Ja, ik beloon nu bijvoorbeeld wel als er iemand heel dichtbij hard langs komt rennen, en hij reageert niet. Maar soms ook wel eens voor niet zo'n geweldige prestatie. Gewoon wisselend eigenlijk, en soms ook een hele tijd niet.zepenko schreef:Als het gedrag aangeleerd is, werkt variabel belonen beter om het gedrag in stand te houden dan helemaal niet meer belonen en zelfs beter dan elke keer belonen. Maar zo werkt het ook met correcties.Baily schreef:Als ik dat af ga bouwen wel, dat is mijn ervaring hiermee. Af en toe kun je dan nog belonen.Wil de hond schreef:En als je ophoudt met het geven van die beloning, dus als je stopt met doen wat hij wil, denk je dat hij dan wel gewoon blijft doen wat jij wil?Baily schreef: Ik doe niet wat hij wil, pas als hij heeft gedaan wat ik wil, krijgt hij een beloning........![]()
Maar soms laat je het gewoon langzaam vergeten, en dan is het ongewenste gedrag ook genoeg weggezakt.
Met Buck hoef ik niks te geven als ik langs iemand loop, terwijl een tijdje geleden hij echt in iemands arm hing bij een bepaalde afstand met passeren.
Hij kijkt mij aan als we langs iemand lopen, en dan zeg ik "braaf"en dat is genoeg beloning voor hem. Heel soms krijgt hij er nog wat voor.
Ik weet niet of het theoretisch goed is, maar voor mijn hond werkt het. Ik heb rondgelopen met een hond die naar alles wat binnen zijn bereik kwam uitviel, ook naar mensen. Dat was ook omdat ik onvoldoende leiding gaf.
Nu loop ik redelijk rustig met hem rond in de buurt. Dus dat is me heel wat waard en of het dan wel of niet theoretisch goed is, dat maakt me dan niet uit. Voor mij en mijn hond werkt het op dat moment.