Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Les - update les 2 op pagina 26

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Inge O schreef:
zepenko schreef:En in dit filmpje kijkt de vrouw die de duidelijk bange herder komt begroeten, de hond recht in zijn ogen. Een bange hond maak je volgens mij nog banger door hem recht in de ogen te kijken. Na afloop zie je de hond nog net even hijgen, wat op stress kan duiden.
En de boxer verderop in het filmpje leert dat als hij bang is, zijn baasje dan stil gaat staan. Dus zijn gedrag wordt beloont en zal daardoor niet afnemen. En het is niet helemaal duidelijk te zien, maar volgens mij heeft hij zelfs nog een ketting om (ondanks dat een MG daar niet meer mee zou trainen).
En die zwarte lab die naar zijn baas moet komen (op commando?) en dan tussen twee vrouwen met wapperende doeken door moet komen. Stel nu dat die hond zich helemaal kapot schrikt. Dan zal hij de volgende keer niet sneller of beter naar zijn baas komen. Eerder slechter.
ik ben niet van plan om de MG-scholen met hand en tand te gaan verdedigen, want ik ben geen fervente aanhanger. maar dat het daar ahw. aan elkaar hangt van de foute akties vind ik een soort kritiek die je altijd en op iedereen kan uiten, want geen twee mensen denken exact hetzelfde.

de kritiek op die trainingsmethodes op die hondenschoolfilmpjes vind ik op zich muggenzifterij. het gaat hier duidelijk om het mooi presenteren van 'afgewerkte oefeningen' zoals ze in het gehoorzaamheidsprogramma beschreven staan - daar kan je voor zijn, of tegen, maar die heeft MG niet zelf bedacht.

en de kritiek op het filmpje in mijn gequote stukje vind ik echt niet terecht : het gaat hier over een gedragstest (waar we op zich nog 100 blz. discussiestof over hebben), niet over een trainingssessie. lijkt me dan ook niet correct om er bedenkingen op te uiten alsóf het om foute handelingen bij trainig ging.
Het kan wel zo zijn dat MG de oefeningen niet bedacht heeft, maar in het aanleren ervan kun je het wel zo aanbieden dat het voor de hond niet vervelend is. Jij als mens wil je hond iets aanleren, dus vind ik het niet eerlijk om dat te doen op een manier waarbij je hond je vertelt dat het niet prettig is.

En als je als professionele honden-organisatie filmpjes of foto's op het internet zet, dan zorg je er toch voor dat de honden daar in ieder geval met een neutrale staart- en orenstand opstaan, of je legt uit waarom dat niet zo is. Althans, als je weet waar je het over hebt en weet waar je naar moet kijken. En dat bedoel ik dus.
zepenko
Zeer actief

Sunnybunny schreef:Wat doen mensen toch allemaal moeilijk over de opvoeding van hun honden :denken: Ben ik nu een van de weinige die daar verder praktisch niet over nadenkt :denken: Als mijn honden bij me komen als ik ze roep, is vrouwtje blij, dus hondjes ook. Als ik ze roep en ze zijn in de tuin en komen niet, doe ik de deur dicht. Binnen 5 seconden steekt dan Sun zijn kop door het kattenluik dat ie naar binnen wil. Te laat. Nu wacht hij maar :mrgreen: Als het een keer gebeurd (en dat is écht zeldzaam) dat ik ze buiten roep en ze kijken me aan van je kan de boom in, krijgen ze een sleutelbos of riem tegen zich aangegooit. Dat vrouwtje ver weg staat betekend niet dat mijn macht daar eindigt :pffff: :mrgreen: Ik hoef tijdens een wandeling mijn honden bijna nooit te roepen, ze maken er zelfs een spelletje van om even extra lang te snuffelen ergens zodat ik verder weg ben en ik weer belachelijk hard ingehaald kan worden :cheer: Geweldig vinden ze dat. Ze letten gewoon op mij. Verder doe ik ook niet aan koekjes en snoepjes, dat ben ik met Wil eens. Je bent gewoon een wandelende snoeptrommel, daar pas ik voor. Totdat je een keer je snoepjes vergeet, daar sta je dan met, letterlijk, lege handen. Ik ben altijd erg uitbundig blij en dat is voldoende :pffff: Komen=altijd feest :cheer: en da's dus voldoende.
Fijn dat het bij jou zo goed gaat. Maar er zijn echter genoeg mensen waarbij dat niet het geval is. Zulke mensen komen bv. hier op het forum en lezen dan allerlei goedbedoelde tips van mensen die misschien het probleem wel erger maken dan het was. Daarom zijn er mensen die proberen uit te leggen hoe het opvoeden van honden werkt, om anderen voor mogelijke misstappen te behoeden.

Daarnaast wordt je van belonen met brokken geen wandelende snoeptrommel, als je die brokken na de aanleerfase gewoon weer afbouwt. Bovendien werkt een beloning met voer voor 90% van de honden beter dan aandacht van de baas. Die hebben ze vaak de hele dag al, of ze weten die op bijzonder doeltreffende wijze te krijgen (al dan niet negatieve aandacht).
Mark-fryslan
Zeer actief

Re: Martin Gaus

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

zepenko schreef:
Mark-fryslan schreef: Het indraaien: Wordt bij de MG scholen geleerd om het te ver naar voren lopen af te leren. Elke keer als je hond het initiatief wil nemen maak je een haakse bocht van 90 graden om je hond de pas af te snijden. 180 graden gaat buitenom en leid je de hond met je hand. In het begin met een brokje erin. De 90 graden bocht is een soort correctie als je het zo wilt zien. Maar de hond heeft zelf de keuze. Netjes mee lopen er gebeurd niks, te ver naar voren en trekken aan de riem is een haakse bocht.
Dus het vooruit trekken wordt alsnog met een positieve straf gestraft. Een dominante handeling is immers net zo'n positieve straf als het geven van een correctie met een slipketting. Het enige verschil is misschien dat de hond de dominante handeling zou kunnen begrijpen. Maar het lopen aan de riem wordt er in ieder geval niet leuker van.
Zijn getrek naar voren wordt niet beloond met ruimte. De richting wordt veranderd. Het is de taak van de hond om wijzigingen van richting enz. Wel een beetje in de gaten te houden. Gaat dat goed dan wordt dat weer beloond. Je mag het zien als een correctie om mij. Ik heb geen idee waar de grens ligt. Basis is gewoon dat het niet gewenste gedrag niet lonend mag zijn. Dus de hond wil ruimte, dus die krijgt hij niet.

Hij heeft zelf de keuze tussen een ontspannen wandeling of een meer stressvolle wandeling. Ik heb niet beweerd dat de Gaus methode 100% correctieloos is trouwens. De Follow Me is ook zo'n hulpstuk die werkt met hetzelfde principe. Ik trek en mijn kop wordt scheef getrokken naar achteren. Dat schiet niet op moet de hond dan gaan denken.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
*Linda*
Zeer actief

Re: leuk verhaal

Ongelezen bericht door *Linda* »

Mark-fryslan schreef:Ik doe er ook niet moeilijk over. Mijn dagelijks omgang met mijn hond gaat net als bij jou. Ik hoef bijna nooit meer te belonen voor iets. Belonen kan heel goed met een vrolijke stem. Het gaat er om hoe je een hond iets nieuws leert of iets vervelends afleert.

Niet iedereen heeft het geluk dat het allemaal zo goed uit pakt als bij jou. Laat het erbuiten of het talent is, de juiste info op de goede momenten doet er niet toe. Soms ontstaan er wel problemen. Hoe los je die dan op? Daar doen de mensen hier "moeilijk" over.

Dus als alles stabiel en het draait hoef je verder ook niet te corrigeren. Zo is jou situatie op dit moment neem ik aan. Geniet ervan!

Groetjes Mark
Ik heb een zeer!!!! moeilijke herplaatser bijna 15 jaar in huis gehad. Is uiteindelijk uitgegroeit tot een redelijk "normale" hond tot zover dat nog mogelijk was. Toen zij overleed vorig jaar augustus, heb ik weer een herplaatser genomen, ditmaal uit Spanje. Een flinke jongen, kruising Boxer/Am.bull. Hij was ong. anderhalf toen wij hem kregen. Ik heb geen problemen met hem, mede omdat ik niet overal een punt van maak. Goed is goed en fout is fout. Heel erg kort door de bocht uitgelegt maar zo werkt het wel. Wat bereik je er in godsnaam mee om een hond te negeren? Hij heeft het niet eens in de gaten als ie jou negeert :mrgreen: Sunny stond in het begin constant op mensen te rijden, das niet fijn hoor zo'n 40 kilo aan je been. Dat ga ik dus echt niet negeren hoor, dat mag niet. Punt.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

zepenko schreef:
Sunnybunny schreef:Wat doen mensen toch allemaal moeilijk over de opvoeding van hun honden :denken: Ben ik nu een van de weinige die daar verder praktisch niet over nadenkt :denken: Als mijn honden bij me komen als ik ze roep, is vrouwtje blij, dus hondjes ook. Als ik ze roep en ze zijn in de tuin en komen niet, doe ik de deur dicht. Binnen 5 seconden steekt dan Sun zijn kop door het kattenluik dat ie naar binnen wil. Te laat. Nu wacht hij maar :mrgreen: Als het een keer gebeurd (en dat is écht zeldzaam) dat ik ze buiten roep en ze kijken me aan van je kan de boom in, krijgen ze een sleutelbos of riem tegen zich aangegooit. Dat vrouwtje ver weg staat betekend niet dat mijn macht daar eindigt :pffff: :mrgreen: Ik hoef tijdens een wandeling mijn honden bijna nooit te roepen, ze maken er zelfs een spelletje van om even extra lang te snuffelen ergens zodat ik verder weg ben en ik weer belachelijk hard ingehaald kan worden :cheer: Geweldig vinden ze dat. Ze letten gewoon op mij. Verder doe ik ook niet aan koekjes en snoepjes, dat ben ik met Wil eens. Je bent gewoon een wandelende snoeptrommel, daar pas ik voor. Totdat je een keer je snoepjes vergeet, daar sta je dan met, letterlijk, lege handen. Ik ben altijd erg uitbundig blij en dat is voldoende :pffff: Komen=altijd feest :cheer: en da's dus voldoende.
Fijn dat het bij jou zo goed gaat. Maar er zijn echter genoeg mensen waarbij dat niet het geval is. Zulke mensen komen bv. hier op het forum en lezen dan allerlei goedbedoelde tips van mensen die misschien het probleem wel erger maken dan het was. Daarom zijn er mensen die proberen uit te leggen hoe het opvoeden van honden werkt, om anderen voor mogelijke misstappen te behoeden.

Daarnaast wordt je van belonen met brokken geen wandelende snoeptrommel, als je die brokken na de aanleerfase gewoon weer afbouwt. Bovendien werkt een beloning met voer voor 90% van de honden beter dan aandacht van de baas. Die hebben ze vaak de hele dag al, of ze weten die op bijzonder doeltreffende wijze te krijgen (al dan niet negatieve aandacht).
Jullie zijn helemaal niet bezig om hier goed bedoelde tips neer te zetten. Jullie zijn hier gewoon jullie gelijk aan het halen.
Mark-fryslan
Zeer actief

Jammer dat het zo overkomt

Jammer dat het zo op je overkomt. Dat is in ieder geval niet mijn bedoeling. Maar moet eerlijk zeggen dat ik je wel een beetje gelijk moet geven. Veel mensen zijn daar wel mee bezig. Ik zelf misschien ook wel te veel. Heb je een idee hoe de discussie beter kan lopen?

Groetjes mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

*Linda*
Zeer actief

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, zo ook met opvoeding van een hond. Elke hond is anders, elke baas is anders. Pak wat werkt voor jou en je hond en houd niet zo angstvallig vast aan hetgeen je "geleerd" hebt :wink: Alles wat ik hier zie is het hardnekkig verdedigen van hetgeen waarin men DENKT gelijk te hebben :mrgreen: Over 10 jaar blijkt negeren misschien wel de grootste fout te zijn geweest die er gemaakt is na de slipkettingtheorie van Gaus :smile:
zepenko
Zeer actief

Re: Martin Gaus

Mark-fryslan schreef:
zepenko schreef:
Mark-fryslan schreef: Het indraaien: Wordt bij de MG scholen geleerd om het te ver naar voren lopen af te leren. Elke keer als je hond het initiatief wil nemen maak je een haakse bocht van 90 graden om je hond de pas af te snijden. 180 graden gaat buitenom en leid je de hond met je hand. In het begin met een brokje erin. De 90 graden bocht is een soort correctie als je het zo wilt zien. Maar de hond heeft zelf de keuze. Netjes mee lopen er gebeurd niks, te ver naar voren en trekken aan de riem is een haakse bocht.
Dus het vooruit trekken wordt alsnog met een positieve straf gestraft. Een dominante handeling is immers net zo'n positieve straf als het geven van een correctie met een slipketting. Het enige verschil is misschien dat de hond de dominante handeling zou kunnen begrijpen. Maar het lopen aan de riem wordt er in ieder geval niet leuker van.
Zijn getrek naar voren wordt niet beloond met ruimte. De richting wordt veranderd. Het is de taak van de hond om wijzigingen van richting enz. Wel een beetje in de gaten te houden. Gaat dat goed dan wordt dat weer beloond. Je mag het zien als een correctie om mij. Ik heb geen idee waar de grens ligt. Basis is gewoon dat het niet gewenste gedrag niet lonend mag zijn. Dus de hond wil ruimte, dus die krijgt hij niet.

Hij heeft zelf de keuze tussen een ontspannen wandeling of een meer stressvolle wandeling. Ik heb niet beweerd dat de Gaus methode 100% correctieloos is trouwens. De Follow Me is ook zo'n hulpstuk die werkt met hetzelfde principe. Ik trek en mijn kop wordt scheef getrokken naar achteren. Dat schiet niet op moet de hond dan gaan denken.

Groetjes Mark
Mark,
je schrijft dat het niet gewenste gedrag niet lonend mag zijn. Maar dat vind ik toch wel iets anders dan dat je het niet gewenste gedrag positief gaat bestraffen. Niet lonend is in mijn ogen stilstaan en negeren. Zijn trekken levert dan geen stap vooruit meer op.
En de Follow Me (of GL of halti etc.) bestraffen de hond continu door een band die over zijn snuit loopt en vast zit aan de baas. Voor de hond komt dit over als een dominante handeling.

Dus ik blijf bij de methode van trekken is stilstaan, zoals ik die een paar pagina's eerder heb uitgelegd.
Mark-fryslan
Zeer actief

Ik heb ook al aangegeven dat ik een aantal dingen anders doe. Mijn hond snapt het indraaien ook niet zo goed dus daar ben ik mee opgehouden. Mijn reactie op jou eerder is zoals ik het geleerd heb (5 jaar geleden) op de MG school.

De follow Me heb ik heel kort gebruikt toen mijn hond jong was en erg trok. Zolang je daar niet aan rukt is het een prima hulpmiddel. Maar ook niet meer dan dat.Het is een hulpmiddel.

Groetjes Mark

zepenko
Zeer actief

Sunnybunny schreef:Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, zo ook met opvoeding van een hond. Elke hond is anders, elke baas is anders. Pak wat werkt voor jou en je hond en houd niet zo angstvallig vast aan hetgeen je "geleerd" hebt :wink: Alles wat ik hier zie is het hardnekkig verdedigen van hetgeen waarin men DENKT gelijk te hebben :mrgreen: Over 10 jaar blijkt negeren misschien wel de grootste fout te zijn geweest die er gemaakt is na de slipkettingtheorie van Gaus :smile:
Gaus' slipketting theorie was niet wetenschappelijk onderbouwd. Sindsdien is er veel onderzoek gedaan naar de leerprincipes van zoogdieren en honden in het bijzonder. Waaruit dus naar voren komt dat men best zonder positief te straffen een hond kan opvoeden en dat men in de communicatie van de hond kan zien dat hij dat prettiger vindt.
Mark-fryslan
Zeer actief

Sunnybunny schreef:Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, zo ook met opvoeding van een hond. Elke hond is anders, elke baas is anders. Pak wat werkt voor jou en je hond en houd niet zo angstvallig vast aan hetgeen je "geleerd" hebt :wink: Alles wat ik hier zie is het hardnekkig verdedigen van hetgeen waarin men DENKT gelijk te hebben :mrgreen: Over 10 jaar blijkt negeren misschien wel de grootste fout te zijn geweest die er gemaakt is na de slipkettingtheorie van Gaus :smile:
Oke helemaal mee eens. De volgende vraag komt dan op.

Hoe kom je aan nieuwe inzichten waar anderen dan weer kritiek op kunnen geven?

Groetjes mark

*Linda*
Zeer actief

zepenko schreef:
Gaus' slipketting theorie was niet wetenschappelijk onderbouwd. Sindsdien is er veel onderzoek gedaan naar de leerprincipes van zoogdieren en honden in het bijzonder. Waaruit dus naar voren komt dat men best zonder positief te straffen een hond kan opvoeden en dat men in de communicatie van de hond kan zien dat hij dat prettiger vindt.
Je gelijk aan het halen dus :ok:
zepenko
Zeer actief

Sunnybunny schreef:
zepenko schreef:
Niet alleen mijn gelijk dus :ok:
*Linda*
Zeer actief

Mark-fryslan schreef:
Oke helemaal mee eens. De volgende vraag komt dan op.

Hoe kom je aan nieuwe inzichten waar anderen dan weer kritiek op kunnen geven?

Groetjes mark
Was maar een voorbeeld hoor :wink:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Sunnybunny schreef:Wat doen mensen toch allemaal moeilijk over de opvoeding van hun honden :denken: Ben ik nu een van de weinige die daar verder praktisch niet over nadenkt :denken: .
Zeg eens eerlijk, weet je eigenlijk stiekem toch niet heel veel over honden, ga jij niet in de steigers staan als iemand een hond die een deemoedsplasje doet op zijn donder geeft ? Of als iemand zijn hond op zijn donder geeft als hij na lang roepen eindelijk bij het baasje komt ?

Ik zit me ook niet de hele dag af te vragen hoe ik mijn hond moet opvoeden, maar de kennis die je hebt of denkt te hebben zit wel in je achterhoofd. Soms gaat iets niet zoals je wilt, en dan ga je er weer even bewust over nadenken. Hoe zat het ook alweer, en ben ik wel goed bezig ( geweest. )

Maar ik ben het wel met je eens hoor, soms draven we een beetje door.
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

zepenko schreef:
Sunnybunny schreef:
zepenko schreef:
Niet alleen mijn gelijk dus :ok:
Het is zo makkelijk om commentaar te hebben op Martin Gaus. De meeste weten niet eens hoe het zit. Hij is ook maar ergens een keer begonnen. Toen hii zich actief met honden ging bezig houden rukte iedereen nog met slib kettingen. Dus vanuit die basis is hij ook maar ergens begonnen. Hij is een van de eerste geweest die op zoek is gegaan naar andere methoden. En nog steeds staat hij vooraan als er weer nieuwe kennis beschikbaar komt. Samen met Barneveld en het van Hall institute.

Tja, en commercieel succes is ook een vies woord in Nederland. Maar wil je echt wat veranderen in Nederland dan zul je het toch groot moeten aanpakken. Anders blijf je een eenling met goede ideeën. Ik heb er dus wel bewondering voor hoe hij het groots heeft aangepakt en vele duizende mensen heeft weten te bereiken.

Groetjes Mark

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

zepenko schreef:In dit filmpje zie ik verschillende malen mensen op hun hond indraaien, terwijl ze denken een leuke volg oefening te doen. Het indraaien op je hond is een dominante handeling. Je ziet dus ook verschillende honden inhouden, de staart verlagen, of de oren verlagen. Door dominante handelingen tijdens je oefeningen te doen, worden de oefeningen echt niet leuker.
Ik schrijf dit niet met de illusie dat jij me antwoord geeft. :roll:

Wat is er in vredesnaam mis met het uitvoeren van dominante handelingen tijdens het trainen?

Je hebt het over honden hoor. Dominante en onderdanige handelingen vertonen zit zo in hun gedrag ingebakken dat ze daar konstant mee bezig zijn.

Maakt het jou soms ook niet uit dat een hond dominante handelingen vertoont naar zijn baas tijdens het trainen?

Negeren is overigens ook een dominante handeling. :roll:
zepenko schreef:In een ander filmpje op die site, worden honden hier geroepen, moeten ze gaan zitten en krijgen dan pas hun beloning. Een hond wordt alleen beloont voor het laatst uitgevoerde gedrag. Zitten dus in dit geval. Het hierkomen wordt niet beloont en zal dus na verloop van tijd uitsterven. Ik vind hierkomen eigenlijk belangrijker dan zitten...
Hier beweer je dus eigenlijk dat al die leerlingen op die MG-scholen in de maling worden genomen, dat hun honden helemaal niet leren wat Hier betekent en dat het puur toeval is dat ze na het beëindigen van hun kursus komen als ze geroepen worden.

Dat dat nog niemand opgevallen is, bizar toch? :19:
Zoie
Zeer actief

Wil de hond schreef:
zepenko schreef:"]In een ander filmpje op die site, worden honden hier geroepen, moeten ze gaan zitten en krijgen dan pas hun beloning. Een hond wordt alleen beloont voor het laatst uitgevoerde gedrag. Zitten dus in dit geval. Het hierkomen wordt niet beloont en zal dus na verloop van tijd uitsterven. Ik vind hierkomen eigenlijk belangrijker dan zitten...
Hier beweer je dus eigenlijk dat al die leerlingen op die MG-scholen in de maling worden genomen, dat hun honden helemaal niet leren wat Hier betekent en dat het puur toeval is dat ze na het beëindigen van hun kursus komen als ze geroepen worden.

Ik heb geen geluid bij het filmpje, maar volgens mij hangt het van het moment van klikken af. Ik meen tenminste een klikker in de hand te hebben gezien.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Mark-fryslan schreef:[Toen hii zich actief met honden ging bezig houden rukte iedereen nog met slib kettingen.

Groetjes Mark
Nou, in zijn boek "nog beter omgaan met je hond "zegt hij zelf dat niemand het nog deed, behalve profesionele trainers. Gauss heeft deze methode bij het grote publiek bekend gemaakt, en dat werkt lang door. Van de zomer nog vertelde een vriendin van mijn zus onder het genot van een glaasje dat ze een slip voor haar trekkende pup/jonge hond aan zou schaffen omdat ze hem niet in bedwang kon houden. Ze had helemaal geen kennis hoe je zo'n ding kunt gebruiken.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Euh....jongens en meisjes.....Bram trekt inmiddels niet meer aan de lijn. Maar ik wil jullie verder niet storen in jullie discussie :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Zoek stok! schreef:Euh....jongens en meisjes.....Bram trekt inmiddels niet meer aan de lijn. Maar ik wil jullie verder niet storen in jullie discussie :wink:
:smile:
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:Euh....jongens en meisjes.....Bram trekt inmiddels niet meer aan de lijn. Maar ik wil jullie verder niet storen in jullie discussie :wink:
jaaaaa, WIJ hebben bram wel braaf geluld natuurlijk :pffff: :pffff: .
Hij loopt totaal uitgeput aan de lijn en sjokt wat achter me aan, allemaal dankzij jullie gel*l inderdaad!! :blah: :blah: :blah:

:wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:enneuhh, wanneer was je volgende les, linda :denken: ? op woensdag, toch? met welk probleem wil je ons dan opzadelen :mrgreen: ?
Ja, morgen alweer. Dus jullie hebben 1 dagje rust en dan weer aan de bak. Even kijken hoor, het thema is....volgen. Er staat Ev GL bij, eventueel ...?

De les daarna Zit en Wacht. Daarna buiten lopen en daarna jezelf op video bekijken. Dan Af en Blijf, les daarna Hier en dan de generale en op 2 november examen.

Man man, wat zullen jullie het nog druk hebben! :wink:

Als het even kan, ga ik daarna nog door. Dus ook vanaf december zitten jullie volgeboekt met adviezen aan mij geven.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Ik steek er nu wel de draak mee, maar vind het wel leerzaam hoor, die discussies! Ik heb overigens weleens het idee dat mensen helemaal niet zover uit elkaar zitten als misschien lijkt. Alleen schrijven jullie het heel anders op.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:
Inge O schreef:enneuhh, wanneer was je volgende les, linda :denken: ? op woensdag, toch? met welk probleem wil je ons dan opzadelen :mrgreen: ?
Ja, morgen alweer. Dus jullie hebben 1 dagje rust en dan weer aan de bak. Even kijken hoor, het thema is....volgen. Er staat Ev GL bij, eventueel ...?

De les daarna Zit en Wacht. Daarna buiten lopen en daarna jezelf op video bekijken. Dan Af en Blijf, les daarna Hier en dan de generale en op 2 november examen.

Man man, wat zullen jullie het nog druk hebben! :wink:

Als het even kan, ga ik daarna nog door. Dus ook vanaf december zitten jullie volgeboekt met adviezen aan mij geven.
:cool2: doen we wel even hoor.......... :N:
Het mooie is dat de cursus bij de hondenschool me 90 euro kost (geloof ik) en jullie geven gewoon gratis advies. Hihi. Jullie moeten advieskosten gaan vragen!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
zepenko
Zeer actief

Wil de hond schreef:
zepenko schreef:In dit filmpje zie ik verschillende malen mensen op hun hond indraaien, terwijl ze denken een leuke volg oefening te doen. Het indraaien op je hond is een dominante handeling. Je ziet dus ook verschillende honden inhouden, de staart verlagen, of de oren verlagen. Door dominante handelingen tijdens je oefeningen te doen, worden de oefeningen echt niet leuker.
Ik schrijf dit niet met de illusie dat jij me antwoord geeft. :roll:

Wat is er in vredesnaam mis met het uitvoeren van dominante handelingen tijdens het trainen?

Je hebt het over honden hoor. Dominante en onderdanige handelingen vertonen zit zo in hun gedrag ingebakken dat ze daar konstant mee bezig zijn.

Maakt het jou soms ook niet uit dat een hond dominante handelingen vertoont naar zijn baas tijdens het trainen?

Negeren is overigens ook een dominante handeling. :roll:
zepenko schreef:In een ander filmpje op die site, worden honden hier geroepen, moeten ze gaan zitten en krijgen dan pas hun beloning. Een hond wordt alleen beloont voor het laatst uitgevoerde gedrag. Zitten dus in dit geval. Het hierkomen wordt niet beloont en zal dus na verloop van tijd uitsterven. Ik vind hierkomen eigenlijk belangrijker dan zitten...

Goh Wil, toch een antwoord van me.

Over dominante handelingen tijdens trainingsoefeningen:
Als ik mijn honden wil trainen (dus kunstjes leren) vind ik dat ik het zo moet doen dat de hond het ook leuk vindt. Dominante handelingen bevorderen dat niet, dus die voorkom ik dan ook tijdens het trainen. Zou ik dan toch, omdat de oefening het vereist, moeten indraaien op mijn hond bv., zou ik het zo doen dat ik zie dat de hond er niet op verlaagt of verhoogd. Met een brok bv. Maar voor mensen die een lijncorrectie vinden horen bij de opvoeding van een hond zal dit wel als een softe benadering klinken.
En met dominante handelingen bedoel ik handelingen die de dominant op de onderdanige uitvoert, om zijn dominantie aan te geven. Daaronder rekening ik dan over de bek pakken, poot of hand op schoft, bestijgen, indraaien op de hond, voorstaan, overstaan, etc.
Negeren schaar ik onder dominant gedrag, waaronder ook bv. als eerste eten valt. Het verschil is dat je het niet op je hond uitvoert, maar je gewoon zo gedraagt.

En over het hierkomen: als je nu nog eens leest en ziet staan "na verloop van tijd uitsterven" dan snap je misschien waarom het nog wel werkt als ze bij de MG weggaan. En over het bekrachtigen van gedrag: dat het laatst uitgevoerde gedrag wordt bekrachtigd door een beloning is ook wetenschappelijk bewezen. Een straf of beloning heeft nog 50% effect als het binnen 0,5 seconde na het vertoonde gedrag wordt gegeven. Daarna neemt het omgekeerd exponentieel af.
Mark-fryslan
Zeer actief

Honden denken anders

ff kort heb weining tijd:

Hier is ook niet komen: Hier is netjes voor je baas zitten. We willen wel dat hij komt. De hond leert bij hier dat hij netjes voor de baas moet gaan zitten. Dan is de oefening pas af.

Zelfde voor Aport: Aport is niet het ophalen opzich. Het is voor je baas zitten met het speeltje in je bek. Dat hij daarvoor eerst iets moet ophalen is bijzaak. Mensen zien dat als hoofdzaak.

Groetjes Mark

starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Dat gaat hij straks nog wel doen als zijn hormoontjes gaan opspelen en het kouder weer wordt :cheer: :cheer:

Serieus, al ben ik het niet eens met de manier waarop, het is natuurlijk wel fijn als hij zich niet meer ophangt aan de riem.

Anne
Zoie
Zeer actief

Re: Honden denken anders

Mark-fryslan schreef: Zelfde voor Aport: Aport is niet het ophalen opzich. Het is voor je baas zitten met het speeltje in je bek. Dat hij daarvoor eerst iets moet ophalen is bijzaak. Mensen zien dat als hoofdzaak.

Groetjes Mark
Ja, ik zie dat ook als hoofdzaak, en als iemand me de gouden tip kan geven hoe ik Spok een balletje kan leren apporteren, houd ik me warm aanbevolen. Ophalen is goed genoeg !
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

starfleet schreef:
Dat gaat hij straks nog wel doen als zijn hormoontjes gaan opspelen en het kouder weer wordt :cheer: :cheer:

Serieus, al ben ik het niet eens met de manier waarop, het is natuurlijk wel fijn als hij zich niet meer ophangt aan de riem.

Anne
Precies, dat gehang is echt niet goed voor hem. Hij loopt nu nog wel voor me, maar met een boogje in de riem. En van mij mag hij ook stoppen om te snuffelen en te markeren. Wat dat betreft heb ik andere grenzen dan die van de trainer.

Heb wel een aantal keer echt met hem getraind, dus met volle aandacht, en dan doet hij het keurig. Ben benieuwd hoe het vanavond gaat.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”