Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voer altijd klaarstaan of op gezette tijden, apart of samen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Mickie schreef: Alleen denk ik dat dat conflict er toch wel zou komen, en dat je dat niet vermijdt door voedsel anders aan te bieden, hooguit kun je het daarmee uitstellen, geen echte winst dus. Aan de andere kant kan mijn manier wel iets voorkomen omdat het keer op keer rangordebevestigend is, zoiets als de dominantiehandelingen. Dat is dus mijn mening.

In zekere zin zou je best gelijk kunnen hebben,maar ik doe het hier gewoon niet omdat zéker Max zich echt tonnetjerond zou vreten.
Daar komt ook bij dat Bente volgens jouw methode geen kans had gemaakt op enig voedsel toen ze hier kwam,want dat was gewoon hap,slik,weg.
Door Max welteverstaan :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Mickie schreef:
Branka schreef:Dat zeg ik ook niet. Maar als dat conflict er aan komt is voedsel m.i. dus 1 van de eerste dingen waarover een conflict zal ontstaan. Er is n.l. winst te behalen: het meeste en beste voer.
Ik geef je helemaal gelijk. Alleen denk ik dat dat conflict er toch wel zou komen, en dat je dat niet vermijdt door voedsel anders aan te bieden, hooguit kun je het daarmee uitstellen, geen echte winst dus. Aan de andere kant kan mijn manier wel iets voorkomen omdat het keer op keer rangordebevestigend is, zoiets als de dominantiehandelingen. Dat is dus mijn mening.
Als baas zijnde hou ik graag zicht en controle over de situatie. Dus als ik kan voorkomen dat het stel elkaar in huis in de haren vliegt, dan voorkom ik dat graag. Dus wordt voedsel op de wijze waarop ik het wil verdeeld.
Verder zie ik er simpelweg geen voordeel in om de honden samen een bak vol voer te geven en ze het onderling maar uit te laten zoeken. Met 2 honden die een duidelijke rangorde hebben en er niet naar talen daaraan te tornen gaat dat misschien (lang) goed. Maar als je 2 redelijk gelijkwaardige honden hebt creëer je daarmee een situatie die waarbij ze continu een aanleiding hebben voor gevecht.
Persoonlijk zie ik er dus weinig voordelen in om ze samen uit 1 bak te laten eten.
Afbeelding
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

In de ochtend ongeveer 7 uur krijgen ze bij mij een plak Duck en ongeveer 3 uur later vul ik een bodumpje brokken die ik om 6 uur aanvul tot gewenste hoeveelheid. s'Avonds om een uur of 10 gooi ik de boel wat is blijven staan weg. Bij Beau heeft dit altijd gewerkt, hij schrokt niet en genoeg is gewoon genoeg bij hem. Jeda heeft dit gedrag eigenlijk overgenomen en is niet hebberig in haar gedrag. Dit geldt overigens alleen voor de brokken hoor doe ik dit met Duck vreten ze de bakken ook nog op :wink: Volgens de da zijn ze goed op gewicht.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Mickie schreef:
Moos schreef:Voedsel kan inderdaad een aanleiding zijn, maar je hebt maar 1 aanleiding nodig voor mot. Haal je die aanleiding weg dan zal de mot er niet komen.
Dat denk ik dus niet. Je stelt het alleen maar uit. Zonder drang om hogerop te komen zal voedsel geen aanleiding zijn. Mét die drang voorkom je het niet door die specifieke aanleiding weg te halen.
Moos schreef:Als Marre echt hogerop wil gaan komen zal ze dat ook hoe dan ook doen. Van jouw eigen argumenten uitgegaan zou ze dat dus ook proberen als dat gedoe rondom het voer er niet was.
Precies! Alleen denk ik dus dat als je vaker de rangorde bevestigt, je minder snel een probleem in die richting hebt. En zoals al gezegd: dit is erg rangordebevestigend.
Moos schreef:Waarom geeft je ze trouwens niet twee bakken die de hele dag gevuld staan? Waarom moet per se Mickie eerst eten en dan pas Marre, uit dezelfde bak?
Omdat dat zó dus rangordebevestigend werkt, en met 2 bakken niet.
Het probleem met de rangorde bevestigen op deze manier is dat die hele duidelijke rangorde er dus wel moet zijn wil hij goed bevestigd kunnen worden. Als het dus een klein beetje rommelt tussen Mickie en Marre (misschien zelfs zo'n klein beetje dat jij dat nog niet eens door hebt), en je hebt met het eten constant een rangorde die bevestigt moet worden, wordt dat dus heel lastig omdat die niet zo overduidelijk (meer) aanwezig is.
Dan geeft Mickie minder overduidelijke signalen af, merkt Marre dat, en gaat daar verder gebruik van maken.

Het 1 is aan het ander gerelateerd. Dat gedoe rondom het eten bij jullie werkt inderdaad rangorde bevestigend voor Mickie zolang die rangorde heel stevig duidelijk is. Zodra die wat minder duidelijk begint te worden, merken beide honden dat door jouw manier van voeren dan helemaal overduidelijk, en bestaat er een flinke kans dat ze tijdens het eten elkaar de boel even heel duidelijk gaan maken.

Stel nou bijvoorbeeld dat Marre eigenlijk wel het leiderschap stokje over wil nemen, en Mickie dat ook best toe wil staan. Alleen jij hebt zo in je hoofd zitten dat Mickie eerst uit die ene bak moet eten en dan Marre. Dan creeer je dus een hele vreemde, gespannen situatie omdat je Mickie dwingt haar leiderschap te bevestigen, wat ze ook wel wil, maar ook best bereid is over te geven aan Marre als jij je er met dat eten niet tegenaan zou bemoeien.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Mickie schreef:
Moos schreef:
Mickie schreef:
starfleet schreef:Bij de fokker kregen ze apart in de bakken eten en ook hier vanaf pup in een halve minuut weg.
Dat past juist in mijn beeld van hebberigheid kweken: pakken wat je pakken kunt want op is op en weg is weg. Oppassen dat een ander het niet voor je neus wegkaapt.
Kregen jouw honden bij de fokker als pup 1 grote bak waarin de hele dag eten zat dan?
Nee, Toen Marre bij ons kwam heeft ze de erste dagen dus ook flink gegeten, maar dat zwakte dus ook weer af.
(het gaat een beetje snel zo, kan het niet meer bijhouden :eek:)
Ja, en dat kwam niet omdat jij die hele dag voer had staan, dat kwam doordat ze gewoon alleen maar mocht eten met toestemming van Mickie.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Mickie schreef:
marian* schreef:Daar komt ook bij dat Bente volgens jouw methode geen kans had gemaakt op enig voedsel toen ze hier kwam,want dat was gewoon hap,slik,weg.
Door Max welteverstaan :wink:
Met mijn methode zou er ruim voldoende voor Bente overblijven. Max stopt echt wel met eten na verloop van tijd, hij zou waarschijnlijk wel wat ziekjes zijn de eerste dagen :wink:.
Ach, kom op nou, geloof nou gewoon even dat er honden zijn die door blijven eten. Zoals ik ook al zei heeft Moos maandenlang teveel gehad, maar liet hij dat staan, nee hoor! En zo zijn er nog heel veel honden.

Ik denk trouwens dat het er ook heel erg mee te maken heeft wat je voert. Zou ik Moos en Saar een brokkenmerk geven dat ze niet echt bijster lekker vinden, dan zouden ze inderdaad eten tot ze genoeg hadden, puur om te overleven. Maar ik wil dat ze genieten van hun eten, dus krijgen ze kvv, en dus zouden ze daarvan veel te veel eten als ik ze hun gang laat gaan.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Mickie schreef:
Moos schreef:
Mickie schreef:
Moos schreef: Kregen jouw honden bij de fokker als pup 1 grote bak waarin de hele dag eten zat dan?
Nee, Toen Marre bij ons kwam heeft ze de eerste dagen dus ook flink gegeten, maar dat zwakte dus ook weer af.
(het gaat een beetje snel zo, kan het niet meer bijhouden :eek:)
Ja, en dat kwam niet omdat jij die hele dag voer had staan, dat kwam doordat ze gewoon alleen maar mocht eten met toestemming van Mickie.

Nee. Toen Marre pup was kreeg ze een grote portie puppyvoer in de bench zodra Mickie gegeten had. Mickie kwam niet aan Marre's voer, Marre maar zelden aan Mickie's voer. Dat het vele eten afzwakte kwam wel degelijk door het feit dat het in ruime mate aanwezig was.
Of doordat ze het gewoon niet zoooo lekker vindt dat ze er veel meer van zo willen eten dan ze nodig heeft.
Als ik Saar en Moos Royal Canin brokken zou geven zouden ze daar ook niet al teveel van eten, wel een beetje teveel (maar het ligt er dan ook maar net aan hoe schraal je je hond graag hebt), maar niet overmatig veel. RC eten ze namelijk wel, maar lusten ze niet echt. Dan eten ze dus om te overleven. Rodi smullen ze van en daar zouden ze dus wel veel te veel van blijven eten.
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Mickie schreef:Max stopt echt wel met eten na verloop van tijd, hij zou waarschijnlijk wel wat ziekjes zijn de eerste dagen :wink:.
Hij zou inderdaad wel een keer stoppen met eten ja.Voorgoed.
En dat wil ik graag nog even uitstellen als het kan :wink:
Kijk eens naar wat er kortgeleden met Shanu van Dorien is gebeurd:iets dergelijks zou Max ook kunnen overkomen,want da's ook zo'n vreetbuil.
En echt.......Bente had geen kans gemaakt op jouw manier.Daarmee val ik je niet aan,maar het is voor mij gewoon niet de manier van voeren die ik graag toepas.
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Mickie schreef:
Ik geloof overigens best dat er honden zijn die teveel eten hoor, maar dat ze dóór blijven eten, hoeveel je ook geeft, dat geloof ik niet. Op zeker moment stoppen ze. Niet gezond en zeker niet aan te raden, maar theoretisch gesproken zouden ze na verloop van tijd in ieder geval minder eten. Dat dat nog teveel kan zijn geloof ik best.
Nou geloof het maar, mijn Fangio is er zo een, die eet zich een maagkanteling en daarmee zou hij vermoedelijk zijn doodvonnis tekenen en dat moesten we maar even niet doen..
Kijk idd naar Shanu van Dorien, 3KG brokken (die iemand ergens had neergelegd) opgegeten en Shanu en Dorien hebben heel veel geluk gehad dat het nog zo goed is afgelopen..
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Branka
moderator

Even een vraag. Deze theorie werkt nu blijkbaar. Maar ik heb het idee dat Marre nog erg jong is. Klopt dat?
Want volgens mij heeft ze ook nog niet de leeftijd om moeilijk te gaan doen m.b.t. de rangorde. Als die leeftijd wel aanbreekt heb je m.i. dus echt al een 'prachtige' gelegenheid gecreëerd die ze kan aangrijpen voor een confrontatie.
Komt nog bij dat je volgens mij 2 teven hebt en teven blijven helaas onderling langer doorgaan m.b.t. de rangorde dan 2 reuen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Mickie schreef:
Moos schreef:Het 1 is aan het ander gerelateerd. Dat gedoe rondom het eten bij jullie werkt inderdaad rangorde bevestigend voor Mickie zolang die rangorde heel stevig duidelijk is. Zodra die wat minder duidelijk begint te worden, merken beide honden dat door jouw manier van voeren dan helemaal overduidelijk, en bestaat er een flinke kans dat ze tijdens het eten elkaar de boel even heel duidelijk gaan maken.
Die kans bestaat inderdaad. Maar dan ben ik er ook nog om in te grijpen. Als het me eerder niet duidelijk was geworden dat Marre machtsambities had, dan zou het me dan zeker duidelijk moeten worden. Vanaf dat moment kan ik de rollen omdraaien en de machtswisseling zo snel mogelijk laten verlopen. Er zijn natuurlijk nog meer rangbevestigende handelingen waar we gebruik van maken, niet alleen het eerst eten.

Ik geloof overigens best dat er honden zijn die teveel eten hoor, maar dat ze dóór blijven eten, hoeveel je ook geeft, dat geloof ik niet. Op zeker moment stoppen ze. Niet gezond en zeker niet aan te raden, maar theoretisch gesproken zouden ze na verloop van tijd in ieder geval minder eten. Dat dat nog teveel kan zijn geloof ik best.
Ja, dat is natuurlijk ook zo. Alleen dan nog zou ik niet met het eten zo bezig zijn dat er eventueel mot kan ontstaan. Ik denk namelijk dat er ook tijdens het eten mot kan ontstaan, en dat dat helemaal niet per se hoeft te betekenen dat er een machtwisseling plaatsvindt of moet vinden. Ik denk dat honden gewoon even mot kunnen krijgen als er eten in het spel is. Net zoals honden mot kunnen krijgen als ze allebei hetzelfde speeltje willen hebben, of omdat ze allebei dezelfde tak willen.
De rangorde is hier superduidelijk. Moos is de baas, Saar zeker niet. Maar ze bekvechten ook weleens een seconden of 20 over een speeltje of een takje. 99% van de tijd delen ze alles, maar heeeeeel soms willen ze het allebei voor zichzelf. En dat heeft dan niks met het verschuiven van de rangorde te maken.
En als ik twee honden van hetzelfde geslacht zou hebben zou ik dus allen proberen om dat soort situaties te voorkomen. Maar goed, jij denkt daar dus heel anders over.

En inderdaad, er zijn echt honden die zich een maagtorsie eten. En ook honden die altijd net iets teveel zullen blijven eten. Het merendeel van de honden is zo, en jouw methode werkt dus gewoon in het grootste deel van de gevallen niet.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Branka schreef:Even een vraag. Deze theorie werkt nu blijkbaar. Maar ik heb het idee dat Marre nog erg jong is. Klopt dat?
Want volgens mij heeft ze ook nog niet de leeftijd om moeilijk te gaan doen m.b.t. de rangorde. Als die leeftijd wel aanbreekt heb je m.i. dus echt al een 'prachtige' gelegenheid gecreëerd die ze kan aangrijpen voor een confrontatie.
Komt nog bij dat je volgens mij 2 teven hebt en teven blijven helaas onderling langer doorgaan m.b.t. de rangorde dan 2 reuen.
Voor zover ik weet is Marre inderdaad nog jong. Ik kan me nog een topic herinneren over of ze er een teefje bij moesten nemen of een reutje :wink:

En ik denk dus inderdaad ook dat deze manier van eten en geweldige reden tot mot kan geven; en dat dat helemaal bij twee teven niet slim is.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Mickie schreef:Toen Marre nog puppybrokken kreeg, was ze heel erg geïnteresseerd in Mickie's eten. Als ze de kans kreeg vrat ze ervan alsof haar leven ervan afhing. Het mocht van mij niet. Toen ze net mocht gaan meeëten van Mickie's voer heeft ze ook een paar dagen (te)veel gegeten. Daarna zwakte dat ook weer af.
Moos schreef:Als ik Saar en Moos Royal Canin brokken zou geven zouden ze daar ook niet al teveel van eten, wel een beetje teveel (maar het ligt er dan ook maar net aan hoe schraal je je hond graag hebt), maar niet overmatig veel. RC eten ze namelijk wel, maar lusten ze niet echt. Dan eten ze dus om te overleven. Rodi smullen ze van en daar zouden ze dus wel veel te veel van blijven eten.
There you have it. Jij maakt een feest van het eten en wil ze ermee verwennen. Niks mis mee hoor :cheer: . Maar in de natuur is eten gewoon eten. De beste en lekkerste stukjes zijn voor de ranghoogste en de rest moet het doen met wat er over blijft.

Wat Shanu is overkomen is natuurlijk heel erg. Maar ik vraag me dus af of een hond die op mijn manier eten krijgt nog behoefte heeft om 3 kg voer op te vreten. Mijn honden zouden het niet doen in ieder geval. Zijn ze nou zo'n uitzondering of kan er toch een kern van waarheid zitten in mijn theorie?
Ik maak geen feest van het eten. In de natuur eten ze trouwens ook prooidieren hoor, dus ook versvlees, geen brokken. In de natuur eten ze dus ook wat ze heel lekker vinden, alleen hebben wolven echt niet elke dag een overdaad aan gevangen prooien.
Dus jij geeft jouw honden gewoon eten puur zodat ze blijven leven, ze hoeven er niet per se heel erg van te kunnen genieten, zoals een wolf dus wel doet van een heel proodier? Want Mickie krijgt hetzelfde als Marre dus dat het lekkerste voor de ranghoogste is klopt in jouw geval al niet.

Op jouw manier als je die doorvoert zou een hond zich niet constant een maagtorsie eten, maar als je ermee begint iig wel een keer of 10 als je pech hebt, en dat wil je niet. Bovendien wil ik geen net iets te dikke honden omdat ze mogen eten wanneer ze willen.
Afbeelding
Branka
moderator

M.i. zijn het echt uitzonderingen die niet de neiging hebben om te pakken wat ze pakken kunnen. In de natuur vreten b.v. wolven ook zo veel als ze kunnen.
Het nadeel met brokken is m.i. dat het dus een droge massa betreft. En dan vooral de geëxpandeerde brokken enorm uitzetten in de maag.
Hetgeen dus ook een risico is, want als ze zich vol eten met zo'n brok en vervolgens nog drinken zitten ze overvol.

Je kan wel blijven stellen dat het natuurlijk is om ze te laten eten zoveel als ze zin hebben. In de natuur is dat ook niet zo. Daar wordt het voer ook niet continu aangeboden.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Mickie schreef: Bij trainen zijn ze zeer voergevoelig, maar daar gebruik ik natuurlijk niet hun normale voer voor.
Maar Buffy krijgt lekkere Rodi, geen vieze brokken :pffff:

Anne
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Mickie schreef: Wat Shanu is overkomen is natuurlijk heel erg. Maar ik vraag me dus af of een hond die op mijn manier eten krijgt nog behoefte heeft om 3 kg voer op te vreten. Mijn honden zouden het niet doen in ieder geval. Zijn ze nou zo'n uitzondering of kan er toch een kern van waarheid zitten in mijn theorie?
Daar ging het niet om, het ging hierom:
Mickie schreef:Ik geloof overigens best dat er honden zijn die teveel eten hoor, maar dat ze dóór blijven eten, hoeveel je ook geeft, dat geloof ik niet. Op zeker moment stoppen ze. Niet gezond en zeker niet aan te raden, maar theoretisch gesproken zouden ze na verloop van tijd in ieder geval minder eten. Dat dat nog teveel kan zijn geloof ik best.
En daar ging mijn reactie op er zijn wel degelijk honden die doorgaan, Fangio deed dat als pup al bij de fokker, eten eten eten eten... en neem van mij aan die stopt niet....
Het ging dus niet er om dat een hond al gewend was aan die manier van voeren
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Moos
Zeer actief

Mickie schreef:
Moos schreef:Voor zover ik weet is Marre inderdaad nog jong. Ik kan me nog een topic herinneren over of ze er een teefje bij moesten nemen of een reutje :wink: .
Ha, jij hebt teruggekeken :mrgreen: !
Het klopt, Marre is nu 8 maanden. Te jong voor een poging de macht te grijpen. Ik denk dat met mijn methode ook langer uit te kunnen stellen (als ze het al zou willen proberen).
En waarom zou je dat uit willen stellen dan? Wat dus niet gaat lukken door ze samen uit 1 bak voer te geven net zoveel als ze willen....

Ik kan me namelijk ook uit datzelfde topic herinneren dat je zou gaan voor een wat dominanter pupje omdat Mickie erg onderdanig is. Als Marre dat dus is dan gaat ze vanzelf die macht wel overnemen en met uitstellen drijf je alleen maar de boel op de spits.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Mickie schreef:Geef je het normale voedsel een bepaalde 'lading' mee door het bijzonder te maken of negeer je het hele spul.
Ik denk dat jouw honden gewoon niet zo gek zijn op brokken en daarnaast geen vreetgen hebben.

Ik daag je uit om eens een weekje onbeperkt vers vlees neer te zetten, kijken hoe dat loopt.

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Mickie schreef:Geef je het normale voedsel een bepaalde 'lading' mee door het bijzonder te maken of negeer je het hele spul.
Ik denk dat jouw honden gewoon niet zo gek zijn op brokken en daarnaast geen vreetgen hebben.

Ik daag je uit om eens een weekje onbeperkt vers vlees neer te zetten, kijken hoe dat loopt.

Anne
Ah, ja, daag ik mee uit :mrgreen:
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Mijn honden barfen en krijgen ieder hun eigen bak, mogen niet uit de ander zijn bak pakken en als ze botten krijgen wordt er niet gepikt.
Zou ik hier niet zo strikt in zijn dan brak de derde wereldoorlog uit maar met brokken snap ik dat die blijven staan en dat ze daar alletwee uit eten, welke hond vecht nou om brokken :pffff:
Moos
Zeer actief

Mickie schreef: M&M vinden hun eten echt wel lekker hoor. Ja, ze vinden het nog lekkerder als ik er jus oeverheen zou gooien ofzo. En ze zouden dan zeker méér eten. Maar ik denk dus dat dat na verloop van tijd ook minder zou worden. .
Dat denk ik niet. Sterker nog ik weet zeker van niet. Ik weet 100% zeker dat een hond die versvlees eet altijd meer zou eten dan goed voor hem is. De paar uitzonderingen daargelaten. Ze hebben namelijk van vers ook veel minder nodig dan van brokken als je het zo in de bak ziet liggen. Dat prutbeetje wat Moos en Saar nodig hebben van vers (zeg maar 1 grote opscheplepel) dat is binnen 2 happen op. Een bak brokken zijn ze veel langer mee bezig, want daar mogen ze ook meer van omdat daar minder in zit.

Probeer het eens zou ik zeggen; kan je je eigen methode ook eens testen. Neem een bak Rodi, zeg maar een kilo of 1.5, en zet die neer. Kijk dan maar eens of Mickie uberhaupt nog wat overlaat voor Marre. Hou dat 2 maanden vol en kijk dan eens of je honden dan nog precies eten wat ze nodig hebben.

Tuurlijk vinden je honden hun eten nu lekker, ze hebben dan honger en het houdt ze in leven. En dat botje waar ze na het eten op gaan liggen kluiven is natuurlijk veel lekkerder dan een bak brokken :pffff:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Mickie schreef:
Moos schreef:
starfleet schreef:Ik daag je uit om eens een weekje onbeperkt vers vlees neer te zetten, kijken hoe dat loopt.
Ah, ja, daag ik mee uit :mrgreen:
Ja, zo stom ben ik natuurlijk niet :pffff:! Dat zijn ze niet vanaf het begin gewend. Als ik het langzaam zou introduceren zou het misschien we lukken, maar ik hou niet zo van dat versvoergedoe.

Mickie is in een paar jaar tijd veel zekerder geworden naar andere honden toe. Ik heb ook een fout gemaakt toen ik in dat oude topic zei dat Mickie onderdanig was. Dat is ze naar mensen toe wel, maar naar honden toe niet. Ik heb haar wel gesteund (toen Marre kwam) omdat ze zat vastgebakken in haar rol van ranglaagste binnen onze gezinsroedel. Ze durfde eerst niets te doen tegen dat opdringerige pupje. Inmiddels dopt ze prima zelf haar boontjes. En kan ze, als het nodig is, net zo naar Marre snauwen als ze ook naar andere honden doet. Nee, dat is niet overmatig of slecht, alleen als het nodig is, en dat is zelden.
Nou, dan geloof je dus ook niet zo in je eigen theorie schijnbaar. Hij werkt dus alleen als je je hond iets voert wat hij eigenlijk net niet lekker genoeg vindt. Want ze zijn gewend om te eten, en eten is eten. En ik hou niet zo van dat brokkengedoe :pffff:
Geef je honden voor de gein eens een weekendje vers, en alleen het formaat van de drollen zal je al doen verbazen.

En je hoort mij niet zeggen dat het slecht is als Mickie naar Marre snauwt hoor.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Addy schreef:Mijn honden barfen en krijgen ieder hun eigen bak, mogen niet uit de ander zijn bak pakken en als ze botten krijgen wordt er niet gepikt.
Zou ik hier niet zo strikt in zijn dan brak de derde wereldoorlog uit maar met brokken snap ik dat die blijven staan en dat ze daar alletwee uit eten, welke hond vecht nou om brokken :pffff:
mijn honden krijgen brokken maar als ik die allemaal uit 1 bak liet eten dan breekt echt WO3 uit... :N:
Ik vind het niet dramatisch, ze krijgen allemaal apart hun eten, niets geen problemen mee, staan zo'n meter of 2 a 3 uit elkaar en dat is voldoende en ik sta ertussen in :mrgreen:
en ze eten ook door tot ze erbij neervallen dus dat met die stop klopt niet... ze eten rustig een aantal kilo's op.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
marian*
Erelid
Contacteer:

Mickie schreef: Mijn honden schijnen er precies tussenin te zitten. Ze eten lekker tot ze genoeg hebben zonder zich propvol te vreten en kunnen dan nog tevreden aan een botje gaan liggen kluiven.
Bente heeft die stopknop nog wel enigszins maar Max echt niet hoor :mrgreen:
Da's als het aan hem ligt net een Holle bolle Gijs die nooit verzadigd raakt.Maakt niet uit wat:eten is eten en daar moet je zo veel mogelijk van naar binnen schuiven is zijn motto.
Hij duikt ook rustig een vijver of sloot in om daar het eendenbrood te pikken als ie de kans krijgt.
Is aan de andere kant ook een goede graadmeter hoor,want als Max niet eet is ie ziek en ben ik bijna in staat om de dierenarts te bellen.Als Bente een keer niet eet heb ik dat minder want die laat vaker haar eten staan.
Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Ik weet zeker dat ik het hier niet hoef te proberen, met zijn allen uit 1 bak. :denken:

Zeker nu mijn jongste reu richting de 2,5 jaar gaat en de spanning al enigszins toeneemt t.o.v. van mijn oudere reu, gaat dat ongetwijfeld fout. Eten is voor hen heel belangrijk. Juist HET moment om de rangorde te bevestigen OF wreed te verstoren. Nee, jouw theorie gaat bij mij thuis zeer zeker niet op.

Ik voer trouwens versvlees 1x per dag. Soms aan het einde van de middag en soms pas laat op de avond en heel soms ook een dag niet.

Trouwens in het echt zullen wolven die korter op elkaar zitten qua rangorde vaker een stuk afscheuren en een stukje verder pas oppeuzelen dan dat ze gezellig dicht op elkaar gaan staan.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Toen Baloe klein was had ze ook altijd voer staan. Totdat ze op een gegeven moment zichzelf vol vrat en veel te dik begon te worden.

Sindsdien staat ze op 2x daags brokken.

Keizer staat op 2x daags versvlees. Dat is ook de reden dat ik ze apart voer, maar ik kan ook rustig twee voerbakken naast elkaar zetten, dat gaat ook goed.

Met botten e.d. gaat dat niet goed, dus dan moeten er altijd twee botten zijn, en dan de een aan de ene kant van de kamer, en de ander aan de andere kant :mrgreen:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ergens kan ik wel meegaan in je verhaal.

Maar mijn honden barfen, dus dat is een heel ander verhaal. En toch.... ligt er bijna altijd eten voor hun klaar. Vleesbotten op het gras. De één had geen honger en een paar uur later begint de ander aan dat bot wat niet voor die hond bedoeld was. Zo ook met karnemelk, of groenteprut-dingen.
Ze komen gewoon niet aan elkaars eten, totdat duidelijk is dat de ander het niet meer hoeft. Dat heb ik ze niet geleerd, dat is vanzelf gegaan. Maar ze krijgen hier ook heel onregelmatig eten. Soms 3x op een dag, en de volgende dag helemaal niet. Bijna alles wat ze krijgen vinden ze allebei heerlijk hoor, maar soms dan hoeven ze gewoon niet. Ik ben er dan ook niet bang voor dat mijn honden zich een maagtorsie gaan eten :wink:
Moos
Zeer actief

Mickie schreef:
Moos schreef:
Mickie schreef:
Moos schreef: Ah, ja, daag ik mee uit :mrgreen:
Ja, zo stom ben ik natuurlijk niet :pffff:! Dat zijn ze niet vanaf het begin gewend. Als ik het langzaam zou introduceren zou het misschien we lukken, maar ik hou niet zo van dat versvoergedoe.
Nou, dan geloof je dus ook niet zo in je eigen theorie schijnbaar. Hij werkt dus alleen als je je hond iets voert wat hij eigenlijk net niet lekker genoeg vindt. Want ze zijn gewend om te eten, en eten is eten.
Geen zin in dat mijn honden een maagtorsie krijgen doordat ze ineens grote hoeveelheden van iets nieuws en lekkers krijgen voorgeschoteld. Heb ik niet steeds gezegd dat dat theoretisch was :19:? Heb ook gezegd dat het misschien wel zou lukken als ik het langzaam introduceer. Ik geef iedereen gelijk als ze zeggen dat hun hond zich ziek zou eten als ze dat ineens toe gingen passen. De theorie is dus dat als je dat van begin af aan doet, met willekeurig welk voer, dat het dan wel werkt. Ik doe het van begin af aan en bij mij werkt het. Simpel.

De lekkerste dingen hou ik om ze eens te verwennen (menselijke emotie). Als ik zelf iedere dag biefstuk zou eten zou ik dat niet meer als iets speciaals zien en er niet mijn vingers bij aflikken zoals ik nu doe. Ik ben niet van mening dat ik 'slecht' ben voor mijn honden als ik ze niet iedere dag het lekkerste van het lekkerste geef. Ik eet ook gewoon aardappelen en boterhammen iedere dag, niets bijzonders, eet er niet overmatig veel van zoals ik zou doen met een maaltje onbeperkte bief. maar dat betekent nog niet dat ik het niet lekker vind :19: .

Joy C, ik denk dat jij het verkeerd begrijpt? Het is niet de bedoeling dat ze tegelijk uit die bak eten. Zou niet gezellig zijn, nee. Ranghoogste eet eerst (ik en gezin dus) daarna de ranghoogste hond en pas als die klaar is de volgende, enz.
Maagtorsie bij vers valt reuze mee hoor; de kans is daarmee vele malen kleiner dan met brokken. En je zet dan natuurlijk niet een bak met 10 kilo neer; gewoon 10 of 20 % meer dan ze eigenlijk nodig hebben. En volgens jouw theorie zouden ze dan dus na een bepaalde periode netjes die 10 of 20 % extra laten staan.
Maar je hebt jouw honden toch ook ooit met brokken dit principe geleerd? Je zei toch dat Marre als pupje wel veel te veel at, en dat dat uitdoofde? Dan kan dat toch ook met vers?

En tja, ik vind vers voor de hond meer te vergelijken met aardappels groente en fruit voor de mens. Gewoon dus wat men in essentie nodig heeft, en waar ons spijsverteringsstelsel op gebasseerd is. Dus geen biefstuk, of taart of chips of wat dan ook. Dat is wel heel lekker maar niet iets wat je nodig hebt om gezond te blijven. De biefstuk valt voor mij meer onder de beloningsdingetjes die ze hier krijgen.
Versvlees is namelijk gewoon wat honden nodig hebben om gezond op te overleven, en waar hun spijsverteringsstelsel op gebasseerd is. Vers is dus geen lekkernij ofzo, het is gewoon voer, maar lekkerder (en beter) voer dan brokken.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Moos schreef:De biefstuk valt voor mij meer onder de beloningsdingetjes die ze hier krijgen.
:denken: :denken: :denken:
Hier krijgen ze biefstuk als eten :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Marion. schreef:
Moos schreef:De biefstuk valt voor mij meer onder de beloningsdingetjes die ze hier krijgen.
:denken: :denken: :denken:
Hier krijgen ze biefstuk als eten :mrgreen:
Nee, biefstuk voor de mens vergelijk ik met beloningsdingetjes voor de honden. Iets lekkers om te eten, maar niet iets wat je per se hoeft te eten om gezond te blijven.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”