Ik zit Spok ook niet de hele tijd te beschermen hoor, dat is ook helemaal niet nodig. En als ik hem bescherm, dan bescherm ik hem voornamelijk tegen zichzelf.Moos schreef:Ja, die lopen hier ook inderdaad. Lekker Moos domineren als je 10 keer zo zwaar bent, en een baas die dan zegt dat ze het gewoon zelf uit moeten zoeken.Zoie schreef:En mij lopen er hier te veel zogenaamde stoere honden rond die maar wat mogen aankloten van hun baasjes omdat ze het prima zelf kunnen uitzoeken.ridgebackfan schreef:[echt beschermen doe ik alleen als ik zie dat een hond niet normaal hondegedrag vertoont anders regelen ze het zelf maar
hier lopen te veel van de hondjes die wel durven als ze bij de baas staan
alleen maar omdat ze toen ze jong waren altijd gelijk kregen van baasje
ach kom maar gauw is dat hondje niet leuk??? [/b]
Het is trouwens niet zo dat ik Saar heel erg bescherm. Het enige wat Saar van mij mag is naar mij toekomen als ze bang is, en dan laat ik haar ook even heel kort weten dat dat een goede zet is van haar.
9 van de 10 keer heeft die andere hond, waar Saar dan bang voor is, helemaal geen oog voor haar. Dan komt Saar dus bij me staan, doe ik verder niks, laten we die andere hond passeren en lopen we weer verder.
Ik heb Moos het wel allemaal zelf uit laten zoeken, ook als pupje van 1 kilo met bijvoorbeeld een wild labje. Nu was Moos niet bang, maar hij is door deze 'zelf uit laten zoeken' methode wel ontelbare keren geplet en door het bos gepingpongd door een andere hond. En om nou te zeggen dat hij daarvan genoot. Maar het enige dat ik ooit geleerd had was dat hij zich maar moest leren redden.
Gevolg is dat Moos dus nu wel snauwt, met name naar labjes, ook naar teefjes als ze te opdringerig of wild zijn. En dat komt doordat hij het wel zelf uit mocht zoeken van mij.
Saar heb ik wel in een bepaalde mate beschermd, en Saar snauwt dus niet.
Maar hij mag altid bij me komen, en dan moet hij gewoon mijn aanwijzingen volgen: kom maar kerel, deze kant, goed zo, of zoiets. Ik ga hem niet ontzettend in zijn angst zitten bevestigen ofzo, het is ook net maar hoe je het doet.
De stabij die hem een keer heeft opgejaagd b.v. komen we nog regelmatig tegen. Spok loopt er gewoon langs, niks aan de hand.
Spok heeft ook de neiging om honden die hij niet vertrouwt of die hem gepakt hebben te waarschuwen middels grommen, blaffen enz. Ik vnd dat dus niet nodig, roep hem bij me, en loop gewoon door. Niks mis mee volgens mij.