Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dierenbescherming in aktie tegen buitenlandse honden.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Pieta schreef:
Je verwoordt precies wat ik bedoel. Ik ken de context van het verhaal ook niet maar ik voelde me even heel hard op mijn hart getrapt toen iemand zei dat een beetje normale stichting je dan nooit meer een hond meegeeft. De hond om wie ik het meest gegeven heb, heb ik op drie-jarige leeftijd, in prima fysieke toestand moeten laten inslapen en dat is absoluut het meest vreselijke dat ik ooit meegemaakt heb. Ik heb 2.5 jaar al mijn tijd en energie in die hond gestoken en echt echt echt alles gedaan wat ik voor hem heb kunnen doen maar het mocht niet baten. Eenieder die hem op straat was tegengekomen had me nooit geloofd want het was ook echt een schat, daardoor schoot die opmerking over dat zij hem gezien had en het zo'n lieve hond was me in het verkeerde keelgat. Het stak me even dat iemand dan zegt dat je geen hond verdient, althans... zo kwam het even op me over. Ik ben hartstikke blij dat ik Does heb en dat ik Dora heb kunnen helpen al levert zij nog wel de nodige problemen en ik denk ook echt dat ik mijn honden ontzettend verdien, dat ik ooit voor de meest afschuwelijke keuze gestaan heb, heeft daar niets mee te maken.
Ik geloof nooit dat iemand er jou op aan zal kijken wat je gedaan hebt.
je geeft aan alles gedaan te hebben en tot op het bot te zijn gegaan.
het zijn natuurlijk ook 2 verhalen en de 1 is niet te vergelijken met de ander.
Zelf ken ik het verhaal van jores ook niet, dus kan geen oordeel erover geven.
Alleen hoe ik het zie als er problemen zijn en over het snel opgeven of niet.. en wie de schoen past trekt hem aan denk ik dan maar.
Als jij weet voor jezelf er alles aan gedaan te hebben, moet je het je niet persoonlijk aan gaan trekken.
Want immers ben jij degene die de waarheid kent.
Afbeelding
Pieta
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pieta »

jojenny schreef:
Pieta schreef:
Je verwoordt precies wat ik bedoel. Ik ken de context van het verhaal ook niet maar ik voelde me even heel hard op mijn hart getrapt toen iemand zei dat een beetje normale stichting je dan nooit meer een hond meegeeft. De hond om wie ik het meest gegeven heb, heb ik op drie-jarige leeftijd, in prima fysieke toestand moeten laten inslapen en dat is absoluut het meest vreselijke dat ik ooit meegemaakt heb. Ik heb 2.5 jaar al mijn tijd en energie in die hond gestoken en echt echt echt alles gedaan wat ik voor hem heb kunnen doen maar het mocht niet baten. Eenieder die hem op straat was tegengekomen had me nooit geloofd want het was ook echt een schat, daardoor schoot die opmerking over dat zij hem gezien had en het zo'n lieve hond was me in het verkeerde keelgat. Het stak me even dat iemand dan zegt dat je geen hond verdient, althans... zo kwam het even op me over. Ik ben hartstikke blij dat ik Does heb en dat ik Dora heb kunnen helpen al levert zij nog wel de nodige problemen en ik denk ook echt dat ik mijn honden ontzettend verdien, dat ik ooit voor de meest afschuwelijke keuze gestaan heb, heeft daar niets mee te maken.
Ik geloof nooit dat iemand er jou op aan zal kijken wat je gedaan hebt.
je geeft aan alles gedaan te hebben en tot op het bot te zijn gegaan.
het zijn natuurlijk ook 2 verhalen en de 1 is niet te vergelijken met de ander.
Zelf ken ik het verhaal van jores ook niet, dus kan geen oordeel erover geven.
Alleen hoe ik het zie als er problemen zijn en over het snel opgeven of niet.. en wie de schoen past trekt hem aan denk ik dan maar.
Als jij weet voor jezelf er alles aan gedaan te hebben, moet je het je niet persoonlijk aan gaan trekken.
Want immers ben jij degene die de waarheid kent.
Ja maar ik vind het een beetje naar om zo te oordelen over iemand. Ik denk dat niemand hier ooit voor die keuze wil komen te staan en ik denk dat de persoon in kwestie ook echt niet over 1 nacht ijs gegaan is eer ze haar hond heeft afgestaan. Om dat te zeggen dat ze geen hond verdient, vind ik gewoon wel erg crue.

Er was ook iemand die zei dat het zo'n lieve hond was en uit ervaring kan ik dus zeggen dat je niet kunt oordelen over de situatie eer je hem zelf geleefd hebt. Mijn hond was ook de grootste lieverd die er bestond en mensen op straat waren vaak helemaal weg van hem. Dat nam nog niet weg dat de situatie in huis letterlijk levensgevaarlijk was. Dat kun je niet zo makkelijk beoordelen.

Maar goed, dit is allemaal wel erg offtopic, ik wil alleen aangeven dat ik vind dat hier wel erg veel met de boze vinger gewezen wordt en dat daarbij naar mijn mening enorm kwetsende opmerkingen gemaakt worden en dat is niet nodig denk ik. Denk er het jouwe van, geef je mening maar laat een ander wel een beetje in z'n waarde en loop elkaar niet zo af te branden.

(Dit is natuurlijk helemaal niet tegen jou gericht Jen :wink: )
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Wil de hond schreef:
yamie schreef:nou en zo is het dus niet.. er zin heel wat asiels die juist hokken vrij maken ( en ja hoe dat mag je zelf invullen)
om buitenlanders op te vangen...
Ik zal wel verkeerd invullen hoor, maar begrijp ik goed dat je in bedekte termen beweert dat er vrij veel asiels zijn die nederlandse honden afmaken om buitenlandse honden op te kunnen nemen? :19:

Die buitenlandse honden mogen dan met recht beweren dat ze in een dodencel zitten hè?!
Dit is dus onzin, er zijn asiels die geen honden hebben maar toch honden willen hebben dus die plaatsen dan honden uit het buitenland.

Jacqueline
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

jacq1970 schreef:
Wil de hond schreef:
yamie schreef:nou en zo is het dus niet.. er zin heel wat asiels die juist hokken vrij maken ( en ja hoe dat mag je zelf invullen)
Ik zal wel verkeerd invullen hoor, maar begrijp ik goed dat je in bedekte termen beweert dat er vrij veel asiels zijn die nederlandse honden afmaken om buitenlandse honden op te kunnen nemen? :19:

Die buitenlandse honden mogen dan met recht beweren dat ze in een dodencel zitten hè?!
Dit is dus onzin, er zijn asiels die geen honden hebben maar toch honden willen hebben dus die plaatsen dan honden uit het buitenland.

Jacqueline
Precies. Er worden in NL niet of nauwelijks honden ingeslapen. Er staan zelfs seniorenhonden op asiels.com die 13 zijn en een tumor hebben. Dan ga je me dus niet vertellen dat de leuke JR die in de kooi ernaast zit is afgemaakt om plaats te maken voor een Spanjaard :wink:
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Als ik dit allemaal lees heb ik het idee dat er toch veel mensen hun mening geven maar niet echt verstand van zaken hebben,uiteraard geeft dit niet want in zo een discussie als deze worden er altijd wel mensen wijzer gemaakt.
Ik heb zelf wat mensen van het landelijke bestuur gesproken van de DB en ook van de regiomedewerkers over dit onderwerp.
Daar bij is bevestigd dat er in 2006 inderdaad een campagne word gehouden om de mensen te demotiveren om dieren uit het buitenland tehalen/adopteren.
De persoon die mij dit persoonlijk heeft bevestigd heeft inmiddels haar woorden ingetrokken omdat zij ( volgens haar zelf) haar mond voorbij heeft gepraat aan de verkeerde personen, waarvan ik er 1 ben.

Ik heb deze mensen aangesproken op deze actie naar aanleiding van een bericht in de greyzette ( greyhoundsinnood) die vermelde dat de DB een meer aandacht aan dit onderwerp wilde besteden.
Ik had gehoopt om meer duidelijkheid tekrijgen in de de manier waarop de DB tewerk wil gaan in deze maar helaas...de info kraan in dicht van mij kant.
Dit wil niet zeggen dat ik de Db niet schrijf en plat bel met de vraag om info hierover.

Jacqueline
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
jacq1970 schreef:
Wil de hond schreef:

Jacqueline
Precies. Er worden in NL niet of nauwelijks honden ingeslapen. Er staan zelfs seniorenhonden op asiels.com die 13 zijn en een tumor hebben. Dan ga je me dus niet vertellen dat de leuke JR die in de kooi ernaast zit is afgemaakt om plaats te maken voor een Spanjaard :wink:
Er zijn ( naar mijn weten) geen asiels die honden afmaken om buitenlandertjes tekunnen plaatsen...dikke bullshit is dit verhaal!
Er zijn wel asiel die willen helpen in eventueel noodgevallen maar daar lijden geen andere honden onder absoluut niet!
Het bericht dat je zelf mag interpeteren hoe die hokken worden vrijgemaakt is duim zuigerij en opnaaierij, gebaseert op helemaal niets anders dan onzin.

Jacqueline
Afbeelding
Pieta
Vaste gebruiker
Contacteer:

jacq1970 schreef:Als ik dit allemaal lees heb ik het idee dat er toch veel mensen hun mening geven maar niet echt verstand van zaken hebben,uiteraard geeft dit niet want in zo een discussie als deze worden er altijd wel mensen wijzer gemaakt.
Ik heb zelf wat mensen van het landelijke bestuur gesproken van de DB en ook van de regiomedewerkers over dit onderwerp.
Daar bij is bevestigd dat er in 2006 inderdaad een campagne word gehouden om de mensen te demotiveren om dieren uit het buitenland tehalen/adopteren.
De persoon die mij dit persoonlijk heeft bevestigd heeft inmiddels haar woorden ingetrokken omdat zij ( volgens haar zelf) haar mond voorbij heeft gepraat aan de verkeerde personen, waarvan ik er 1 ben.

Ik heb deze mensen aangesproken op deze actie naar aanleiding van een bericht in de greyzette ( greyhoundsinnood) die vermelde dat de DB een meer aandacht aan dit onderwerp wilde besteden.
Ik had gehoopt om meer duidelijkheid tekrijgen in de de manier waarop de DB tewerk wil gaan in deze maar helaas...de info kraan in dicht van mij kant.
Dit wil niet zeggen dat ik de Db niet schrijf en plat bel met de vraag om info hierover.

Jacqueline
Op zich vind ik er niet veel mis mee dat de DB mensen aan het denken wil zetten voor ze besluiten over te gaan op het aanschaffen van een buitenlander. Informeren kan nooit kwaad en ik neem aan dat ze niet gericht tegen de instellingen aan gaan lopen trappen. Ik zal eens aan mijn moeder vragen of zij hier meer over weet.
Pieta
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik vind het trouwens een vreemd verhaal aangezien ik ook weet dat de DB Amsterdam zelf actief honden uit Frankrijk herplaatst :denken: ...
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Pieta schreef:
jacq1970 schreef:Als ik dit allemaal lees heb ik het idee dat er toch veel mensen hun mening geven maar niet echt verstand van zaken hebben,uiteraard geeft dit niet want in zo een discussie als deze worden er altijd wel mensen wijzer gemaakt.

Jacqueline
Op zich vind ik er niet veel mis mee dat de DB mensen aan het denken wil zetten voor ze besluiten over te gaan op het aanschaffen van een buitenlander. Informeren kan nooit kwaad en ik neem aan dat ze niet gericht tegen de instellingen aan gaan lopen trappen. Ik zal eens aan mijn moeder vragen of zij hier meer over weet.
Ik ben het met je eens in zo verre dat ze mensen die zelf persoonlijk een hond mee willen nemen uit het buitenland moet informeren wat er allemaal bij komt kijken en als ze dit willen afremmen snap ik dat best wel want het gebeurt tevaak de de meegenomen hond alsnog weg moet of in ee asiel beland en dat is niet de bedoeling.
Ik vind wel dat ze de mensen die een hond uit het buitenland willen moeten aansporen om dit via een goede stichting tedoen.
Een goede stichting heeft een goed opvangnet en eventueel hulp achter de hand.
Vaak weten ze al meer over het gedrag van de hond t.o ander honden, kinderen en katten en andere gedragskenmerken.
Ook zijn de honden vaak gecastreert, gechipt en alle entingen gehad en ook getest op allerlei ziektes die in het land van herkomst horen.

Jacqueline
Afbeelding
Higgins

Ongelezen bericht door Higgins »

MARC_S schreef:
Higgins schreef:verplichten van gedragscontroles voordat ze hierheen komen
Dan denk ik dat die energie beter besteed zou kunnen worden aan een verplichte gedragscontrole van de honden waar hier naar hartelust mee gefokt wordt.
Het nest van een prachtige maar hyperdominante rotweilerreu komt er gewoon en kan niet voorkomen worden maar een hond die er al is moet eerst even een gedragstest doen voor hij direct uit het asiel na een ellendig leven Nederland in mag. Soort van inburgeringscursusje en wie zakt moet dood want dat is de consequentie.
De meeste stichtingen nemen elke hond terug en nemen dus de verantwoordelijkheid. Er zijn weinig stichtingen die een hyperdominante rotweiler gaan plaatsen hier, dat in tegenstelling tot veel fokkers die er wel mee fokken en de pups wel in een jong gezin plaatsen. Die nemen de pups ook niet terug, zie dierenasiels.com.

Nee, daar ben ik het echt niet mee eens zolang iedereen hier elke hond op mekaar mag zetten zonder dat die honden ook maar aan een enkele voorwaarde hoeven te voldoen. Er wordt met totaal geflipte honden gefokt omdat ze bloedmooi zijn en dan gaan we allemaal voorwaarden en eisen stellen aan honden die er al gewoon zijn. :19: Laat de nieuwe baas maar beslissen welke hond hij wil. :wink:
Mee eens, ik kan me daar goed in vinden. Het probleem hier is ook dat er teveel naar het uiterlijk word gekeken en een stuk minder naar het gedrag van de hond.

Waar ik eigenlijk een beetje op doel is het verhaal van zeer angstige hondjes, die eigenlijk gewoon beter af zijn in het land waar ze wonen omdat de omslag naar een "huishond" gewoon te groot is ( ik heb het dan over getraumatiseerde honden ).
Ik vind dat er moet worden gekeken of de hond het aankan om hier als huishond gehouden te worden, of ze zich hier aan kunnen passen. Thats all :wink:
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Higgins schreef: Ik vind dat er moet worden gekeken of de hond het aankan om hier als huishond gehouden te worden, of ze zich hier aan kunnen passen. Thats all :wink:
Lijkt me heel logisch. De mensen draven zo door hier. Als je het over fokken hebt dan gaan mensen dingen roepen over het op elkaar zetten van volkomen gestoorde honden. Als je iets roept over het binnen halen van buitenlandse honden dan gaan mensen roepen hoe gevaarlijk het is om een totaal verknipte hond uit spanje los te laten in een kinderdagverblijf. Ik overdrijf nu een beetje maar niet eens zoveel.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

Mark-fryslan schreef:
Higgins schreef: Ik vind dat er moet worden gekeken of de hond het aankan om hier als huishond gehouden te worden, of ze zich hier aan kunnen passen. Thats all :wink:
Lijkt me heel logisch. De mensen draven zo door hier. Als je het over fokken hebt dan gaan mensen dingen roepen over het op elkaar zetten van volkomen gestoorde honden. Als je iets roept over het binnen halen van buitenlandse honden dan gaan mensen roepen hoe gevaarlijk het is om een totaal verknipte hond uit spanje los te laten in een kinderdagverblijf. Ik overdrijf nu een beetje maar niet eens zoveel.

Groetjes Mark
je mag ook aannemen dat er wel zorgvuldig gekeken word dat niet zomaar een hond naar nederland gehaald word.
En dat ze op zeker gaan door een hond met goede kansen hier te plaatsen
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Mark-fryslan schreef:Lijkt me heel logisch. De mensen draven zo door hier. Als je het over fokken hebt dan gaan mensen dingen roepen over het op elkaar zetten van volkomen gestoorde honden.

Dat gebeurd in ieder geval aan de lopende band. Er zijn niet voor niets rage-syndromen in rassen ingefokt. Een reu die onbetrouwbaar is kan rustig 2-3 keer in dezelfde stamboom staan hoor. Men fokt op uiterlijk en dan doet het karakter er weinig toe. De meeste fokteven en reuen wonen in hokken dus erg veel last van een karakter heeft een grote fokker meestal niet. :19:

Er zijn hyperneurotische dobermans, extreem dominante rotweilers, zenuwelijers van mechels die geen seconde stil kunnen zitten en bv berners en goldens die ineens in een monster veranderen. Erfelijke zaken die fokkers dan toch een beetje lijken te negeren. Een superteef die aangeschaft is voor de fok uit het buitenland wordt niet ineens weggedaan om het karakter hoor. Sommige fokkers moeten daar dan toch echt even mee doorfokken. Zijn de pups om door een ringetje te halen dan wordt daar ook mee verder gefokt want het gaat om de shows en de punten. Met fokteven wordt toch niet gewerkt oid.

Alle gebreken in een ras die erfelijk zijn zitten erin doordat fokkers dat negeren en dus blijft het in de populatie. Dat is dus ook zo met karakter en temprament dat niet goed is.

PS fokkers niet stijgeren want ik zeg niet dat alle fokkers dat doen. :neenee:
Als je iets roept over het binnen halen van buitenlandse honden dan gaan mensen roepen hoe gevaarlijk het is om een totaal verknipte hond uit spanje los te laten in een kinderdagverblijf. Ik overdrijf nu een beetje maar niet eens zoveel.
Geen enkele verknipte hond hoort in een kinderdagverblijf en wat mij betreft hoort daar helemaal geen hond. Laat het woord buitenlander weg en er staat hetzelfde. :mrgreen: Niet echt relevant dus en ik heb niemand gehoord of gezien over verknipte flippo's die naar NL zijn gehaald. Het zal best een keer gebeuren of gebeurd zijn maar ik ken geen enkel verhaal over een doodgevaarlijke hond uit het buitenland die in NL rondloopt. De echt gevaarlijke honden worden hier gewoon gefokt en verhandeld dat het een lieve lust is :wink:
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

MARC_S schreef:
Mark-fryslan schreef:Lijkt me heel logisch. De mensen draven zo door hier. Als je het over fokken hebt dan gaan mensen dingen roepen over het op elkaar zetten van volkomen gestoorde honden.

Dat gebeurd in ieder geval aan de lopende band. Er zijn niet voor niets rage-syndromen in rassen ingefokt. Een reu die onbetrouwbaar is kan rustig 2-3 keer in dezelfde stamboom staan hoor. Men fokt op uiterlijk en dan doet het karakter er weinig toe. De meeste fokteven en reuen wonen in hokken dus erg veel last van een karakter heeft een grote fokker meestal niet. :19:

Er zijn hyperneurotische dobermans, extreem dominante rotweilers, zenuwelijers van mechels die geen seconde stil kunnen zitten en bv berners en goldens die ineens in een monster veranderen. Erfelijke zaken die fokkers dan toch een beetje lijken te negeren. Een superteef die aangeschaft is voor de fok uit het buitenland wordt niet ineens weggedaan om het karakter hoor. Sommige fokkers moeten daar dan toch echt even mee doorfokken. Zijn de pups om door een ringetje te halen dan wordt daar ook mee verder gefokt want het gaat om de shows en de punten. Met fokteven wordt toch niet gewerkt oid.

Alle gebreken in een ras die erfelijk zijn zitten erin doordat fokkers dat negeren en dus blijft het in de populatie. Dat is dus ook zo met karakter en temprament dat niet goed is.

Als je iets roept over het binnen halen van buitenlandse honden dan gaan mensen roepen hoe gevaarlijk het is om een totaal verknipte hond uit spanje los te laten in een kinderdagverblijf. Ik overdrijf nu een beetje maar niet eens zoveel.
Geen enkele verknipte hond hoort in een kinderdagverblijf en wat mij betreft hoort daar helemaal geen hond. Laat het woord buitenlander weg en er staat hetzelfde. :mrgreen: Niet echt relevant dus en ik heb niemand gehoord of gezien over verknipte flippo's die naar NL zijn gehaald. Het zal best een keer gebeuren of gebeurd zijn maar ik ken geen enkel verhaal over een doodgevaarlijke hond uit het buitenland die in NL rondloopt. De echt gevaarlijke honden worden hier gewoon gefokt en verhandeld dat het een lieve lust is :wink:
ja, allemaal waar
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

MARC_S schreef:

Even op het verhaal van de Rottweiler reagerend: dit klopt dus niet helemaal hoor :wink:

Bij de officiele fok wordt dus sinds een aantal jaren al de MAG-test afgenomen. Hier kan je het mee eens zijn of niet, doet er niet zoveel toe, maar de agressieve en onstabiele honden worden er toch echt wel uitgehaald en zonder slaging van de MAG-test mag je dus officieel niet fokken (dus wordt er geen stamboom voor de pups verkregen).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

jacq1970 schreef:
MARC_S schreef:
jacq1970 schreef:
Wil de hond schreef: Ik zal wel verkeerd invullen hoor, maar begrijp ik goed dat je in bedekte termen beweert dat er vrij veel asiels zijn die nederlandse honden afmaken om buitenlandse honden op te kunnen nemen? :19:

Jacqueline
Er zijn ( naar mijn weten) geen asiels die honden afmaken om buitenlandertjes tekunnen plaatsen...dikke bullshit is dit verhaal!
Er zijn wel asiel die willen helpen in eventueel noodgevallen maar daar lijden geen andere honden onder absoluut niet!
Het bericht dat je zelf mag interpeteren hoe die hokken worden vrijgemaakt is duim zuigerij en opnaaierij, gebaseert op helemaal niets anders dan onzin.

Jacqueline
Yamie zegt wel vaker hele vage onzin-dingen waar dan verder door haar niet meer op in wordt gegaan.

Zie je het al voor: De DB-medewerkers die een verknipte Jack Russel afspuiten om er een buitenlandertje voor in de plaats te kunnen zetten? :denken:
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:De DB-medewerkers die een verknipte Jack Russel afspuiten om er een buitenlandertje voor in de plaats te kunnen zetten? :denken:
Nou dat denk ik dus ook echt niet.
Wat voor baat en wat voor nut zou dat nu hebben.
Naar mijn mening is dat belachelijk.. want ze zouden er niks mee opschieten.
kasn me wel voorstellen dat als er plek over zou zijn dat ze daar dan idd een buitenlandse hond in zouden zetten.
maar om hokken vrij te gaan maken speciaal voor de buitenlanders :denken: .. dat zou krom zijn
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Nee afspuiten gebeurt niet meer. Maar wat wel gebeurt is dat er in het ene asiel een overschot aan honden is en men geen plaats meer heeft om honden op te vangen terwijl er in een ander asiel bijna geen hond zit en dat asiel dan honden uit het buitenland haalt om toch aanbod te hebben. En daar ben ik wel op tegen. Verdeel dan de honden die in het volle asiel zitten over de asiels waar er bijna geen zitten.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef:Nee afspuiten gebeurt niet meer. Maar wat wel gebeurt is dat er in het ene asiel een overschot aan honden is en men geen plaats meer heeft om honden op te vangen terwijl er in een ander asiel bijna geen hond zit en dat asiel dan honden uit het buitenland haalt om toch aanbod te hebben. En daar ben ik wel op tegen. Verdeel dan de honden die in het volle asiel zitten over de asiels waar er bijna geen zitten.
Toen ik in diereanasiel zuidwolde was vertelden ze dat ze zelfs een wachtlijst hadden om honden op te vangen.
Afbeelding
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Roelfien schreef:Nee afspuiten gebeurt niet meer. Maar wat wel gebeurt is dat er in het ene asiel een overschot aan honden is en men geen plaats meer heeft om honden op te vangen terwijl er in een ander asiel bijna geen hond zit en dat asiel dan honden uit het buitenland haalt om toch aanbod te hebben. En daar ben ik wel op tegen. Verdeel dan de honden die in het volle asiel zitten over de asiels waar er bijna geen zitten.
ik weet dat asiel Almere en asiel Craillo in Hilversum wel die samenwerking hebben...
Daar wordt regelmatig gewisseld in honden, en er zullen vast wel meer asiels zijn die dat doen, lijkt me sterk dat alleen deze 2 dat doen.
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

nance schreef:
ik weet dat asiel Almere en asiel Craillo in Hilversum wel die samenwerking hebben...
Daar wordt regelmatig gewisseld in honden, en er zullen vast wel meer asiels zijn die dat doen, lijkt me sterk dat alleen deze 2 dat doen.
Die hebben dan ook een gezamenlijk bestuur, het is meer 1 asiel met twee locaties. Ze hebben ook een 1 telefoonnummer voor hen beiden.:wink: En ik weet inderdaad dat er soms ook een uitwisseling plaats vindt naar andere asiels omdat daar de vraag naar bepaalde honden hoger is dan in een andere plaats.
Dus om even kort door de bocht een voorbeeld te geven: herders en herderachtigen die beter op een groot erf kunnen leven gaan dan naar een asiel die meer in een agrarisch gebied zitten en daar dus meer vraag naar hebben. Maar dat is toch niet zo vaak, dat zijn incidentele uitwisselingen.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik heb nou het hele topic doorgelezen, dus toch nog maar even een reactie (ja, spuit elf :roll: )

Ik vind het prima als de DB op gaat treden tegen mensen die vrachtwagens vol met zieke broodfokpups van 5 weken oud uit Oost-Europa halen om ze hier - en in België - in dierenwinkels te verkopen. Ik vind het ook niet onverstandig als de DB mensen waarschuwt dat ze beter niet op eigen houtje een hond (lees pup) van straat kunnen plukken in hun vakantieland en mee naar huis nemen.

Maar optreden tegen stichtingen, nou ja, ik heb er geen woorden voor.

Tuurlijk zijn er behalve de goeie ook slechte (en minder goeie) stichtingen. Een keurmerk zou op zich ook geen verkeerd idee zijn, zodat wat duidelijker wordt dat er een verschil is tussen gerenommeerde organisaties die ook in het land van herkomst actief zijn, en 'stichtingen' waar veel teveel honden tegelijk worden 'opgevangen' en goud geld wordt verdiend aan pups die niet alleen in Nederland worden geboren, maar ook zijn verwekt.

Een gedragstest vind ik nonsens. Goeie organisaties letten echt wel op welke honden ze naar Nederland halen, ze schieten er immers niks mee op als nieuwe eigenaars om de haverklap hun hond terugbrengen omdat hij feitelijk niet herplaatsbaar was. En de mensen van de asiels ter plekke kunnen bovendien het gedrag en de vooruitzichten vaak veel beter inschatten dan een 'onafhankelijke derde'. Mijn Lilo was een paar maanden geleden echt niet door welke test dan ook heengekomen, maar bij PROA Madrid verwachtten ze wel dat ze zou opbloeien als ze eenmaal een veilig thuis had.

Wat betreft de 'overvolle' Nederlandse asiels kan ik me alleen maar aansluiten bij wat anderen al zeiden: het merendeel van de Nederlandse asielhonden wordt vrij snel herplaatst, en wat langer blijft zitten zijn toch vaak honden die niet geschikt zijn voor beginners en/of voor het gemiddelde gezin.

Buitenlandse honden die hier via een fatsoenlijke stichting zijn gekomen, komen niet in een asiel terecht hier, die gaan altijd terug naar de stichting. Als er al eens een duidelijk buitenlands hondje op dierenasiels.com staat zonder dat de afkomst bekend is (bijvoorbeeld omdat mensen zelf een podencopup mee hebben genomen uit Spanje die nu opeens wat teveel jachtinstinct blijkt te hebben), is het zelfs zo dat diverse stichtingen de herplaatsing van zo'n hondje ondersteunen door bijvoorbeeld aanvullende info over het ras te geven aan het asiel, of zelfs de herplaatsing helemaal over te nemen.

En wat me verder nog opviel: volgens mij hebben veel mensen toch een wat te romantisch beeld bij 'buitenlandse honden'. Opmerkingen als dat ze op straat beter af zouden zijn en dat ze al generaties lang op straat leven zijn niet bepaald realistisch. De meeste honden die hier geplaatst worden (in elk geval wat betreft die uit Spanje) zwerven niet 'jarenlang' op straat. Ze hebben heel vaak een baas gehad, die ze (net als dat in Nederland nog gebeurt) gewoon uit de auto heeft gezet, aan een boom gebonden, in een put gegooid, over het hek van het asiel gepletterd, enzovoort.

Er staat in de hondenleed-rubriek een topic over die bordeauxdog die destijds is uitgehongerd. Zoals die hond eruit zag zien ze er ook vaak uit als ze in Spanje in de opvang komen, en sommige honden overleven het uiteindelijk ook niet. Ik vind het vreselijk wat er met die bordeauxdog is gebeurd, en ik kan me de opwinding erover best voorstellen, maar het is wel een beetje lullig dat als je toevallig een buitenlandse hond bent met minstens zoveel ellende achter de rug en er wordt over je gepraat als 'de rotzooi van een ander'.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Podenji schreef:wat is de motivatie van de dierenbescherming om deze actie te starten? ik ben daar wel benieuwd naar want ik kan me het goed voorstellen er worden massa's opvanghonden uit het buitenland hierheen gehaald, en ga me niet weer verkeerd begrijpen, ik gun die dieren ook een fijn huis, maar je lost het probleem er niet mee op, in mijn ogen wordt het dan gewoon verplaatst naar andere landen en de honden in de asiels hier blijven zitten ook zie ik veel honden vanuit de buitenlandse opvang in de asiels hier verdwijnen, dat kan toch ook de bedoeling niet zijn? ik denk dat er inderdaad veel te veel stichtingen zijn die die honden hierheen halen en het grootste gedeelte van die stichtingen heeft werkelijk war geen flauw benul waar ze mee bezig zijn, en dat is gewoon jammer
zijn er nou echt geen goede mogelijkheden om goede opvang in het land waar de opvanghondjes zitten te regelen dus zonder al die honden hierheen te halen?
ik wil best eens een donatie geven bijvoorbeeld aan een stichting of dergelijk dat zich bezighoud met de opvang van deze honden maar ik wil ook dat die donatie dan niet gerbuikt word voor transport van honden naar NL maar dat die donatie gebruikt word om het voor de hond daar wat beter te maken, maar weet uberhaupt niet of dat tot de mogelijkheden behoort want het valt toch niet te controleren waarje donatie voor gebruikt word :19: :denken: maar das dan weer een andere discussie denk ik :wink:
Niks aan toe te voegen..zo denk ik er ook over!
Tuurlijk, mijn gevoel zegt ook'; ik wil alle 'zielige hondjes, katten, whatever' wel een goed tehuis bieden, maar dat neemt het probleem niet weg en dat vind ik toch echt het belangrijkste!

Wanneer er nou een donatiefonds door de dierenbescherming werd ingesteld voor deze honden en mensen die er voor zorgen dat de honden goed verzorgd worden en eten krijgen en niet hutje mutje bij elkaar in 1 hok gegooid worden zodat ze elkaar afslachten..dan gaf ik direct alles wat ik kan missen :wink:
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

Dierenleed zie je in heel veel landen (eigenlijk in alle landen)
Dat er organisaties zijn die zich daar voor inzetten vind ik een goede zaak.
Zelf ben ik in Polen geweest en ook daar zie je vaak zielige an vermagerde honden.
Je maag draait gewoon om als je de amre stakkers ziet.
Ik kan me goed voorstellen dat als je bepaald leed ziet waar dan ook ter wereld dat je je ervoor inzet.
In nederland is er nog genoeg leed, maar daarom hoef je je ogen niet te sluiten voor het leed van de dieren in het buitenland.
dat zijn net zo goed dieren als de nederlandse dieren.
Voor de dieren is het gewoon goed dat ze geholpen worden, want dat zijn tenslotte de slachtoffers van de wreedheid van de mensen en de maatschapij
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik heb zo ong. 30 pagina's maar overgeslagen :mrgreen: Ik wilde alleen even aan mol kwijt dat iemand die zelf fokt, dus ook imo "medeschuldig" is aan een enorm overschot in de wereldhondenpopulatie geen enkel recht heeft tot het veroordelen van mensen die een buitenlander nemen. Mijn eerste hond was een nederlandse tweedehand en Sunny is een buitenlandse tweedehands. Wat maakt het in godsnaam uit of een hond binnen of buiten de landengrens vandaan komt :roll: Verder doe ik al heel lang vrijwilligerswerk voor een nederlands asiel. Wat doe jij trouwens voor de nederlandse asielhond mol? Kleine jaarlijkse donatie om je schuldgevoel af te kopen? Ik snap werkelijk niet hoe jij, als FOKKER notabene, zo hoog van de toren durft te blazen over "eigen honden eerst :kotz: " Je hebt geen idee waar je het over hebt.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

bernersennenfan schreef:Wanneer er nou een donatiefonds door de dierenbescherming werd ingesteld voor deze honden en mensen die er voor zorgen dat de honden goed verzorgd worden en eten krijgen en niet hutje mutje bij elkaar in 1 hok gegooid worden zodat ze elkaar afslachten..dan gaf ik direct alles wat ik kan missen :wink:
De dierenbescherming geeft geld aan de stichting buitenlandse asielen en die stichting helpt alleen asielen die geen honden doorplaatsen aan het buitenland en die dus bv 150 honden hebben zitten..hebben zitten.. :denken: ..doodmaken of alles wat buiten verder rondloopt laten rondlopen..maar goed, dat schijnt het probleem ter plaatste wel op te lossen, als je het zo doet! :roll:
Maar daar kan je dus je kapitaal op doneren! Ga je dat nu ook doen?
Ik lees alleen maar een bericht van iemand die niets doet en de mond vol heeft van hoe het zou moeten, maar zich nooit verdiept heeft. Er zijn namelijk stichtingen die pogen ter plaatse asiels op te bouwen, zonder bergen met honden naar Nederland te halen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Mark-fryslan
Zeer actief

Hanneke bedankt

Hanneke bedankt voor je heldere verhaal. Ik volg het al een tijdje uit belangstelling maar er werd niet zoveel verteld over het probleem zelf.

Groetjes Mark

Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Ik vind een Dierenbescherming een goeie zaak,
maar ook dat ze open moeten blijven staan voor wat er in het buitenland
gebeurd, ik weet niet hoe het hier in Belgie zit naar buitenlandse honden toe, ik hoor daar niks over.
Ik weet alleen dat het dierenasiel hier in mijn gemeente met moeite de kop boven water kan houden.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

bernersennenfan schreef:
Podenji schreef:wat is de motivatie van de dierenbescherming om deze actie te starten? ik ben daar wel benieuwd naar want ik kan me het goed voorstellen er worden massa's opvanghonden uit het buitenland hierheen gehaald, en ga me niet weer verkeerd begrijpen, ik gun die dieren ook een fijn huis, maar je lost het probleem er niet mee op, in mijn ogen wordt het dan gewoon verplaatst naar andere landen en de honden in de asiels hier blijven zitten ook zie ik veel honden vanuit de buitenlandse opvang in de asiels hier verdwijnen, dat kan toch ook de bedoeling niet zijn? ik denk dat er inderdaad veel te veel stichtingen zijn die die honden hierheen halen en het grootste gedeelte van die stichtingen heeft werkelijk war geen flauw benul waar ze mee bezig zijn, en dat is gewoon jammer
zijn er nou echt geen goede mogelijkheden om goede opvang in het land waar de opvanghondjes zitten te regelen dus zonder al die honden hierheen te halen?
ik wil best eens een donatie geven bijvoorbeeld aan een stichting of dergelijk dat zich bezighoud met de opvang van deze honden maar ik wil ook dat die donatie dan niet gerbuikt word voor transport van honden naar NL maar dat die donatie gebruikt word om het voor de hond daar wat beter te maken, maar weet uberhaupt niet of dat tot de mogelijkheden behoort want het valt toch niet te controleren waarje donatie voor gebruikt word :19: :denken: maar das dan weer een andere discussie denk ik :wink:
Niks aan toe te voegen..zo denk ik er ook over!
Tuurlijk, mijn gevoel zegt ook'; ik wil alle 'zielige hondjes, katten, whatever' wel een goed tehuis bieden, maar dat neemt het probleem niet weg en dat vind ik toch echt het belangrijkste!

Wanneer er nou een donatiefonds door de dierenbescherming werd ingesteld voor deze honden en mensen die er voor zorgen dat de honden goed verzorgd worden en eten krijgen en niet hutje mutje bij elkaar in 1 hok gegooid worden zodat ze elkaar afslachten..dan gaf ik direct alles wat ik kan missen :wink:
De meeste stichtingen zetten ook asiel en opvang op in de landen van herkomst van de honden.
Ook worden er casteratie programma's opgezet en gedaan.
Eigenlijk alle goede stichtingen doen absoluut hun best om het probleem terplekke op telossen, alleen dan kan niet binnen een paar jaar.
Een hele volkmentaliteit is niet te veranderen in een jaar of 10 daar gaan 10 talle jaren overheen, voorlichting aan de jongere generatie dat word ook gedaan, want die menstaliteit moet je veranderen.
Ook zijn er plannen en al een beginnetje gezet om een plek te creeren waar moeilijk opvoedbare kinderen, of kinderen met problemen telaten werken on te laten gaan met de Galgo's zodat deze dieren een beter imago krijgen en dus niet als oud vuil behandelt worden en zo de gehele hondenmenatliteit in dat land teveranderen.
Opmerkingen zoals boven daar blijkt maar weer uit dat er niet voldoende info is over dit onderwerp en daardoor krijg je opmerkingen van mensen die niet zo goed weten waar het nu om gaat.
Gelukkig zijn er ook wel mensen die het wel weten en zo worden we allemaal weer wijzer toch?

Jacqueline
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Dit vind ik ervan

Sunnybunny schreef:Ik heb zo ong. 30 pagina's maar overgeslagen :mrgreen: Ik wilde alleen even aan mol kwijt dat iemand die zelf fokt, dus ook imo "medeschuldig" is aan een enorm overschot in de wereldhondenpopulatie geen enkel recht heeft tot het veroordelen van mensen die een buitenlander nemen.
Er wordt hier in deze topic steeds dezelfde denkfout gemaakt. Namelijk dat je elders een probleem kunt oplossen door hier in Nederland te stoppen met fokken. Trek deze gedachte eens door op mensen. Wij stoppen met onzelf voort te planten omdat er zoveel arme kinderen zijn in Afrika. Dan komt het ook niet goed geloof me.

Maar er is niet zozeer sprake van een overschot zoals vele hier hebben aangegeven die werken bij stichtingen en of asiels. Er zijn veel honden die door mensen worden gedumpt. Dus er is veel vraag en er wordt veel weer gedumpt. Je kunt het aanbod wel verminderen maar de vraag blijft en daarmee dus ook het dumpen. Een overschot zou betekenen dat gefokte honden direct in een asiel belanden omdat ze domweg over zijn. In zo’n situatie geeft zelfs een broodfokker er de brui aan. Het werkelijke probleem zit hem dus in de vraag van mensen die niet een goed beeld hebben van wat het inhoud om een hond te hebben en te houden. (edit: de normale herplaatsingen daar gelaten deze zullen er altijd zijn)

Dus het gaat om alle honden. Rashonden en zwerfhonden uit alle landen. Dit soort misverstanden moet je voorkomen door het verspreiden van kennis. Voorlichting. Dus dat er mensen zijn die zich daarmee bezig houden is echt een goede zaak. Een aantal honden kun je hier prima opvangen. Maar niet allemaal helaas. Daarvoor zijn het er gewoon teveel.

Verder ben ik ook niet voor broodfokken. Ook ben ik niet voor het met opzet fokken van honden met tal van geestelijke en/of lichamelijke afwijkingen Maar ik heb niks tegen mensen die met zorg proberen een bepaald ras in stand te houden en letten op alle eigenschappen. Ik zou het jammer vinden als bepaalde rashonden zouden verdwijnen. Ze zijn overbodig misschien maar dat is zoveel in onze cultuur.

Groetjes Mark

PS:
Tip voor de mensen die het leuk vinden om er steeds een zin uit de context te halen: Je kunt ook de woordvolgorde eens veranderen! In feite heb ik hier het de meeste letters uit het alfabet wel gehad. Je kunt dus zelf woorden gaan vormen met mijn tekst. Dus de mogelijkheden zijn onbeperkt om mij van alles in de mond te leggen. Succes!
Laatst gewijzigd door Mark-fryslan op 13 okt 2005 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”