Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voer altijd klaarstaan of op gezette tijden, apart of samen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Mickie schreef:
ien schreef:
Mickie schreef:Ook dit is helder. Jij simuleert dus een mislukkende jacht met die rustdag .
niet altijd.
ik gebruik die rustdag ook wel als uitbulkdag..een dag voor het vasten krijgen ze dan een dubbele hoeveelheid voeding in de vorm van een heel prooidier..bijna altijd een kip met alles erop en eraan en erin [behalve de veren en kop]
Je zegt dat het voor Blanca dus zelfregulerend werkt, eet Luca die dubbele hoeveelheid wel in 1x op?
ja.
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Leuke info

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Barf methode is nieuw voor mij. Ik ga daar zeker meer over leren. Tot nu toe is dat er steeds niet van gekomen. Lees hier de berichten met belangstelling.

Ik heb een vraag eigenlijk. Er wordt steeds uitgegaan van wolven die hun prooi nog moeten vangen, dan een paar dagen in het zonnetje gaan liggen uitbuiken om weer honger te krijgen enz. Dat is natuurlijk de oerbasis. Maar moeten we onze huishond niet meer vergelijken met zwerfhonden die overal en nergens de hele dag door restjes eten?

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

Boris eet 3x per dag, Sindy en Mientje 2x per dag...redelijk vaste tijden, én apart van elkaar. Lijkt me niks met 3 honden 1 bak de hele dag klaar staan, toen we 1 hondje hadden deden we dat wel, die kon de hele dag een hapje nemen, ging trouwens ook goed! niks te dik ofzo!!
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Re: Leuke info

Mickie schreef:
Mark-fryslan schreef:Ik heb een vraag eigenlijk. Er wordt steeds uitgegaan van wolven die hun prooi nog moeten vangen, dan een paar dagen in het zonnetje gaan liggen uitbuiken om weer honger te krijgen enz. Dat is natuurlijk de oerbasis. Maar moeten we onze huishond niet meer vergelijken met zwerfhonden die overal en nergens de hele dag door restjes eten?
Interessante vraag... is er onderzoek gedaan of de werking van de huishondenmaag nog hetzelfde is als een wolvenmaag? Daarvoor moeten we ook bij de barfers zijn denk ik.
dat hangt dus van het aanbod van de voeding af.
een pup die van jongs af aan gewend is om grote stukken materiaal te eten daarvan zal de maag nog dezelfde functie hebben als van zijn wilde soortgenoten.
krijgt een pup van jongs af aan tot levenslang puppenvoer..dus gemalen of brokken daarvan zal de maag zich aanpassen aan dat voer en de functie verliezen zoals die moet zijn.
[dit gebeurd overigens ook al met gebitten van de hond, door fokken en de voeding die niet bij honden hoort zie je al degeneratie van gebitten.]

Wil je overstappen naar grote maaltijden of grote stukken voer dan moet je dit bij honden die lange tijd brokken of kvv hebben gehad dit langzaam opbouwen..

Overigens voer ik mijn honden niet zoals wilde wolven, dat kan gewoon niet.
Vergelijk het met wolven en hun soorgenoten in gevangenschap [dierentuinen] veel dierentuinen geven volgens de barfmethode hun dieren te eten.
Ik heb daar jaren geleden info naar gedaan bij Artis :wink:
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Oke,

Mijn hond van 5 jaar heeft als pup veel rodi hamburgers gegeten en daarna hondebrokken. Eukaneuba in het begin en later Farmfood en nu eet ze alweer ruim een jaar Pro Plan. Ze krijgt af en toe nog wel eens wat rodi worst. Ik zou dus heel langzaam kunnen overgaan op meer vlees? Waar kopen jullie dit dan? Ik lees over kippenekken om mee te beginnen. Is nog een hele studie of niet? Toch maar eens in verdiepen.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ien schreef:[
omdat BARfhonden anders te eten krijgen, je weet niet wanneer, je weet niet wat, je hebt je vastendag zit er nog wel een jachtgedrag in om zelf je voedsel te zoeken.
Op een vastendag dan hebben mijn honden"honger" en worden de gevangen muisjes ter plekke opgegeten en zijn ze driftig zoekende naar eetbaar materiaal.

"
Begrijp ik hieruit dat de barfmethode zoals jij die toepast jagen, doden en opeten van prooien stimuleert ? Zou voor mij een reden zijn niet te barfen.
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Zoie schreef:
omdat BARfhonden anders te eten krijgen, je weet niet wanneer, je weet niet wat, je hebt je vastendag zit er nog wel een jachtgedrag in om zelf je voedsel te zoeken.
Op een vastendag dan hebben mijn honden"honger" en worden de gevangen muisjes ter plekke opgegeten en zijn ze driftig zoekende naar eetbaar materiaal.

"
Begrijp ik hieruit dat de barfmethode zoals jij die toepast jagen, doden en opeten van prooien stimuleert ? Zou voor mij een reden zijn niet te barfen.
nee.
dat hoeft niet.
Ik geef nu voor een vastendag genoeg te eten voor 2 dagen.
Dat deed ik eerder niet, althans niet genoeg.

Maar ik ken mensen die hun hondenzelf hun prooi laten vangen en eten.
Er zijn ook mensen die levend materiaal kopenen die door hun honden laten doden en opeten.
Maar van onze BARFgroep ken ik niemand die dat doet.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

ien schreef:
Zoie schreef:

"
nee.
dat hoeft niet.
Ik geef nu voor een vastendag genoeg te eten voor 2 dagen.
Dat deed ik eerder niet, althans niet genoeg.

Maar ik ken mensen die hun hondenzelf hun prooi laten vangen en eten.
Er zijn ook mensen die levend materiaal kopenen die door hun honden laten doden en opeten.
Maar van onze BARFgroep ken ik niemand die dat doet.
Dat laatste zie ik al helemaal niet zitten, en zelf een prooi laten vangen en opeten ... dat kan niet, althans hier kan dat niet meer. Het wordt - terecht - niet geaccepteerd.

Maar wat ik me ook een beetje zit af te vragen, Spok eet wel KVV, maar geef ik hem b.v. een kippenvleugel, dan heeft hij geen idee wat hij er mee moet.

Konijnen rent hij wel achterna, maar ik heb'het idee dat hij er niks mee doet, en een konijn ook niet ziet als iets wat hij opetren kan. Op eenden b.v. reageert hij nauwelijks, maar die rennen dan ook niet weg. Opnieuw, een eend ziet hij ook niet als iets eetbaars, denk ik.

Vraag me een beetje af als ik met hem zou gaan barfen, wat trouwens nog een hele klus zou zijn, en meer dan partime barfen zou het toch niet worden, maar al ik het zou doen, of ik dan ook niet de kans loop dat hij klein wild ook echt als te doden want eetbare prooi gaat zien. Misschien een onzinnige redenering hoor, maar misschien heb jij daar ervaring mee ( van horen zeggen. )
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Zoie schreef:
Vraag me een beetje af als ik met hem zou gaan barfen, wat trouwens nog een hele klus zou zijn, en meer dan partime barfen zou het toch niet worden, maar al ik het zou doen, of ik dan ook niet de kans loop dat hij klein wild ook echt als te doden want eetbare prooi gaat zien. Misschien een onzinnige redenering hoor, maar misschien heb jij daar ervaring mee ( van horen zeggen. )
Daar zou ik niet zo bang voor zijn. Het jagen is zowiezo erg lonend voor een hond. Of hij de link nu wel of niet heeft gemaakt met het opeten. Dat zit zo diep in de genen om iets na te jagen. Dat kan een konijn zijn maar ook een balletje. Dus ik ben niet bang dat door het eten van vlees de hond opeens zelf meer op jacht zou gaan.

Groetjes mark

Zoie
Zeer actief

Mark-fryslan schreef:
Zoie schreef:
Daar zou ik niet zo bang voor zijn. Het jagen is zowiezo erg lonend voor een hond. Of hij de link nu wel of niet heeft gemaakt met het opeten. Dat zit zo diep in de genen om iets na te jagen. Dat kan een konijn zijn maar ook een balletje. Dus ik ben niet bang dat door het eten van vlees de hond opeens zelf meer op jacht zou gaan.

Groetjes mark
Nou ik denk dat als een hond eenmaal geleerd heeft dat een prooi om te eten is, en het smaakt goed, dat dan minstens bij een honger gevoel de jacht toch wel degelijk gestimuleerd wordt.

Maar het ging mij eigenlijk meer om het doden zelf, wat w.s. op zich ook weer erg opwindend ( belonend ) zal zijn.
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

als mijn honden uitgehongerd zijn dan denk ik dat ze zich zelf wel kunnen redden en wild zullen vangen.
maar doordat zij regelmatig hun buik vol hebben en van mij te eten krijgen zal het jagen om te eten niet snel gebeuren.

volgens mij is jagen,doden en eten een leerproces die ze moeten leren. :19:
en die van mij hebben dit w.s wel moeten leren om te overleven.

nog even een note.
voor mijn honden loopt er genoeg materiaal rond maar verzadigd zoals zij nu zijn door regelmatig grote maaltijden te geven is de drang naar zelf eten zoeken er niet.

Ik ging eerst zelf de fout in door ze "hongerig" te houden
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”