Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

schrikreactie

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Baily

schrikreactie

Ongelezen bericht door Baily »

Net is Buck erg geschrokken van een paar eikels die uit een boom op zijn rug vielen, de held....... :wink:

Maar hij bleef erg lang daarna schrikkerig, en liep erg gespannen in het bos. Blafte tegen mensen die ons passeerden en durfde er niet langs, terwijl hij nooit reageert op mensen. Hij loopt daar altijd gewoon voorbij zonder er aandacht aan te besteden.

Ook tegen een kind ging hij grommen en blaffen en dat doet hij ook anders nooit...... :19: echt niet. Maar dat jongetje stond op de grond te stampen en omdat hij nog zo uit zijn doen was reageerde hij denk ik zo. Ik heb hem gauw meegenomen.

Ik baalde er erg van want normaal herstelt hij zich wel van schrik, maar nu bleef hij echt de hele tijd met staart naar beneden en oren plat rondlopen. Ik heb hem niet aangelijnd, hoewel hij bij mij overkwam alsof hij ieder moment kon vluchten, zo liep hij rond. Hij bleef wel bij me, maar ik moest hem wel steeds eventjes aanspreken.

Ik heb eerder gehad dat hij een keer zo erg geschrokken is en dat vergeet hij niet snel. Hij was toen op een ondergelopen weiland door het ijs gezakt en ik heb hem er toen uit moeten halen en hij heeft zeker een half jaar met een grote boog om dat weiland heen gelopen.

Buck is best een pittige hond en ik was altijd erg blij dat dat met loslopen tegenover mensen meeviel. Dus ik ben bang dat ik nu een probleem krijg, en hoe ga ik er het beste mee om. Ik ben nog wel even in het bos gebleven en op een groot veld heeft hij gespeeld met Dino, want daar waren geen bomen. Hij schrok onder de bomen van ieder ritseltje namelijk.

Er was nog een uitlaatservice met een vrijwel loopse hond, waar hij nog achteraan heeft gezeten en waar ik hem vanaf moest halen. Normaal loop ik met een grote boog om een uitlaatservice heen, maar het ging goed met de andere honden en ik was blij met de afleiding voor hem, want ik wilde hem niet angstig in de auto laten gaan, omdat hij dan het idee zou kunnen krijgen dat we dus vluchten voor iets. Hij is wel vrolijk in de auto gegaan dankzij die bijna loopse labrador.

Maar kan ik nu ook nog iets geven van bach resque druppels, en waar kan ik die kopen. En zal ik vanmiddag nog een keer met hem gaan of kan ik het maar beter eventjes laten rusten voor vandaag en morgen net doen of er niks is gebeurt. Ik heb zoveel mogelijk mijn eigen houding als normaal laten zijn, niet getroost, maar wel rustig aangegeven wat hij moest doen in de vorm van vriendelijk commando's. Dus bij me blijven als ik merkte dat hij er eigenlijk het liefste zo snel mogelijk uit het bos wilde.

Dus ik denk dat ik het nu nog kan herstellen maar dan moet ik nu wel op een juiste manier hiermee om gaan. En voor een eventueel volgende keer, heb ik dan goed gehandeld door niet direct weg te gaan en te blijven of werkt dat averechts?

Ik baal er zo van, want het gaat echt heel goed met hem de laatste tijd tegenover andere honden.
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Bach remedie kun je bij een reform winkel kopen. Resceu moet je dan hebben. Ik zou er verder niet te veel aandacht aan schenken. Je hond pikt dit allemaal op. Ik heb mijn hond hetzelfde gehad. Er brak plotseling een tak af en deze viel vlak naast haar. Het had die werk erg gestormt. Malou is daarna een tijd lang wat gedrukt en angstig geweest in het bos. Vooral op die plek natuurlijk. Dat heeft gewoon even tijd nodig. Het angstige slijt vanzelf wel weer. Ga je er nu de nadruk op leggen dan loop je de kans dat je hond de angst gaat inzetten om extra aandacht te winnen.

Dus ik denk dat je het wel goed gedaan hebt joh. Niet gelijk weggaan want dan geef je ook weer een signaal af dat het echt heel eng was. Ik zou er een grapje van maken. Iets van "Stel je niet zo aan gekke hond! kom op we gaan weer!"

Groetjes Mark
Laatst gewijzigd door Mark-fryslan op 12 okt 2005 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Baily

Mark-fryslan schreef:Bach remedie kun je bij een reform winkel kopen. Resceu moet je dan hebben. Ik zou er verder niet te veel aandacht aan schenken. Je hond pikt dit allemaal op. Ik heb mijn hond hetzelfde gehad. Er brak plotseling een tak af en deze viel vlak naast haar. Het had die werk erg gestormt. Malou is daarna een tijd lang wat gedrukt en angstig geweest in het bos. Vooral op die plek natuurlijk. Dat heeft gewoon even tijd nodig. Het angstige slijt vanzelf wel weer. Ga je er nu de nadruk op leggen dan loop je de kans dat je hond de angst gaat inzetten om extra aandacht te winnen.

Groetjes Mark
Nee, ik heb er geen nadruk op gelegd, heb er bij mezelf opgelet dat ik neit sneller ben gaan lopen of anders ben gaan praten. Ook niet getroost, maar wel voorkomen dat hij weg rende........ :19:

Ik wil ook niet speciaal de nadruk ergens op leggen de volgende keer, maar wel vast nu bedenken hoe ik het beste met zoiets om kan gaan, want ik kan het nu ook erger maken door verkeerd te reageren. :wink:
Mijn angst is dat hij het op de een of andere manier in verband heeft gebracht met mensen die passeren, omdat hij denk ik dacht dat hij een tik van iets gekregen heeft ofzo.

En het is er niet de hond naar die je als mens blaffend en grommend voor je wil hebben staan.
Mark-fryslan
Zeer actief

Ik zou heel vrolijk iets gezegd hebben als: "Stel je niet zo aan gekke hond! Ga je mee? dan gaan we weer" en dan verder doen alsof mijn neus bloed.

Zoiets denk ik

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

Baily

Mark-fryslan schreef:Ik zou heel vrolijk iets gezegd hebben als: "Stel je niet zo aan gekke hond! Ga je mee? dan gaan we weer" en dan verder doen alsof mijn neus bloed.

Zoiets denk ik

Groetjes Mark
Ja normaal gesproken doe ik dat ook, maar hij was nu anders. Hij is echt heel erg geschrokken en ik kon hem moeilijk bereiken leek het wel. Nog net genoeg om hem te weerhouden er vandoor te gaan. Ik begrijp ook niet waarom hij zo geschrokken is daarvan. Want die vallende dingen, dat gebeurt de hele week al. :19:

Ik ben ook stokken gaan gooien, dat doe ik altijd met ze en dan gaan ze er samen met die stok vandoor en onderling knokken (voor de gein) wie de stok wint. Maar nu reageerde hij heel eventjes een seconde blij, en dan was het alsof hij zich bedacht en ging weer heel gedrukt lopen.
Mark-fryslan
Zeer actief

ja soms snap je er niks van he? Ik heb dat ook wel eens gehad hoor met Malou. Net of willen ze schrikken. Ik doen dan ook wel eens snel wat oefeningetjes om de aandacht even te verleggen. Het mooiste is natuurlijk als je ze zo gek kunt krijgen dat ze gaan spelen. Maar dat lukt niet altijd.

Dat heb je al wel geprobeerd lees ik nu. Misschien hier toch iets langer op door gaan een volgende keer?

Groetjes Mark

Baily

Inge O schreef:er was daar in de buurt ook niks bijzonders te horen? of te ruiken :denken: (dat weten wij dan weer niet natuurlijk :19: ).

ik denk dat ik er in de gegeven omstandigheden, omdat hij toch echt angstig was, zou voor kiezen om minimum een aantal dagen op een andere plek te gaan wandelen, dat het wat kan slijten.

en als je de eerste keer weer daar gaat lopen, zou ik de wandeling omgekeerd lopen, zodat zijn referentiepunten/conditionering wat in de war raken zodat ze die enge plek niet zo oppikken.
Nu je het zegt, hij was op een bepaalde plek heel erg aan het snuffelen en bleef langer achter dan zijn gewoonte is. Nog wel in het gezicht maar hij loopt haast nooit verder dan 15 meter achter of voor me. Nu bleef hij ergens vrij lang staan, terwijl ik door liep. Dus toen ik om me heen keek of hij al kwam, stond hij vlakbij , maar wel op een heuvel, boven me, en ik hoorde dus al die eikels vallen. Die gaan echt achter elkaar nu. Ik zag dat hij heel erg geschrokken om zich heen keek. Zou hij ook iets van een vos ofzo kunnen ruiken? En zijn honden daar bang van? Want die lopen wel daar in de buurt.

En we hoorden een hond die heel erg hard aan het blaffen was, ergens ver weg.

Maar daarna was hij dus echt bang in bosjes of onder bomen. Achteraf terugdenkend is dat waarschijnlijk ook de reden dat hij geblaft heeft tegen die mensen, want normaal gesproken als mensen te dichtbij komen kiest hij zijn eigen pad vlak naast me door de bosjes, Want hij is niet angstig ofzo voor mensen maar wel erg eenkennig of gereserveerd noemen ze dat geloof ik.

Nu kon hij door zijn eigen angst ook niet door de bosjes, dus niet uitwijken op een voor hem acceptabele afstand.

Ik ga de komende dagen in ieder geval ergens anders lopen. Hier in de buurt is een dijk, helemaal afgezet met een hek en aan de andere kant een sloot. Dan gaan we dat eens proberen. :wink:
Baily

Inge O schreef:
Baily schreef: Ik zag dat hij heel erg geschrokken om zich heen keek. Zou hij ook iets van een vos ofzo kunnen ruiken? En zijn honden daar bang van? Want die lopen wel daar in de buurt.

En we hoorden een hond die heel erg hard aan het blaffen was, ergens ver weg.

Maar daarna was hij dus echt bang in bosjes of onder bomen.
hij kan die drie zaken natuurlijk ook razendsnel aan elkaar gelinkt hebben : enge geur, blaffende hond (waarschuwen voor gevaar in zijn 'oren'?) en meteen ook die vallende eikels :19: . het is vaak aan een stom toeval gelegen dat het hun even teveel wordt. en de ene hond is daar belastbaarder in dan de andere, is ook zo.
Ik denk dat die verklaring wel eens de juiste zou kunnen zijn en dat alle indrukken bij elkaar deze reactie veroorzaakt hebben. Hij heeft dat heel snel dat hij dingen verbind aan iets vervelends.

Bijvoorbeeld, toen hij een keer met zijn riem vast zat aan een Amsterdammertje, zo'n verkeerspaaltje, toen bleef hij ineens hangen en een aantal dagen daarna durfde hij echt niet meer bij zo,n paaltje in de buurt te komen. :denken:

Ook toen een keer een zaagtafel hier buiten van de buurman omviel voor hem, durfde hij dagen niet meer over het pad van de voordeur naar binnen. Moest ik hem dragen met zijn 27 kilo.

Echt snel schrikkerig is hij niet, dus niet dat hij op die manier altijd rondloopt, normaal gesproken, maar als hij ergens echt goed van schrikt dan duurt het lang voordat het weer over is.
Baily

Inge O schreef:
Baily schreef:Echt snel schrikkerig is hij niet, dus niet dat hij op die manier altijd rondloopt, normaal gesproken, maar als hij ergens echt goed van schrikt dan duurt het lang voordat het weer over is.
wat denkt hij? als ik schrik, laat ik het dan meteen maar goed doen ook :pffff: :mrgreen: .

arme buck, hopelijk is hij het dan over enkele dagen dan toch genoeg vergeten om niet meer echt in de stress te schieten. eventjes zonder eikels op pad dan :mrgreen: .
Ja, eventjes een andere route, met alleen Buck mee als eikel......... :mrgreen: :wink:

Ik hoop echt dat het snel over gaat, maar als ik hem een beetje ken dan gaat het wat voeten in aarde krijgen. Maar ja, misschien valt het mee......... :wink:

Bedankt voor het meedenken. :wink:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Eikels hebben een gemeen puntje en als die van hoog vallen kan dat heel erg pijn doen.Dus dat kan het best geweest zijn.
Ik zou er zelf voor kiezen om het vallen van de eikels te koppelen aan spel, je kunt er mee gooien en misschien wil hij er dan achteraan, vervolgens neem je een handjevol etc.....maar je kent je hond zelf het beste dus ik weet niet of dat bij hem werkt.
Baily

Marie-Josée schreef:Eikels hebben een gemeen puntje en als die van hoog vallen kan dat heel erg pijn doen.Dus dat kan het best geweest zijn.
Ik zou er zelf voor kiezen om het vallen van de eikels te koppelen aan spel, je kunt er mee gooien en misschien wil hij er dan achteraan, vervolgens neem je een handjevol etc.....maar je kent je hond zelf het beste dus ik weet niet of dat bij hem werkt.
Best een goed idee,alleen moet hij dan nog wat minder bang zijn. Hij was vanmiddag niet echt bereikbaar voor spel. Ik had het geprobeerd met stokken gooien, waar hij normaal gesproken dol op is, maar zelfs dat lukte niet. Maar als hij weer een beetje minder bang er voor is dan probeer ik het. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”