Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

nu ff serieus over het verhaal pup....

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

tineke schreef:Zelf snap ik ook niet zo goed waarom een hond die buiten gehouden word beter kan presteren dan een hond die binnen zit.
Het lijkt me dat juist de sterke band met de baas een hond tot meer en beter presteren aan kan zetten.
Volgens mij krijg je die band juist door veel met de hond op te trekken en tijd met hem door te brengen.
Een hond die lekker in zijn vel zit zal volgens mij daardoor beter presteren dan een hond die minder lekker in zijn vel zit ga ik dus even vanuit.
Logischerwijs lijkt me dat dus een hond die bij zijn roedel woont en niet weggestopt zit.
Ik heb zelf geen werkhonden wel een hond die zeer zelfstandig kan optreden als je dat niet goed zou begeleiden in ieder geval.
Overigens heeft hij ook vrij scherp karakter naar vreemde toe en zal indien nodig je verdedigen maar dat doet hij juist door de sterke band die hij met ons heeft want zou een vreemde ermee lopen dan kan je bij wijze van spreken de hersens worden ingeslagen daar heeft hij dan niets van ,niet zijn roedelgenoten niet zijn probleem.
Ik denk dus dat als je alles wat in je macht ligt doet om een hond een goed hondswaardig leven te geven hij altijd beter zal presteren voor zijn baasje dan waneer je dit niet doet.
Ik ben het niet helemaal met je eens, tenminste: afhankelijk van het karakter van de hond en hoe je er verder mee omgaat.

Als ik kijk naar mijn hond, Kaya dus uit een werklijn (IPOIII), die ik altijd in huis heb gehad, is dat een zeer afhankelijke hond.
Ja, ze houdt van keihard werken, is zeer makkelijk te trainen, maar dus absoluut niet erg zelfstandig. Ik merkte dit eigenlijk pas toen ik haar bij training alleen op het veld achter moest laten: ze piepte en krijste alles bij elkaar :mrgreen:

Nu vind ik het niet zo erg, want we doen toch alles samen, maar voor zelfstandige onderdelen, en die heb je gewoon veel bij africhting, is het niet zo'n handige eigenschap.

Ik denk dus wel degelijk dat je een africhtingshond wel een ander soort opvoeding zal moeten geven als een gewone huishond. Lijkt me heel goed mogelijk gewoon in huis, maar wel met bepaalde regels.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: nu ff serieus over het verhaal pup....

Ongelezen bericht door Eline* »

crutz schreef:alleen met dat verschil dat de hond minder aan ons moet hangen omdat hij naast werken voor de baas (kort bij en gesteund) uiteindelijk OOK op afstand zelfstandig moet werken en beslissingen moet nemen (zoals bij de schijn in de KNPV waar de hond zelf moet bepalen dat hij een stilstaande helper niet mag bijten en ook bij de stokaanval is er geen geleider in de buurt die de hond steunt om toch te bijten na de klap)
Vooor onze honden is het wat zwart witter, goed en fout, dus idd er wordt gecorrigeerd (als de hond de oefening snapt, anders heeft corrigeren geen zin), maar daar tegen over staat dat er ook uitbundig beloond wordt.........
Door corrigeren kan een hond faalangstig worden. Verder is bekend dat straf eigen initiatief indamt en de hond dus "slaafser"wordt dan een hond getraind zonder straf. Deze is immers niet bang om het fout te doen en zal dus meer eigen initiatief durven tonen.
Ik denk eerder dat veel africhters het appel niet kunnen houden op hun hond zonder een greep te moeten doen naar correctiemiddelen..en soms stevige correctiemiddelen. Een africhtingshond is gefokt op lef en inderdaad zal je die onder de duim moeten houden. Als je dat van nature niet in je hebt moet je daarvoor dus geweld gebruiken, omdat je in de weer gaat met hele sterke driften van de hond.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Ascha
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ascha »

Zoie schreef:
Ascha schreef:[Is ook wel weer per hond afhankelijk..
Er zijn honden die lopen bij iedereen goed..
En er zijn ook honden die het niet dulden van een vreemde dattie een rukje aan de riem geeft..
Zo simpel is het ook weer niet. Luna is in principe en allemansvriend, en als ze morgen jou de leukere baas vindt, gaat ze met jou mee, en niet met mij.

Maar ze is beslist niet tolerant t.a.v. hoe je haar behandelt. Je moet haar echt door en door kennen om goed met haar om te kunnen gaan. En ze moet je absoluut vertrouwen wil je iets met haar kunnen. Ik dacht haar even aan mijn moeder te kunnen voorstellen, en binnen 10 seconde was het bal, en kreeg ze een fikse snauw. Aleen maar omdat ze op haar manier even wilde knuffelen.

Dus nee, echt niet iedereen kan met haar lopen. Dat geloof ik niet.
Dat bedoelde ik ook niet..
Ik bedoelde dat ik goeie sociale honden in de sport heb gezien waar meerdere mensen mee liepen..
Dit waren allemaal pakwerkers.. dus die hond had iedere keer iemand anders..
Nee mijn hond zal ook niet zomaar iedereen vertrouwen..
Is gewoon per hond verschillend..
Is allebei niet slecht.. Ik vind het persoonlijk wel leuk dat Amber niet zomaar op iedereen reageerd..
Tenzij je een bal voor haar weggooit... dan ben je dr vriend..
Dus Luna is prima wat mij betreft hoor.. :wink: Nix mis mee..
Delete MIJ van dit FORUM aub..
Ascha
Actief
Contacteer:

Stang schreef:
tineke schreef:Zelf snap ik ook niet zo goed waarom een hond die buiten gehouden word beter kan presteren dan een hond die binnen zit.
Het lijkt me dat juist de sterke band met de baas een hond tot meer en beter presteren aan kan zetten.
Volgens mij krijg je die band juist door veel met de hond op te trekken en tijd met hem door te brengen.
Een hond die lekker in zijn vel zit zal volgens mij daardoor beter presteren dan een hond die minder lekker in zijn vel zit ga ik dus even vanuit.
Logischerwijs lijkt me dat dus een hond die bij zijn roedel woont en niet weggestopt zit.
Ik heb zelf geen werkhonden wel een hond die zeer zelfstandig kan optreden als je dat niet goed zou begeleiden in ieder geval.
Overigens heeft hij ook vrij scherp karakter naar vreemde toe en zal indien nodig je verdedigen maar dat doet hij juist door de sterke band die hij met ons heeft want zou een vreemde ermee lopen dan kan je bij wijze van spreken de hersens worden ingeslagen daar heeft hij dan niets van ,niet zijn roedelgenoten niet zijn probleem.
Ik denk dus dat als je alles wat in je macht ligt doet om een hond een goed hondswaardig leven te geven hij altijd beter zal presteren voor zijn baasje dan waneer je dit niet doet.
Ik ben het niet helemaal met je eens, tenminste: afhankelijk van het karakter van de hond en hoe je er verder mee omgaat.

Als ik kijk naar mijn hond, Kaya dus uit een werklijn (IPOIII), die ik altijd in huis heb gehad, is dat een zeer afhankelijke hond.
Ja, ze houdt van keihard werken, is zeer makkelijk te trainen, maar dus absoluut niet erg zelfstandig. Ik merkte dit eigenlijk pas toen ik haar bij training alleen op het veld achter moest laten: ze piepte en krijste alles bij elkaar :mrgreen:

Nu vind ik het niet zo erg, want we doen toch alles samen, maar voor zelfstandige onderdelen, en die heb je gewoon veel bij africhting, is het niet zo'n handige eigenschap.

Ik denk dus wel degelijk dat je een africhtingshond wel een ander soort opvoeding zal moeten geven als een gewone huishond. Lijkt me heel goed mogelijk gewoon in huis, maar wel met bepaalde regels.
Dit klopt helemaal..
En zeker kan dat binnen..
Ik zou het gewoon niet doen..
Een buitenhond kan ook een heel fijn leven hebben..
En die regels vooral met betrekking tot bezoek en dergelijke zijn dan makkelijker uitvoerbaar..
De hond zit op zijn plek.. die is niet voor anderen..
Maar inderdaad een binnenhond kan ook keihard werken..
Zie ik ook aan Amber.. is ook een binnenhond.. en bij de zelfstandige oefeningen loopt ze me vaak te zoeken...
Dit gaat er nu langzaam uit...
Dus zeker het kan..
Maar ik maak dan gewoon een verschil tussen sport en huishond..
Amber doet het leuk nu.. niet geweldig en dat is prima..
Ik leer heel veel van haar en kijk mee bij anderen..
Ben voorlopig toch lekker bezig zo.. tot ik een een volgende hond kan plaatsen..
En jullie hebben me zover dat ik dan beter naar een gastgezin zou kunnen uitkijken of wachten tot een eigen hutje met een tuin..
We'll see he.. :wink:
Ascha
Actief
Contacteer:

Eline* schreef:
crutz schreef:alleen met dat verschil dat de hond minder aan ons moet hangen omdat hij naast werken voor de baas (kort bij en gesteund) uiteindelijk OOK op afstand zelfstandig moet werken en beslissingen moet nemen (zoals bij de schijn in de KNPV waar de hond zelf moet bepalen dat hij een stilstaande helper niet mag bijten en ook bij de stokaanval is er geen geleider in de buurt die de hond steunt om toch te bijten na de klap)
Vooor onze honden is het wat zwart witter, goed en fout, dus idd er wordt gecorrigeerd (als de hond de oefening snapt, anders heeft corrigeren geen zin), maar daar tegen over staat dat er ook uitbundig beloond wordt.........
Door corrigeren kan een hond faalangstig worden. Verder is bekend dat straf eigen initiatief indamt en de hond dus "slaafser"wordt dan een hond getraind zonder straf. Deze is immers niet bang om het fout te doen en zal dus meer eigen initiatief durven tonen.
Ik denk eerder dat veel africhters het appel niet kunnen houden op hun hond zonder een greep te moeten doen naar correctiemiddelen..en soms stevige correctiemiddelen. Een africhtingshond is gefokt op lef en inderdaad zal je die onder de duim moeten houden. Als je dat van nature niet in je hebt moet je daarvoor dus geweld gebruiken, omdat je in de weer gaat met hele sterke driften van de hond.
Oke dan mijn volgende vraag,
Wat doe jij als je iets van je hond vraagt en je weet dat hij precies weet wat je bedoeld..
Al gaat het maar om een simpele zit of af oefening...
Als hij het vertikt om te doen..
Jij drukt hem naar beneden.. af..
Hij staat weer op..
Dan blijf je niet duwen.. dan ga je wat meer doen..
Dan vat je hem een keer in zijn nekvel en legt hem duidelijker af..
Zolang hij je blijft bezeiken zul je toch boven hem moeten blijven staan he?
Mee eens of niet?

Bij de oefeningen met het bijtwerk komt er alleen maar meer drift in de honden.. Dan voelen ze duwen of nekvel niet eens meer..
Begrijp je een beetje wat ik bedoel?
Dan ga je inderdaad meer middelen gebruiken om nog tot hem door te kunnen dringen.. Simpelweg omdat hij je anders niet meer hoort of ziet.. en je er toch appel op wil hebben..

Natuurlijk pas als hij weet wat alles inhoudt.. een hond die alles met de tt aangeleerd krijgt is in mijn ogen zeker niet goed..
Ik heb ze ook verjaagd zien worden op keuringen..
Alles met de tt aanleren en op die dag is hij niet meer om..
AHAA...
Weg wassie..

Ik vind het ook een vrij radicaal middel en mijn honden zullen het nooit nodig hebben.. gelukkig..
Maar ik zie ook heftige honden waarvan ik begrijp dat andere middelen nog erger zouden zijn dan de tt omdoen..
En ik heb zelfs honden gezien die zelfs de tt negeren..
Pffff... het zal maar op je afkomen.. :wink:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ascha schreef:Oke dan mijn volgende vraag,
Wat doe jij als je iets van je hond vraagt en je weet dat hij precies weet wat je bedoeld..
Hij staat weer op..
Mee eens of niet?
Mee eens, maar je denkt vanuit een ander kader. Een hond getraind met de clicker weet niet hoe snel hij moet gaan zitten als je het hem vraagt.
Dit soort dingen gebeuren niet als je rangorde goed is en je je hond voldoende weet te motiveren om voor zijn beloning te werken.
Bij de oefeningen met het bijtwerk komt er alleen maar meer drift in de honden.. Dan voelen ze duwen of nekvel niet eens meer..
Dan ga je inderdaad meer middelen gebruiken om nog tot hem door te kunnen dringen.. Simpelweg omdat hij je anders niet meer hoort of ziet.. en je er toch appel op wil hebben..
Ja, dat snap ik. De hond heeft te veel drift om op een normale wijze contact te houden. Een hond die achter een ree aanzit stop je ook niet.
Wel vraag ik me af of een andere aanpak en manier van trainen die echte harde correctie's niet overbodig zouden maken, omdat het contact met de hond ook anders is. De sfeer tijdens het pakwerk is veelal opgefokt is mijn indruk. De honden worden commando's toegeschreeuwd en er hangt nogal een competitieve sfeer. Dat is niet de sfeer waarin je kalmaan je hond iets leert met kleine stapjes.
Natuurlijk pas als hij weet wat alles inhoudt.. een hond die alles met de tt aangeleerd krijgt is in mijn ogen zeker niet goed..
AHAA...
Weg wassie..
Dat vind ik nog tot daaraantoe. Ik heb ook wrakken gezien die inderdaad de gehoorzaamheid al middels de tt hebben aangeleerd en die honden stonden echt bol van de stress en angsten. Dat is dierenmishandeling, niks meer of minder.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

Ja, dat snap ik. De hond heeft te veel drift om op een normale wijze contact te houden. Een hond die achter een ree aanzit stop je ook niet.
Wel vraag ik me af of een andere aanpak en manier van trainen die echte harde correctie's niet overbodig zouden maken, omdat het contact met de hond ook anders is. De sfeer tijdens het pakwerk is veelal opgefokt is mijn indruk. De honden worden commando's toegeschreeuwd en er hangt nogal een competitieve sfeer. Dat is niet de sfeer waarin je kalmaan je hond iets leert met kleine stapjes.

Dit is inderdaad een punt , je ziet op veel verenigingen alleen nog maar commando's die echt geschreeuwd worden. Dan ga je snel van kwaad tot erger.Ik merk het aan mijzelf ook en zeker aan mijn honden dat de commando's en de intonatie en het volume effect hebben op de reactie van de hond. Ik weet er echt het fijne nog niet van maar hoop zeer binnenkort ook is de andere manier zonder correcties te zien waarvan iedereen roept dat het niet kan maar waarvan het eindresultaat met 2 jaar al een 3e plaats op een cacit wedstrijd loopt en dat is erg jong voor een rottweiler.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ragverp schreef:Dit is inderdaad een punt , je ziet op veel verenigingen alleen nog maar commando's die echt geschreeuwd worden. Dan ga je snel van kwaad tot erger.Ik merk het aan mijzelf ook en zeker aan mijn honden dat de commando's en de intonatie en het volume effect hebben op de reactie van de hond. Ik weet er echt het fijne nog niet van maar hoop zeer binnenkort ook is de andere manier zonder correcties te zien waarvan iedereen roept dat het niet kan maar waarvan het eindresultaat met 2 jaar al een 3e plaats op een cacit wedstrijd loopt en dat is erg jong voor een rottweiler.
Ik moet even kwijt dat ik het echt fantastisch vind hoe jij open staat voor alles en hoe weinig jij vastgeroest lijkt te zitten aan ouderwetse ideen en maniertjes. :ok:
Inderdaad is het toeschreeuwen van honden erg beinvloedend op hungedrag. Ik heb laatst een filmpje gezien waarop een hond werd toegeschreeuwd en opgejut tegen een burger die iets verkeerd gedaan had. Enorm veel ophef en de hond vloog keihard in en beet die kerel waar hij bijten kon onder keihard gekrijs en geklop van de geleider. Ineens was het los! LOOOSSSSSSSS!!!!!!!!! Waarna die hond echt volledig in mekaar getrommels werd door 2 agenten om hem los te krijgen. Die hond kreeg minimaal 10 knallen op zijn kop en het duurde minstens 30 seconden eer de hond loste. Waar gaat dat over vraag ik me dan af? Je kan ook gewoon twee keer iets zeggen, pak hem! en los! Dat moet voldoende kunnen zijn lijkt me want als ik mijn hond helemaal gek maak en doordraai luisterd hij ook niet naar het commando stop! Het is geen robot natuurlijk met een aan en uit knopje :wink:
Afbeelding
Ascha
Actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Ascha schreef:Oke dan mijn volgende vraag,
Hij staat weer op..
Mee eens of niet?
Mee eens, maar je denkt vanuit een ander kader. Een hond getraind met de clicker weet niet hoe snel hij moet gaan zitten als je het hem vraagt.
Dit soort dingen gebeuren niet als je rangorde goed is en je je hond voldoende weet te motiveren om voor zijn beloning te werken.
AHAA...
Weg wassie..
Dat vind ik nog tot daaraantoe. Ik heb ook wrakken gezien die inderdaad de gehoorzaamheid al middels de tt hebben aangeleerd en die honden stonden echt bol van de stress en angsten. Dat is dierenmishandeling, niks meer of minder.
Ik ben het in dit hele verhaal met je eens.. en al zeker met de laatste zin!! :wink:
Laat daar ff geen misverstand over zijn..
En ook die hond die verjaagd werd is een mishandelde hond hoor..

Bij ons in de vereniging word wel stapje bij beetje getraind, volgens een vast patroon en op het gemakkie..
Mijn hond bijvoorbeeld kan het niet snel, hoeft het zeker ook niet snel en als ze het niet haalt.. dan haalt ze het niet..
Ik hoop het van wel maar ga er geen rare dingen voor uithalen om haar toch zover te krijgen..

Dat een hond met clickertraining zo snel gaat zitten als maar kan dat begrijp ik helemaal.. Ik doe dit ook dmv belonen..
Maar uiteindelijk hoe meer je naar het certificaat toe traint zal de beloning langer op zich laten wachten tot zelfs na de oefening..
En als ze de oefening kent.. dan verwacht ik ook dat ze hem naar behoren uitvoert en is correctie soms nodig..
Dat zul je ook wel met me eens zijn..

De sfeer bij ons pakwerk is zeker opgefokt maar dat zijn de honden die graag willen bijten..
Competitiedrang is er niet.. Het is niet zo dat we denken mijn hond moet beter zijn dan de jouwe.. nee we proberen juist samen te bedenken welke oplossing voor elke hond het beste is..

Je hebt gewoon hardheid bij honden.. Bij Amber is dit nagenoeg 0, en ik werk alleen maar opbouwend aan haar bijten en driften.. Dus alleen maar door te braven en haar zelfvertrouwen te geven..

Maar je hebt ook de tegenovergestelde honden.. die zijn keihard en krijgen dus ook een andere aanpak.. Maar het geldt zeker.. dat een correctie alleen maar gegeven word als het nodig is..
Ik heb het niet over anderen.. maar hoe het er bij ons aan toe gaat..

Dat er misstanden zijn in de africhting ben ik zeker van.. maar ik weet ook zeker dat dat hard aan het teruglopen is..
De hondenafrichter tegenwoordig wil een sociale maar harde en moedige hond hebben..
En ja, een harde hond dat levert soms een gevecht op..
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

MARC_S schreef:Inderdaad is het toeschreeuwen van honden erg beinvloedend op hungedrag. Ik heb laatst een filmpje gezien waarop een hond werd toegeschreeuwd en opgejut tegen een burger die iets verkeerd gedaan had. Enorm veel ophef en de hond vloog keihard in en beet die kerel waar hij bijten kon onder keihard gekrijs en geklop van de geleider. Ineens was het los! LOOOSSSSSSSS!!!!!!!!! Waarna die hond echt volledig in mekaar getrommels werd door 2 agenten om hem los te krijgen. Die hond kreeg minimaal 10 knallen op zijn kop en het duurde minstens 30 seconden eer de hond loste. Waar gaat dat over vraag ik me dan af? Je kan ook gewoon twee keer iets zeggen, pak hem! en los! Dat moet voldoende kunnen zijn lijkt me want als ik mijn hond helemaal gek maak en doordraai luisterd hij ook niet naar het commando stop! Het is geen robot natuurlijk met een aan en uit knopje :wink:
dat schreeuwen is ook totaal niet nodig. Ik kan ook gewoon op het veld een commando 'zeggen' en dan hoort hij het ook. Misschien onder het aanblaffen dat je iets harder moet roepen om over het blaffen heen te komen maar in principe kun je het pratend af. Een hond is echt niet doof!
Ik denk dat als ik ineens zou gaan schreeuwen ik juist het tegenovergestelde zou bereiken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ascha
Actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Ragverp schreef:Dit is inderdaad een punt , je ziet op veel verenigingen alleen nog maar commando's die echt geschreeuwd worden. Dan ga je snel van kwaad tot erger.Ik merk het aan mijzelf ook en zeker aan mijn honden dat de commando's en de intonatie en het volume effect hebben op de reactie van de hond. Ik weet er echt het fijne nog niet van maar hoop zeer binnenkort ook is de andere manier zonder correcties te zien waarvan iedereen roept dat het niet kan maar waarvan het eindresultaat met 2 jaar al een 3e plaats op een cacit wedstrijd loopt en dat is erg jong voor een rottweiler.
Ik moet even kwijt dat ik het echt fantastisch vind hoe jij open staat voor alles en hoe weinig jij vastgeroest lijkt te zitten aan ouderwetse ideen en maniertjes. :ok:
Inderdaad is het toeschreeuwen van honden erg beinvloedend op hungedrag. Ik heb laatst een filmpje gezien waarop een hond werd toegeschreeuwd en opgejut tegen een burger die iets verkeerd gedaan had. Enorm veel ophef en de hond vloog keihard in en beet die kerel waar hij bijten kon onder keihard gekrijs en geklop van de geleider. Ineens was het los! LOOOSSSSSSSS!!!!!!!!! Waarna die hond echt volledig in mekaar getrommels werd door 2 agenten om hem los te krijgen. Die hond kreeg minimaal 10 knallen op zijn kop en het duurde minstens 30 seconden eer de hond loste. Waar gaat dat over vraag ik me dan af? Je kan ook gewoon twee keer iets zeggen, pak hem! en los! Dat moet voldoende kunnen zijn lijkt me want als ik mijn hond helemaal gek maak en doordraai luisterd hij ook niet naar het commando stop! Het is geen robot natuurlijk met een aan en uit knopje :wink:
Dit klopt helemaal.. ik ben ook geschrokken van de "praktijkhond" bij de politie..
Ben bij een demonstratie gaan kijken van de politie en als ik daar zag wat er voor nodig was een hond los te krijgen daar viel mijn mond van open..
Ze worden met het knpv certificaat afgeleverd en weten wat lossen is.. Lijkt mij dan en als je dat zag...
Dat vond ik ook erg raar ja..
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Eline* schreef:De sfeer tijdens het pakwerk is veelal opgefokt is mijn indruk.
maar dat zijn de honden zelf al op het moment, ze weten in de auto al wat er gaat gebeuren en als je niet uitkijkt dan proberen ze de deuren eruit te krijgen maar eruitkomen zullen ze....
Dat competetieve zal er zeker zijn, maar niet bij iedereen. Wat ik al zei, er zijn ook mensen die het voor het plezier doen van de honden en van henzelf, maar er zijn er ook die het voor het winnen doen. Bij die laatste groep zal het dus erg sterk aanwezig zijn, bij die eerste groep niet of een stuk minder. En dan heb je nog het verschil tussen de sport (IPO) en de praktijk (KNPV) denk ik.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Ragverp schreef:
Eline* schreef:De sfeer tijdens het pakwerk is veelal opgefokt is mijn indruk. De honden worden commando's toegeschreeuwd en er hangt nogal een competitieve sfeer.
Dit is inderdaad een punt , je ziet op veel verenigingen alleen nog maar commando's die echt geschreeuwd worden. Dan ga je snel van kwaad tot erger.
De geleiders zitten vaak ook erg/te hoog in de driften?
gelderen
Actief

Ongelezen bericht door gelderen »

Hij staat weer op..
Mee eens of niet?
oneens. Als mijn hond niet luistert ga ik bedenken waarom hij niet luisterd, een hond heeft namelijk een rede om niet te luisteren, anders zou hij het wel doen nietwaar?

Leiderschap dwing je niet af met straffen, pijn etc. Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet tegen straffen maar zoals jij het nu hier neerzet ben ik het niet met je eens. Als een hond niet "af" gaat is dit 99 van de 100 keer te wijten aan een onduidelijkheid in de rangorde (al dan niet situatie gebonden). Het uiteindelijke effect dat je bereikt is dat de hond wel gaat liggen maar vanuit angst en niet vanuit samenwerking of respect. Ik denk dat dat het grootste bezwaar is dat de meeste mensen hebben tegen de sport. Ik zou zelf graag meedoen want het lijkt me echt heel erg leuk maar ik ben niet bereid mijn hond te schoppen, te slaan, tegen hem te schreeuwen of hem te "dwingen" dingen te doen die hij niet wil.

Naar mijn idee rechtvaardigt het "hard" zijn van een hond het niet om nog zwaardere middelelen te gebruiken. Mijn hond is ook zeer hard voor zichzelf. als hij iets breekt loopt hij gewoon door maar dat rechtvaardigt toch niet dat ik hem geen pijnstillers zou geven?
Groeten,
Eelco
Ascha
Actief
Contacteer:

gelderen schreef:
Hij staat weer op..
Mee eens of niet?
oneens. Als mijn hond niet luistert ga ik bedenken waarom hij niet luisterd, een hond heeft namelijk een rede om niet te luisteren, anders zou hij het wel doen nietwaar?

Leiderschap dwing je niet af met straffen, pijn etc. Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet tegen straffen maar zoals jij het nu hier neerzet ben ik het niet met je eens. Als een hond niet "af" gaat is dit 99 van de 100 keer te wijten aan een onduidelijkheid in de rangorde (al dan niet situatie gebonden). Het uiteindelijke effect dat je bereikt is dat de hond wel gaat liggen maar vanuit angst en niet vanuit samenwerking of respect. Ik denk dat dat het grootste bezwaar is dat de meeste mensen hebben tegen de sport. Ik zou zelf graag meedoen want het lijkt me echt heel erg leuk maar ik ben niet bereid mijn hond te schoppen, te slaan, tegen hem te schreeuwen of hem te "dwingen" dingen te doen die hij niet wil.

Naar mijn idee rechtvaardigt het "hard" zijn van een hond het niet om nog zwaardere middelelen te gebruiken. Mijn hond is ook zeer hard voor zichzelf. als hij iets breekt loopt hij gewoon door maar dat rechtvaardigt toch niet dat ik hem geen pijnstillers zou geven?
Groeten,
Eelco
Kijk daar komt het weer.. schoppen slaan schreeuwen..
Dit is iets wat je op onze vereniging niet zult tegen komen hoor..
En niemand die mij kan dwingen dat wel te doen..
Wel weet ik dat Amber de aflig oefening donders goed kent..
Als ze het in dr hoofd haalt om op te staan, ja dan corrigeer ik haar harder..
Maar nee ik sla en schop dr niet in elkaar..
Dan pak ik haar op en loop opnieuw naar een aflig plaats toe.. waar ze harder neergelegd word dan.. en een hele strenge af dr bij..

Dit is voldoende voor haar..

Het hard zijn zoals jij dat aanhaalt (gebroken poot) is niet het harde wat ik in een hond bedoel..
Ik zou je aanraden toch eens naar een IPO vereniging te gaan kijken en eventueel mee te doen.. Als het je een leuke sport lijkt kan ik je dat alleen maar aanraden..
Dan zul je zien dat de vooroordelen die je hebt in heel veel gevallen ongegrond zijn..
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
Ragverp schreef:
Eline* schreef:De sfeer tijdens het pakwerk is veelal opgefokt is mijn indruk. De honden worden commando's toegeschreeuwd en er hangt nogal een competitieve sfeer.
Dit is inderdaad een punt , je ziet op veel verenigingen alleen nog maar commando's die echt geschreeuwd worden. Dan ga je snel van kwaad tot erger.
De geleiders zitten vaak ook erg/te hoog in de driften?
Yup ... sommige echt wel en helemaal als de competitie drang er is.Ik heb ook echt wel de drang om te presteren en hhop over een jaar ook wedstrijden te kunnen lopen maar denk juist dat dat kan door is een andere weg te bewandelen. Gelukkig valt het bij ons erg mee en zijn er zelden tot nooit misstanden ik ben echt blij met ons clubje zoals het nu is. En eerlijk is eerlijk ik verlies ook wel is mijn geduld en ben ook wel is te ver gegaan in mijn eigen ogen maar daar heb ik tot nu toe iedere keer iets van geleerd omdat het 99 % toch niet helpt en dan doe ik bij herhaling de dingen toch anders en blijkt het veel beter te gaan.
Afbeelding
Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Nanc »

Ik denk dat er veel verschil in de verenigingen zit hoor. Bij ons op het veld wordt door de leden geen tt gebruikt en wij belonen onze honden juist veel met een bal of bijtworstje.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Nanc schreef:Ik denk dat er veel verschil in de verenigingen zit hoor. Bij ons op het veld wordt door de leden geen tt gebruikt en wij belonen onze honden juist veel met een bal of bijtworstje.
Natuurlijk zit er verschil in de verenigingen.

Het zal waarschijnlijk een beetje neerkomen op "soort zoekt soort".

Iemand als jij zal zich niet op haar gemak voelen bij een heftig in de driften zittend groepje africhters en andersom, zo´n driftige africhter zal zich bij zo´n "softie-kluppie" als het jouwe ook niet echt lekker voelen. :wink:
Nanc
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Nanc schreef:Ik denk dat er veel verschil in de verenigingen zit hoor. Bij ons op het veld wordt door de leden geen tt gebruikt en wij belonen onze honden juist veel met een bal of bijtworstje.

Iemand als jij zal zich niet op haar gemak voelen bij een heftig in de driften zittend groepje africhters en andersom, zo´n driftige africhter zal zich bij zo´n "softie-kluppie" als het jouwe ook niet echt lekker voelen. :wink:
Ja dat is zo, maar voor een wedstrijd komen zulke figuren wel eens bij ons intrainen met tt gewapend. We willen nu toch proberen om het bestuur zo ver te krijgen dat deze mensen niet meer welkom zijn op ons veld met een tt. Een tijdje terug kwam er eentje die wilde zijn hond VOORUIT sturen met een tt om. Hij vond het geloof ik raar dat dat niet lukte. Ongelofelijk toch :denken: En maar door blijven gaan. :devil: Echt sneu hoor, ik had het te doen met die hond.
Afbeelding
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Nanc schreef:
Wil de hond schreef:

Ja dat is zo, maar voor een wedstrijd komen zulke figuren wel eens bij ons intrainen met tt gewapend. We willen nu toch proberen om het bestuur zo ver te krijgen dat deze mensen niet meer welkom zijn op ons veld met een tt. Een tijdje terug kwam er eentje die wilde zijn hond VOORUIT sturen met een tt om. Hij vond het geloof ik raar dat dat niet lukte. Ongelofelijk toch :denken: En maar door blijven gaan. :devil: Echt sneu hoor, ik had het te doen met die hond.
Bij ons op de club is de TT verboden ook voor intrainers en dat heeft wel is scheve gezichten gegeven ... Dat is zo gekozen door de leden.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ascha schreef: Ik zou je aanraden toch eens naar een IPO vereniging te gaan kijken en eventueel mee te doen.. Als het je een leuke sport lijkt kan ik je dat alleen maar aanraden..
.
Een Saarloos is daar niet helemaal het geschikte ras voor :wink:

Anne
Nanc
Zeer actief

Ragverp schreef:
Nanc schreef:
Wil de hond schreef:

Bij ons op de club is de TT verboden ook voor intrainers en dat heeft wel is scheve gezichten gegeven ... Dat is zo gekozen door de leden.
Juist ja, dat willen de leden bij ons ook, en het moet nog even met het bestuur besproken worden. :ok:
Afbeelding
Ascha
Actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Ascha schreef: Ik zou je aanraden toch eens naar een IPO vereniging te gaan kijken en eventueel mee te doen.. Als het je een leuke sport lijkt kan ik je dat alleen maar aanraden..
.

Anne
Nee inderdaad.. dat zal een lastige worden..
Ze hebben ze geloof ik wel voor de africhting willen fokken?
Of is dat de tjech?
Ook erg mooie honden..
starfleet
Erelid

Ascha schreef:
.
Als ik het goed heb wel, maar was al snel duidelijk dat ze vluchten bij dreiging dacht ik uit het blote hoofd.

Anne
gelderen
Actief

Ascha schreef:
starfleet schreef:
.

Anne
Of is dat de tjech?
Ook erg mooie honden..
Nee ik wil dat ook niet gaan doen met Foalan :wink: Als die onraad ruikt gaat hij tussen mijn benen staan :ok: Fantastische hond en ik heb nu al een band met hem die ik nog nooit met een andere hond gehad heb maar hij is totaal ongeschikt voor ipo :mrgreen: Er zijn wel wat tjechen die er geschikt voor zijn maar heel erg weinig Saarloosjes.

Ik wil als Foalan volwassen is een oost duitse herder erbij en zou daarmee ipo willen gaan doen indien hij hier geschikt voor blijkt. Ik wil geen extreem felle hond maar gewoon lekker samen bezig zijn.

Ik woon in Duiven (bij Arnhem) wat zou een goede school zijn om te gaan kijken vwb IPO? Ik zou namelijk heel graag mijn vooroordelen kwijt raken en een school willen zien waar de hond geen pijn wordt gedaan op een manier die de hond niet begrijpt. Ik heb wel eens een school bekeken en de eerste vraag die ik daar kreeg was "je bent toch niet van de dierenbescherming he?". Vervolgens was ik zoals ik na die vraag wel verwacht had niet onder de indruk van de manier van trainen. Extreem veel straffen op brutale manieren en trainen met naar mijns inziens te jonge honden.

Ik zou heel graag horen over scholen die hier in de buurt zitten waar positief getraind wordt dus als iemand er een weet :mrgreen:

Groeten,
Eelco
Ascha
Actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Ascha schreef:
.
Als ik het goed heb wel, maar was al snel duidelijk dat ze vluchten bij dreiging dacht ik uit het blote hoofd.

Anne
Wat ik ervan weet is dat ze erg dichtbij de natuur staan nog en dus niet zo makkelijk onder controle zijn te krijgen op afstand..

Nogal eigenzinnig dus... Maar ik geloof dat dit over de Tjech ging..
Ik heb er foto's van gezien met bijtwerk en ik vind het imposante honden om te zien..
Maar voor africhting is het dus niet goed te doen als ik me niet vergis..
starfleet
Erelid

Ascha schreef:[
Ik heb er foto's van gezien met bijtwerk en ik vind het imposante honden om te zien..
De Tjech ken ik niet, ik zit meer in de Nederlandse rassen.

Anne
Ascha
Actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Ascha schreef:[
De Tjech ken ik niet, ik zit meer in de Nederlandse rassen.

Anne
Dit issem..

http://doggy.onzehond.nl/site/pics/rassen/ras_logo_240

Ik vind het echt een mooi beest..
Kruising tussen een Duitse herder en een Karpatenwolf..
Staat nog heel dicht bij de natuur dit ras..

ffkes de omschrijving van een website:
De Tsjechoslowaakse Wolfhond komt voort uit een experiment uit 1955, waarbij een Duitse Herder werd gekruist met een Karpatenwolf. Het was de bedoeling om hiermee de werkprestatie van de Duitse Herder te verbeteren. Uiteindelijk werd in 1965 besloten om deze hond als nieuw ras te ontwikkelen. In 1982 werd dit ras erkend als zelfstandig ras. De Tsjechoslowaakse Wolfhond heeft een consequente baas nodig en zal zich sterk hechten aan die baas. Tsjechoslowaakse Wolfhonden gedragen zich tegenover kinderen heel vriendelijk. Gezinsleden en andere huisdieren worden door hem als roedelgenoten bekeken

Ik vinnem gaaf..
(kan ik hier geen foto's plaatsen? lukte in elk geval niet)
gelderen
Actief

Niemand dus een goede school in de buurt bij Arnhem?
Zo kom ik natuurlijk nooit van mijn vooroordelen af :wink:

Groeten,
Eelco
Ascha
Actief
Contacteer:

gelderen schreef:Niemand dus een goede school in de buurt bij Arnhem?
Zo kom ik natuurlijk nooit van mijn vooroordelen af :wink:

Groeten,
Eelco
Nee Arnhem...
Ik zou het niet weten..
Kijk eens bij:
http://www.nbg-hondensport.nl/

Daar kun je waarschijnlijk wel wat vinden..
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”