Ik ben het niet helemaal met je eens, tenminste: afhankelijk van het karakter van de hond en hoe je er verder mee omgaat.tineke schreef:Zelf snap ik ook niet zo goed waarom een hond die buiten gehouden word beter kan presteren dan een hond die binnen zit.
Het lijkt me dat juist de sterke band met de baas een hond tot meer en beter presteren aan kan zetten.
Volgens mij krijg je die band juist door veel met de hond op te trekken en tijd met hem door te brengen.
Een hond die lekker in zijn vel zit zal volgens mij daardoor beter presteren dan een hond die minder lekker in zijn vel zit ga ik dus even vanuit.
Logischerwijs lijkt me dat dus een hond die bij zijn roedel woont en niet weggestopt zit.
Ik heb zelf geen werkhonden wel een hond die zeer zelfstandig kan optreden als je dat niet goed zou begeleiden in ieder geval.
Overigens heeft hij ook vrij scherp karakter naar vreemde toe en zal indien nodig je verdedigen maar dat doet hij juist door de sterke band die hij met ons heeft want zou een vreemde ermee lopen dan kan je bij wijze van spreken de hersens worden ingeslagen daar heeft hij dan niets van ,niet zijn roedelgenoten niet zijn probleem.
Ik denk dus dat als je alles wat in je macht ligt doet om een hond een goed hondswaardig leven te geven hij altijd beter zal presteren voor zijn baasje dan waneer je dit niet doet.
Als ik kijk naar mijn hond, Kaya dus uit een werklijn (IPOIII), die ik altijd in huis heb gehad, is dat een zeer afhankelijke hond.
Ja, ze houdt van keihard werken, is zeer makkelijk te trainen, maar dus absoluut niet erg zelfstandig. Ik merkte dit eigenlijk pas toen ik haar bij training alleen op het veld achter moest laten: ze piepte en krijste alles bij elkaar

Nu vind ik het niet zo erg, want we doen toch alles samen, maar voor zelfstandige onderdelen, en die heb je gewoon veel bij africhting, is het niet zo'n handige eigenschap.
Ik denk dus wel degelijk dat je een africhtingshond wel een ander soort opvoeding zal moeten geven als een gewone huishond. Lijkt me heel goed mogelijk gewoon in huis, maar wel met bepaalde regels.