Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voer altijd klaarstaan of op gezette tijden, apart of samen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Mickie schreef:Ja, dat klopt, maar tegen wie moet ze dat verdedigen? Mickie heeft net voldoende gegeten, en voelt dus geen behoefte om het van haar af te pakken. In tegenstelling tot honden die beperkt eten krijgen en jaloers naar de bak van een ander kunnen gaan staren. Misschien halen ze het niet in hun hoofd om te proberen te pikken, maar ze wíllen wel. Diverse mensen hebben hier al gezegd dat ze die orde strict vast moeten houden omdat de pleuris anders uitbreekt. Daar heb ik hiet totaal geen last van.
Weet niet waar je dat vandaan haalt. Bij ons breekt de pleuris juist niet uit omdat ze op het moment dat er voer wordt neergezet allebei tegelijk hun eigen portie krijgen en daar hebben ze doorgaans genoeg aan. Doorgaans zijn dat brokken, maar tijdens de vakantie kregen ze dus allebei een halve lap verse pens. Allebei zeer moe en voldaan (na het eten vielen ze allebei in slaap) nadat dat op was en dus geen gevecht omdat de heren allebei graag van die lap pens wilden eten.
Mickie schreef:
Sandro schreef:Dus nogmaals, een duidelijke rangorde is geen garantie dat je honden niet gaan vechten om het eten.
Nee, niet alléén die rangorde, het hele plaatje dus.
Volgens mij bedoelt ze dat ook wanneer de rangorde niet in het geding is er een gevecht om voer kan uitbreken. Niet dat er alleen voer een reden voor een rangorde verstoring is.
Mickie schreef:
Sandro schreef:De reden dat jou honden niet vechten is omdat er meer dan genoeg eten is, ze zijn verzadigd, zitten vol en hebben niks meer te verdedigen.
Klopt.
Sandro schreef:Maar dan moet je mijninziens wel altijd de bakken vol hebben zitten.
Nee, dat hoeft dus niet. Als de bak een poosje leeg is, hebben ze natuurlijk honger. De gevulde bak is eerst voor Mickie. Marre heeft daar wel degelijk interesse in. Een kort grommetje van Mickie is voldoende om haar haar plaats te wijzen. Rangorde wederom bevestigd. Mickie weet dat er voldoende is en eet op haar gemak. Er is genoeg over om Marre daarna tevreden te krijgen. Marre heeft geen ervaringen opgedaan dat ze tekort kwam omdat ze niet snel genoeg was of niet agressief genoeg, dat was niet nodig. In die zin kun je er conflicten mee vermijden.
Hier geef je dus toe dat er bij die voerbak wel degelijk middels een correctie van Mickie (dat grommetje is n.l. ook een vorm van corrigeren) de rangorde wordt bepaald. En dat gaat nu inderdaad goed. Mogelijk in de toekomst ook. Maar mogelijk in de toekomst ook niet. Want als Marre dus een volwassen teef is en ze krijgt het idee dat ze Mickie de baas is gaat het dus echt niet meer zo.
Nogmaals, dat hoeft niet maar ik vind je wel wat voorbarig om dat al op voorhand uit te sluiten.
Afbeelding
Branka
moderator

Mickie schreef:
Joy C schreef:Mickie, prima dat het zo goed gaat nu hoor, maar waarom nu al onrust creëren in een roedel? Teveel rangordebevestiging kan ook voortkomen uit het feit dat de ranghogere zijn plaats in gevaar ziet komen. Ik snap ook wel dat dat nu bij jou (nog) niet het geval is, maar ik kan me niet voorstellen dat dit niet gaat gebeuren als Marre ouder wordt. Maar dat is mijn mening. :wink:
Is het teveel rangordebevestiging als oudste eerst eet? Volgens mij is dat stukje algemeen aanvaard. Ik denk dus dat ik zo juist rust en duidelijkheid creëer. Wat Marre gaat doen als ze ouder is weet ik nu nog niet. De tijd zal het leren. Ik voorzie geen grotere problemen door mijn manier van voeren in ieder geval.
Ik vind je voorbarig met die opmerking. Want daar valt dus nog niets over te zeggen. Nu werkt het, dan misschien ook nog. Maar misschien ook niet.
Denk dat het bij ons dus absoluut niet had gewerkt ondanks dat aan de rangorde tussen onze honden tot voor kort niet werd getornt.
Want de oudste is n.l. een enorme zeurpiet wat eten betreft, maar de jongste mocht nooit zijn bak leegeten voordat de oudste dat goed vond. De jongste daarentegen is een vreetzak en had ongetwijfeld gevonden dat het te lang duurde en had daar dus ook een actie aan verbonden.
Ben er dus van overtuigt dat jouw manier voor ons inderdaad geheel niet had gewerkt.
Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Mickie schreef:
Branka schreef:Argumenten heb je genoeg gekregen, maar je meent dat die niet op jou van toepassing zijn.
Ben benieuwd of die argumenten nog steeds zo makkelijk van tafel kunnen worden geveegd als Marre volwassen is. Want dan kan ineens blijken dat het dus wel een flinke eter is en dan kan blijken dat ze dus wel graag een treetje in de rangorde wil stijgen en of Mickie dat van haar accepteert of niet.
Het kan allemaal goed blijven gaan, maar het kan ook mis lopen. Persoonlijk vind ik het dus nogal voorbarig om in jouw geval te stellen dat jouw manier de beste is voor jouw honden.
Ik heb vele argumenten gehoord, maar heb alles wat op mijn honden van toepassing is kunnen weerleggen. Ik begin zelfs in herhalingen te vallen: de kwestie van een eventuele rangordeverschuiving in te toekomst heb ik al een keer uitgelegd hoe ik dat zie gebeuren. :pffff: :mrgreen: .
Als Marre een grotere eter blijkt te worden, dan zou ik inderdaad een probleem kunnen krijgen. Dan zal ik wat anders moeten verzinnen, maar dat zie ik nog niet gebeuren.
Ja, maar dan is toch niet met zekerheid te zeggen dat jouw manier een manier is die voor altijd gaat werken? Dat kan ik dus met mijn manier van voeren wel.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Mickie schreef:Ik heb vele argumenten gehoord, maar heb alles wat op mijn honden van toepassing is kunnen weerleggen.
Ik heb het idee dat jouw honden van nature al geen grote vuilnisvatten zijn en dat dat mede een reden is dat het goed gaat zoals jij het doet.
In de natuur(bij wolven) is het inderdaad zo dat de ranghoogste eerst eet en dan pas de lagere goden.
Maar daar gaat het ook om grotere lappen/stukken vlees dan wij hier thuis hebben :mrgreen: En zolang jouw jonkie geen stapje hogerop wil zal het best goed blijven gaan,maar wee je gebeente als de dames gaan knokken om die bak voer.......reuen maken veel herrie om uiteindelijk nog heelhuids uit de strijd te komen,maar teefjes gaan door totdat er ééntje bij de dokter belandt met allerlei extra luchtgaatjes.
Conclusie:je kúnt gelijk en geluk hebben dat het goed gaat,maar evengoed is je geluk een keer op :denken:
Ik wil gewoon dat risico niet nemen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Joy C
Zeer actief

Mickie schreef:
Joy C schreef:
Mickie schreef:Als Marre een grotere eter blijkt te worden, dan zou ik inderdaad een probleem kunnen krijgen. Dan zal ik wat anders moeten verzinnen, maar dat zie ik nog niet gebeuren.
Ja, maar dan is toch niet met zekerheid te zeggen dat jouw manier een manier is die voor altijd gaat werken? Dat kan ik dus met mijn manier van voeren wel.
Moet je die zekerheid hebben dan? Ik kan op ieder moment van de dag besluiten dat het op de traditionele manier moet gaan. Alleen voorzie ik dan wel broodnijd en schranspartijen zodra ik even niet oplet.
Ja, ik heb die zekerheid liever wel. Zeker als de "pubertijd" van 1 van de honden nog komen gaat. Enfin, op jouw beurt heb jij mij er zeker niet van kunnen overtuigen om het WEL te doen. :wink: Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Waarom een potentieel probleem creëren die wellicht niets met rangorde te maken heeft als het apart voeren deze problemen zeer zeker niet de aanleiding zal zijn voor conflicten. :19:
Groetjes Joyce
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Mickie schreef: Waarom zouden ze gaan vechten als er een voedseloverschot is?
Omdat sommige exemplaren voedselconflicten opzoeken vanwege rangorde kwesties. Los van de honger/trek dus.
Groetjes Joyce
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Mickie schreef:Ik denk dus niet dat het een kwestie van geluk is. Waarom zouden ze gaan vechten als er een voedseloverschot is?
Omdat een hond een hond is,en dus een opportunist :mrgreen:
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Mickie schreef:
marian* schreef:
Mickie schreef:Ik denk dus niet dat het een kwestie van geluk is. Waarom zouden ze gaan vechten als er een voedseloverschot is?
Omdat een hond een hond is,en dus een opportunist :mrgreen:
En welke kans zou hij willen grijpen dan?
Een treetje stijgen op de rangordeladder.
Waarbij dus voer een prachtige kans is om dat te bewerkstelligen.
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Mickie schreef:Dan is er dus al een rangordeprobleem, los van de voedselkwestie dus. Dat los je niet op door apart te voeren. die exemplaren zullen toch wel proberen om de macht te grijpen. Aanleiding, geen oorzaak.
Nee,dat probleem hoeft er niet al te zijn maar kweek je m.i. aan door ze maar één bak te geven waar ze met zijn tweeen uit eten.
Maar het ligt ook aan de honden die hebt.
Ik heb één hond gekend die de hele dag ter beschikking had en moddervet was(hij kreeg ook nog eens Bonzo :devil: ) en ik ken nu één hond die dat zelfde heeft en mager is.
Die hebben/hadden dus allebei geen competitie;jouw honden hebben dat dus klaarblijkelijk onderling ook(nog) niet maar dat kan nog komen zodra de jongste in de hondenwereld iets gaat betekenen.
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Mickie schreef:Ooit ga ik een boek schrijven over De Voedsel Methode en wordt een geroemde authoriteit op het gebied van hondengedrag. Dan ga ik voor veel geld cursussen geven en workshops.Jullie zijn allemaal gek dat je deze gratis en voor nikse geniale gedachtenspinsels zo de grond inboort.
Ik ben een miskend talent :pffff: :wink: :N: :mrgreen: :smile:
Ja hoor :smile: :smile: :smile:
Afbeelding
Branka
moderator

marian* schreef:Die hebben/hadden dus allebei geen competitie;jouw honden hebben dat dus klaarblijkelijk onderling ook(nog) niet maar dat kan nog komen zodra de jongste in de hondenwereld iets gaat betekenen.
Die competitie is er wel. Ze geeft zelf aan dat Mickie gromt als Marre probeert te gaan eten voordat Mickie klaar is.
En die competitie kan gekoppeld zijn aan een rangordeconflict, maar dat hoeft dus niet. Het kan ook gewoon zijn dat Marre grotere trek heeft en daarom eerder wil eten. Dat geeft dan problemen met de heersende rangorde.
Als wij deze 'geweldige' voertechniek hadden toegepast was het dus bij ons zeker zo verlopen.
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Magic heeft de hele dag een bak brokken staan en die eet wat hij wil, als hij leeg is wordt hij weer aangevuld, hier had ik dat ook eerst met Tank en Alano en dat ging prima maar sinds ik half vers voer krijgen ze 2 x per dag maar niet op dezelfde tijden dat verschilt gewoon.
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Hier krijgen ze s'ochtends en s'avonds Rodi, allebei onze honden krijgen de hoeveelheid die ze nodig hebben op een dag, en het is ook binnen 2 minuten op :mrgreen: Ze krijgen het trouwens allebei apart, we hebben namelijk een hond van 7 kilo, en een hond van 22 kilo. Toen ze allebei pup waren, aten ze nog wel eens samen uit 1 bak. Ze eten nu bijvoorbeeld botjes wel samen op, ze pakken het ook wel eens van elkaar af, dat is voor beide honden geen probleem. Ook als 1 hond bij de ander in de buurt komt als hij zijn eten nog niet op heeft, is dat geen probleem.
Laatst gewijzigd door joline op 16 sep 2005 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Weet je wat ik het linke er een beetje aan vind?
Dat je nooit precies weet wanneer ze hoeveel voer gegeten hebben, ik vind dat toch wat eng met uitlaten; maagtorsies e.d.
Hier krijgen ze 2x per dag eten op tijden dat het mij uitkomt,nooit vast dus en daarna is het minimaal 1 uur gewoon rustig doen daarna gaan we weer ballen gooien, rennen en ravotten buiten e.d.
Als ik hier maar constant voer heb staan kan het dus best zijn dat een van de honden net voor het naar buiten gaan een flinke porsie op heeft.....nee dat risico neem ik dus liever niet.

Daarbij vind ik het ook onzin hoor. Ze weten hier (4 honden) precies wie waar in de rangorde staat daar heb ik geen bak vreten bij nodig.
Branka
moderator

Mickie schreef:
Branka schreef:
marian* schreef:Die hebben/hadden dus allebei geen competitie;jouw honden hebben dat dus klaarblijkelijk onderling ook(nog) niet maar dat kan nog komen zodra de jongste in de hondenwereld iets gaat betekenen.
Die competitie is er wel. Ze geeft zelf aan dat Mickie gromt als Marre probeert te gaan eten voordat Mickie klaar is.
En die competitie kan gekoppeld zijn aan een rangordeconflict, maar dat hoeft dus niet. Het kan ook gewoon zijn dat Marre grotere trek heeft en daarom eerder wil eten. Dat geeft dan problemen met de heersende rangorde.
Als wij deze 'geweldige' voertechniek hadden toegepast was het dus bij ons zeker zo verlopen.
Marre heeft gewoon honger op dat moment. Dus probeert ze wat. Ze wordt middels een kort grommetje even duidelijk gemaakt dat ze nog niet aan de beurt is. Marre trekt zich meteen terug. Voila, rangorde bevestigd. Ook in de natuur erg normaal lijkt me. Ik zie het competitieprobleem niet. Geeft ieder grommetje van Mickie per definitie competitie aan? Ik vind van niet. Het betekent simpelweg stop ermee en Marre luistert. Prima toch?
Ik vind dat dat dus wel wijst op competitie. Ze probeert het en dus wordt er corrigerend opgetreden.
Dat gebeurt bij ons dus absoluut niet. Beiden hebben een vaste plek waar ze voer krijgen (ook makkelijk met het geven van medicijnen) en Jari eet niet Tagor zijn bak leeg totdat Tagor dat goed vindt. Daar heeft Tagor geen grommetje voor nodig en Jari hoeft niet in Tagor zijn bak te duiken omdat ie immers zelf al zijn eigen portie heeft gekregen waar Tagor niet aankomt.
We hoeven er dus ook echt niet bij te blijven als ze eten. Moet heel eerlijk zeggen dat ik daar dus bij jouw honden niet zeker van zou zijn. Daar kan de vlam dus een keer in de pan slaan.
En geloof mij, als Jari wil duikt ie rustig in de bak van een hond waarvan hij meent dat ie lager in rang staat dan hem. B.v. de honden van vrienden en daar komt dan ook geen grommetje aan te pas.
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Ik blijf erbij dat je onnodige risico's neemt op de langere termijn. Het lijkt meer op een: kijk eens wat een circusact. En geloof me, dat is niet "normaal en natuurlijk". Ik neem tenminste aan dat je niet wilt dat honden zich gedragen zoals wolven in jouw huis. Dat wil je toch juist helemaal niet, lijkt me? Dan krijg je de herrie er namelijk gratis bij. Je loopt zelfs het risico hierdoor niet als "goede" leider van de roedel gezien te worden. Een "goede" leider zorgt er in de regel namelijk voor dat hoe dan ook de kans op conflicten gereduceerd wordt door diezelfde leider. Op het moment dat ze het zelf uit moeten zoeken, creëer je extra risico op onzekerheid binnen de roedel. IK bepaal, daar geloof ik in. Waarom? Omdat IK de BAAS ben.
Groetjes Joyce
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Mickie schreef: Laat ik het anders zeggen: Als jouw eerste hond klaar is met eten, en de tweede krijgt daarna, zit die eerste dan lekker voldaan zijn pootjes te likken of pikt hij de bak van de ander in als hij de kans krijgt? Kan goed dat hij voldoende heeft gehad, maar voor zijn gevoel niet. Je kunt het woord honger ook vervangen door voedselafgunst of jaloersigheid, of weetikveelwat. Punt is dat hij maar wat graag die andere bak ook leeg zou eten. Dat heb ik hier dus niet.
Mijn honden eten tegelijk, allebei van hun eigen bordjes die 5 cm. van elkaar op de grond staan. En nee, ze pikken elkaars bak niet in. Beide honden wachten tot de ander ook klaar is. Dus Moos, de leider, wacht ook tot Saar klaar is met eten. Dan pas gaan ze gezamelijk beide bordjes aflikken. Dus er is geen voedselafgunst af jaloezie, ze krijgen allebei voldoende eten, hebben geen honger en laten elkaar ook met rust tijdens het eten.
Jouw honden eten schijnbaar tot ze genoeg hebben. Dat is volgens jouw zeggen de juiste hoeveelheid voor ze want ze zijn goed op gewicht. Mijn honden eten dus ook wat ze nodig hebben, want ze zijn ook goed op gewicht. Alleen als je ze het zelf laat doseren zullen ze vinden veeeeeel meer te moeten eten uit trek, niet uit honger. Ik heb nou eenmaal twee vreetschuren, zoals de meeste honden zijn.

Mijn honden hebben samen een zodanige relatie, rangorde of hoe je het wilt noemen dat het volkomen onnodig is dat ik me daarmee bemoei om de boel te bevestigen. Ze weten precies wat ze aan elkaar hebben, en ik heb geen enkele rangorde bevestigende handeling nodig om aan Saar duidelijk aan te geven dat Moos de baas is. Saar is graag de baby, en Moos is graag de baas. Dat weten ze onderling, en ik hou me daar verder niet mee bezig.
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik heb hier nu 5 honden en de snelste manier om ruzie te veroorzaken is de hele dag eten neerzetten. Verder wil ik precies weten wanneer en hoeveel mijn honden eten, dit voornamelijk om de kans op een maagkanteling te voorkomen, maar ook overgewicht speelt mee.

Ze krijgen nu elk op hun vaste plaats eten en mogen niet bij de ander in de buurt komen totdat al het eten op is. Ik geef ze ook niet altijd in de zelfde volgorde eten, alleen maar elke hond op z'n vaste plek. Als ik eten pak rent elke hond dus ook al standaard naar zijn plek.

En ze weten dat hier een voedseloverschot is, alleen krijgen ze dat eten pas als ik dat bepaal en niet als ze daar zelf zin in hebben. Nou, ben ik dan de Alpha of wat. :pffff:
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Hier krijgen ze gewoon eten uit hun eigen bak op hun eigen plek.
Die plekken zijn wel dicht bij elkaar, maar ze staan kop aan kont zeg maar. Op deze manier kunnen ze lekker rustig eten zonder dat ze hun eten moeten verdedigen. als ze klaar zijn gaan ze elkaars bak uitlebberen.
Allebij waren ze als pup al veelvraten, dus ook al had ik ze toen overvloedig eten gegeven waren ze net zolang door gegaan met eten totdat alles er weer uitkomt. Ik weet wel meer mensen die dat doen (altijd eten hebben staan) maar die manier is voor mijn honden niet weggelegd.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Re: Voer altijd klaarstaan of op gezette tijden, apart of sa

Ongelezen bericht door Rami »

Mickie schreef:Mijn oudste hond kreeg van pup af aan een bak voer (na ons ontbijt) waar ze een halve dag mee kon doen. Ze at er van wat ze nodig had en liet de rest staan tot ze weer honger kreeg. Als het op was kreeg ze een nieuwe portie als wij klaar waren met onze volgende maaltijd. Toen er een pup bijkwam heb ik hetzelfde gedaan met het puppyvoer (ze bleef redelijk van het voer van de oudere hond af). Nu eten ze uit één bak; ik zet een volle bak weg, de oudste eet eerst tot ze genoeg heeft en dan mag de jongste. Ik denk dat dat de natuur dichter benaderd dan ieder apart op tijd en uur. Nee, ze schrokken niet, geen last van baknijd en ze zijn prachtig slank.

Waarom wordt er altijd aangeraden honden een vast aantal maaltijden op gezette tijden te geven? Ik vind dat helemaal niet zo logisch. Het '4 uur, cup-a-soup'gebeuren (bij wijze van spreken) gaat toch echt niet op in een troep wilde wolven. Daarbij krijgen veel huishonden een afgepaste hoeveelheid voer, meestal aan de weinige kant want hij mag niet dik worden. Naar mijn mening kweek je daar voedselobsessie mee, waardoor een hond gaat schrokken en hij, als hij de kans krijgt, zoveel mogelijk in één keer naar binnen werkt.

Mee eens of oneens? Met motivatie graag.
Spreekt voor zich dat honden die op medische indicatie speciaal voer o.i.d. krijgen hierbuiten vallen.

Wat ik heel erg mis in bovenstaande 'voedingsmethode' is het genieten van (vr)eten. Als ik zie hoe Billy zijn pens aan stukken scheurt of kauwt op een kippenkarkas of knaagt aan een lamsribbetje of hoe hij een vers rauw eitje voorzichting in zijn bek neemt (om het vervolgens keihard op de grond kapot te laten vallen :mrgreen: ) dan kan ik me niet voorstellen dat een hond die brokken eet (die ook nog eens de hele dag beschikbaar zijn) 'geniet' van eten. En met dat 'genieten' bedoel ik vooral het fysieke gebeuren: het scheuren, knagen, kauwen.
Vandaar dus de brokken die altijd beschikbaar zijn voor mij geen goede manier van voeren is. Ik vind het juist prettig om (naast KVV) ook eens dat karkasje, ribbetje of eitje te geven. Prettig in de zin dat Billy er van geniet en trouwens ook voor mij om te weten wat 'er allemaal in gaat' aan voeding.

Groet,
Rami
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Mickie schreef: Teveel om in 1 x op te eten.
1 bakkie? nou dat wordt hier zo ineens achterover geschrokt dan hoor! zelfs 3 kilo zou er nog makkelijk ingaan :roll: en waarschijnlijk ook nog wel meer... voor mijn honden is het nooit teveel... lijkt me dus erg ongezond die manier van eten geven.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Moos
Zeer actief

Mickie schreef:
Moos schreef:Jouw honden eten schijnbaar tot ze genoeg hebben. Dat is volgens jouw zeggen de juiste hoeveelheid voor ze want ze zijn goed op gewicht. Mijn honden eten dus ook wat ze nodig hebben, want ze zijn ook goed op gewicht. Alleen als je ze het zelf laat doseren zullen ze vinden veeeeeel meer te moeten eten uit trek, niet uit honger. Ik heb nou eenmaal twee vreetschuren, zoals de meeste honden zijn.
En ik vraag me dus serieus af of je werkelijk 2 vreetschuren zou hebben als je ze vanaf het begin overvloedig had gevoerd.
Moos schreef:Mijn honden hebben samen een zodanige relatie, rangorde of hoe je het wilt noemen dat het volkomen onnodig is dat ik me daarmee bemoei om de boel te bevestigen. Ze weten precies wat ze aan elkaar hebben, en ik heb geen enkele rangorde bevestigende handeling nodig om aan Saar duidelijk aan te geven dat Moos de baas is.
Bij mij ook, gaat vanzelf. Zoals ik al zei: niet dat jullie methode niet werkt, maar mijn methode kan ook werken, mits vanaf begin aangewend.

Ik me goed in jullie denkwijze verplaatsen voor wat betreft jullie honden op dit moment, en daarin geef ik je helemaal gelijk. Heb tot nu toe denk, ik 2 reacties gelezen van mensen die zich even zonder vooroordelen of neiging tot verdedigen van de eigen methode in mijn theorie willen verplaatsen :roll:.
Als ik vanaf het begin de door beiden niet geliefde Royal Canin gevoerd zou hebben zouden ze misschien voor wat betreft hun echte voer geen vreetschuren zijn nee. Wel wat betreft beloningsdingetjes, maar niet wat betreft de RC, want echt lekker vinden ze dat niet. Ze eten het wel, omdat ze honger hebben, maar stoppen dan inderdaad wel met eten als ze vol zitten.
Maar ik voer mijn honden geen brokken, en ze genieten van het eten van vers en zelfs als ik dan van pup af aan jouw methode gehanteerd zou hebben zouden ze nu toch moddervet zijn. Want ik zal het dan nog maar een keer zeggen. Moos is te dik geweest omdat hij teveel eten kreeg. Maandenlang heeft hij dus teveel gegeten, maar aangeven wanneer het voor zijn lichaamsbouw genoeg was; nee hoor. Gewoon dooreten en bijna 1.5 kilo te zwaar worden.

De relatie tussen jouw honden gaat schijnbaar niet vanzelf genoeg vind je, als je zo gebrand bent op het bevestigen van de rangorde tijdens het eten. Als die rangorde wel zo overduidelijk is heb je ook geen voerritueel nodig om die keer op keer te bevestigen; dat doen ze onderling ook wel.

Jij hebt je in zoverre verplaatst dat je toegeeft dat er honden zijn die met jouw methode teveel zullen blijven eten. Verder niet, want je blijft heel strikt aan jouw rangorde ideeen vasthouden, en aan jouw eigen ideeen wat 'natuurlijk' gedrag is.
Ik heb me ook verplaatst in jou in zoverre dat ik ook toegegeven heb dat jouw honden schijnbaar geen vreetschuren zijn, en het voor jou op deze manier werkt. Maar ik blijf, net als jij, aan mijn eigen ideeen voor wat betreft de rangorde vasthouden.

Daarnaast vraag ik me dus ook af in hoeverre ik persoonlijk jouw honden goed op gewicht zou vinden. (jaja, glad ijs, ik weet het :mrgreen: ) Misschien hebben we daar wel wat andere ideeen over. Toen Moos 1.5 kilo te zwaar was vonden heel veel mensen, inclusief mijn ene dierenarts hem prima op gewicht. Ik niet, en mijn andere da ook niet, en nu met 1.5 kilo eraf vinden wij hem wel prima.
Dus dat kan ook nogal verschillen.
Laatst gewijzigd door Moos op 16 sep 2005 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Mickie schreef:Circusact :denken: ? Wat is er niet natuurlijk aan dat de alpha eerst eet, darna de volgende ranghoogste, enz?
Dat overvloedig voedselaanbod niet natuurlijk is beaam ik. Het voorkomt wel de herrie die jij wil vermijden.
tja ik vind het ook een circusact :roll: ik vind er weinig natuurlijks aan, slepen ze de bak ook mee naar buiten onder de struiken? :denken: wat doen ze ermee...?
Nee op mijn manier is het niet natuurlijk maar problemen komen er nooit! Die zouden er zeker geweest zijn als ik het op jouw manier zou proberen ik denk dat ze een poging tot moord hadden begaan :roll:
Hier eten ze ook een metertje of wat uit elkaar TEGELIJK! en nooit problemen gehad met jatten uit andere bakken of grommen of wat dan ook.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Mickie schreef:En ik vraag me dus serieus af of je werkelijk 2 vreetschuren zou hebben als je ze vanaf het begin overvloedig had gevoerd.
ja dat weet ik zeker (ook al was de vraag niet voor mij) want zo waren ze al bij de fokker :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Mickie schreef:
Chatterbox schreef:Ik heb hier nu 5 honden en de snelste manier om ruzie te veroorzaken is de hele dag eten neerzetten. Verder wil ik precies weten wanneer en hoeveel mijn honden eten, dit voornamelijk om de kans op een maagkanteling te voorkomen, maar ook overgewicht speelt mee.

Ze krijgen nu elk op hun vaste plaats eten en mogen niet bij de ander in de buurt komen totdat al het eten op is. Ik geef ze ook niet altijd in de zelfde volgorde eten, alleen maar elke hond op z'n vaste plek. Als ik eten pak rent elke hond dus ook al standaard naar zijn plek.

En ze weten dat hier een voedseloverschot is, alleen krijgen ze dat eten pas als ik dat bepaal en niet als ze daar zelf zin in hebben. Nou, ben ik dan de Alpha of wat. :pffff:
**Tamara** schreef:Hier krijgen ze gewoon eten uit hun eigen bak op hun eigen plek.
Die plekken zijn wel dicht bij elkaar, maar ze staan kop aan kont zeg maar. Op deze manier kunnen ze lekker rustig eten zonder dat ze hun eten moeten verdedigen. als ze klaar zijn gaan ze elkaars bak uitlebberen.
Allebij waren ze als pup al veelvraten, dus ook al had ik ze toen overvloedig eten gegeven waren ze net zolang door gegaan met eten totdat alles er weer uitkomt. Ik weet wel meer mensen die dat doen (altijd eten hebben staan) maar die manier is voor mijn honden niet weggelegd.
:jank: Neeeeeee! :jank:
Jullie geven alleen argumenten waarom het met jullie hond(en) in de huidige situatie niet goed zou gaan. Geef ik je meteen gelijk in.

De theorie is dat honden die vanaf pup overvloedig voer krijgen, beter maat weten te houden en alleen eten wat ze nodig hebben, zonder baknijd te ontwikkelen. Door, net als in de natuur, de ranghoogste eerst te laten eten van de 'prooi' en daarna de lagergeplaatste pas, bevestig je de rangorde nog een keer. Omdat er nooit een tekort aan voedsel is, hoeven ze niets te verdedigen of te beschermen en krijgen geen negatieve ervaringen in die richting.
JAHAAAAAAAAA het is heel duidelijk dat je daar zo over denkt. Dat beter maat houden kunnen wij niet bewijzen, alleen maar 100% zeker weten omdat we onze honden kennen, maar dat is voor jou dus niet genoeg. Alleen ik heb Moos dus wel maanden lang teveel gegeven en dat at hij ook lekker op, dus hier stabiliseerde dat dus niet. Maar ja, hij was toen geen pup meer, dus dat telt schijnbaar niet.
Over die baknijd heb jij ook geen bewijzen, want jouw honden hadden hoogstwaarschijnlijk ook geen baknijd gehad als je allebei tegelijk aan bepaalde hoeveelheid voor gaf. De honden van de mensen hier die zo voeren hebben namelijk ook geen baknijd.
En jouw tegenstanders vinden dus gewoon dat jouw theorie niet klopt.
Laatst gewijzigd door Moos op 16 sep 2005 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Mickie schreef:
malinois schreef:
Mickie schreef:En ik vraag me dus serieus af of je werkelijk 2 vreetschuren zou hebben als je ze vanaf het begin overvloedig had gevoerd.
ja dat weet ik zeker (ook al was de vraag niet voor mij) want zo waren ze al bij de fokker :wink:
Hier ook... schrokkers bij de fokker, afgunstig op broertjes en zusjes. Zo snel mogelijk eten en kijken of er bij de buurman/vrouw nog wat te halen viel. Thuis de eerste dagen hetzelfde. Maar het stabiliseert zich dus.
nou sinds ze hier waren nam dat alleen maar toe omdat er juist minder honden waren dan in het nest :wink: 't zal best werken bij jou maar hier zou het absoluut niet werken omdat ze het gewoon niet accepteren van elkaar. Ik doe niet zo aan rangordekwesties... ze lopen hier rond, als er gemok is lossen ze het zelf maar op maar ik ga het niet uitlokken met botjes of voer. Dat gaat gegarandeerd mis.
Ik doe ook niet aan als eerste door de deur naar binnen gaan, niet op de bank, etc. en het loopt allemaal prima eigenlijk...
Afbeelding
Branka
moderator

Net als Marloes kan ik jouw redenering wel volgen en ik heb ook al gezegd dat het voor jouw huidige situatie blijkbaar werkt.
Maar ook ik snap niet waarom je zo krampachtig iedere keer die rangorde moet bevestigen. Want met iedere keer bevestigen geef je dus ook voor in de toekomst iedere keer een extra gelegenheid om eraan te tornen.

Verder ben ik er dus van overtuigt dat jouw honden eerder uitzonderingen dan regel zijn wat betreft niet overmatig eten. Kijk maar eens naar nesten waarin de fokker een voertrog zet waar alle pups tegelijk uit dezelfde bak eten. Ze verdringen zich en degene die het snelste is vreet het meeste. De aanleg is er dus in het nest al.
Ons vreetwolfje Jari eet ook wat je hem voorzet en als dat structureel te veel is, is ie dus ook te zwaar.
Verder denk ik dus ook dat jouw methode bij bepaalde karakters juist voerbaknijd kan creëren.
Ik denk b.v. aan onze lastige eter Tagor. Die zou n.l. in dit soort gevallen juist de volle voerbak te beschermen, alleen maar om de jongste keer op keer een lesje te leren dat hij toch echt de ranghoogste was.
Bij jou is dat inderdaad nu niet het geval. Maar steek jouw kop niet in het zand en ga er dus niet vanuit dat dit blijft werken. Want zoals ik al eerder heb gezegd kan het goed blijven gaan, maar het risico dat het niet goed blijft gaan is ook aanwezig.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

malinois schreef: Ik doe ook niet aan als eerste door de deur naar binnen gaan, niet op de bank, etc. en het loopt allemaal prima eigenlijk...
Precies, daar doe ik hier dus ook niet aan. Ik geef soms de een eerst een koekje, soms de ander, en hoe ze door de deur willen gaan zoeken ze zelf maar uit (maar dat is dus altijd eerst Moos en dan Saar, zonder inmenging van mijn kant)

Ik durf zelfs te beweren dat ik Saar eerst eten zou kunnen geven. Moos zou dan wachten tot zij klaar is, en dan pas Moos. Dan nog zou Moos overduidelijk de leider blijven en Saar het onderdanige baby'tje. Dat doe je niet teniet door de manier van voeren.
Afbeelding
Branka
moderator

Mickie schreef:
Rami schreef:Wat ik heel erg mis in bovenstaande 'voedingsmethode' is het genieten van (vr)eten. Als ik zie hoe Billy zijn pens aan stukken scheurt of kauwt op een kippenkarkas of knaagt aan een lamsribbetje of hoe hij een vers rauw eitje voorzichting in zijn bek neemt (om het vervolgens keihard op de grond kapot te laten vallen :mrgreen: ) dan kan ik me niet voorstellen dat een hond die brokken eet (die ook nog eens de hele dag beschikbaar zijn) 'geniet' van eten. En met dat 'genieten' bedoel ik vooral het fysieke gebeuren: het scheuren, knagen, kauwen.
Vandaar dus de brokken die altijd beschikbaar zijn voor mij geen goede manier van voeren is. Ik vind het juist prettig om (naast KVV) ook eens dat karkasje, ribbetje of eitje te geven. Prettig in de zin dat Billy er van geniet en trouwens ook voor mij om te weten wat 'er allemaal in gaat' aan voeding.
Ik ben geen versvoergever, maar ik denk dat in mijn methode op zijn tijd best ruimte is voor een karkasje o.i.d. Extraatjes zijn niet verboden. Wel oppassen dat ze er niet te dik van worden want extraatjes maken gen deel uit van de overvloed en zullen dus vreetgedrag op kunnen wekken.
Aha, dus het is een wankel evenwicht en wat je voert heeft er dus wel degelijk mee te maken.
Als jouw theorie werkelijk zo'n feit was, dan zou het niet moeten uitmaken wat je geeft want ze kennen hun grens.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Mickie schreef:
Rami schreef:Wat ik heel erg mis in bovenstaande 'voedingsmethode' is het genieten van (vr)eten. Als ik zie hoe Billy zijn pens aan stukken scheurt of kauwt op een kippenkarkas of knaagt aan een lamsribbetje of hoe hij een vers rauw eitje voorzichting in zijn bek neemt (om het vervolgens keihard op de grond kapot te laten vallen :mrgreen: ) dan kan ik me niet voorstellen dat een hond die brokken eet (die ook nog eens de hele dag beschikbaar zijn) 'geniet' van eten. En met dat 'genieten' bedoel ik vooral het fysieke gebeuren: het scheuren, knagen, kauwen.
Ik ben geen versvoergever, maar ik denk dat in mijn methode op zijn tijd best ruimte is voor een karkasje o.i.d. Extraatjes zijn niet verboden. Wel oppassen dat ze er niet te dik van worden want extraatjes maken gen deel uit van de overvloed en zullen dus vreetgedrag op kunnen wekken.
Brokken honden kan je niet opeens karkasjes gaan geven, daar is hun maagzuur dan niet op voorbereid. Als je dat echt wil gaan doen moet je je eerst even flink inlezen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”