Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dominantie handelingen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Eefje83 »

getsie als ik dit zit te lezen komt er nooit een grote hond bij ons :N:
ik weeg zelf maar 50kilo en ben niet erg groot maar stel je voor je hebt een grote rottweiler reu of laten we zeggen een mastiff of zoiets dergelijks nou daar hoef ik niet mee in gevecht te gaan want dan ben ik zo goed als dood.
:eek:
daarom hebben we nou een terrier,die probeert ook hogerop te komen maar die zet je zo op zijn plaats.

groetjes eefje
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

gelderen schreef:Jullie hebben wel lef hoor.

Ik zou alleen de confrontatie opzoeken als ik redelijk zeker wist dat ik het zou winnen, m.a.w. als ik wist dat de hond nietvoor 100% zou gaan. Als het een hond is zoals beschreven dan wordt het toch echt een bezoek aan het ziekenhuis (of erger) voor een aantal van jullie. Een hond die zich op die manier gedraagt is bereid om voluit te gaan en ik ken weinig mensen die dat gaan winnen.

Schreeuwen? Tegen de tijd dat jij GODV uit je mond hebt heeft hij je bij de strot met 150kg/ cm2 en is het gebeurt. Zelf grijpen? Volgens mij onderschat je dan de snelheid en kracht van een hond. Ik ben bang dat het dan echt verkeerd afloopt.

Hoe dan ook, ik hoop nooit in zo'n situatie terecht te komen :jank:

Groeten,
Eelco
dan ben je dus ook niet zeker van je eigen kunnen, en dan kan je inderdaad beter in pakken, want die situatie die ik dus beschreef is hier namelijk in huis gebeurt, en je moet hoe dan ook je moet.

mol :8):
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

onze grootste hond is 70 hoog en weegt ong 45 kilo en die kan ik fysiek wel aan alleen kan ik het me niet voorstellen dat het een keer zover zal komen.
en dan nog zou mijn stem beter werken dan een fysieke tegenactie.

en ik heb het zoiezo nog nooit meegemaakt dus als het een keer gebeurt zal ik wel vertellen hoe ik heb gereageert.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Pfff, wat een heftig voorbeeld van Mol. Ik denk dat ik persoonlijk zou voorkomen dat ik bij een hond die ik niet volledig kan vertrouwen in een lagere positie terecht kom. Dus ik zou vermoedelijk al niet op de grond gaan zitten en zeker niet als er dus geen hulptroepen aanwezig zijn.
Kan mij ook erg moeilijk voorstellen wat ik dan zou doen, mocht ik onverhoopt toch in de situatie terecht komen. Denk dat doodleuk opstaan en weglopen er simpelweg niet bij is in een dergelijk geval. Vrees dat je je dan dus echt even heel erg kwaad moet maken en sneller en harder dan de hond moet zijn. Zelfs met het risico op gaatjes.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe ik zou reageren bij een wildvreemde hond in huis die dit uithaalt.

Dat was dus ook een van mijn overwegingen om, toen we besloten een Rottweiler te nemen, een pup in huis te halen. We zijn wel wezen kijken in het asiel, waar toen vnl reuen zaten (en ik wilde al liever een teefje).
Wat doe je met een woest 'monster' van pakweg 55/60 kg? pffff....

Bij mijn eigen honden komt dit gewoon niet voor en als het al voor zou komen, dan ben ik 100% overtuigt van mijn eigen kunnen en zou ik vol de strijd aangaan en absoluut winnen.

Maar een vreemde hond, vind ik toch wel heel wat moeilijker. Zou ik die juist kunnen inschatten? Zou pure bluf genoeg zijn? Want qua fysieke kracht win ik het niet, dat is simpel.
Ik denk dat je de strijd aan zal moeten gaan op dat moment, je hebt geen keuze. Maar ik denk dat ik die dan met 'bluf' in zal zetten: woeste ogen, grote waffel en dan maar bidden ondertussen dat dit voldoende is :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Eefje83
Zeer actief

brr moet er gewoon niet aan denken.
wij krijgen zaterdag een herplaatser op proef,stel je voor zeg ,nou ik blijf dus mooi hoog op mijn stoel zitten :mrgreen:

weglopen zou idd geen optie zijn want dan druip je af en volgens mij is dat dan aanleiding om alsnog even te laten merken dat ie de baas is.
Je moet wel op zijn aanbod ingaan en het gevecht aangaan,lijkt me heel erg als dat zou gebeuren.
Mol,heb je er nog wat aan over gehouden of niet?
en is het daarna nog wel eens voorgekomen of gebeurt zoiets meestal maar 1 keer?

groetjes eefje
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

eefje+huig schreef:brr moet er gewoon niet aan denken.
wij krijgen zaterdag een herplaatser op proef,stel je voor zeg ,nou ik blijf dus mooi hoog op mijn stoel zitten :mrgreen:

weglopen zou idd geen optie zijn want dan druip je af en volgens mij is dat dan aanleiding om alsnog even te laten merken dat ie de baas is.
Je moet wel op zijn aanbod ingaan en het gevecht aangaan,lijkt me heel erg als dat zou gebeuren.
en is het daarna nog wel eens voorgekomen of gebeurt zoiets meestal maar 1 keer?

groetjes eefje
ik heb er nis aan over gehouden nee, en is het nog wel eens voor gekomen ? nee hij zou wel willen hoor maar daar heeft hij net het lef niet voor, maar ik moet dan ook als ik met hem bezig ben ook geen moment me aandacht laten verslapen, hij probeert het soms in het spel om ff iets harder in te komen dan nodig is, en dan ff iets meer aan zetten met zijn beet en dan heb ik toch wel blauwe plekken, mar dan is het even net wat harder terug doen en dan is het zo weer over, maar ben dan ook de eenigedie dit spel met hem kan spelen, mesne die vreemt zijn kunnen ook geen contact met hem krijgen en mensen die hij wel kent moeten dan ook geen oog contact maken met hem en altijd hoger blijven staan zo dat ze op hem neer kijken.
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Mol schreef:
eefje+huig schreef:brr moet er gewoon niet aan denken.

groetjes eefje
ik heb er nis aan over gehouden nee, en is het nog wel eens voor gekomen ? nee hij zou wel willen hoor maar daar heeft hij net het lef niet voor, maar ik moet dan ook als ik met hem bezig ben ook geen moment me aandacht laten verslapen, hij probeert het soms in het spel om ff iets harder in te komen dan nodig is, en dan ff iets meer aan zetten met zijn beet en dan heb ik toch wel blauwe plekken, mar dan is het even net wat harder terug doen en dan is het zo weer over, maar ben dan ook de eenigedie dit spel met hem kan spelen, mesne die vreemt zijn kunnen ook geen contact met hem krijgen en mensen die hij wel kent moeten dan ook geen oog contact maken met hem en altijd hoger blijven staan zo dat ze op hem neer kijken.
Heb je het nu over Rommel, Mol?
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief

ja kijk en daarom twijfel ik al zolang over een grote hond.
Mijn man is niet echt de kleinste en wil dus niet met een ieniemini hondje over straat maar ja ik ben wel klein en niet heel erg dominant en zou zo'n gevecht gewoon echt niet winnen.
niet elke hond zal zo'n confrontatie aan willen gaan maar ja jij zal maar net die hond treffen dan heb je een probleem.
ik ken iemand die heeft een mechelaar waar die ook wel eens even mee moet vechten om te laten zien wie de baas is,lijkt me echt niet leuk om constant op je hoede te moeten zijn.

groetjes eefje
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

eefje+huig schreef:ja kijk en daarom twijfel ik al zolang over een grote hond.
Mijn man is niet echt de kleinste en wil dus niet met een ieniemini hondje over straat maar ja ik ben wel klein en niet heel erg dominant en zou zo'n gevecht gewoon echt niet winnen.
niet elke hond zal zo'n confrontatie aan willen gaan maar ja jij zal maar net die hond treffen dan heb je een probleem.
ik ken iemand die heeft een mechelaar waar die ook wel eens even mee moet vechten om te laten zien wie de baas is,lijkt me echt niet leuk om constant op je hoede te moeten zijn.

groetjes eefje
Ik hoor het echt maar zelden hoor dat zoiets gebeurt en zelf heb ik het nog nooit meegemaakt.
Ook grote rassen kunnen gewoon hele lieve knuffelberen zijn en als jij gewoon duidelijk bent naar je hond, zie ik geen enkel probleem.
Ik moet er ook niet aan denken dat ik de lichamelijk confrontatie aan zou moeten gaan en ik heb 11 jaar lang een (middel)grote hond gehad die uit het asiel kwam, kruising Rottweiler, en nu alweer bijna 4 jaar dan Kaya en 3 jaar Moritz, ook vrij grote honden en het is echt nog nooit nodig geweest om een heuse vechtpartij met mijn honden te beginnen :wink:

Met uitlaten heb ik 70 kg hond aan de riem en ik weeg zelf 60 kg en ze zouden zo met me op de loop kunnen gaan. En dat gebeurt toch echt niet
:neenee: :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Baily

Ongelezen bericht door Baily »

groetjes eefje
Ik denk dat je een heel eind komt met de hond niet op ideeen te brengen. Bijvoorbeeld, ik zou met een hond die wel hogerop wil in de rangorde nooit op de grond gaan zitten voordat een en ander duidelijk is. :wink:

En een dominant gedragende hond zou ik dus vanaf pup willen hebben zodat ik hem/haar door en door ken en bij iedere blik eigenlijk weet wat dat betekent. Op die manier kan ik me er wel mee redden. :wink:
Eefje83
Zeer actief

ja pup oke maar stel dat ie zo'n sterk karakter ontwikkeld en dan toch de grens gaat opzoeken en ik ben alleen dan zit ik maar mooi. :N:

nou ja ik ben niet gauw bang voor honden maar had eigenlijk nooit gedacht dat de hond echt zou aanvallen maar nu ik dat dan hier lees schrik ik toch wel even(dacht dat die collega met mechelaar stond te patsen toen hij het vertelde)
maar goed nu kunnen we toch geen grote hond hebben dus alles op zijn tijd en dan zien we wel weer .
ik heb het nu dus ook pas 2 keer gehoord hoor dat het gebeurt en verder nog nooit dus veel zorgen maak ik me niet maar het is iets om over na te denken. :denken:

groetjes eefje
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

groetjes eefje
ik weeg 55 kilo en laat 2 duitse herderteven tegelijk uit. samen wegen zij ook 55 kilo (of meer) en hebben 2x zoveel spierkracht als ik. Toch kan ik ze beide houden.
En ik heb nog nooit moeten 'vechten' om te bewijzen dat ik de baas heb :19: Als je al in het begin duidelijk bent, is er niets aan de hand hoor
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

eefje+huig schreef:ja pup oke maar stel dat ie zo'n sterk karakter ontwikkeld en dan toch de grens gaat opzoeken en ik ben alleen dan zit ik maar mooi. :N:
Dan moet je als pupzijnde al gaan selecteren welke bij je past. Kies een pup uit goede ouders met niet al te veel karakter. En kies een makkelijke pup uit het nest.
Je kan ook op safe gaan, en een herplaatser nemen :wink:
Eefje83
Zeer actief

nou nu komt er dus een herplaatser en niet te groot :mrgreen: '
en als we ooit de ruimte hebben voor een grote hond of 2 dan komt er een rottweiler maar idd een beetje een mak lammetje en niet zo'n stoere kerel :wink:

groetjes eefje
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ik denk, ik weet het niet, maar ik denk dat de meeste bijtincidenten weinig met dit type dominantiestrijd te maken hebben.

5o.ooo bijtincidenten per jaar, 23 % daarvan bij kinderen tot de vier jaar, die vooral verwondingen aan het gezicht, de hals en nek hebben. Nog een interessant cijfer: 12 % onstaat tijdens het spel, en 13 % tijdens aanhalen en 15 % tijdens het storen in de slaap ! Voor wie mocht denken dat vooral spelen erg gevaarlijk is: knuffelen is dat niet minder :wink:
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief

nou idd misschien is de rottweiler gewoon het ras niet voor me maar ik vind ze toch wel zo geweldig gaaf en alle rotties die ik ken waren ook zo lief!
maar goed gelukkig duurt het allemaal nog wel even en kunnen we er rustig over nadenken en orienteren.

groetjes eefje
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

eefje+huig schreef:nou idd misschien is de rottweiler gewoon het ras niet voor me maar ik vind ze toch wel zo geweldig gaaf en alle rotties die ik ken waren ook zo lief!
maar goed gelukkig duurt het allemaal nog wel even en kunnen we er rustig over nadenken en orienteren.

groetjes eefje
Persoonlijk vind ik de Rottweiler niet moeilijk qua karakter, maar ik denk dat het heel erg aan je eigen karakter ligt of je er wel of niet mee overweg kan.
Ze hebben natuurlijk wel een dominante inslag, maar daarnaast zijn ze over het algemeen ook ontzettend baasgericht en dus meestal makkelijk trainbaar.
Als je ze consequent opvoedt, eerlijk bent tegenover de hond (dus geen onverwachtse uithalen dat ze niet weten waar ze aan toe zijn) en dat duidelijk is wie de baas is (wat je volgens mij gewoon al bereikt met deze twee zaken), dan heb je er een wereldhond aan.
Let echter wel heel goed op waar je een eventuele pup vandaan haalt en hoe de ouders zijn.
Afbeelding
A good dog never dies...

Eefje83
Zeer actief

gaat helemaal goed komen met de tijd :ok:

ga gewoon heel veel lezen hier en dan als het zover is goed zoeken naar geschikte fokkers .

groetjes eefje
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Stang schreef:
eefje+huig schreef:nou idd misschien is de rottweiler gewoon het ras niet voor me maar ik vind ze toch wel zo geweldig gaaf en alle rotties die ik ken waren ook zo lief!

groetjes eefje
Persoonlijk vind ik de Rottweiler niet moeilijk qua karakter, maar ik denk dat het heel erg aan je eigen karakter ligt of je er wel of niet mee overweg kan.
Ze hebben natuurlijk wel een dominante inslag, maar daarnaast zijn ze over het algemeen ook ontzettend baasgericht en dus meestal makkelijk trainbaar.
Als je ze consequent opvoedt, eerlijk bent tegenover de hond (dus geen onverwachtse uithalen dat ze niet weten waar ze aan toe zijn) en dat duidelijk is wie de baas is (wat je volgens mij gewoon al bereikt met deze twee zaken), dan heb je er een wereldhond aan.
Let echter wel heel goed op waar je een eventuele pup vandaan haalt en hoe de ouders zijn.
vooral niet denken dat ik een rottie zelf onder de moeilijke honden reken hoor, wel het tegenovergestelde :ok: :wink: .
vind het alleen niet helemaal fair tov. een hond van een bepaald ras dat je ze uit een rasgroep uitzoekt met toch een stevig karakter, en je dan zelf wél een lammetje wil :wink: . ben daar wat gevoelig voor, omdat het om die reden met een hovawart wel vaker fout gaat. bij duidelijke baasjes zijn het lammetjes, bij iets onzekere baasjes soms heeeeel wat minder. en ik kan me bij de rotties ook wel zo wat voorstellen :wink: .
O nee, zo vatte ik dat ook helemaal niet op van jou hoor; ik weet wel beter :wink: :mrgreen:

Maar omdat Eefje ietsjes 'angstig' was hierover en de Rottweiler wel heel mooi vind, gaf ik aan dat een Rottweiler op zich heel goed te doen is, mits je uiteraard wel op een paar zaken let.
Het is geen Kooikerhondje :mrgreen: maar uitermate moeilijk/stoer/dominant vind ik ze ook niet (uitzonderingen daargelaten, maar daar kan je de nesten op uitzoeken natuurlijk).
Afbeelding
A good dog never dies...

ridgebackfan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

als je zelf consequent bent en eerlijk met opvoeden zal je hond je altijd als baas zien
in de pubertijd willen sommige wel hogerop proberen te komen
effe weer rangorde regels toepassen en niets aan de hand

heb nog nooit mee gemaakt dat een hond ontspoort em matten met je hond voor leiderschap ben je wel al gezakt in rang een leider zal niet hoeven knokken maar straalt genoeg gezag uit zodat ze dat wel laten

Met wild vreemde hond is dit anders maar die laat ik hier niet zomaar binnen in mijn roedeltje , dus komt gelukkig niet voor.
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”