Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zou ik Leo nu los kunnen laten?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1

Zou ik Leo nu los kunnen laten?

Ongelezen bericht door Saartje »

Zo een keertje om half 7 's ochtends midden in de week als er niemand in het parkje loopt?
Vanochtend fietste ik namelijk met Leo aan de lijn, ik was gestopt omdat er een hond voorbij kwam waar ik Leo voor liet zitten zodat hij normaal zou doen en mij niet in de gracht zou trekken.
Die hond was inmiddels al uit het zicht, ergens de hoek om een park in, dus ik wilde weer op m'n fiets stappen.
Valt Leo opeens toch nog uit :devil: wat ik totaal niet had verwacht, pleur ik met fiets en al over de straat en de lijn vloog los.
Leo racete binnen een seconde 20 meter verderop en toen heb ik hard ******* HIERKOMEN geroepen, en verrek, hij kwam nog terug ook.
Ik heb hem meteen het pensstaafje gegeven dat nog in de fietstas zat omdat hij zo braaf kwam.
Maar betekent dit dat hij luistert? Of kwam hij alleen terug door de hele situatie: de klap van mijn fiets waar hij van schrok, niet het besef gehad dat hij los was en mijn harde blèr?
Ik wil het zo graag een keer proberen, maar aan de andere kant durf ik het niet goed omdat er zoveel kan misgaan. En dan nog het feit dat ik meteen allerlei rampscenario's voor me zie terwijl het misschien wel meevalt :19:
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Heb je het hierkomen veel geoefend met een lange lichte lijn? Dat zou ik eerst proberen. Dit was natuurlijk wel even een soort van stresssituatie en je weet niet of hij in een normale situatie ook zo reageert.
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Goed dat je hem beloont hebt!

Is er geen plek die afgesloten is waar je kan testen of hij komt of niet?
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Valt Leo los ook echt uit naar andere honden?
Kijk, ik sta met mijn twee eenhapscrackers vaak aan de andere kant als bazen hun honden los hebben die niet luisteren en OF echt grijpen OF Moos en met name Saar als prooi op gaan jagen.

Maar ik weet niet in hoeverre Leo met andere vreemde honden te vertrouwen is als hij los is?

En het zou best kunnen dat hij nu ook luisterde door de stressituatie. Als ik echt in paniek "MOOS EN SAAR!!!!" roep dan komen ze altijd direct aangesjeesd, net alsof ze het horen ofzo.

Naar mijn mening ligt het er toch ook wel heel erg aan in hoeverre Leo andere honden zou kunnen grijpen als hij losloopt en opeens niet meer luistert. Heel veel honden luisteren niet altijd, maar als een hond dan misschien een andere hond kwaad zou kunnen doen is het wel erg naar natuurlijk.
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

~Tine~ schreef:Goed dat je hem beloont hebt!

Is er geen plek die afgesloten is waar je kan testen of hij komt of niet?
Jawel, dat is een enorm groot veld en daar komt hij af en toe naar me toe (in het begin deed hij dat dus echt niet, hij let best goed op de laatste tijd).
Hierkomen doet hij daar bijna niet, maar ik heb het gevoel dat dat komt omdat het daar echt een kaal vlak veld is, veel te overzichtelijk.
Ik denk dat hij dus wel bij me in de buurt zou blijven in het park waar ik elke keer een zijweggetje in kan slaan.

Met de lange lijn heb ik geoefend op die manier, als ik dan fluit (betekent doorlopen/meekomen) komt hij al aangerend.
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Moos schreef: Naar mijn mening ligt het er toch ook wel heel erg aan in hoeverre Leo andere honden zou kunnen grijpen als hij losloopt en opeens niet meer luistert. Heel veel honden luisteren niet altijd, maar als een hond dan misschien een andere hond kwaad zou kunnen doen is het wel erg naar natuurlijk.
Nee, hij bijt niet, hij zou voor zover ik nu kan inschatten na al dat gedoe alleen druk snuffelen en dan wat brommen, maar hij zou (weet ik bijna zeker) niet ook echt iets doen.
Dat dacht ik altijd wel, gezien zijn idiote reactie aan de lijn.
Het lijkt wel of hij het verschil tussen een teef en een reu niet ziet van aan afstand, want zodra hij kan snuffelen is het weer goed, alleen bij die rottweilerteef een tijd terug moes hij weer zo nodig een snauw geven en toen werd hij op z'n rug gemept door dat teefje :mrgreen:
Sindsdien heeft hij niet meer zo'n grote bek tegen teefjes.
Hij is een keer eerder ontsnapt uit dat omheinde veld omdat er een man was die gewoon zijn reu erbij liet (vraag me niet waarom, ik heb gezegd dat ik dan eerst weg zou gaan met Leo) en toen ging hij gewoon wat rondscharrelen op het grote veld er naast.
Nouja, rondscharrelen, rondstuiteren en huppelen op z'n Leo's :mrgreen:
Op dat moment kwam er een vrouw aan met een teefje (zij was wel aangelijnd, maakt dat nog verschil misschien?), eigenlijk heeft hij haar gewoon niets gedaan :19:
En kleine hondjes lopen hier echt niet om 6 uur 's ochtends (ik kan er ook niks aan doen :mrgreen: ), er loopt dan eigenlijk sowieso geen kip, behalve een man met een hond formaat leeuw.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Saartje schreef:
Moos schreef: Naar mijn mening ligt het er toch ook wel heel erg aan in hoeverre Leo andere honden zou kunnen grijpen als hij losloopt en opeens niet meer luistert. Heel veel honden luisteren niet altijd, maar als een hond dan misschien een andere hond kwaad zou kunnen doen is het wel erg naar natuurlijk.
Nee, hij bijt niet, hij zou voor zover ik nu kan inschatten na al dat gedoe alleen druk snuffelen en dan wat brommen, maar hij zou (weet ik bijna zeker) niet ook echt iets doen.
Dat dacht ik altijd wel, gezien zijn idiote reactie aan de lijn.
Het lijkt wel of hij het verschil tussen een teef en een reu niet ziet van aan afstand, want zodra hij kan snuffelen is het weer goed, alleen bij die rottweilerteef een tijd terug moes hij weer zo nodig een snauw geven en toen werd hij op z'n rug gemept door dat teefje :mrgreen:
Sindsdien heeft hij niet meer zo'n grote bek tegen teefjes.
Hij is een keer eerder ontsnapt uit dat omheinde veld omdat er een man was die gewoon zijn reu erbij liet (vraag me niet waarom, ik heb gezegd dat ik dan eerst weg zou gaan met Leo) en toen ging hij gewoon wat rondscharrelen op het grote veld er naast.
Nouja, rondscharrelen, rondstuiteren en huppelen op z'n Leo's :mrgreen:
Op dat moment kwam er een vrouw aan met een teefje (zij was wel aangelijnd, maakt dat nog verschil misschien?), eigenlijk heeft hij haar gewoon niets gedaan :19:
En kleine hondjes lopen hier echt niet om 6 uur 's ochtends (ik kan er ook niks aan doen :mrgreen: ), er loopt dan eigenlijk sowieso geen kip, behalve een man met een hond formaat leeuw.
Nou, als Leo andere honden niet grijpt, en je sowieso al vroeg loopt, en hij luistert de laatste tijd goed zou ik het gewoon eens proberen met een zak vol kaasje en ander lekkers :wink:
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Ik denk dat ik nog eens flink extra ga oefenen op het hierkomen buiten en het dan over een week of 2 echt ga proberen.
Dan koop ik eerst nog zo'n adreskokertje en een rodi-worst :mrgreen:
Hij is wel een tijdje weer erg fel geweest, dat kwam door dat reutje dat hem greep. Alleen is er los niets veranderd blijkbaar, dan is hij een stuk minder op de omgeving en andere honden gefocust.
Hij kan trouwens ook gewoon met Banjer en dat is vast niet omdat het de hond van m'n tante is :mrgreen:
Banjer en Leo kunnen samen los op dat veld en dat gaat prima.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Moeilijk he, die eerste keer loslaten? Ik heb met Jack destijds ook zo lopen zenuwen, en straks met Lilo wordt het helemaal erg. :roll: Maar ja, ik vind dat als het ook maar enigszins kan, moet een hond toch af en toe lekker los kunnen rennen.

Kan je niet een keer samen met je tante en Banjer gaan wandelen (vooropgesteld dat Banjer los kan)?

Verder wat al gezegd werd: iets heel lekkers mee nemen. Een tijdje geleden gaf iemand hier ook de tip om effe stiekum een paar frolicjes op de grond te gooien, en dan je hond enthousiast terugroepen omdat jij iets lekkers gevonden hebt.

En ik zou niet echt andere honden gaan ontwijken. Goeie kans dat Leo los met andere loslopende honden heel wat minder lastig doet, en het zou natuurlijk helemaal geweldig zijn als je af en toe hondjes tegenkomt die hij echt leuk blijkt te vinden.

Succes in elk geval!
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Wat je ook eerst eens kunt proberen is de lange lijn gewoon los op de grond. Echt wegrennen zal hij toch niet doen en mocht er iets zijn dan kun je er snel op gaan staan :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

gewoon doen.
je moet het toch eens gaan proberen.
Zorg dat je met zijn tweeen bent.
Veel koek en snoep en rodiworst mee, en gewoon doen.
Zal je zien dat het meevalt .
Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond

Ongelezen bericht door Takkie »

Ik weet niet of dit het geval is bij Leo,
maar ik ken twee honden die gaan verschrikkelijk tekeer naar andere honden als ze aan de riem zitten.
Echt waar, dan blaffen ze en grommen ze en trekken ze keihard, echt aggressief doen ze dan. Dan denk je echt: als ik hem nu loslaat, vreet ie die andere hond op.

Maar je kunt die honden gewoon loslaten, als ze eenmaal los zijn, doen ze niets meer. Wel een beetje snuffelen, maar dan lopen ze weer verder en is er echt helemaal niets aan de hand.

Honden die aan de riem gehouden worden zijn vaak veel aggressiever dan honden die loslopen. Omdat je dan de spanning opbouwt ofzo.

Nouja, veel succes ermee in ieder geval!
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Lysette schreef:Wat je ook eerst eens kunt proberen is de lange lijn gewoon los op de grond. Echt wegrennen zal hij toch niet doen en mocht er iets zijn dan kun je er snel op gaan staan :ok:
Dat is een goede tip en ik denk dat ik het de eerste keer zo zal doen :ok:
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Moeilijk he, die eerste keer loslaten? Ik heb met Jack destijds ook zo lopen zenuwen, en straks met Lilo wordt het helemaal erg. :roll: Maar ja, ik vind dat als het ook maar enigszins kan, moet een hond toch af en toe lekker los kunnen rennen.
Ja, precies wat je zegt, ik vind het echt moeilijk.
Maar aan de andere kant is hij zó vooruitgegaan, in het begin had ik hier niet eens over hoeven nadenken omdat hij dan 100% zekerweten gewoon vandoor zou gaan.
Hij is ook niet meer zo hysterisch en geobsedeerd door de omgeving, dat is bijna weg.
Natuurlijk houdt hij alles nog goed in de gaten, maar daarna gaat hij gewoon lekker verder met rondsnuffelen.
Dat deed hij zelfs ook toen hij ontsnapt was.
Kan je niet een keer samen met je tante en Banjer gaan wandelen (vooropgesteld dat Banjer los kan)?
Goed idee, maar ik denk niet dat ik haar om 6 uur 's ochtends mee krijg :mrgreen:
Verder wat al gezegd werd: iets heel lekkers mee nemen. Een tijdje geleden gaf iemand hier ook de tip om effe stiekum een paar frolicjes op de grond te gooien, en dan je hond enthousiast terugroepen omdat jij iets lekkers gevonden hebt.
Die tip heb ik ook gelezen en dat werkt perfect.
Nu je het zegt, kan ik wel een ander commando gaan gebruiken voor het hierkomen en dus "kijk eens" (wat altijd iets heel leuks en lekkers betekent), dat werkt namelijk veel beter.
Misschien is hij wel altijd aangelijnd ofzo bij zijn eerste eigenaar als hij geroepen werd? :denken:

En ik zou niet echt andere honden gaan ontwijken. Goeie kans dat Leo los met andere loslopende honden heel wat minder lastig doet, en het zou natuurlijk helemaal geweldig zijn als je af en toe hondjes tegenkomt die hij echt leuk blijkt te vinden.

Succes in elk geval!
Inderdaad, hij is sowieso al helemaal anders als hij losloopt (op dat omheinde veld), hij geniet er zo van dat ik het zo jammer vind dat het maar zo weinig kan.
En Banjer (een andere hond dus) vindt hij niet eens meer interessant als hij kan rennen.
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Takkie schreef:Ik weet niet of dit het geval is bij Leo,
maar ik ken twee honden die gaan verschrikkelijk tekeer naar andere honden als ze aan de riem zitten.
Echt waar, dan blaffen ze en grommen ze en trekken ze keihard, echt aggressief doen ze dan. Dan denk je echt: als ik hem nu loslaat, vreet ie die andere hond op.
Ja, zo was Leo ook in het begin.
Nu luistert hij als ik zeg dat hij moet zitten (wel voordat hij een hond ziet), dan stel ik hem gerust en als de hond voorbij is merk ik wel dat hij iets 'kwijtmoet'.
Daarom zal het loslopen naar mijn idee al heel veel schelen, hij heeft gewoon zoveel energie en dat krijg je er met fietsen, rennen en uren wandelen nog niet helemaal uit.
En ik dacht dus ook altijd dat hij een andere hond weet ik wat zou aandoen, tot ik zag hoe hij tijdens zijn ontsnapping :mrgreen: reageerde, hij deed gewoon niets.
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Je moet alleen oppassen dat je hem niet loslaat als ie zich net lekker opgefokt heeft en de ander staat te fixeren (gebeurt nog wel eens bij mensen die het niet helemaal begrepen hebben).
Hoe heb je hem trouwens met de hond van je tante kennis laten maken?
weg gehaald zit een virus in
Saartje
Zeer actief

Sjiel schreef:Je moet alleen oppassen dat je hem niet loslaat als ie zich net lekker opgefokt heeft en de ander staat te fixeren (gebeurt nog wel eens bij mensen die het niet helemaal begrepen hebben).
Hoe heb je hem trouwens met de hond van je tante kennis laten maken?
Nee, als hij toch al in een beetje vervelende bui is ga ik hem sowieso niet voor de eerste keer echt loslaten.
En we hebben ze kennis laten maken bij mij thuis, Leo met mij in de open keuken met het hekje ervoor, en Banjer ook los in huis met m'n tante. Leo hield na 10 frolicjes op met grommen en springen (dat was na een paar minuutjes), toen hebben we het hekje opengegooid (hij fixeerde of verstarde niet, er was niets dreigends aan zijn lichaamshouding op een zenuwachtige kwispel na).
Op wat snuffen en vreemd kijken na heeft hij verder nooit veel interesse meer in Banjer getoond, Banjer is ook al best oud en houdt niet van loeihard rennen zoals Leo :mrgreen:
Afbeelding
djoy
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door djoy »

ik weet niet waar je woont in Gelderland maar hier in Apeldoorn heb je het leeste daar is een stuk bos helemaal afgesloten en daar zou je als je denkt dat de hond terug komt als je hem roept het uit kunnen proberen.
er is daar soms wel erg veel afleiding want er lopen natuurlijk nog meer honden.
Afbeelding

mijn kanjer
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”