trainen zonder correctie's..ik heb notabene op die manier Laika opgevoed en weer wat op het rechte spoor gekregen zodat er ieder geval buiten mee gewandeld kon worden.
....
Het maakt niet uit Eline of ik een goed onderbouwd en realistisch antwoord geef, want dan roept toch wel weer iemand dat hij of zij het zo en zo gedaan heeft of al jaren doet en dat dát pas echt werkt. En zoals je zelf al ergens zegt; ervaringen kun je niet tegenspreken. Zeker niet als je niet kunt zie hoe iets gedaan wordt en hoe de hond zich eronder houdt.

Maar op basis van de dingen die ik in de praktijk zie en meemaak, die zijn gebaseerd op bewezen theorieën, kan ik zeggen dat ik nog geen enkel geval heb meegemaakt waar een slipketting, prikband, tt, halti of GL toegepast moest worden om probleemgedrag op te lossen. Het enige wat als straf gebruikt wordt is een straaltje water, of een `nee' aangeleerd door negatieve bekrachtiging. Vandaar mijn overtuiging dat het ook niet nodig is om zulke `hulpmiddelen' te gebruiken.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

elke hond is toch verschillend. je kan hier nog jaren discussiëren over welke manier de beste is. het is niet omdat het bij de ene helpt met een waterstraaltje, dat dat bij de andere ook zal helpen. in die zin heeft elke correctie zijn effect, zolang het ook echt een correctie is. is dat nu een nee, een slipketting, een waterstraal of gelijk wat, zolang het helpt is dat in orde. mensen die nu met een waterstraal hun hond kunnen corrigeren, zullen dat met een volgende hond misschien niet meer kunnen, net zomin als je met je stem een hond in de toekomst misschien anders zult moeten corrigeren
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:Maar op basis van de dingen die ik in de praktijk zie en meemaak, die zijn gebaseerd op bewezen theorieën, kan ik zeggen dat ik nog geen enkel geval heb meegemaakt waar een slipketting, prikband, tt, halti of GL toegepast moest worden om probleemgedrag op te lossen. Het enige wat als straf gebruikt wordt is een straaltje water, of een `nee' aangeleerd door negatieve bekrachtiging. Vandaar mijn overtuiging dat het ook niet nodig is om zulke `hulpmiddelen' te gebruiken.
Je haalt vaker dingen aan uit je praktijkervaring..wat doe je precies?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Inge O schreef:
Zoie schreef:Ben bij Spok ook begonnen dat als hij me een bepaalde kant op wilde trekken, ik bleef stil staan. Nou, ik zal het wel niet goed doen, maar daar wordt ik dus echt helemaal kriegel van, want ik kan zo een kwartier blijven staan. En het werd steeds langer, en het gebeurde steeds vaker ...
daar noem jij nou net wat ik zo heel erg op deze methode op tegen heb : zelfs de meest geduldige baasjes lopen hier vaak tegenaan (afhankelijk ook van het type hond), en dan is er geen lol meer aan, niks, nada.
én daarbij denken ze, net zoals jij, dat ze het wel helemaal fout moeten doen, dat het dus aan henzelf ligt. ook niet dus :wink: .
Hij weet wat "kom op " en "deze kant " betekent, en ik neem hem gewoon mee als hij niet luistert. Misschien helemaal verkeerd, maar ik hoop toch maar dat op een gegeven moment het kwartje valt.
dit vind ik persoonlijk dus al een heel stuk duidelijker voor een hond, en een stuk minder zenuwslopend :wink: .
Ik ben destijds ook bezig geweest met dat stilstaan-als-ie-trekt-methode.
Het werkte uiteindelijk wel een beetje, maar dan stonden we dus voor een uitje gericht op even plasje doen een uur buiten, meerdere keren per dag. Ik ben daar ook mee gestopt toen ik de tip kreeg om totaal de andere kant op te lopen en net te doen alsof ik totaal niet in de gaten had dat Toby niet direct met me mee kwam, gewoon per direct andere kant oplopen. Nou, dat was een stuk sneller duidelijk. Als ik me nu maar onverhoeds omdraai loopt ie gauw weer naast me. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Nou nog even een update.
Ik moest gewoon strenger zijn en me thuis meer als ranghogere gedragen en hem niet constant aanhalen.
Hij reageert nu dus weer op mijn NEE en heeft vandaag 3 katten gepasseerd zonder gek te doen. Hij wilde bij de laatste 2 katen (zaten naast elkaar) ernaartoe lopen dus ik zie NEE doorlopen! en hij liep gewoon verder. Ja hij keek wel, maar hij werd niet wild ofzo.
Ook kijkt hij weer naar me als ik aandacht vraag en kan ik door praten zijn aandacht houden (als beloning een koekje) dus dat ga ik nu ook weer uitbreiden.
Maar zo zie je maar weer wat gartis aandacht voor effect kan hebben.....
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

**Tamara** schreef:Nou nog even een update.
Ik moest gewoon strenger zijn en me thuis meer als ranghogere gedragen en hem niet constant aanhalen.
Hij reageert nu dus weer op mijn NEE en heeft vandaag 3 katten gepasseerd zonder gek te doen. Hij wilde bij de laatste 2 katen (zaten naast elkaar) ernaartoe lopen dus ik zie NEE doorlopen! en hij liep gewoon verder. Ja hij keek wel, maar hij werd niet wild ofzo.
Ook kijkt hij weer naar me als ik aandacht vraag en kan ik door praten zijn aandacht houden (als beloning een koekje) dus dat ga ik nu ook weer uitbreiden.
Geweldig, hou vol :ok: :ok: :ok:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:Het maakt niet uit Eline of ik een goed onderbouwd en realistisch antwoord geef, want dan roept toch wel weer iemand dat hij of zij het zo en zo gedaan heeft of al jaren doet en dat dát pas echt werkt.
Nou sorry hoor,

Maar ik heb hier nog nooit een realistisch en onderbouwd antwoord van je gelezen.

Je komt niet verder dan het zeggen dat je linkjes hebt naar wetenschappelijke onderzoeken, het kwalificeren van willekeurig welk hulpmiddel als "martelwerktuigen" en het overtuigd zijn van je eigen gelijk.

Dat geeft verder niks, maar je moet dan niet gek opkijken als je weerwoord krijgt.
Laatst gewijzigd door Wil de hond op 13 aug 2005 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

**Tamara** schreef:Maar zo zie je maar weer wat gartis aandacht voor effect kan hebben.....
Bizar hè,

Hoe een hond om kan slaan als je ophoudt met zomaar verwennen en lief doen?

Fijn dat het al zo snel zoveel beter gaat. :ok:

Volhouden hoor, kijk je uit dat je niet terugvalt in je gewoontegedrag?!
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

**Tamara** schreef:Nou nog even een update.
Goed zo! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:@ tamara : goed hoor :ok: ! dat is dus het resultaat als je je anders opstelt tov. je hond. dan lijken een boel dingen plots als vanzelf te gaan :wink: .
Ja ik had nooit gedacht dat het zo makkelijk zou zijn om hem weer op het rechte pad te krijgen :19:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Inge O schreef:
**Tamara** schreef:
Inge O schreef:@ tamara : goed hoor :ok: ! dat is dus het resultaat als je je anders opstelt tov. je hond. dan lijken een boel dingen plots als vanzelf te gaan :wink: .
Ja ik had nooit gedacht dat het zo makkelijk zou zijn om hem weer op het rechte pad te krijgen :19:
weet je, eberhard trumler's tweede boek heette 'honden moet je serieus nemen' - maar andersom is minstens even belangrijk hoor :mrgreen: .
Is er dan ook een boek; "Bazen dien je serieus te nemen". want dan wil ik dat!!!!!!!!!!!!!!!! :mrgreen:
Marie-Josée
Erelid

Inge O schreef:
Marie-Josée schreef:
Inge O schreef:
**Tamara** schreef: Ja ik had nooit gedacht dat het zo makkelijk zou zijn om hem weer op het rechte pad te krijgen :19:
weet je, eberhard trumler's tweede boek heette 'honden moet je serieus nemen' - maar andersom is minstens even belangrijk hoor :mrgreen: .
Is er dan ook een boek; "Bazen dien je serieus te nemen". want dan wil ik dat!!!!!!!!!!!!!!!! :mrgreen:
dat wil nog wel eens voor je schrijven :pffff: :mrgreen: .
maar dat moet dan zeker ook nog in honds geschreven zijn :denken: ?
Ik sta als eerste op je lijstje hoor :mrgreen:
Als het niet in het honds kan wil ik het wel vertalen :idea: :wink:
Tis maar goed dat hier niemand muisje komt spelen want ik vrees dat we hier meer met humor en af en toe de slappe lach oplossen dan dat we serieus te werk gaan (en dit mag je onthouden voor als ik een probleemtopic open :lees: :smile2: )
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”