Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toch een anti-blafband.....

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gwenn
Vaste gebruiker

Toch een anti-blafband.....

Ongelezen bericht door Gwenn »

Een tijd terug heb ik hier op het forum een topic geopend over het gedrag van Beer.
Nog even kort; Beer komt uit het asiel en heeft een heel grote angst voor honden en vreemde mensen op straat ontwikkeld. Zo ver dat hij op een gegeven moment echt op elke hond afrende om hem vervolgens aan te vliegen. Heb met de hulp van mensen hier op het forum toen een tweede GT ingeschakeld en op dit moment zitten we op een dood punt. We hebben verschillende dingen geprobeerd maar tot nu toe helaas zonder resultaat....
Zelfs de GT kan er op dit moment niet meer veel van maken en met het resultaat dat Beer nu niet meer veel buiten komt. Als we gaan wandelen loopt ie constant op zijn hoede te zijn en heel de weg staan zijn haren overeind. Hij wordt woest op alles wat beweegt en wat ie hoort....
Ik voel me ontzettend schuldig over het feit dat hij dus bijna niet meer wandelt, maar probeer hem elke dag goed moe te maken door veel te spelen en hij lijkt binnenshuis een redelijk gelukkig hondje.

Nu komt het volgende probleem, we hebben altijd goed op kunnen schieten met de buren, maar sinds we Beer hebben is dat helaas erg veranderd. Kan ze niet eens ongelijk geven, want Beer slaat dus constant aan als ie iets hoort bij de buren of in de buurt en gaat dan als een gek tekeer. Die mensen konden op een gegeven moment amper buiten komen... :19:
Éen keer is de politie al langs geweest en we werden verplicht iets aan het geblaf te gaan doen.
En nu komt het.... iets waar ik altijd tegen ben hebben we nu moeten doen, we hebben hem een anti-blafband gehaald.... En, na een korte week moet ik zeggen, het werkt...
Het is absoluut niet de manier waarop ik het graag had opgelost maar het is dit óf Beer weg. We zouden hem natuurlijk niet meer in de tuin kunnen laten, maar dan heeft ie dus nergens meer plek om lekker uit te razen...
Ik verwacht hier ook wel veel negatieve reacties op, maar als iemand een beter idee heeft hoor ik het graag, want ik weet het echt even niet meer......
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik begrijp het niet helemaal misschien. Waarom laat je de hond niet gewoon uit om hem te kunnen laten "uitrazen' ? Dan is het helemaal niet nodig om hem in tuin te doen en zeker niet om dat martelwerktuig om te doen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Vervelend om dit te horen.

Ik kan nu vanalles gaan roepen over het gebruik of misbruik van een anti-blafband, maar daar ben je ook niet mee geholpen. Je GT kan het probleem niet oplossen, dus in kan niet anders concluderen dan dat je een andere (betere?) GT zoekt. Met een anti-blafband los je namelijk niet de oorzaak van het probleem op. Je hond blaft om een reden en die reden is niet weggenomen met een blafband. Eigenlijk hetzelfde verhaal als met het uitvallen. Dat doet hij met een reden en ik vermoed dat de GT de reden van het uitvallen niet heeft aangepakt, anders zou het opgelost moeten zijn of in ieder geval verbeterd.

Succes.
Gwenn
Vaste gebruiker

Het is niet zo dat ik hem helemaal niet uit laat maar wel steeds minder omdat het echt een ramp is om met hem te wandelen.
Los laten kan niet, want als hij al een blaf hoort is ie vertrokken, klaar om in te grijpen.
Toen ben ik dus een lange lijn gaan kopen maar zoals ik al zei hij loopt constant te 'zoeken' tijdens het wandelen en gedraagt zich helemaal gestresst, zelfs mijn twee GT's konden geen vat op hem krijgen tijdens het wandelen. Je zou hem eens moeten zien, haren overeind, grommen, en dan is er nog niet eens iets te zien... :19:
Als we dan thuis komen is ie nog een hele tijd onrustig en gedraagt ie zich heel vreemd, alsof er iets geks in zijn koppie is....
Vorige week zijn we nog naar de DA geweest om te kijken of het iets lichamelijks is maar hij was (gelukkig) verder in orde.
Ik heb gewoon niet het idee dat ik hem nog veel plezier doe met een wandeling.....
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Aha, ik snap het. Ik kan je helaas verder weinig meer advies geven dan op het forum in je andere topics al gegeven is (was even aan het nalezen). Vooral op aandacht voor de baas oefenen! Een nieuwe GT zoeken zal niet makkelijk zijn maar wel een noodzaak denk ik. Dit lijkt me ook niks voor de hond.
Wat ik me wel afvraag, wat doet ie dan als ie losloopt ? Met je eigen hond ging het meteen goed dus hij is toch geen wild verscheurend monster ? Wat zeiden de 2 GT's over zijn gedrag ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gwenn
Vaste gebruiker

zepenko schreef:Vervelend om dit te horen.

Ik kan nu vanalles gaan roepen over het gebruik of misbruik van een anti-blafband, maar daar ben je ook niet mee geholpen. Je GT kan het probleem niet oplossen, dus in kan niet anders concluderen dan dat je een andere (betere?) GT zoekt. Met een anti-blafband los je namelijk niet de oorzaak van het probleem op. Je hond blaft om een reden en die reden is niet weggenomen met een blafband. Eigenlijk hetzelfde verhaal als met het uitvallen. Dat doet hij met een reden en ik vermoed dat de GT de reden van het uitvallen niet heeft aangepakt, anders zou het opgelost moeten zijn of in ieder geval verbeterd.

Succes.
Ik heb al veel GT's benaderd en heb de twee naar mijns inziens (en hulp van het forum) beste er uitgepikt. Beiden beweren niet meer veel met Beer te kunnen en hem te waarderen als een hele lieve huishond (en dat is ie :wink: ) en meer niet.
Ik wil eventueel best nog op zoek gaan naar een derde, maar op een gegeven moment houdt het gewoon op.... :19:
Ik wil niet mijn hele leven bezig zijn met Beer te veranderen terwijl dat misschien helemaal niet kan. Dan geniet ik liever van hem zoals ie is....
Afbeelding
Gwenn
Vaste gebruiker

sirene schreef:Aha, ik snap het. Ik kan je helaas verder weinig meer advies geven dan op het forum in je andere topics al gegeven is (was even aan het nalezen). Vooral op aandacht voor de baas oefenen! Een nieuwe GT zoeken zal niet makkelijk zijn maar wel een noodzaak denk ik. Dit lijkt me ook niks voor de hond.
Wat ik me wel afvraag, wat doet ie dan als ie losloopt ? Met je eigen hond ging het meteen goed dus hij is toch geen wild verscheurend monster ? Wat zeiden de 2 GT's over zijn gedrag ?
Met Max ging het vanaf dag één goed, en nee, ik snap daar nog steeds niks van en kan het ook niet uitleggen, maar ben er natuurlijk wel blij om!
Een monster is het (voor mij) niet, maar op de een of andere manier gedraagt ie zich wel vaak zo.
Toevallig kwam ik van de week een politiehondentrainer tegen en die zei dat ie dat gedrag van Beer er in een kwartier uit zou hebben, maar dat het dan beter was dat ik er niet bij zou zijn.... Heb er zelfs nog even over nagedacht, maar kwam er al snel achter dat ik dat toch van de zotte zou vinden aangezien ik er wel min of meer een idee bij heb hoe dat zou gaan....
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Wat jammer dat je nog steeds zo loopt te emmeren met hem.

Ik betwijfel of het echt wel gewoon angst is bij je hond hoor.

Zomaar even een vraagje hoor, is Beer gekastreerd?
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Wat rot voor je dat het nu steeds erger wordt. Wat voor methode heb je toe moeten passen van de GT?
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Gwenn schreef:Het is niet zo dat ik hem helemaal niet uit laat maar wel steeds minder omdat het echt een ramp is om met hem te wandelen.
Los laten kan niet, want als hij al een blaf hoort is ie vertrokken, klaar om in te grijpen.
Toen ben ik dus een lange lijn gaan kopen maar zoals ik al zei hij loopt constant te 'zoeken' tijdens het wandelen en gedraagt zich helemaal gestresst, zelfs mijn twee GT's konden geen vat op hem krijgen tijdens het wandelen. Je zou hem eens moeten zien, haren overeind, grommen, en dan is er nog niet eens iets te zien... :19:
Ik herken dit helemaal. Dit gedrag had mijn Chika ook. Inderdaad ook zoeken en als ze in de verte al wat zag haren overend en grommen en uitvallen. Behoorlijk gestrest wandelen inderdaad. Op het moment dat ze een hond zag kreeg ik ook geen contact met haar, leek wel of ze een waas voor haar ogen had.
Maar ik kan je vertellen dat we nu na een jaar al zoveel verder zijn. Ik kan weer normaal lopen en als ik een hond tegenkom laat ik haar naar mij kijken en we zijn al zover dat ze met sommige honden gewoon doorloopt. Ze kan niet los, maar het is al veel relaxter lopen. Het kost tijd, maar als je het consequent volhoud werkt het wel. Ik zou beer niet te snel opgeven en toch nog andere dingen proberen :ok:
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Wat een rot verhaal joh

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Jee als een gedragstherapeut al geen raad meer weet wat moeten wij dan nog zeggen. Heel sneu verhaal voor je. Sterkte.

Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Gwenn
Vaste gebruiker

Wil de hond schreef:Wat jammer dat je nog steeds zo loopt te emmeren met hem.

Nee, Beer is niet gecastreerd. Hebben we wel over nagedacht maar de beide GT's waren daar niet direct voor.
Zou je denken dat dat zou kunnen helpen dan?
Afbeelding
Gwenn
Vaste gebruiker

Ik herken dit helemaal. Dit gedrag had mijn Chika ook. Inderdaad ook zoeken en als ze in de verte al wat zag haren overend en grommen en uitvallen. Behoorlijk gestrest wandelen inderdaad. Op het moment dat ze een hond zag kreeg ik ook geen contact met haar, leek wel of ze een waas voor haar ogen had.
Maar ik kan je vertellen dat we nu na een jaar al zoveel verder zijn. Ik kan weer normaal lopen en als ik een hond tegenkom laat ik haar naar mij kijken en we zijn al zover dat ze met sommige honden gewoon doorloopt. Ze kan niet los, maar het is al veel relaxter lopen. Het kost tijd, maar als je het consequent volhoud werkt het wel. Ik zou beer niet te snel opgeven en toch nog andere dingen proberen
Door verhalen als die van jou heb ik wel weer hoop gekregen, maar als twee erkende GT's dan beweren dat hij waarschijnlijk niet meer kan veranderen wordt die hoop wel weer de grond in gedrukt.....

Beide GT's trainden dmv aandachtsoefeningen, alleen gebruikte de tweede daar (zachte) correctie bij en de eerste was meer voor negeren. Ze zijn een paar keer mee wezen lopen buiten, maar ook zij kregen hem niet onder controle... :19:
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Toch wel een GT die is aangesloten bij http://www.honden-gedragstherapie.nl/

Mischien nog een derde proberen?

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
zepenko
Zeer actief

Gwenn schreef:
Maar ik kan je vertellen dat we nu na een jaar al zoveel verder zijn. Ik kan weer normaal lopen en als ik een hond tegenkom laat ik haar naar mij kijken en we zijn al zover dat ze met sommige honden gewoon doorloopt. Ze kan niet los, maar het is al veel relaxter lopen. Het kost tijd, maar als je het consequent volhoud werkt het wel. Ik zou beer niet te snel opgeven en toch nog andere dingen proberen
Door verhalen als die van jou heb ik wel weer hoop gekregen, maar als twee erkende GT's dan beweren dat hij waarschijnlijk niet meer kan veranderen wordt die hoop wel weer de grond in gedrukt.....

Beide GT's trainden dmv aandachtsoefeningen, alleen gebruikte de tweede daar (zachte) correctie bij en de eerste was meer voor negeren. Ze zijn een paar keer mee wezen lopen buiten, maar ook zij kregen hem niet onder controle... :19:
Zoals ik al vaker heb gezegd, hier wordt het probleem niet opgelost. Er is een reden waarom je hond uitvalt. Daar moet aan gewerkt worden.
zepenko
Zeer actief

Gwenn schreef:

Nee, Beer is niet gecastreerd. Hebben we wel over nagedacht maar de beide GT's waren daar niet direct voor.
Ben ik ook benieuwd naar Wil. En dan ook waarom het zou helpen.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Gwenn schreef:Het is niet zo dat ik hem helemaal niet uit laat maar wel steeds minder omdat het echt een ramp is om met hem te wandelen.
Als we dan thuis komen is ie nog een hele tijd onrustig en gedraagt ie zich heel vreemd, alsof er iets geks in zijn koppie is....
Vorige week zijn we nog naar de DA geweest om te kijken of het iets lichamelijks is maar hij was (gelukkig) verder in orde.
Ik heb gewoon niet het idee dat ik hem nog veel plezier doe met een wandeling.....
Waarom niet sóchtends heel vroeg lopen, is wel wat eerder het bed uit maar dan kom je op straat niemand tegen en kan je wel even lekker lopen met je hond :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Jammer dat het zo fout gaat.

Ben je wel genoeg de baas over je hond? Deze hond klinkt mij nl als een regelneef die zelf de touwtjes in handen heeft. De echt angstige hond gaat nl niet op zoek naar het onraad om in te grijpen. Dat doet de dominant zelfverzekerde hond die te weinig leiding krijgt en dus de taken zelf over heeft genomen.

De blafband en het alleen nog in de tuin houden geven mij aan dat de hond niet op zijn plaats is bij jullie. Mocht een nieuwe GT niet helpen dan zou ik de hond herplaatsen want dit leidt van kwaad tot erger en over een paar weken met blafband is de hond helemaal niet meer te hanteren door de pijnprikkels en stress in de tuin. Nog gestresster. :19:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Kan je niet fietsen met de hond? Ik moet me even bezinnen op een antwoord, want ik vind je probleem groot en ook een probleem waar jij en je hond echter onder lijden en dat is erg naar.
Ik denk dat je toch zal moeten kijken naar een manier waarop jouw hond zijn spanning kwijt kan. Heb je niet een auto en kan je niet rijden naar een echte rustige plek waar hij elke dag minimaal een uur kan uitrazen?
Ik ging vroeger met Laika altijd naar uitgestorven plekken en liep daar zeker 3 uur per dag. Ze was daardoor in de buurt hier redelijk te pruimen en niet opgefokt. Ik kon het echter direct merken als ik een dag verstek liet gaan.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Gwenn schreef:

Waarom waren die GT´s niet voor kastreren?

Ik heb de indruk, maar daar kan ik me in vergissen, dat jouw hond erg neigt naar het type "onzeker-dominant". Hij wil alles regelen/beheersen maar weet niet hoe dat op een evenwichtige manier te doen. Hierdoor raakt hij opgefokt.

Als hier ook nog eens een stevige testosteron-produktie bij mee komt spelen heb je dus een nog opgefoktere hond. Ik ga ervan uit dat je hond stevig onder de tetosteron zit omdat dit bij de meeste reuen die gebrek aan sociale omgang met andere honden hebben zo is. Vandaar dat ik me voor kan stellen dat kastratie de "druk" van de ketel zal halen. Waardoor je hond voor jou wat hanteerbaarder zal worden en je hem dus "makkelijker" de baas zult kunnen.

Dit laatste is denk ik ook de bron van alle ellende, jouw onmacht om hem duidelijk leiding te kunnen geven.

Ik kan natuurlijk slechts spekuleren, maar dit is de richting die ik opdenk.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

het type "onzeker-dominant"

dat is de naam die mijn sam ook al een paar keer naar zijn hoofd geslingerd heeft gekregen, alleen valt hij alleen uit als de andere hond binnen een meter of 6 is en als andere honden van een afstand naar hem blaffen dan schuilt hij achter mij...
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Gwenn schreef:

Ja moeilijk hoor. Ik weet natuurlijk ook niet of het precies hetzelfde gedrag is omdat ik het niet gezien heb. En ik heb chika al vanaf pup af aan dat maakt misschien ook verschil. Maar misschien is juist het trainen dmv aandachtoefeningen niet de goede manier. Het is altijd even aankijken wat het beste werkt. Misschien toch een andere GT nog proberen....
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:
Gwenn schreef:

Zoals ik al vaker heb gezegd, hier wordt het probleem niet opgelost. Er is een reden waarom je hond uitvalt. Daar moet aan gewerkt worden.
soms is het probleem niet op te lossen, maar is het wel heel prettig als je dmv van aandachtsoefeningen wel normaal over straat kan....
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

**Tamara** schreef:
zepenko schreef:
Gwenn schreef:

soms is het probleem niet op te lossen, maar is het wel heel prettig als je dmv van aandachtsoefeningen wel normaal over straat kan....
Als je weet wat het probleem is, is het vaak wel op te lossen. Je kunt dan gericht therapie gaan toepassen om de reden waarom de hond uitvalt aan te pakken. De keren die ik heb meegemaakt dat op deze manier geen oplossing werd gevonden, ging het om zeer verknipte honden die daarna zijn ingeslapen.
M@scha
Zeer actief

het kan er ook gewoon inzitten... dan krijg je het er ook nooit helemaal uit of onder dwang, maar die uitlaatklep zullen ze dan ergens anders zoeken.

ik ga ook voor aandachtsoefeningen bij sammy van mij die dus ook veel uitvalt en dat werkt goed genoeg om lekker te wandelen zonder panisch om me heen te kijken en hem nog verder de stress in te jagen
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

massam schreef:het kan er ook gewoon inzitten... dan krijg je het er ook nooit helemaal uit of onder dwang, maar die uitlaatklep zullen ze dan ergens anders zoeken.

ik ga ook voor aandachtsoefeningen bij sammy van mij die dus ook veel uitvalt en dat werkt goed genoeg om lekker te wandelen zonder panisch om me heen te kijken en hem nog verder de stress in te jagen
Op zich werkt dat natuurlijk, maar nog steeds is de reden van het uitvallen niet aangepakt. Als je daar de vinger op zou kunnen leggen, zou je het gehele uitval-probleem kunnen aanpakken. Maar als je aandachtsoefeningen werken....ach.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

zepenko schreef:
massam schreef:het kan er ook gewoon inzitten... dan krijg je het er ook nooit helemaal uit of onder dwang, maar die uitlaatklep zullen ze dan ergens anders zoeken.

Op zich werkt dat natuurlijk, maar nog steeds is de reden van het uitvallen niet aangepakt. Als je daar de vinger op zou kunnen leggen, zou je het gehele uitval-probleem kunnen aanpakken. Maar als je aandachtsoefeningen werken....ach.
Maar wat stel je dan voor bij een hond die een spuughekel aan andere honden heeft bv? Of een hond die dusdanig waaks is dat hij geen mensen in het donker op straat duldt?

De oorzaak is soms niet weg te nemen en kan alleen controlleerbaar gemaakt worden met afleiden. Een staffreu kan je niet trainen vriendjes met de andere reuen in de straat te worden. Een herder die erg attent is leer je niet dat dronken mensen snachts leuk zijn en niet gevaarlijk :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

zepenko schreef:

ik snap je ding, maar dat bedoel ik ook met "het kan er ook gewoon inzitten"

bijvoorbeeld bij mijn sam staat het gewoon in zijn rasbeschrijving, net als dat retrievers retrieven zijn staffordreuen eikels tegen andere reuen (niet zo zwart-wit natuurlijk, maar even om aan te geven dat het zo is)

ik ben maf van staffords, maar dat is voor mij het enige minpunt. waarschijnlijk zou ik het eruit kunnen krijgen, maar een raseigenschap zit zo diep dat het toch ergens anders weer opduikt, dan kun je het beter omzeilen dan de kop indrukken.
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:
zepenko schreef:

ik snap je ding, maar dat bedoel ik ook met "het kan er ook gewoon inzitten"

bijvoorbeeld bij mijn sam staat het gewoon in zijn rasbeschrijving, net als dat retrievers retrieven zijn staffordreuen eikels tegen andere reuen (niet zo zwart-wit natuurlijk, maar even om aan te geven dat het zo is)

ik ben maf van staffords, maar dat is voor mij het enige minpunt. waarschijnlijk zou ik het eruit kunnen krijgen, maar een raseigenschap zit zo diep dat het toch ergens anders weer opduikt, dan kun je het beter omzeilen dan de kop indrukken.
En dat heb ik weer precies hetzelfde met mijn reu dan. het zit er gewoon in die dominantie en dat ze niet vies zijn van een potje knokken, en dan ga ik niet moeilijk doen om het eruit te krijgen, maar ik vermijd gewoon vreemde reuen, gaat toch niet goed
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
zepenko schreef:

Maar wat stel je dan voor bij een hond die een spuughekel aan andere honden heeft bv? Of een hond die dusdanig waaks is dat hij geen mensen in het donker op straat duldt?

De oorzaak is soms niet weg te nemen en kan alleen controlleerbaar gemaakt worden met afleiden. Een staffreu kan je niet trainen vriendjes met de andere reuen in de straat te worden. Een herder die erg attent is leer je niet dat dronken mensen snachts leuk zijn en niet gevaarlijk :wink:
precies dat is wat ik ook bedoel....
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”