Ik heb nou het hele topic doorgelezen, dus toch nog maar even een reactie (ja, spuit elf

)
Ik vind het prima als de DB op gaat treden tegen mensen die vrachtwagens vol met zieke broodfokpups van 5 weken oud uit Oost-Europa halen om ze hier - en in België - in dierenwinkels te verkopen. Ik vind het ook niet onverstandig als de DB mensen waarschuwt dat ze beter niet op eigen houtje een hond (lees pup) van straat kunnen plukken in hun vakantieland en mee naar huis nemen.
Maar optreden tegen stichtingen, nou ja, ik heb er geen woorden voor.
Tuurlijk zijn er behalve de goeie ook slechte (en minder goeie) stichtingen. Een keurmerk zou op zich ook geen verkeerd idee zijn, zodat wat duidelijker wordt dat er een verschil is tussen gerenommeerde organisaties die ook in het land van herkomst actief zijn, en 'stichtingen' waar veel teveel honden tegelijk worden 'opgevangen' en goud geld wordt verdiend aan pups die niet alleen in Nederland worden geboren, maar ook zijn verwekt.
Een gedragstest vind ik nonsens. Goeie organisaties letten echt wel op welke honden ze naar Nederland halen, ze schieten er immers niks mee op als nieuwe eigenaars om de haverklap hun hond terugbrengen omdat hij feitelijk niet herplaatsbaar was. En de mensen van de asiels ter plekke kunnen bovendien het gedrag en de vooruitzichten vaak veel beter inschatten dan een 'onafhankelijke derde'. Mijn Lilo was een paar maanden geleden echt niet door welke test dan ook heengekomen, maar bij PROA Madrid verwachtten ze wel dat ze zou opbloeien als ze eenmaal een veilig thuis had.
Wat betreft de 'overvolle' Nederlandse asiels kan ik me alleen maar aansluiten bij wat anderen al zeiden: het merendeel van de Nederlandse asielhonden wordt vrij snel herplaatst, en wat langer blijft zitten zijn toch vaak honden die niet geschikt zijn voor beginners en/of voor het gemiddelde gezin.
Buitenlandse honden die hier via een fatsoenlijke stichting zijn gekomen, komen niet in een asiel terecht hier, die gaan altijd terug naar de stichting. Als er al eens een duidelijk buitenlands hondje op dierenasiels.com staat zonder dat de afkomst bekend is (bijvoorbeeld omdat mensen zelf een podencopup mee hebben genomen uit Spanje die nu opeens wat teveel jachtinstinct blijkt te hebben), is het zelfs zo dat diverse stichtingen de herplaatsing van zo'n hondje ondersteunen door bijvoorbeeld aanvullende info over het ras te geven aan het asiel, of zelfs de herplaatsing helemaal over te nemen.
En wat me verder nog opviel: volgens mij hebben veel mensen toch een wat te romantisch beeld bij 'buitenlandse honden'. Opmerkingen als dat ze op straat beter af zouden zijn en dat ze al generaties lang op straat leven zijn niet bepaald realistisch. De meeste honden die hier geplaatst worden (in elk geval wat betreft die uit Spanje) zwerven niet 'jarenlang' op straat. Ze hebben heel vaak een baas gehad, die ze (net als dat in Nederland nog gebeurt) gewoon uit de auto heeft gezet, aan een boom gebonden, in een put gegooid, over het hek van het asiel gepletterd, enzovoort.
Er staat in de hondenleed-rubriek een topic over die bordeauxdog die destijds is uitgehongerd. Zoals die hond eruit zag zien ze er ook vaak uit als ze in Spanje in de opvang komen, en sommige honden overleven het uiteindelijk ook niet. Ik vind het vreselijk wat er met die bordeauxdog is gebeurd, en ik kan me de opwinding erover best voorstellen, maar het is wel een beetje lullig dat als je toevallig een buitenlandse hond bent met minstens zoveel ellende achter de rug en er wordt over je gepraat als 'de rotzooi van een ander'.