Oke, ik heb net 19 pagina's doorgeploeterd en hier ben ik dan.
Voor de mensen die denken dat de Nederlandse asielen zo vol zitten heb ik even de cijfers van 2003 erbij gepakt.
in 2003 werden er ruim 70.000 honden en katten opgenomen in het asiel, 45.000 katten en zo'n 25.000 honden. Dit is een daling van bijna 2300 honden ten aanzien van het jaar daarvoor. 74% van de zwerfhonden gaat weer terug naar de eigenaar. 87% van de honden die niet teruggingen of waar afstand van werd gedaan vond in 2003 een nieuw thuis, een stijging van 1% ten opzichte van 2002. Van de overige 13% zijn 118 honden overleden en 963 geeuthaniseerd. Dan blijven er nog zo'n 2169 honden over die dus langer dan een jaar in het asiel zitten.
Ik vermoed, maar ik weet het niet zeker, dat dit honden zijn die zeer moeilijk plaatsbaar zijn en alleen terecht zouden moeten komen bij mensen die weten waar ze aan beginnen. Ik denk dus ook niet dat het grootste gedeelte van de goed gescreende buitenlandse honden een plek inpikken van deze nederlandse asielhonden.
Ik kan er inderdaad echt niet bij dat mensen hun ogen sluiten voor al het verdriet en pijn dat er buiten onze landsgrenzen plaatsvindt. De graatmagere hond die hier in Nederland over de schutting bij de buren werd gegooid staat nog helder op mijn netvlies, maar hier in Nederland worden er stille tochten gehouden voor zo'n hond en in Spanje kijken ze niet eens op of om als ze zo'n hond vinden.
Van elke hond die Podenco in Nood naar Nederland haalt gaat er 75 euro rechtstreeks naar het asiel in Spanje (Scooby in dit geval). Het is dus niet alleen die ene hond die naar Nederland komt die je er mee helpt, maar het is ook het asiel daar dat achterblijft met die honderden andere honden.
Zijn er stichtingen die busladingen vol met honden over laten komen zonder daar in dat land hulp te bieden? Ja, die zijn er vast. Net zoals dat er slechte fokkers en net zoals dat er baasjes zijn die hun hond om het minste herplaatsen. Dat er een aantal slechte zijn wil nog niet zeggen dat ze allemaal slecht zijn.
Natuurlijk zou het geweldig zijn als die mensen daar in Spanje op een andere manier naar honden zouden gaan kijken, zouden stoppen met het mishandelen van jachthonden en allemaal een hond uit het asiel daar halen en er goed voor zorgen, maar dat is een eutopia. Zoiets verander je niet in een jaar, niet in 10 jaar en niet binnen 1 of 2 generaties. Van Scooby weet ik dat ze voorlichting geven aan Spaansje jongeren en deze een rondleiding geven door het asiel, het is een begin maar ze zijn er nog lang niet.
Dan persoonlijk.. had ik Abel in een Nederlands asiel gezien en zou hij daar ook omschreven zijn als een rustige, kalme, oudere duitse herder reu die uitstekend om kan gaan met andere honden, alleen kan blijven en niet agressief is, dan had ik hem uit Nederland gehaald.