Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer senior ?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

joyce1986
Actief

Wanneer senior ?

Ongelezen bericht door joyce1986 »

Ik heb nu een maltezertje van 7 jaar ....maar wanneer moet k overstappen op senior voer ????????....ze voelt zich nog jong genoeg speelt vaak enzo eigenlijk gedraagt ze zich niet anders dan toen ze 3 was ....

:denken: :denken:
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

waarom zou je uberhaupt overstappen?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
joyce1986
Actief

jelle schreef:waarom zou je uberhaupt overstappen?
Omdat mij op school geleerd is tijdens mijn opleiding dierverzorging dat senior honden andere behoeftes hebben dan volwassen of jonge honden ze verbruiken bijv. minder energie en hebben van de ene stof meer nodig dan jongere honden en van de andere stof weer minder
jelle
Zeer actief

joyce1986 schreef:
jelle schreef:waarom zou je uberhaupt overstappen?
Omdat mij op school geleerd is tijdens mijn opleiding dierverzorging dat senior honden andere behoeftes hebben dan volwassen of jonge honden ze verbruiken bijv. minder energie en hebben van de ene stof meer nodig dan jongere honden en van de andere stof weer minder
Als je hond minder energie verbruikt )als dat al zo is) kun je hem gewoon minder te eten geven.
En ik zie niet in waarom de voedingsbehoeften van een hond van 9 anders zouden zijn dan die van een hond van 5. Tenzij bijvoorbeeld er ernstige schade is aan organen oid.

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

de tervuernse herder van een kennis heeft een beetje reumaachtige klachten en is erg opgeknapt door van hetzelfde merk dat hij gaf nu de senior te geven (herder=8 jaar)

blijkt echt zo te zijn dat er in de adultbrokken teveel van het een of ander zat
Afbeelding
joyce1986
Actief

massam schreef:de tervuernse herder van een kennis heeft een beetje reumaachtige klachten en is erg opgeknapt door van hetzelfde merk dat hij gaf nu de senior te geven (herder=8 jaar)

blijkt echt zo te zijn dat er in de adultbrokken teveel van het een of ander zat
Ja dat hebben ze mij dus ook verteld ....had ik maar iets beter opgelet op school dan had ik het nu nog geweten :smile:
jelle
Zeer actief

joyce1986 schreef:
massam schreef:de tervuernse herder van een kennis heeft een beetje reumaachtige klachten en is erg opgeknapt door van hetzelfde merk dat hij gaf nu de senior te geven (herder=8 jaar)

Ja dat hebben ze mij dus ook verteld ....had ik maar iets beter opgelet op school dan had ik het nu nog geweten :smile:
heeft jouw hond nu dan ook klachten door de brokken die ze krijgt?

Afbeelding

joyce1986
Actief

Ik weet niet of deze brokken goed zijn ik heb ze nu pas een dag ( Hills ) want morgen moet ze een tandsteenbehandeling ondergaan....en ik wilde van Bonzo afstappen ....

Dus ik weet nog niet of er klachten komen
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Mijn ouwe reu is indertijd ook opgeknapt van overstappen op senior, weet alleen niet meer wat ik daarvoor voerde :mrgreen:
weg gehaald zit een virus in
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Chiva is bijna 16 en is heel erg opgeknapt (qua soepelheid, vacht en zelf haar ogen lijken weer beter) toen ik helemaal overgestapt ben op vers vlees.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
jelle
Zeer actief

joyce1986 schreef:Ik weet niet of deze brokken goed zijn ik heb ze nu pas een dag ( Hills ) want morgen moet ze een tandsteenbehandeling ondergaan....en ik wilde van Bonzo afstappen ....

Dus ik weet nog niet of er klachten komen
Bonzo? Leren ze je dat ook op die opleiding? :denken:
Nou, in ieder geval wel prettig dat je daar al mee opgehouden bent.

Even een algemene vraag voor ik veel moeite voor niks ga doen:
Heb je interesse om je echt in het onderwerp voeding te verdiepen of hoop je op een pasklaar antwoord waar je verder niet meer over na hoeft te denken?

Afbeelding

joyce1986
Actief

op school hebben we er veel overgehad maar dat was zwaar moeilijk.....maar tis wel interresant om wat ervaringen van mensen te horen met voer me er echt in verdiepen is niks voor mij heb ik op school wel gemerkt je werkt veel met formules en berekeningen en daar bn ik niet zo goed in :19:
jelle
Zeer actief

joyce1986 schreef:op school hebben we er veel overgehad maar dat was zwaar moeilijk.....maar tis wel interresant om wat ervaringen van mensen te horen met voer me er echt in verdiepen is niks voor mij heb ik op school wel gemerkt je werkt veel met formules en berekeningen en daar bn ik niet zo goed in :19:
Je kunt ook al best nadenken over hondenvoeding zonder gelijk dingen te moeten berekenen.
Heb je al eens nagedacht over wát je je hond nu precies te eten geeft als je die brokjes in de bak doet? Wat zit daar in?

Afbeelding

M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Laika heeft heel even seniorvoer gehad. Ze werd er een slome oude hond van.
Gelijk weer terug op FF dus. :mrgreen:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
meta.meulenbelt
Vaste gebruiker
Contacteer:

Re: Wanneer senior ?

Ongelezen bericht door meta.meulenbelt »

joyce1986 schreef:Ik heb nu een maltezertje van 7 jaar ....maar wanneer moet k overstappen op senior voer ????????....ze voelt zich nog jong genoeg speelt vaak enzo eigenlijk gedraagt ze zich niet anders dan toen ze 3 was ....

Hoi Joyce,

Kleine rassen blijven vaak langer fit en energiek. Ze kunnen daarom later met senior voer beginnen. Kwa voeren is het altijd belangrijk om naar de hond te kijken. Hoe doet hij het, ziet z'n vacht eruit, is de bespiering bijv.. Als een iets oudere hond die altijd dezelfde hoeveelheid krijgt langzamerhand vetter wordt, zou je kunnen overstappen op senior. Hij kan dan dezelfde hoeveelheid voer blijven krijgen, maar er zitten minder caloriën en eiwitten in.

Groetjes,
Meta
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Fangio is 9 jaar en Chira is 8, krijgen beiden en versvlees en gewone brok
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Kevin is 12, krijgt kvv en voelt zich absoluut geen senior :ok: .
Maar stel dat ik (weer) brokken zou voeren dan was gewone brok, geen seniorgedoe.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Het gaat er niet om of de hond zich oud voelt maar dat zijn behoefte veranderd.Bij oudere honden gebruikt men seniorenvoeding omdat daar minder eiwitten en minder vetten en energie in zitten.De nierfunctie word op oudere leeftijd ontzien door minder eiwitten te geven,en omdat de gemiddelde seniorhond ook minder actief word zul je ook minder energie en vetten moeten geven om hem netjes op gewicht te houden.Ik voer mijn hond hoofdzakelijk seniorbrok van Royal Canin om haar nieren te sparen.Ik heb al twee Husky's op oudere leeftijd zien kampen met nierproblemen en dat was zeer pijnlijk voor de hond,dus probeer ik het nu te voorkomen.Hopelijk lukt dit ook,de tijd zal het leren...
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Nou, het beste wat ik ooit gedaan heb, is de senior brokken de deur uitgegooid en gewoon normale voeding geven.
Mijn honden kregen van hun 8ste tot hun 10e ook seniorvoer.
Ze werden slomer en wij hadden het niet eens in de gaten.
Totdat we in verband met de jonge hond die erbij kwam hen ook op gewone brokken zetten. De energie kwam terug!
Dus het heeft wel zeker te maken met hoe ze zich voelen.
En helemaal toen ik ze op vers vlees heb gezet.
Jackie, mijn boerenfox, is 15,5 geworden.
En Beertje van 16 leeft nog steeds en dat is geen klein hondje.
Dus je kan je afvragen wanneer een hond senior is, zij waren met 8 nog op de helft van hun leven, geen senior.
Allemaal fabrikantenverhaaltjes, ik geloof er niet meer in.
Dan zou ik over 2 jaar mijn andere honden al op senior voer moeten gaan zetten. De een rent zo ongeveer elke hond eruit en de ander springt vanuit stilstand tot aan mijn nek.
Nee hoor, die hebben gewoon hun energie nodig.
En die halen ze dus juist uit vetten en eiwitten. Gewoon een brok zoeken die geen hoog gehalte vet of eiwit heeft, maar wel hoogwaardige kwaliteit ingredienten gebruikt (voor zover mogelijk)
Natuurlijk, als een hond echt last van zijn nieren krijgt, moet je wel iets gaan doen aan de voeding. Maar als je de hond zijn hele leven Bonzo geeft, hoef je hem ook geen seniorbrok te gaan geven om zijn nieren te ontzien, want dat hebben ze al die jaren niet gedaan.
Gewoon een goede brok uitzoeken voor je hond door veel brokken-topics hier te lezen en eens wat te proberen. En gooi die Bonzo de deur uit, subiet.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

Mijn chihuahua's krijgen hun hele leven cavom pup en kvv. De pup brokken geef ik omdat de gewone brok te groot voor ze is. Kleine honden zou ik nooit senior voer geven. Onze grote honden trouwens ook niet. Daar zie ik het nut niet van in.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Tinkertje schreef:Het gaat er niet om of de hond zich oud voelt maar dat zijn behoefte veranderd.Bij oudere honden gebruikt men seniorenvoeding omdat daar minder eiwitten en minder vetten en energie in zitten.De nierfunctie word op oudere leeftijd ontzien door minder eiwitten te geven,en omdat de gemiddelde seniorhond ook minder actief word zul je ook minder energie en vetten moeten geven om hem netjes op gewicht te houden.Ik voer mijn hond hoofdzakelijk seniorbrok van Royal Canin om haar nieren te sparen.Ik heb al twee Husky's op oudere leeftijd zien kampen met nierproblemen en dat was zeer pijnlijk voor de hond,dus probeer ik het nu te voorkomen.Hopelijk lukt dit ook,de tijd zal het leren...
Als je de nieren wilt sparen kun je beter vers geven.
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Hutsje schreef:
Tinkertje schreef:Het gaat er niet om of de hond zich oud voelt maar dat zijn behoefte veranderd.Bij oudere honden gebruikt men seniorenvoeding omdat daar minder eiwitten en minder vetten en energie in zitten.De nierfunctie word op oudere leeftijd ontzien door minder eiwitten te geven,en omdat de gemiddelde seniorhond ook minder actief word zul je ook minder energie en vetten moeten geven om hem netjes op gewicht te houden.Ik voer mijn hond hoofdzakelijk seniorbrok van Royal Canin om haar nieren te sparen.Ik heb al twee Husky's op oudere leeftijd zien kampen met nierproblemen en dat was zeer pijnlijk voor de hond,dus probeer ik het nu te voorkomen.Hopelijk lukt dit ook,de tijd zal het leren...
Als je de nieren wilt sparen kun je beter vers geven.
Geen behoefte aan KVV,slechte ervaring mee en daar begin ik niet weer mee.Ik heb meer vertrouwen in een goede brok.
starfleet
Erelid

Re: Wanneer senior ?

Ongelezen bericht door starfleet »

joyce1986 schreef:Ik heb nu een maltezertje van 7 jaar ....maar wanneer moet k overstappen op senior voer ????????....ze voelt zich nog jong genoeg speelt vaak enzo eigenlijk gedraagt ze zich niet anders dan toen ze 3 was ....

Een Maltezer van 7 jaar is geen seniorhond.

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”