Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beloning/tussendoortje bij hond op vermageringsdieet?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Femmel
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Beloning/tussendoortje bij hond op vermageringsdieet?

Ongelezen bericht door Femmel »

Hoi Allemaal,

Joy staat inmiddels al een tijdje op dieet omdat ze bijna 33kg woog :N: . Het gaat hartstikke goed en ze weegt nu zo'n 29kg.

Ze krijgt nu 3x per dag een halve kop Hill's senior lam en rijst, voorheen kreeg ze 3x per dag driekwart kop, 's avonds een rijstewafel en verdeeld over de dag nog een halve rijstewafel. Probleempje is en blijft dat ze vreselijk geobsedeerd is door eten, ze heeft echt de hele dag honger en wil alles eten. Tot hondenpoep aan toe... :ugh:

Ze kan helaas niet tegen sperziebonen, ze gaat er van aan de diarree. Is er iets anders wat goed als maagvulling kan dienen in plaats van sperziebonen?

Af en toe krijgt ze wel iets tussendoor, een stukje tomaat, een paar erwtjes of wat peultjes. Maar dat allemaal met mate omdat ik niet weet of ze dat eigenlijk wel mag hebben? :19:

Iemand tips van dingen die ik wel mag geven maar waar ze verder niet van aankomt?
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Golden Stanley

Re: Beloning/tussendoortje bij hond op vermageringsdieet?

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Femmel schreef:Hoi Allemaal,

Joy staat inmiddels al een tijdje op dieet omdat ze bijna 33kg woog :N: . Het gaat hartstikke goed en ze weegt nu zo'n 29kg.

Ze krijgt nu 3x per dag een halve kop Hill's senior lam en rijst, voorheen kreeg ze 3x per dag driekwart kop, 's avonds een rijstewafel en verdeeld over de dag nog een halve rijstewafel. Probleempje is en blijft dat ze vreselijk geobsedeerd is door eten, ze heeft echt de hele dag honger en wil alles eten. Tot hondenpoep aan toe... :ugh:

Ze kan helaas niet tegen sperziebonen, ze gaat er van aan de diarree. Is er iets anders wat goed als maagvulling kan dienen in plaats van sperziebonen?

Af en toe krijgt ze wel iets tussendoor, een stukje tomaat, een paar erwtjes of wat peultjes. Maar dat allemaal met mate omdat ik niet weet of ze dat eigenlijk wel mag hebben? :19:

Iemand tips van dingen die ik wel mag geven maar waar ze verder niet van aankomt?
Hoe oud is Joy en wat voor beweging krijgt zij dagelijks? Ik vind het bijzonder weinig wat ze nu krijgt. En aan het poep vreten kun je merken dat zij niet alle voedingsstoffen uit die brok haalt. Je zou bv. 3 dagen in de week 's avonds groentemixen met orgaan-/spiervlees en visolie kunnen geven en dan 1 brokmaaltijd weglaten. Of alleen 's avonds een vette vismaaltijd of pens en dan 's middags de brok weglaten. Dit zijn betere voedingswaardes dan wat ze uit die schrale brok weet te halen.

Als beloninkjes kun je heel goed gedroogde runderlongetjes (even in stukjes snijden) en gedroogde visjes geven.
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Joy is 8,5 jaar, gesteriliseerd. Ze heeft ook een vertraagde schildklierwerking wat met medicatie overigens hartstikke goed gaat.

Ze krijgt tegenwoordig 1,5 tot 2 uur beweging per dag. Maar dat is nog niet zo lang hoor, ze is namelijk 11 weken geleden geopereerd aan een gescheurde kruisband en heeft daardoor een revalidatieperiode achter de rug.

Een ander probleem is dat tot nu elke andere brok waar ze op stond uiteindelijk resulteerde in diarree. Dit is de eerste brok waar ze al 2 jaar op staat zonder problemen. Ze krijgt nog steeds 3x per dag brok en 1x per dag een rijstewafel omdat ze anders gaat overgeven (lege maag).

Ik ben best bereid haar 3x in de week vlees en groenten te geven, maar hoeveel mag ze dan hebben zodat ze niet weer aankomt? En mag het vlees dan gewoon runderhart van Rodi zijn en de groenten, wat mag wel en wat niet?? Ben hier helemaal niet mee bekend om eerlijk te zijn. Vroeger kreeg ze weleens 1 schijf runderhart van Rodi, gewoon voor "de lekker".

Het is echt noodzaak dat ze nu nog doorzakt naar de 28kg, door HD/artrose aan haar heupen en de kruisbandoperatie. En daarnaast zien we dat ze zoveel allerter, aktiever en beweeglijker is dan voorheen. We zijn inmiddels sinds 29 juni bezig, dus bijna 4 kg in 3 maanden lijkt me niet absurd wat het afvallen betreft, maar ze bewoog natuurlijk ook bijna niet in de periode tussen 29 juni en zo'n 4 weken geleden.
Groetjes,

Femke

Afbeelding

speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

wat je ook kunt doen is overgaan op de royal canin labrador. ik merkte hier heel sterk dat ondanks dat ze eigenlijk gewoon een schep kregen dat ze toch afvielen en geen vreetbuien kregen. je hebt wel een golden maar dat lijkt me geen probleem.

je kunt namelijk gewoon een maatbeker voer geven 2x per dag, terwijl dit omgerekend naar normaal voer de energie en voedingsstoffen heeft voor 4 bekers gewoon voer.

dus je hond krijgt wel een gevulde buik en de darmen moeten gewoon hun werk blijven doen, dus die verbruiken ook wat energie op, en toch vallen ze af.

wil je tussendoor wat geven hou dan van de 1e beker die je geeft een handje over voor tussendoor.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Femmel schreef:Joy is 8,5 jaar, gesteriliseerd. Ze heeft ook een vertraagde schildklierwerking wat met medicatie overigens hartstikke goed gaat.

Ze krijgt tegenwoordig 1,5 tot 2 uur beweging per dag. Maar dat is nog niet zo lang hoor, ze is namelijk 11 weken geleden geopereerd aan een gescheurde kruisband en heeft daardoor een revalidatieperiode achter de rug.

Een ander probleem is dat tot nu elke andere brok waar ze op stond uiteindelijk resulteerde in diarree. Dit is de eerste brok waar ze al 2 jaar op staat zonder problemen. Ze krijgt nog steeds 3x per dag brok en 1x per dag een rijstewafel omdat ze anders gaat overgeven (lege maag).

Ik ben best bereid haar 3x in de week vlees en groenten te geven, maar hoeveel mag ze dan hebben zodat ze niet weer aankomt? En mag het vlees dan gewoon runderhart van Rodi zijn en de groenten, wat mag wel en wat niet?? Ben hier helemaal niet mee bekend om eerlijk te zijn. Vroeger kreeg ze weleens 1 schijf runderhart van Rodi, gewoon voor "de lekker".

Het is echt noodzaak dat ze nu nog doorzakt naar de 28kg, door HD/artrose aan haar heupen en de kruisbandoperatie. En daarnaast zien we dat ze zoveel allerter, aktiever en beweeglijker is dan voorheen. We zijn inmiddels sinds 29 juni bezig, dus bijna 4 kg in 3 maanden lijkt me niet absurd wat het afvallen betreft, maar ze bewoog natuurlijk ook bijna niet in de periode tussen 29 juni en zo'n 4 weken geleden.
Vervelend van die gescheurde kruisband. Dat zijn k**operaties. Je moet het zelf weten, maar ik zou meer bij gaan voeren met vers en deze brok zeker afbouwen en wellicht overstappen op een andere brok. Een hond die poep vreet bij verminderde hoeveelheid brok komt voedingsstoffen tekort. Mocht je groentemixen willen geven, dan zijn daar vele variaties in. Je kan beginnen met 3 verschillende soorten groene bladgroentes (bv. groene sla, rode veldsla en witlof) als hoofdbasis en dat aanvullen met een handjevol wortel, brocolli en visolie. Die mix pureer je zo fijn als mogelijk en kun je invriezen in bv. porties van 100 gram. Als je dan van Rodi 2 schijven pens neemt (blauwe embleem), dan zit je tezamen met de mix op 300 gr. voor 1 maaltijd. 300 gr. vers staat gelijk met 150 gr. brok. De resterende hoeveelheid brok moet je dan aanpassen aan de hoeveelheid vers en dan zou ik alleen 1x per dag 's ochtends brok voeren. 's Middags zou je bv. een gedroogde runderlong of pensstaaf als tussendoortje kunnen geven op de dagen dat je een verse maaltijd voert. Als die pensmaaltijd goed gaat, kun je dat variëren met Rodi lamshart blauw (heeft grotere verteerbaarheid dan rund) en dit uitbreiden naar 3 schijven en 100 gr. groentemix.
Is ze dit goed gewend, dan kun je sardines met groentemix uitproberen of echte verse lamspens (zonder groentemix). Geef je eerst eens 1 sardientje tussen de middag en dan een paar dagen later een sardientjesmaaltijd van 250 gr. en 100 gr. groentemix = 350 gr. totaal. Er zijn echt veel mogelijkheden hierin te variëren. 2x per week een ei toevoegen, dan weer wat spiervlees door de groentemix. Kijk maar wat je doet, het is maar advies. Succes hoor!

Kijk anders een op http://www.barf-natuurlijk.nl/
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Femke,

Volgens mij is tomaat niet goed voor een hond?
Wat je ook nog als gezonde beloningen of tussendoortjes kunt geven: een stukje komkommer, stukje appel of jonge kaas. Indien je hond tegen zuivelproducten kan, geef dan ook eens een bakje yoghurt. Je kunt door de yoghurt wat gepureerd fruit doen of wat fruitsap, zoals cranberrysap of bosbessensap.
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Drie keer per dag eten en dan nog overgeven vanwege een lege maag?? :denken:

Vroeger kregen mijn honden 1 keer per dag eten en hadden nergens last van. Ik vind drie keer per dagen eten veel. Mijn honden krijgen 2 keer per dag een halve maatbeker (de grote, gecastreerde honden met niet al teveel beweging vanwege artrose).
Volgens mij is het een kwestie van aanwennen.
Kan je niet beter 2 keer per dag iets meer te eten geven en als derde maaltijd een tussendoortje zoals yoghurt of iets te knagen waar ze lang mee bezig is.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Amber en Ilse
nieuw lid

Ongelezen bericht door Amber en Ilse »

Gaia heeft dat probleem ook, altijd honger en elke drol die ze tegenkomt wil ze dan opeten :evil:

Ze is nu 6 maanden bij ons en wel 6 kg afgevallen tot normaal gewicht ( engelse cocker)

Ik ben zelf een tijd geleden overgestapt op KVV carnibest. Eerst de natuurmix en omdat ze nog zo'n honger had, op advies overgestapt naar light ( dit vult beter). Ook geeft ik haar nu 'sochtends 2 derde ( 200 gram ) en 's avonds 1 derde ( 100 gram).
Zo heeft ze een meer voldaan gevoel en dus minder honger, omdat ze in een keer meer binnen krijgt. Dit kun je overigens ook omdraaien 's ochtends 1 derde en 's avonds 2 derde.
Het helpt echt bij Gaia, ze eet een stuk minder drollen en gaat nu rustig slapen na haar maaltje.
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

speurneus carola schreef:wat je ook kunt doen is overgaan op de royal canin labrador.
Probleem is dat ik niet meer zomaar durf over te gaan op weer ander voer omdat ze het nu op deze brok zo goed doet van al het andere kreeg ze na verloop van tijd toch weer diarree.

Golden Stanley schreef:Vervelend van die gescheurde kruisband. Dat zijn k**operaties. Je moet het zelf weten, maar ik zou meer bij gaan voeren met vers en deze brok zeker afbouwen en wellicht overstappen op een andere brok. Een hond die poep vreet bij verminderde hoeveelheid brok komt voedingsstoffen tekort. Mocht je groentemixen willen geven, dan zijn daar vele variaties in. Je kan beginnen met 3 verschillende soorten groene bladgroentes (bv. groene sla, rode veldsla en witlof) als hoofdbasis en dat aanvullen met een handjevol wortel, brocolli en visolie. Die mix pureer je zo fijn als mogelijk en kun je invriezen in bv. porties van 100 gram. Als je dan van Rodi 2 schijven pens neemt (blauwe embleem), dan zit je tezamen met de mix op 300 gr. voor 1 maaltijd. 300 gr. vers staat gelijk met 150 gr. brok. De resterende hoeveelheid brok moet je dan aanpassen aan de hoeveelheid vers en dan zou ik alleen 1x per dag 's ochtends brok voeren. 's Middags zou je bv. een gedroogde runderlong of pensstaaf als tussendoortje kunnen geven op de dagen dat je een verse maaltijd voert. Als die pensmaaltijd goed gaat, kun je dat variëren met Rodi lamshart blauw (heeft grotere verteerbaarheid dan rund) en dit uitbreiden naar 3 schijven en 100 gr. groentemix.
Is ze dit goed gewend, dan kun je sardines met groentemix uitproberen of echte verse lamspens (zonder groentemix). Geef je eerst eens 1 sardientje tussen de middag en dan een paar dagen later een sardientjesmaaltijd van 250 gr. en 100 gr. groentemix = 350 gr. totaal. Er zijn echt veel mogelijkheden hierin te variëren. 2x per week een ei toevoegen, dan weer wat spiervlees door de groentemix. Kijk maar wat je doet, het is maar advies. Succes hoor!
Dit klinkt toch wel erg goed, ik denk dat Joy het ook zeker op prijs zal stellen! Moet er eens goed voor gaan zitten, want je leert het absoluut niet op 1 middag heb ik al gezien :wink: .
Scooby schreef:Volgens mij is tomaat niet goed voor een hond?
Wat je ook nog als gezonde beloningen of tussendoortjes kunt geven: een stukje komkommer, stukje appel of jonge kaas. Indien je hond tegen zuivelproducten kan, geef dan ook eens een bakje yoghurt. Je kunt door de yoghurt wat gepureerd fruit doen of wat fruitsap, zoals cranberrysap of bosbessensap.
Oke, de tomaat van het lijstje af! :wink: Komkommer en yoghurt vindt ze ook erg lekker, dus dat is ook een optie.
Sjalot schreef:Drie keer per dag eten en dan nog overgeven vanwege een lege maag??
Nee, ze geeft nu niet meer over hoor. Dit is helaas ontstaan doordat de DA een maagvliesontsteking gedurende bijna een jaar over het hoofd heeft gezien... Ze bleef maar elke keer overgeven, maar hij hield vast aan het standpunt "honden geven nu eenmaal vaak over". Ik moet eerlijk zeggen dat ik na een tijdje ook niet meer heb gekeken of ze met 2 maaltijden ook toe kon. Het gaat goed op deze manier, voor mij is het geen extra moeite, dus waarom veranderen? :19:
Amber en Ilse schreef:Ik ben zelf een tijd geleden overgestapt op KVV carnibest.
Waar staat KVV eigenlijk voor? Ik zie het geregeld voorbij komen maar weet niet wat het is? Ik geloof dat het een soort van versvoer is?

Moet zeggen dat ik het wel zie zitten om geregeld versvoer te geven, denk dat ik daar eens naar ga kijken. Denk dat ze het ook erg lekker zal vinden :ok: .

We zullen straks toch moeten gaan zoeken naar de combinatie waarop ze goed op gewicht blijft. Want op die 3x dat halve kopje zal ze het vast niet redden! Een kluif o.i.d. geven is ook een goede optie, maar dan moet het wel droog zijn. Ze eet namelijk alleen haar kluiven buiten op, is mijn eigen schuld want omdat we ook katten hebben (en Joy baknijd) legde ik haar altijd in de tuin met haar kluif.

Allemaal heel erg bedankt voor de antwoorden, ik ga me er zeker eens meer in verdiepen!!
Groetjes,

Femke

Afbeelding

starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik gaf blanke pens van Rodi extra als maagvulling bij het minderen van het voer i.v.m. afvallen.

Het werd hier afgeraden omdat er niks zinnigs inzit, maar ik heb het toch gedaan :wink:

Nu krijgt ze gewoon haar bescheiden porties en is haar maag gewend. Als tussendoortje geef ik wel eens appeltje, runderlong of pensstaaf naast de beloninkjes. Beloninkjes is hier tegenwoordig vaak een flintertje Schmakos.

Af en toe krijgt ze nog wel een kleine bullenpees om lekker te kluiven.

Anne
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Scooby schreef:Hoi Femke,

Volgens mij is tomaat niet goed voor een hond?
Een stukje tomaat is prima..je moet alleen geen kilo's geven
dit geldt overigens voor alle materialen
je hond kan rustig een stukje prei een stukje aardappel, macaroni,rijst, stukje brood enz enz eten zonder problemen te krijgen
Het gevaar zit alleen in het TE!!!!!! daar draait alles om
Afbeelding
kattekop
Actief

Ongelezen bericht door kattekop »

Mijn hond is gek op een winterpeen op z'n tijd. Gaat ze heerlijk aan knagen. Is dat niks voor jouw hond? Zal ie zeker niet van aankomen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”