Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Varkensvlees

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Varkensvlees

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Waarom is varkensvlees zo slecht voor honden? Ik kwam een hondeneigenaar tegen met een herder. Ze hebben heerlijk gespeeld en wij hebben wat afgebabbeld. Hij vertelde dat zijn hond regelmatig varkensvlees krijgt en ik wist niet meer waarom dat niet verstandig is.

Iets met een infectie ofzo toch? :denken:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ze zeggen dat er een of andere bacterie in kan zitten die gevaarlijk kan zijn..

ik geef ze ook nooit rauw varkensvlees, maar heb ik een stukje snitzel oid over dan staan ze vooraan hoor!
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

I.v.m. de ziekte van Aujeszky. Varkens kunnen dat bij zich dragen. Honden kunnen daar aan dood gaan.
http://www9.minlnv.nl/servlet/page?_pag ... a=PORTAL30
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Branka schreef:I.v.m. de ziekte van Aujeszky. Varkens kunnen dat bij zich dragen. Honden kunnen daar aan dood gaan.
http://www9.minlnv.nl/servlet/page?_pag ... a=PORTAL30
Maar daar staat ook:
Aujeszky komt sinds enkele jaren niet meer in Nederland voor. De ziekte wordt bestreden met een verplicht vaccinatieprogramma (bij verordening van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren).
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Niet al het varkensvlees dat in Nederland wordt verkocht komt ook werkelijk uit Nederland. Persoonlijk zou ik dus liever geen risico nemen.
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Het vervelende van Aujeszki is dat de ziekte altijd een dodelijke afloop heeft en het ziekbeeld/symptomen heel akelig zijn. Aujeszkis wordt ook wel jeukpest of preudorabies genoemd.
weg gehaald zit een virus in
Jut&Jul
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Jut&Jul »

:denken: Heeft het ook niet te maken met het feit dat varkensvlees gewoon moeilijk te verteren is, ook al is het verhit?!
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Jut&Jul schreef::denken: Heeft het ook niet te maken met het feit dat varkensvlees gewoon moeilijk te verteren is, ook al is het verhit?!
Ik heb altijd gehoord dat het brandendmaagzuur kon veroorzaken bij de hond.Maar Aujeszki gevaar dat was bij mij wel bekend.Vergeet niet dat er ontzettend veel importvlees in de handel is.En voorkomen is altijd beter dan genezen. :idea:
Jut&Jul
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Jut&Jul »

Tinkertje schreef:
Jut&Jul schreef::denken: Heeft het ook niet te maken met het feit dat varkensvlees gewoon moeilijk te verteren is, ook al is het verhit?!
Ik heb altijd gehoord dat het brandendmaagzuur kon veroorzaken bij de hond.Maar Aujeszki gevaar dat was bij mij wel bekend.Vergeet niet dat er ontzettend veel importvlees in de handel is.En voorkomen is altijd beter dan genezen. :idea:
Honden met brandend maagzuur :denken: Je bedoeld oprispingen? Het maagzuur van mijn hond ligt al op een ph van 1 (hij eet rauw :mrgreen: )

Dat van Aujeszky dat was mij bekend, maar dat gaat over rauw vlees.
Maar ook verhit varkensvlees zorgt vaak voor veel problemen bij honden. Het wordt slecht verteerd en veroorzaakt veelal allergieen en jeuk enzo.............
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Toch zijn er veel barfhonden die zonder problemen varkensvlees eten.
In Nederland wordt heel streng op Aujesky gecontroleerd en is er eigenlijk geen sprake meer van enig risico.
Maarja, ik geef het absoluut niet, hoor! :mrgreen:
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Golden Stanley schreef:Toch zijn er veel barfhonden die zonder problemen varkensvlees eten.
In Nederland wordt heel streng op Aujesky gecontroleerd en is er eigenlijk geen sprake meer van enig risico.
Ik ben ze op Barfplaats nog niet tegen gekomen,die varkensvlees etende honden :denken:
Golden Stanley

Tinkertje schreef:
Golden Stanley schreef:Toch zijn er veel barfhonden die zonder problemen varkensvlees eten.
Ik ben ze op Barfplaats nog niet tegen gekomen,die varkensvlees etende honden :denken:
Op Barf-Natuurlijk zijn er een aantal, tot volle tevredenheid.
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Golden Stanley schreef:
Tinkertje schreef:
Op Barf-Natuurlijk zijn er een aantal, tot volle tevredenheid.
die zijn ook wat nuchterder :mrgreen:
het is gewoon een keuze die jezelf moet maken in het wel of niet geven van varkensvlees en je het niet moet laten aanpraten om als een doodzonde te zien als je het wel doet :roll:
hier in Nederland is keus genoeg in alle soorten materiaal van rund/kip enz enz. en is de noodzaak om varkensvlees te geven gewoon niet nodig als je niet wilt.
Maar ga je even over de grens dan zijn die mogelijkheden gewoon anders.
Duitsland heeft een varkensvleescultuur [veel meer landen ook] en daar krijgen de honden gewoon varkensvlees,idem Frankrijk,idem de Oostbloklanden.
Duitsers zijn erg huiverig om rundvlees te eten!! dus afval daarvan is er een stuk minder.
Afbeelding
Frenkie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frenkie »

He, wat betreft dat varkensvlees. Bedoelen jullie dan rauw varkensvlees of gaat het ook om verhit varkensvlees? Bij mij op de cursus is er namelijk een instructeur die de honden rookworst geeft maar daar zit ook varkensvlees in, kan dat dan ook kwaad?

Groetjes
Angeniet
Erelid

Ongelezen bericht door Angeniet »

Rauw varkensvlees, Frenkie.
Als ik iets van mijn honden echt iets gedaan wil krijgen (trainen dus), dan heb ik ook rookworst op zak :mrgreen:

Ik heb ze hier nog nooit varkensvlees gegeven, hoewel ik eerlijk gezegd wel eens in de verleiding kom als ik daar die lekkere dikke varkensribben voor een prik zie liggen. En ik mijn honden al imaginair zie smikkelen.
Ien, ik weet nog dat je iets dergelijks al eens eerder schreef, ook met honden in andere culturen.
ien
Erelid
Contacteer:

Angeniet schreef:Ien, ik weet nog dat je iets dergelijks al eens eerder schreef, ook met honden in andere culturen.
ja dat klopt.
en iedere keer is het weer na een vakantie waar ik zie hoe honden daar te eten krijgt en daar ook naar vraag bij de slagers :wink:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ien schreef: Duitsers zijn erg huiverig om rundvlees te eten!! dus afval daarvan is er een stuk minder.
zijn er eigenlijk al honden met de gekkekoeienziekte gesignaleerd ?
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Ik heb de honden wel eens varkensvlees gegeven. Had eigenlijk niet door dat het varkensvlees was. Maakte me er later ook niet druk om omdat ik wist dat in andere landen gewoon varkenvlees gegeven wordt.
Mijn honden krijgen het echter toch niet meer omdat ze er acuut van gaan braken en diarrhee krijgen.
Golden Stanley

Zoie schreef:
ien schreef: Duitsers zijn erg huiverig om rundvlees te eten!! dus afval daarvan is er een stuk minder.
Mmmm..... die van mij zijn behoorlijk :piew: :piew: :piew:

Het vlees hier wordt ontzettend goed gecontroleerd, hoor. Barfers kopen vlees in geschikt voor menselijke consumptie en bevat dus geen BSE en/of andere besmettelijke ziektes.
Golden Stanley

ien schreef:
Angeniet schreef:Ien, ik weet nog dat je iets dergelijks al eens eerder schreef, ook met honden in andere culturen.
ja dat klopt.
en iedere keer is het weer na een vakantie waar ik zie hoe honden daar te eten krijgt en daar ook naar vraag bij de slagers :wink:
En toch durf ik het niet......stom he......... :roll:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Golden Stanley schreef:
Zoie schreef:
Mmmm..... die van mij zijn behoorlijk :piew: :piew: :piew:

Het vlees hier wordt ontzettend goed gecontroleerd, hoor. Barfers kopen vlees in geschikt voor menselijke consumptie en bevat dus geen BSE en/of andere besmettelijke ziektes.
Nu misschien wel - hoewel -, maar er is toch een tijd een behoorlijke paniek geweest omtrent het eten van rundvlees, en duitsland werkt dat nog steeds door. En juist honden eten de riskante onderdelen, in het geval van barfers onverhit. Maar misschien zijn honder er gewoon niet gevoelig voor.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoie schreef: En juist honden eten de riskante onderdelen, in het geval van barfers onverhit. Maar misschien zijn honder er gewoon niet gevoelig voor.
Of ze leven te kort om iets te ontwikkelen, bij mensen duurt dat ook jaren en jaren.

Anne
Golden Stanley

Nee, ik ben daar echt niet bang voor, hoor. Het vlees wordt goed gecontroleerd en al het vlees haal ik weg geschikt voor menselijke consumptie. De botdelen komen van diezelfde gecontroleerde koe, hersenen krijgen ze niet. Het risico is net zo groot als dat jij zelf een stukje rundvlees weg zit te kanen. Wat ik veel linker vind, is dat je nooit kunt achterhalen wat voor vlees- en botmeel er in een brok verwerkt wordt. Dat risico is denk ik vele malen groter.

Afgemaakte zieke dieren worden in een brok verwerkt en die beesten staan vaak stijf van de antibioticum en sodium pentobarbital:
http://scooterandfriends.homestead.com/food.html

http://www.healthlinkusa.com/getpage.as ... ct113.html
ien
Erelid
Contacteer:

honden zijn er niet gevoelig voor gekke koeienziekte [heb ik jaren geleden toen opgezocht]
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”