Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Les - update les 2 op pagina 26

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Baily

Ongelezen bericht door Baily »

zepenko schreef:
Baily schreef:
Wil de hond schreef:
Baily schreef: Ik doe niet wat hij wil, pas als hij heeft gedaan wat ik wil, krijgt hij een beloning........ :mrgreen:
En als je ophoudt met het geven van die beloning, dus als je stopt met doen wat hij wil, denk je dat hij dan wel gewoon blijft doen wat jij wil?
Als ik dat af ga bouwen wel, dat is mijn ervaring hiermee. Af en toe kun je dan nog belonen.

Maar soms laat je het gewoon langzaam vergeten, en dan is het ongewenste gedrag ook genoeg weggezakt.

Met Buck hoef ik niks te geven als ik langs iemand loop, terwijl een tijdje geleden hij echt in iemands arm hing bij een bepaalde afstand met passeren.

Hij kijkt mij aan als we langs iemand lopen, en dan zeg ik "braaf"en dat is genoeg beloning voor hem. Heel soms krijgt hij er nog wat voor.
Als het gedrag aangeleerd is, werkt variabel belonen beter om het gedrag in stand te houden dan helemaal niet meer belonen en zelfs beter dan elke keer belonen. Maar zo werkt het ook met correcties.
Ja, ik beloon nu bijvoorbeeld wel als er iemand heel dichtbij hard langs komt rennen, en hij reageert niet. Maar soms ook wel eens voor niet zo'n geweldige prestatie. Gewoon wisselend eigenlijk, en soms ook een hele tijd niet.

Ik weet niet of het theoretisch goed is, maar voor mijn hond werkt het. Ik heb rondgelopen met een hond die naar alles wat binnen zijn bereik kwam uitviel, ook naar mensen. Dat was ook omdat ik onvoldoende leiding gaf.

Nu loop ik redelijk rustig met hem rond in de buurt. Dus dat is me heel wat waard en of het dan wel of niet theoretisch goed is, dat maakt me dan niet uit. Voor mij en mijn hond werkt het op dat moment. :wink:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

zepenko schreef: terwijl ik bij ons mensen zie lopen die door een JR van een kilo of 10 aan een slip nog de hele buurt doorgesleept worden.
nou niet te sterk, Zepenko !
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Baily schreef:
zepenko schreef:
Baily schreef:
Wil de hond schreef: En als je ophoudt met het geven van die beloning, dus als je stopt met doen wat hij wil, denk je dat hij dan wel gewoon blijft doen wat jij wil?
Als ik dat af ga bouwen wel, dat is mijn ervaring hiermee. Af en toe kun je dan nog belonen.

Maar soms laat je het gewoon langzaam vergeten, en dan is het ongewenste gedrag ook genoeg weggezakt.

Met Buck hoef ik niks te geven als ik langs iemand loop, terwijl een tijdje geleden hij echt in iemands arm hing bij een bepaalde afstand met passeren.

Hij kijkt mij aan als we langs iemand lopen, en dan zeg ik "braaf"en dat is genoeg beloning voor hem. Heel soms krijgt hij er nog wat voor.
Als het gedrag aangeleerd is, werkt variabel belonen beter om het gedrag in stand te houden dan helemaal niet meer belonen en zelfs beter dan elke keer belonen. Maar zo werkt het ook met correcties.
Ja, ik beloon nu bijvoorbeeld wel als er iemand heel dichtbij hard langs komt rennen, en hij reageert niet. Maar soms ook wel eens voor niet zo'n geweldige prestatie. Gewoon wisselend eigenlijk, en soms ook een hele tijd niet.

Ik weet niet of het theoretisch goed is, maar voor mijn hond werkt het. Ik heb rondgelopen met een hond die naar alles wat binnen zijn bereik kwam uitviel, ook naar mensen. Dat was ook omdat ik onvoldoende leiding gaf.

Nu loop ik redelijk rustig met hem rond in de buurt. Dus dat is me heel wat waard en of het dan wel of niet theoretisch goed is, dat maakt me dan niet uit. Voor mij en mijn hond werkt het op dat moment. :wink:
Er zijn genoeg methodes die werken voor baas en hond. (maar nog vaker alleen voor de baas) Ik vind echter dat de methode nooit zo mag zijn dat je hond er angstig of agressief door wordt of kan worden. En met lijncorrecties waar een hond niks van snapt, is die kans wel behoorlijk aanwezig.
En of dat werkelijk zo is, kun je aan de hond zelf zien. Helaas zijn er maar weinig mensen die goed `hond' kunnen lezen. (waarmee ik niet wil zeggen dat ik alles zie en juist interpreteer in een hond zijn communicatie).

Overigens is dit geen kritiek op jou, want volgens mij gaat het praktisch wel goed bij je :wink: .
Zoie
Zeer actief

zepenko schreef:Ik had hier een heel relaas willen schrijven over het aanleren van het wandelen zonder te trekken puur gebaseerd op positieve bekrachtiging en negatieve straf. .
Ik ben wel benieuwd wat ik volgens jou had moeten doen, gesteld dat ik volgens jouw trainingsmethode bezig was, toen Spok na een ontmoeting met een loopse teef weigerde nog een stap te zetten.
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Toen ik Papu kreeg werd hij binnengebracht met een slip om z'n nek en buiten had ik al snel door waarom, want een cocker spaniel van 10 jaar kan nog heel hard trekken als hij wil. :mrgreen: Corrigeren had bij hem geen enkel resultaat omdat hij gewend was aan de correcties en de wil om bij die hele interessante boom te gaan snuffelen was sterker dan de correctie van de slip. De slipketting is toen dus meteen vervangen door een gewone leren halsband en als meneer trok dan bleef ik stil staan. Nu heeft Papu een hele lange adem, maar ik lekker nog langer. :wink: Het was heel simpel, de lijn hangt strak: Papu komt geen milimeter vooruit, de lijn hangt los: Papu mag vooruit lopen naar waar hij heen wil. Duurde even voordat hij dit begreep, maar het kwartje is uiteindelijk gevallen. Af en toe moet ik hem 's ochtends nog even helpen herinneren, maar dan gaat het de rest van de wandeling gewoon goed. Ook met heel veel afleiding wil hij nog wel trekken, maar dat is mijn eigen schuld omdat ik dan niet consequent genoeg ben.

Een hond leert bij niet trekken dat de lijn slap moet hangen, wat voor een boodschap stuur je dan naar de hond door te lijn zelf te spannen? Zelfs als je corrigeert voor het trekken, zul je daarna toch goed gedrag moeten belonen om echt duidelijk te zijn. Waarom dan niet meteen slecht gedrag voorkomen en goed gedrag meteen belonen?
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:
zepenko schreef:Ik had hier een heel relaas willen schrijven over het aanleren van het wandelen zonder te trekken puur gebaseerd op positieve bekrachtiging en negatieve straf. .
Ik ben wel benieuwd wat ik volgens jou had moeten doen, gesteld dat ik volgens jouw trainingsmethode bezig was, toen Spok na een ontmoeting met een loopse teef weigerde nog een stap te zetten.
de teef meenemen, jan.
Haha, ja, dat had wel gewerkt :smile: Maar ik vrees dat het antwoord wel zal zijn, dat ik daar tot st. jutemis had moeten wachten totdat Spok weer in de benen zou komen.
Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Inge O schreef:
Chatterbox schreef: Waarom dan niet meteen slecht gedrag voorkomen en goed gedrag meteen belonen?
jij voorkomt het slechte gedrag eigenlijk ook niet : de hond trekt in jouw geval in eerste instantie net zo goed, ik 'irriteer' de hond dan door een kort rukje en één of twee stapjes achteruit, jij 'irriteert' hem door te blijven staan.

dat blijft voor mij een misvatting : dat 'niks doen' een hond totaal niet zou storen, en een rukje gigantisch. voor mij zijn het allebei correcties.
Ja, maar in dit geval ging het over een hond die vanaf pup zijnde al bij z'n baasje woont. Bij een volwassen hond die heel lang beloond is voor zijn trekgedrag heb je gewoon een wat langere adem nodig.

En bij Papu werkt een rukje aan de riem niet, het deed hem echt helemaal niks en ik geloof dat het stil staan van mij dus eigenlijk een grotere straf was dan een lijncorrectie, met het verschil dat ik met stil staan hem leer dat er pas gelopen wordt als de lijn slap hangt en dat een eventuele ongemakkelijke prikkel zijn schuld is (omdat hij trekt) en niet de mijne (omdat ik terugtrek). Als je een lijncorrectie geeft dan dwing je de hond naar achteren te lopen waarbij je zelf de lijn strak houdt, volgens mij is dat gewoon minder duidelijk tegenover je hond dan als criteria nemen dat lijn is strak = er wordt niet gelopen.
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Chatterbox schreef: Waarom dan niet meteen slecht gedrag voorkomen en goed gedrag meteen belonen?
jij voorkomt het slechte gedrag eigenlijk ook niet : de hond trekt in jouw geval in eerste instantie net zo goed, ik 'irriteer' de hond dan door een kort rukje en één of twee stapjes achteruit, jij 'irriteert' hem door te blijven staan.

dat blijft voor mij een misvatting : dat 'niks doen' een hond totaal niet zou storen, en een rukje gigantisch. voor mij zijn het allebei correcties.
Als een hond echt totaal niet zou trekken, had je geen lijn nodig.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

zepenko schreef:Ik had hier een heel relaas willen schrijven over het aanleren van het wandelen zonder te trekken puur gebaseerd op positieve bekrachtiging en negatieve straf. Maar eigenlijk heb ik gewoon geen zin meer om dat weer eens uit te leggen en vervolgens alle verdraaide en verkeerd geïnterpreteerde stukken tekst van mij opnieuw uit te leggen en te verduidelijken.
Jammer hoor,

Dat je je wel geroepen voelt om hier ongebreidelde kritiek te uiten op anderen maar dat je zelf niet in staat bent om eens uit te leggen wat je nou precies bedoelt als je het over jouw manier van werken hebt en de eventuele kritiek daarop te weerstaan.

Ik ben best serieus geïnteresseerd in jouw manier van werken hoor.
Mark-fryslan
Zeer actief

Tjee wat een discussie allemaal...

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Wat Zepenko bedoelde volgens mij is dat er wel goede dingen geroepen worden maar er niemand naar luistert. Dan heeft het geen zin om in herhaling te vallen.

Ik heb ergens op blad 10 of 11 al eens uiteengezet hoe je een hond positief kunt trainen. Weinig reactie op geweest verder. Ik vind het ook wel verbazing wekkend allemaal. :roll:

Zo lees ik b.v. over het irriteren door te blijven staan, zou het zelfde zijn als irriteren door te trekken aan de riem. Het gaat niet om het irriteren. Het gaat erom dat het ongewenste gedrag niet loont. Daarbij moet de hond de mogelijkheid hebben om iets anders te doen wat we wel willen en voor de hond meer voordeel oplevert. Misschien is het voor sommigen eens goed om te kijken hoe ze paarden, olifanten, orka's enz trainen. Dan heb je echt niks aan je fysieke kracht. Dus dan ben je gedwongen om het op een andere manier te proberen. Daar komen de technieken vandaag. Domweg omdat het werkt.

Tja, en dan maar die bezwaren over het belonen met voer. Ik moet ook werken voor mijn eigen eten. Dus ik zou niet weten waarom ik het mijn hond volledig belangeloos naar binnen zou schuiven. Daar mag zij best wat voor doen. Ze vindt het nog leuk ook trouwens. Alle aandacht is welkom wat dat betreft.

Dus kijk eens hoe anderen het doen. En dan bedoel ik mensen als Emiel Voest voor de paarden of Monty Robberts ook voor de paarden dat soort lui. Of lees het boekje van John Fisher "denken als een hond"nog eens door. Het is alweer 15 jaar oud maar nog steeds staan er nuttige zaken in.

Groetjes Mark
Laatst gewijzigd door Mark-fryslan op 05 sep 2005 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Zoie
Zeer actief

Re: Tjee wat een discussie allemaal...

Mark-fryslan schreef:Wat Zepenko bedoelde volgens mij is dat er wel goede dingen geroepen worden maar er niemand naar luistert. Dan heeft het geen zin om in herhaling te vallen.

Ik heb ergens op blad 10 of 11 al eens uiteengezet hoe je een hond positief kunt trainen. Weinig reactie op geweest verder. Ik vind het ook wel verbazing wekkend allemaal. :roll:

Zo lees ik b.v. over het irriteren door te blijven staan, zou het zelfde zijn als irriteren door te trekken aan de riem. Het gaat niet om het irriteren. Het gaat erom dat het ongewenste gedrag niet loont. Daarbij moet de hond de mogelijkheid hebben om iet sanders te doen wat we wel willen en voor de hond meer voordeel oplevert. Mischien is het voor sommigen eens goed om te kijken hoe ze paarden, olifanten, orka's enz trainen. Dan heb je echt niks aan je fysieke kracht. Dus dan ben je gedwongen om het op een andere manier te proberen. Daar komen de technieken vandaag. Domweg omdat het werkt.

Tja en dan maar die bezwaren over het belonen met voer. Ik moet ook werken voor mijn eigen eten. Dus ik zou niet weten waarom ik het mijn hond volledig belangeloos naar binnen zou schuiven. Daar mag hij best iets vor doen. Ze vind het nog leuk ook trouwens. Alle aandacht is welkom wat dat betreft.

Dus kijk eens hoe anderen het doen. En dan bedoel ik mensen als Emiel Voest voor de paarden of Monty Robberts ook voor de paarden dat soort lui. Of lees het boekje van John Fisher "denken als een hond"nog eens door. Het is alweer 15 jaar oud maar nog steeds staan er nuttige zaken in.

Groetjes Mark
Ik wil bij deze wel een reactie op je verhaal geven: zoals jij het doet ben ik ooit eens met Luna begonnen, en ik heb het opgegeven, omdat ik het trekken - wat ze overigens heel goed kan - bij benadering nog niet zo erg vond als het stil blijven staan, en dan heb ik het nog niet eens over een kwartier. Verder zjn er nog praktische bezwaren, zoals naar je werk toe moeten, en geen tijd hebben om op elke straathoek minutenlang stil te blijven staan.

Toch heb ik het met Spok zo'n beetje nog eens geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Met Spok vind ik het wachten nog irritanter, want Luna trok tenminste nog, Spok gaat er gewoon bij zitten !
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Zoie schreef: Ik wil bij deze wel een reactie op je verhaal geven: zoals jij het doet ben ik ooit eens met Luna begonnen, en ik heb het opgegeven, omdat ik het trekken - wat ze overigens heel goed kan - bij benadering nog niet zo erg vond als het stil blijven staan, en dan heb ik het nog niet eens over een kwartier. Verder zjn er nog praktische bezwaren, zoals naar je werk toe moeten, en geen tijd hebben om op elke straathoek minutenlang stil te blijven staan.

Toch heb ik het met Spok zo'n beetje nog eens geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Met Spok vind ik het wachten nog irritanter, want Luna trok tenminste nog, Spok gaat er gewoon bij zitten !
Je moet het ook alleen oefenen als je er tijd voor hebt. Je zult er mischien eerst wel een hele middag mee kwijt zijn. Nou en? Is dat dan zo'n probleem? Dus omdat we haast hebben gaan we maar over op het rukken en trekken aan de riem. We mopperen een keer. Leuke band bouw je dan op. Maar goed ik heb hier genoeg geroepen en hou het verder voor gezien in deze discussie.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

Zoie
Zeer actief

Mark-fryslan schreef:
Zoie schreef: Ik wil bij deze wel een reactie op je verhaal geven: zoals jij het doet ben ik ooit eens met Luna begonnen, en ik heb het opgegeven, omdat ik het trekken - wat ze overigens heel goed kan - bij benadering nog niet zo erg vond als het stil blijven staan, en dan heb ik het nog niet eens over een kwartier. Verder zjn er nog praktische bezwaren, zoals naar je werk toe moeten, en geen tijd hebben om op elke straathoek minutenlang stil te blijven staan.

Je moet het ook alleen oefenen als je er tijd voor hebt. Je zult er mischien eerst wel een hele middag mee kwijt zijn. Nou en? Is dat dan zo'n probleem? Dus omdat we haast hebben gaan we maar over op het rukken en trekken aan de riem. We mopperen een keer. Leuke band bouw je dan op. Maar goed ik heb hier genoeg geroepen en hou het verder voor gezien in deze discussie.

Groetjes Mark
Nou, niet eerst wat roepen en het dan voor gezien houden. Rare manier van discussiëren vind ik dat.

Ik loop maar niet wat te rukken en te mopperen, ik geef Spok een commando, dat is iets anders. Met Luna precies zo. Luisteren ze, dan is er niks aan de hand. Luisteren ze niet, dan ligt dat even anders.

Voor de zekerheid zeg ik hier nog maar even dat ik trekken aan de lijn nooit bestraf met een ruk of iets dergelijks.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Mark-fryslan schreef:Misschien is het voor sommigen eens goed om te kijken hoe ze paarden, olifanten, orka's enz trainen. Dan heb je echt niks aan je fysieke kracht. Dus dan ben je gedwongen om het op een andere manier te proberen. Daar komen de technieken vandaag. Domweg omdat het werkt.
Maar,

Omdat het werkt bij een orka hoeft het toch nog niet persé ook prima aan te sluiten bij het wezen hond?

Dat je bij een orka gebruik moet maken van technieken die niet volledig des orka´s zijn kan ik begrijpen. Maar het is mijns inziens bij een hond beter om een manier van omgaan toe te passen die hem meer eer doet vwb. zijn manier van zijn.

Ik bedoel vooral dat honden onder elkaar duidelijk gebruik maken van hun fysiek bij het omgaan met elkaar. En nu doel ik niet in de eerste maar ook niet in de laatste plaats op het positef korrigeren.
Tja, en dan maar die bezwaren over het belonen met voer. Ik moet ook werken voor mijn eigen eten. Dus ik zou niet weten waarom ik het mijn hond volledig belangeloos naar binnen zou schuiven. Daar mag zij best wat voor doen. Ze vindt het nog leuk ook trouwens. Alle aandacht is welkom wat dat betreft.
Dat geloof ik best, dat een hond het prima vindt om eten te krijgen. :wink:

Honden onder elkaar leren elkaar toch ook niets aan door eten uit te delen?

Ik ben zeker niet falikant tegen het gebruik van voer bij het aanleren van bepaalde zaken, maar het idee te pas en te onpas met voer klaar te moeten staan stuit mij tegen de borst. Ik heb dit bij mijn honden ook totaal niet nodig omn iets van ze gedaan te krijgen. Ik moet er niet aan denken dat zij mij om de haverklap likkebaardend aan zouden kijken omdat zij iets bepaalds gedaan hebben.
Of lees het boekje van John Fisher "denken als een hond"nog eens door. Het is alweer 15 jaar oud maar nog steeds staan er nuttige zaken in.

Groetjes Mark
Ik heb een behoorlijke bibliotheek en dit boek heb ik al ettelijke malen gelezen.
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:[
dan raad je ook aan om alleen te oefenen als je tijd hebt, op zich een logisch advies. maar tot je zover bent moet de hond wel gewoon uitgelaten worden natuurlijk :denken: ....en dan, hoe red je het dan? de ene keer wel blijven staan, en de andere keer niet?
Precies.
Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Consequentie is waarschijnlijk het grootste probleem bij het aanleren van wandelen met een slappe lijn. 's avonds en op de hondenschool is er voldoende tijd om dit te leren, maar ja als je 's ochtends om 8 uur op je werk moet zijn dan ga je niet een half uur bochtjes draaien of stil blijven staan.

Wat je dan zou kunnen doen is een tuigje en een halsband kopen, het tuigje alleen om doen als je wil dat de hond zonder trekken wandelt en de halsband als je geen tijd hebt om te oefenen. Honden zijn meesters in discrimineren en je zou dan het tuigje steeds vaker kunnen gebruiken. Of andersom als je uiteindelijk met een halsband wil eindigen.

Ook zijn er methodes waarbij je een commando geeft voor rustig wandelen (dus niet volgen) en een commando waarbij de hond niet meer met een losse lijn hoeft te lopen. De periodes tussen beide commando's bouw je ook uit totdat de hond altijd met een losse lijn loopt.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

zepenko schreef:
@zoek stok
Je kunt je hond makkelijk leren te wandelen zonder te trekken, zonder ooit maar een rukje aan de riem te hoeven geven. Zeker bij een kooiker zou ik nooit met lijncorrecties gaan werken.
Ik heb alle reacties gelezen, maar ik geloof in de methode van de trainer. Ik heb het trekken aan de lijn in drie dagen eruit gekregen met een aantal keer een correctie. De band tussen mij en Bram is onverminderd sterk. Het werkt dus voor ons. Dus ik ga door met heel veel belonen en als het moet een correctie.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge O schreef:
Chatterbox schreef:Consequentie is waarschijnlijk het grootste probleem bij het aanleren van wandelen met een slappe lijn. 's avonds en op de hondenschool is er voldoende tijd om dit te leren, maar ja als je 's ochtends om 8 uur op je werk moet zijn dan ga je niet een half uur bochtjes draaien of stil blijven staan.

Wat je dan zou kunnen doen is een tuigje en een halsband kopen, het tuigje alleen om doen als je wil dat de hond zonder trekken wandelt en de halsband als je geen tijd hebt om te oefenen. Honden zijn meesters in discrimineren en je zou dan het tuigje steeds vaker kunnen gebruiken. Of andersom als je uiteindelijk met een halsband wil eindigen.

Ook zijn er methodes waarbij je een commando geeft voor rustig wandelen (dus niet volgen) en een commando waarbij de hond niet meer met een losse lijn hoeft te lopen. De periodes tussen beide commando's bouw je ook uit totdat de hond altijd met een losse lijn loopt.
dat zijn op zich zeker nuttige tips :ok: .
Ja, klinkt goed. Zoiets zou ik met een trainer moeten doen, maar ik heb nou eenmaal gekozen voor een andere hondenschool.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Mark-fryslan schreef:Dus kijk eens hoe anderen het doen. En dan bedoel ik mensen als Emiel Voest voor de paarden of Monty Robberts ook voor de paarden dat soort lui. Of lees het boekje van John Fisher "denken als een hond"nog eens door. Het is alweer 15 jaar oud maar nog steeds staan er nuttige zaken in.

Groetjes Mark

Of lees het boek van Stephen Budiansky eens :wink: Of de boeken van Erbehard Trumler. Als je die boek gelezen hebt, weet je wat je in huis hebt. Dus behandel de hond met het respect wat het verdient.

Waarom kan je tegenwoordig je hond niet meer als hond behandelen. Niet meer niet minder. Een kameraad die door zijn afkomst een eerlijk en duidelijk leiderschap nodig heeft.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Oke nog een reactie dan

Oke ik wil dan nog even een reactie geven. Het is inderdaad flauw om er zo mee te stoppen.

Hier dan mij reactie:

Zucht, ik geef het op

Sorry dat ik niet meer geduld, energie, tijd en zin heb

Groetjes Mark

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Re: Oke nog een reactie dan

Mark-fryslan schreef:Oke ik wil dan nog even een reactie geven. Het is inderdaad flauw om er zo mee te stoppen.

Hier dan mij reactie:

Zucht, ik geef het op

Groetjes Mark
Ben je toevallig familie van Zepenko? :mrgreen:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef: Zeker bij een kooiker zou ik nooit met lijncorrecties gaan werken.
Waarom niet, is een Kooiker zo anders als alle andere honden?
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Mark-fryslan schreef:Misschien is het voor sommigen eens goed om te kijken hoe ze paarden, olifanten, orka's enz trainen. Dan heb je echt niks aan je fysieke kracht. Dus dan ben je gedwongen om het op een andere manier te proberen. Daar komen de technieken vandaag. Domweg omdat het werkt.

Groetjes Mark
Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat je voor een correctie fysieke kracht moet hebben. Als je een paar keer goed corrigeert en daar gelijk een kommando aan vast plakt, kun je t met je stem af.
Ik heb totaal geen kracht in mn armen en benen. Ben rolstoelafhankelijk, heb MS. Maar ik heb wel 4 eigen honden waarvan de grootste 35 kg weegt. Ook heb ik 2 opvangers, momenteel 2 Grieken. En ik heb praktisch nooit problemen met mn honden, met geen van allen. Maar ze krijgen wel stemcorrecties en uiteraard beloning bij goed gedrag. En dat is ook met de stem en een enkele keer met voer.....
Honden willen een baas en duidelijkheid en die krijgen ze bij mij :wink:
Zoie
Zeer actief

nance schreef:

Groetjes Mark
Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat je voor een correctie fysieke kracht moet hebben. Als je een paar keer goed corrigeert en daar gelijk een kommando aan vast plakt, kun je t met je stem af.
:
Bovendien heb je om een hond die b.v. uitvalt tegen te houden normaal gesproken wel degelijk fysieke kracht nodig. Ga maar eens met een wilde olifant lopen om hem het trekken aan de lijn af te leren, en doe het op de manier van Mark. Denk niet dat het werkt.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Mark-fryslan schreef:Oke ik wil dan nog even een reactie geven. Het is inderdaad flauw om er zo mee te stoppen.

Hier dan mij reactie:

Zucht, ik geef het op

Groetjes Mark
Mijn god, wat een arrogantie.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Mark-fryslan schreef: Hier dan mij reactie:

Zucht, ik geef het op

En met je honden ben je zo geduldig :mrgreen:

Anne
Mark-fryslan
Zeer actief

Nadere toelichting dan

nance schreef: Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat je voor een correctie fysieke kracht moet hebben. Als je een paar keer goed corrigeert en daar gelijk een kommando aan vast plakt, kun je t met je stem af.
We zijn nu aangekomen op blad 18. Er staan 167 berichten en nog steeds lullen we langs elkaar heen. Ik zie geen lijn in deze discussie, het is domweg het herhalen van vaste stellingen. Roep je eens wat anders dan krijg je een heleboel "ja maar" Ik vind het daarom niet leuk. Zie het nut er niet van en het werkt niet.

Inderdaad worden er dingen geheel uit zijn verband gerukt. Ik gebruik ook stemcommando's en ik gebruik het Commando "NEE!" om aan te geven dat mijn hond iets doet wat ik echt niet wil. En ja ik gebruik ook wel eens fysieke kracht om mijn hond er van te weerhouden om achter een konijn aan te gaan. Daar gaat het ook allemaal niet om. In de basis verschillen we gewoon van mening.

Ik denk nu eenmaal dat als een hond trekt het straffen door te rukken aan de riem (zeker die halfbakken rukjes) gewoon niet werken. Je hond wil vooruit. Hij voelt wat geruk in zijn nek en kan nog steeds vooruit. Dus is zijn aktie lonend en zal hij het blijven proberen. Ga je stil staan dan leert je hond trekken=stil staan=zinloos. Het corrigeren kan wel volgens mij maar dan moet je het een paar keer goed doen. Ik kan dat niet en wil dat ook niet. Ik beheers die techniek niet en ik ken mezelf ik corrigeer niet hard genoeg de eerste keer. Voor de mensen die dat ook niet kunnen bied ik een alternatief aan die ook heel goed werkt. Mag dat?

Dan moeten we het maar helemaal niet hebben over de Follow me en de consequenties daarvan als je even gaat corrigeren om het in het vervolg met je stem af te kunnen. Want die dingen kun je tegenwoordig ook overal maar kopen. Ik kom ze vaak tegen in het park. Ze rukken eraan of tillen de kleinere honden ermee op zodat hij moet gaan zitten. Als je er wat van zegt kun je een grote bek krijgen. Ja dat irriteert mij heel erg. Ik geef het eerlijk toe.

Dus de mensen die meer wilen weten hoe ik daar me omga kunnen me mailen en dan wil ik ze er alles over vertellen. Maar ik ga hier verder niet keer op keer dezelfde dingen herhalen. Ik ben volgens mij ook niet de eerste die afhaakt dus wat is het probleem nu eigenlijk?

Groetjes Mark

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Mark-fryslan schreef:Ik beheers die techniek niet en ik ken mezelf ik corrigeer niet hard genoeg de eerste keer. Voor de mensen die dat ook niet kunnen bied ik een alternatief aan die ook heel goed werkt. Mag dat?
Tuurlijk mag dat, het is alleen maar goed dat mensen verschillende manieren en meningen kunnen lezen.

Maar ik vind het heel storend dat vaak (ik ga niet alles teruglezen om te zien of jij je hier ook aan schuldig maakt) door voorstanders van "puur positief" trainen zo benadrukt wordt dat honden bijzonder negatief reageren op fysieke korrekties.

Ze zouden er bang voor de baas van worden, bijzonder snel ontzettend traumatiserende links met van alles en nog wat mee leggen, niets zinnigs van leren, zware nekbeschadigingen van oplopen, kortom, korrigeren staat gelijk aan woeste en zinloze dierenmishandeling. Wat er bij sommigen nog maar net aan ontbreekt is het eisen van een wettelijk verbod op het gebruik van enig "martelwerktuig".

Als je dan zoals ik werkt met o.a. positieve straf (modern woord voor korrekties) en konstateert dat al die negatieve beweringen feitelijk nergens op gebaseerd zijn dan is het logisch dat je weerwoord geeft. Zeker als je weet dat de negatieve kijk op korrigeren niet gebaseerd is op enige praktijkervaring.
Mark-fryslan
Zeer actief

Nog ff snel want ik moet aan het werk: :wink:

Oke gelukkig dan begrijpen wij elkaar. Ik heb opzich niet zoveel tegen op het corrigeren maar ik ben er van overtuigd dat maar heel weinig mensen het kunnen. Daarom geef ik graag een alternatief. Als dat dan steeds weerlegt wordt met een hoop "ja maar's" dan is dat gewoon frustrerend.

En wat ik zeg dat met de opkomst van de follow me enz. is het trekken en rukken steeds schadelijker. Je rukt dan wel met een hefboom effect. Maar ik ben geen dierenarts en ik heb geen stastische gegevens.

Nu echt aan het werk!

Frustrend dit maar ook weer heel verslavend!

Nou fijne dag verder.

Groetjes Mark

starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Mark-fryslan schreef:
En wat ik zeg dat met de opkomst van de follow me enz. is het trekken en rukken steeds schadelijker. Je rukt dan wel met een hefboom effect. Maar ik ben geen dierenarts en ik heb geen stastische gegevens.
De follow me is dat zoiets als een gentle leader of gentle walker? Hier zie je ze weinig, maar wel regelmatig van die :boos: :boos: tuigjes die de oksels kapot maken. Zie je de honden een tijd later lopen met een gewone halsband én kapote oksels. Hoe verzinnen ze het.

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”