Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Macho zoekt steun tussen de benen: goedzo?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Moos schreef:
Zoie schreef:
ridgebackfan schreef:[echt beschermen doe ik alleen als ik zie dat een hond niet normaal hondegedrag vertoont anders regelen ze het zelf maar
hier lopen te veel van de hondjes die wel durven als ze bij de baas staan
alleen maar omdat ze toen ze jong waren altijd gelijk kregen van baasje
ach kom maar gauw is dat hondje niet leuk??? [/b]
En mij lopen er hier te veel zogenaamde stoere honden rond die maar wat mogen aankloten van hun baasjes omdat ze het prima zelf kunnen uitzoeken.
Ja, die lopen hier ook inderdaad. Lekker Moos domineren als je 10 keer zo zwaar bent, en een baas die dan zegt dat ze het gewoon zelf uit moeten zoeken.

Het is trouwens niet zo dat ik Saar heel erg bescherm. Het enige wat Saar van mij mag is naar mij toekomen als ze bang is, en dan laat ik haar ook even heel kort weten dat dat een goede zet is van haar.
9 van de 10 keer heeft die andere hond, waar Saar dan bang voor is, helemaal geen oog voor haar. Dan komt Saar dus bij me staan, doe ik verder niks, laten we die andere hond passeren en lopen we weer verder.

Ik heb Moos het wel allemaal zelf uit laten zoeken, ook als pupje van 1 kilo met bijvoorbeeld een wild labje. Nu was Moos niet bang, maar hij is door deze 'zelf uit laten zoeken' methode wel ontelbare keren geplet en door het bos gepingpongd door een andere hond. En om nou te zeggen dat hij daarvan genoot. Maar het enige dat ik ooit geleerd had was dat hij zich maar moest leren redden.
Gevolg is dat Moos dus nu wel snauwt, met name naar labjes, ook naar teefjes als ze te opdringerig of wild zijn. En dat komt doordat hij het wel zelf uit mocht zoeken van mij.
Saar heb ik wel in een bepaalde mate beschermd, en Saar snauwt dus niet.
Ik zit Spok ook niet de hele tijd te beschermen hoor, dat is ook helemaal niet nodig. En als ik hem bescherm, dan bescherm ik hem voornamelijk tegen zichzelf.

Maar hij mag altid bij me komen, en dan moet hij gewoon mijn aanwijzingen volgen: kom maar kerel, deze kant, goed zo, of zoiets. Ik ga hem niet ontzettend in zijn angst zitten bevestigen ofzo, het is ook net maar hoe je het doet.

De stabij die hem een keer heeft opgejaagd b.v. komen we nog regelmatig tegen. Spok loopt er gewoon langs, niks aan de hand.

Spok heeft ook de neiging om honden die hij niet vertrouwt of die hem gepakt hebben te waarschuwen middels grommen, blaffen enz. Ik vnd dat dus niet nodig, roep hem bij me, en loop gewoon door. Niks mis mee volgens mij.
Afbeelding
ridgebackfan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

Zoie schreef:
ridgebackfan schreef:[echt beschermen doe ik alleen als ik zie dat een hond niet normaal hondegedrag vertoont anders regelen ze het zelf maar
Krijgen we dat gezeur weer over "normaal " hondengedrag. Wat noem jij normaal hondengedrag dan als twee niet - roedelgenoten elkaar ontmoeten ? Daar kan je met al die verschillende rassen die we gefokt hebben en kruisingen die er zijn, niks zinnigs over zeggen.

Je bedoelt w.s. dat je alleen ingrijpt als jij dat nodig vindt, en dat doe ik ook. Maar daarmee is niks gezegd, behalve dan dat je niet kunt zeggen dat je het ze altijd zelf uit laat zoeken. Zoals je deed.

En mij lopen er hier te veel zogenaamde stoere honden rond die maar wat mogen aankloten van hun baasjes omdat ze het prima zelf kunnen uitzoeken.
nog steeds NIET duidelijk ik zeg alleen van de TOPIC en daar ging het toch over???????
ZELF UITZOEKEN

en als er iemand dan zegt ik heb mijn pup toen laten pletten sjaaaaa
dan ben je zelf ook niet duidelijk bezig geweest eerste wat je leert is pup laten spelen met gelijke hondjes is die stoer dan met stoerder hondje laten spelen zodat hij niet alleen overwinningen krijgt is tie bang laat hem met rustige sociale hondjes omgaan
basis training word dus al vergeten?????

en idd ook hier lopen mega onbenullen van baasjes maar als ik weet dat ze echt het niet snappen loop ik met mijn pup of jonge hond NIET die kant op juist in begin wil je dat ze geen slechte ervaringen op doen

Dus TOPIC was stoer hondje zoekt toch steun nou daar blijf ik bij die negeer ik en voor de rest bekijk ik elke hond anders al zal zeker niet te veel regelen blijf ik bij en die stoere honden die maar aan mogen modderen hoef ik helemaal niet mee om te gaan
dus waarom zo`n ontmoeting aanhalen vaak ruiken ze aan elkaar bij vreemde honden en lopen ze door
mijn honden hebben nog nooit met kleine hondjes hoeven spelen zou ook niet weten wat ze daar aan vinden het is veel leuker om met even grote te spelen die zijn gelijker kwa kracht
dus laat kleintjes ook met kleintjes spelen worden ze niet geplet of omver gewalst stuk makkelijker
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

ridgebackfan schreef:
en als er iemand dan zegt ik heb mijn pup toen laten pletten sjaaaaa
dan ben je zelf ook niet duidelijk bezig geweest eerste wat je leert is pup laten spelen met gelijke hondjes is die stoer dan met stoerder hondje laten spelen zodat hij niet alleen overwinningen krijgt is tie bang laat hem met rustige sociale hondjes omgaan
basis training word dus al vergeten?????
Ik ben met Moos naar puppycursus geweest, en heb een bende boekjes gelezen. Het algehele advies was toen om vooral niet weg te houden van grote honden, want dan krijg je zo'n klein etterbakje. Ik moest hem zelf maar aan laten geven wanneer het genoeg was, en hem gewoon met honden van elk formaat laten spelen.
Tja, mijn eerste hond, ik was 19, sorry, dan neem je die adviezen aan.

En zonder al die extra vraagtekens snap ik je ook hoor.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

ridgebackfan schreef:
Zoie schreef:
Krijgen we dat gezeur weer over "normaal " hondengedrag. Wat noem jij normaal hondengedrag dan als twee niet - roedelgenoten elkaar ontmoeten ? Daar kan je met al die verschillende rassen die we gefokt hebben en kruisingen die er zijn, niks zinnigs over zeggen.

Je bedoelt w.s. dat je alleen ingrijpt als jij dat nodig vindt, en dat doe ik ook. Maar daarmee is niks gezegd, behalve dan dat je niet kunt zeggen dat je het ze altijd zelf uit laat zoeken. Zoals je deed.

nog steeds NIET duidelijk ik zeg alleen van de TOPIC en daar ging het toch over???????
ZELF UITZOEKEN
Dan moet je je wat zorgvuldiger uitdrukken, want je doet heel algemene uitspraken als "ik laat het ze zelf uitzoeken ", wat is anders is dan "ik zou het je hond zelf laten uitzoeken. " Ook een uitspraak als "ik bescherm mijn hond alleen als ik zie dat een hond geen normaal hondengedrag vertoont anders zoeken ze het zelf maar uit " is niet specifiek van de toepassing op de vraag van de topicstarter. Je trekt het zelf wel degelijk veel breder, en dan moet je niet raar staan te kijken dat ik daar op in ga.

Om eerlijk te zijn - nog steeds niet begrepen ja - snap ik eigenlijk helemaal niks van wat je schrijft of propageert.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

ridgebackfan schreef:[mijn honden hebben nog nooit met kleine hondjes hoeven spelen zou ook niet weten wat ze daar aan vinden het is veel leuker om met even grote te spelen die zijn gelijker kwa kracht
dus laat kleintjes ook met kleintjes spelen worden ze niet geplet of omver gewalst stuk makkelijker
Spok speelt heel vaak met grotere en zelfs erg grote honden. Wat hij aan pure kracht te kort komt, compenseert hij met snelheid, wendbaarheid en inzet.

En dat kunnen de grotere honden ook heel leuk vinden hoor.
Afbeelding
ridgebackfan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

Zoie schreef:
ridgebackfan schreef:
Zoie schreef:

ZELF UITZOEKEN
Dan moet je je wat zorgvuldiger uitdrukken, want je doet heel algemene uitspraken als "ik laat het ze zelf uitzoeken ", wat is anders is dan "ik zou het je hond zelf laten uitzoeken. " Ook een uitspraak als "ik bescherm mijn hond alleen als ik zie dat een hond geen normaal hondengedrag vertoont anders zoeken ze het zelf maar uit " is niet specifiek van de toepassing op de vraag van de topicstarter. Je trekt het zelf wel degelijk veel breder, en dan moet je niet raar staan te kijken dat ik daar op in ga.

Om eerlijk te zijn - nog steeds niet begrepen ja - snap ik eigenlijk helemaal niks van wat je schrijft of propageert.
ik propager NIETS
het ging om de topic dus als je niet kan lezen zul je het niet snappen
goed dat JIJ alles WEL weet net zoals wel meer mensen op dit forum die fijn alles al weten en zich zelf graag horen praten ...sorry schrijven....
als MIJN HOND STOER DOET EN KOMT ZEUREN BIJ ME DAT HIJ OOK EEN KEER OP ZIJN DONDER KRIJGT NEGEER IK HEM

en ik laat hem heus niet oprollen door een ander dan grijp ik idd in
dus NIET normaal hondegedrag een hond die als een speer op mijn hond duikt om te bijten zal ik zeker niet negeren.

misschien dan duidelijker??
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

joh, doe even gewoon. Er is helemaal geen reden om zo te lopen schreeuwen.

Ja, ik begin idd wat duidelijker te begrijpen wat je bedoelt. En of het een kwestie is dat ik niet kan lezen, of dat jij niet kunt schrijven, zullen we dan maar in het midden laten.
Afbeelding
Hobbes
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Hobbes »

Hallo allemaal,

Ik ben een tijd geleden dit topic begonnen - en inmiddels heb ik nog een interessant antwoord gevonden op mijn vraag, zie:

http://www.kynotrain.nl/In_de_praktijk.php

onder het kopje: "Troosten mag wel, maar genuanceerd." Zoals sommigen hier al aangaven: als je je hond negeert, wordt hij gedwongen het zelf uit te zoeken en kan hij ongewenst gedrag gaan ontwikkelen.
Troosten is dan niet bevestigen dat hondje zielig is, maar laten merken dat het goed is dat hij bij je komt
Peter Beekman, die de blackboxmethode heeft uitgewerkt (zie de link), voegde er nog aan toe dat je met je hond kunt gaan spelen als hij bij je komt, om vervolgens al spelend door te lopen.
Lijkt me goeie tip, want dan doorbreek je dus de spanning - en je laat zien dat jij een erg leuk baasje bent.
Hobbes
Vaste gebruiker

Re: Macho zoekt steun tussen de benen: goedzo?

Hoi Inge (hierboven),

We zijn weer wat maanden verder en Hobbes gedraagt zich wel anders. Hij lijkt niet echt bang, maar toch wel onzekerder. Misschien normaal allemaal: hij is nu 13 maanden, druk bezig met volwassen worden en dat is natuurlijk een hele klus.

Helemaal nieuw is dat hij pups van een paar maanden standaard afsnauwt. Zonder bijten, maar met zo'n typisch terriërgeluid: klinkt heel gemeen. Spelen met die pups doet hij bijna niet meer, terwijl hij wel met wat oudere jonge honden speelt.

Bij vreemde volwassen reuen lijkt hij vaak vrij gestresst: benadert ze héél voorzichtig, durft er soms nauwelijks langs, dan blijft hij achter terwijl ik doorloop, haren overeind.
Of hij is aan het spelen in een 'gelegenheidsroedel' waar hij nog niet echt bij hoort, dan wordt hij altijd wel een keer op zijn plaats gezet door de leider(s). Er zijn eigenlijk nog maar een paar volwassen reuen waar hij mee speelt, nl. die hij al van jongs af aan kent. Verder speelt hij alleen met teefjes.

Kortom, vooral dat gedoe met puppies vind ik vreemd: moet hij soms zijn frustraties botvieren? Of hoort dat ook bij het volwassen worden?

Door het verhaal van die blackboxmethode dacht ik misschien toch beter als ik hem iets meer steun. Niet troosten, maar wel met hem gaan spelen en wat vaker weglopen van zo'n roedel, als hij weer steun komt zoeken en de spanning lijkt groot. Misschien vermindert dat de frustratie.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Hobbes schreef:Hoi Inge (hierboven),

We zijn weer wat maanden verder en Hobbes gedraagt zich wel anders. Hij lijkt niet echt bang, maar toch wel onzekerder. Misschien normaal allemaal: hij is nu 13 maanden, druk bezig met volwassen worden en dat is natuurlijk een hele klus.

Helemaal nieuw is dat hij pups van een paar maanden standaard afsnauwt. Zonder bijten, maar met zo'n typisch terriërgeluid: klinkt heel gemeen. Spelen met die pups doet hij bijna niet meer, terwijl hij wel met wat oudere jonge honden speelt.

Bij vreemde volwassen reuen lijkt hij vaak vrij gestresst: benadert ze héél voorzichtig, durft er soms nauwelijks langs, dan blijft hij achter terwijl ik doorloop, haren overeind.
Of hij is aan het spelen in een 'gelegenheidsroedel' waar hij nog niet echt bij hoort, dan wordt hij altijd wel een keer op zijn plaats gezet door de leider(s). Er zijn eigenlijk nog maar een paar volwassen reuen waar hij mee speelt, nl. die hij al van jongs af aan kent. Verder speelt hij alleen met teefjes.

Kortom, vooral dat gedoe met puppies vind ik vreemd: moet hij soms zijn frustraties botvieren? Of hoort dat ook bij het volwassen worden?

Door het verhaal van die blackboxmethode dacht ik misschien toch beter als ik hem iets meer steun. Niet troosten, maar wel met hem gaan spelen en wat vaker weglopen van zo'n roedel, als hij weer steun komt zoeken en de spanning lijkt groot. Misschien vermindert dat de frustratie.
waarom moeten honden toch altijd maar alleen maar 'gezellig' spelen met andere honden? Je zegt dat je hond een paar speelmakkertjes heeft waarmee het goed gaat.
Dat is dan toch prima? Als hij dan bangig doet bij reuen kun je toch gewoon 'doorlopen' ik heb commando's voor situaties waar ik mijn twijfel bij heb.
En puppies vindt 'ie niet leuk, dus daar laat je hem niet meer mee spelen.
Geen pup hoeft een traumaatje op te lopen door jouw hond. (of door mijn golden die ook niet van pups houdt)
Hobbes
Vaste gebruiker

Daan schreef:waarom moeten honden toch altijd maar alleen maar 'gezellig' spelen met andere honden? Je zegt dat je hond een paar speelmakkertjes heeft waarmee het goed gaat.
Dat is dan toch prima? Als hij dan bangig doet bij reuen kun je toch gewoon 'doorlopen' ik heb commando's voor situaties waar ik mijn twijfel bij heb.
En puppies vindt 'ie niet leuk, dus daar laat je hem niet meer mee spelen.
Geen pup hoeft een traumaatje op te lopen door jouw hond. (of door mijn golden die ook niet van pups houdt)
Tsja, misschien moet ik er aan wennen dat hij volwassen wordt: als pup speelde hij echt met àlles wat hond was: groot, klein, jong, oud.. en juist met pups ging hij helemaal uit zijn dak van plezier.

Geïnspireerd door Beekman ga ik voorlopig niet meer wegstappen en negeren wanneer hij duidelijk geschrokken is van andere reuen (niet troosten maar wel steunen - doorlopen).

Groeten
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”