Het kan wel zo zijn dat MG de oefeningen niet bedacht heeft, maar in het aanleren ervan kun je het wel zo aanbieden dat het voor de hond niet vervelend is. Jij als mens wil je hond iets aanleren, dus vind ik het niet eerlijk om dat te doen op een manier waarbij je hond je vertelt dat het niet prettig is.Inge O schreef:ik ben niet van plan om de MG-scholen met hand en tand te gaan verdedigen, want ik ben geen fervente aanhanger. maar dat het daar ahw. aan elkaar hangt van de foute akties vind ik een soort kritiek die je altijd en op iedereen kan uiten, want geen twee mensen denken exact hetzelfde.zepenko schreef:En in dit filmpje kijkt de vrouw die de duidelijk bange herder komt begroeten, de hond recht in zijn ogen. Een bange hond maak je volgens mij nog banger door hem recht in de ogen te kijken. Na afloop zie je de hond nog net even hijgen, wat op stress kan duiden.
En de boxer verderop in het filmpje leert dat als hij bang is, zijn baasje dan stil gaat staan. Dus zijn gedrag wordt beloont en zal daardoor niet afnemen. En het is niet helemaal duidelijk te zien, maar volgens mij heeft hij zelfs nog een ketting om (ondanks dat een MG daar niet meer mee zou trainen).
En die zwarte lab die naar zijn baas moet komen (op commando?) en dan tussen twee vrouwen met wapperende doeken door moet komen. Stel nu dat die hond zich helemaal kapot schrikt. Dan zal hij de volgende keer niet sneller of beter naar zijn baas komen. Eerder slechter.
de kritiek op die trainingsmethodes op die hondenschoolfilmpjes vind ik op zich muggenzifterij. het gaat hier duidelijk om het mooi presenteren van 'afgewerkte oefeningen' zoals ze in het gehoorzaamheidsprogramma beschreven staan - daar kan je voor zijn, of tegen, maar die heeft MG niet zelf bedacht.
en de kritiek op het filmpje in mijn gequote stukje vind ik echt niet terecht : het gaat hier over een gedragstest (waar we op zich nog 100 blz. discussiestof over hebben), niet over een trainingssessie. lijkt me dan ook niet correct om er bedenkingen op te uiten alsóf het om foute handelingen bij trainig ging.
En als je als professionele honden-organisatie filmpjes of foto's op het internet zet, dan zorg je er toch voor dat de honden daar in ieder geval met een neutrale staart- en orenstand opstaan, of je legt uit waarom dat niet zo is. Althans, als je weet waar je het over hebt en weet waar je naar moet kijken. En dat bedoel ik dus.