Inge schreef:Zoie schreef:Inge schreef:
Maar die man heeft wel net zoveel recht als een ander om over dat veld te lopen.

Hoe weet je dat zo zeker?
Waarom denk jij van niet dan?
Zoals ik het lees is het een openbaar veld, wat door de gemeente is aangewezen als losloopplek voor honden.
Een recht, geen plicht, om je hond los te laten.
Nee, van mij mag je best je hond aangelijnd hebben, dat is het probleem niet. De vraag is of ik dan verplicht ben om dan mijn hond ook aan te lijnen of hem te verhinderen in de buurt van jouw hond te komen. Dat betwijfel ik al. Hoezo ? Begrijp me goed, ik vind ook dat je dat hetzij op verzoek, of gewoon omdat je ziet dat het anders fout gaat je hond bij je behoort te houden, maar of het een verplichting is in een losloopgebied, dat toch bedoeld is om honden los te kunnen laten lopen met een zekere bewegingsvrijheid, betwijfel ik.
Vervolgens lijkt het om het begrip controle te draaien. Je hond bij je houden met een lijn ( geen verdienste ) of hem terug kunnen roepen, is maar een aspect daarvan. Voorkomen dat hij gaat bijten, of ervoor zorgen dat hij lost als hij een hond toch te pakken heeft, horen daar ook bij, als we het over een agressieve hond hebben. Dat maar roepen dat iedereen zijn hond bij zich moet kunnen houden, is mij net even wat te kort door de bocht. Ik kan net zo goed zeggen, en eigenlijk veel beter, zorg jij er maar voor dat je hond niet kan bijten.
Stel nu dat het een keer echt mis gaat, en het wordt een zaak, dan zou het mij niet verbazen als de rechter zou oordelen dat het gebrek aan controle van de man over zijn agressieve hond zwaarder telt dan het gebrek aan appel over de niets vermoedende snuffelhond. Zeker als de man dat van zijn eigen hond weet en bewust de situatie op zoekt.
Als dat zo zou zijn, heeft die man dus niet het recht om daar zo te lopen. Of je er echt iets aan kunt doen, dat weet ik natuurlijk niet. Ligt er al een dossier over de man en zijn hond, ik weet het niet.
Maar goed, dat is allemaal voer voor juristen.
Kijk, ik begrijp best dat als je hond prima onder appel staat, dat het dan heel verleidelijk is om te vinden dat dat voor alle honden moet gelden. Maar het gaat mij net even te ver om de maatstaven van de africhting te gaan toepassen op de gewone huis - tuin - en keuken - hond die , al heeft hij een gehoorzaamheidscursus gevolgd, vaak niet luistert, of pas na een paar maal roepen.