Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Behendigheid met knie?

Moderator: moderatorteam

Anne
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Behendigheid met knie?

Ongelezen bericht door Anne »

Hoi iedereen,
ik weet niet of ik t hier moet plaatsten dus ik probeer het maar.

Wij hebben een tibettaanse terrier maar ze heeft wat aan haar knie.
Ik wete niet precies hoe t heet, maar veel terriers hebben er last van.
Je kan er een operatie tegen laten doen, maar dat hebben we niet gedaan.
Tibbie heeft er niet veel last van.
t lijkt alsof haar knie dan even uit de kom (of com :denken: ) schiet, maar dan is ze zelf zo slim om hara poot te strekken en dan is t weer goed.

Tibbie vind t erg leuk om overal op en over te springen, en over onderdoor en overheen te klimmen.
Behendigheid zouden wij dus graag met Tibbie willen doen.
maar is dit verstandig ivm haar knie?

Ik hoop dat ik t zo duidelijk morgenlijk heb uitgelegd.
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002-2015), Tibbie (2000-2015) en Gunda (1996-2009)
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Als je op een rustige en recreatieve manier behendigheid wilt doen, is dat voor de meeste honden met patella geen probleem. Bijvoorbeeld met springen zou ik voorzichtig zijn, maar rustig over een brug lopen is minder belastend. Maar, stel niet te hoge eissen en als je denkt dat ze last heeft, rustig aan en eventueel stoppen. Kijk naar je hond, het is voor een buitenstaander niet te beoordelen of dit kan of niet. Schiet de knie vaakl los? Of is dit iets wat sporadisch gebeurd? Ook dit heeft invloed. of behendigheid wel of niet mogelijk is.
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Hoihoi,

Nee t is nu al ene hele tijd geleden dat ze t voor t laatst heeft gehad (wat ik weet ongeveer 2 maanden :denken: denk ik :denken: )

Verder willen we bij een of andere vereniging dat gaan doen,
we doen t puur voor de hond, omdat tibbie t leuk vind.

Wat denken jullie er van?

Anne
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Anne
Zeer actief
Contacteer:

iemand een idee?
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Ik kan nooit snappen dat een mens die een hondje heeft met knieprobleem gewoon stug blijft volhouden om maar behendigheid te willen doen, het hondje kan er tuurlijk mee lopen...niet dus, een hond beseft pijn niet zoals ons kleinzierige mensjes en zal gewoon doorlopen, Blisje van mij liep nog heel stoer rond met een compleet afgescheurde kruisband, denk je dat dat gezond is??Nee tuurlijk niet, gewoon ermee stoppen, en naar een goeie arts gaan en dan als alles safe is dan misschien kan het weer, ik ken deze arts niet maar er staat zat over behendigheid voor honden www.mouwen.nl :wink:
starfleet
Erelid

Re: Behendigheid met knie?

Ongelezen bericht door starfleet »

Spriet schreef:
Tibbie vind t erg leuk om overal op en over te springen, en over onderdoor en overheen te klimmen.
Behendigheid zouden wij dus graag met Tibbie willen doen.
maar is dit verstandig ivm haar knie?
Zeker niet op hoog niveau en ik zou alles heel rustig aan doen, niet in vliegende vaart over allerlei hindernissen laten springen en bepaalde delen van het parcour laten zitten.

Het probleem met die beestjes is, wat Rob ook al aangaf, dat ze in principe doorrennen met pijn en door de pijn heen als ze het leuk vinden.

Anne
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Starfleet:
Zeker niet op hoog niveau en ik zou alles heel rustig aan doen, niet in vliegende vaart over allerlei hindernissen laten springen en bepaalde delen van het parcour laten zitten.
Angel-eyes
Ik kan nooit snappen dat een mens die een hondje heeft met knieprobleem gewoon stug blijft volhouden om maar behendigheid te willen doen, het hondje kan er tuurlijk mee lopen...niet dus, een hond beseft pijn niet zoals ons kleinzierige mensjes en zal gewoon doorlopen, Blisje van mij liep nog heel stoer rond met een compleet afgescheurde kruisband, denk je dat dat gezond is??Nee tuurlijk niet, gewoon ermee stoppen, en naar een goeie arts gaan en dan als alles safe is dan misschien kan het weer,
Hoihoi,

Ik wil ook zeker niet dat ze met pijn loopt,
we zijn een tijdje geleden naar de dierenarts geweest en die zei dat t opzich niet zo heel erg was, en dat we zolang ze er gene last van had ook gene operatie e.d. hoeven te doen .

Angel-eyes, jij zegt dus niet doen, (ik begrijp wel, maar ik wilde eerst weten wat jullie er van vonden,)

En starfleet,
jij vind dat t opzich wel mogenlijk is, maar niet op hoog niveau? (was ik ook niet van plan, e.v.t. gewoon een cursusje, meer niet)

nog meer mensen met ideeën? of hun mening hierover?
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Beau doet ook behendigheid en hij vindt het helemaal te gek als hij er flink de vaart in kan zetten. Hij wordt er dan altijd hyperactief van.
Ik zou met een hondje dat iets aan zijn pootjes heeft dus geen behendigheid doen, voor je het weet ga je door zijn eigen enthousiasme van kwaad naar erger, zonder dat je het meteen door hebt (als jouw hondje net als mijn Beau is, zal hij namelijk zijn pijngrens niet aangeven).

Overigens moet bij ons op de club een deelnemer eerst met het hondje naar de da voor HD foto's en een lichamelijke goedkeuring voor hij/zij met het hondje aan de lessen mag meedoen. Ik vraag me af of een da een hondje met patella bv goedkeurt voor behendigheidslessen.
Afbeelding
Riboet
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Spriet schreef: Zeker niet op hoog niveau en ik zou alles heel rustig aan doen, niet in vliegende vaart over allerlei hindernissen laten springen en bepaalde delen van het parcour laten zitten.
Dan vraag ik (en Beau zeker) me af: wat is dan de lol nog van behendigheid?

Niet dat we op hoog niveau spelen, hoor, maar juist het tempo (leren) maken en een gevarieerd parcours lopen, is het leukste.
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Misschien is het verstandig om eerst te kijken of er nog andere leuke dingen zijn met minder belsating voor de knie om te doen?
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Renske
Zeer actief

Bij mij op behendigheidstraining heeft een kooikerhondje gezeten met een knie die af en toe los schoot en dat was dus geen probleem om daar op een rustige manier behendigheid mee te doen.
Het is jouw hond, je zult daar zelf over moeten oordelen.
Als het mijn hond zou zijn en zowel de hond als ik zouden enthousiast over behendigheid zijn, dan zou ik het gewoon proberen. Als het niet gaat kun je altijd nog stoppen. En een operatie is ook altijd nog een optie. Een ander kooikerhondje welke ik ken is geopereerd aan patella luxatie en sheest nu de behendigheidsbaan over. Je kunt je hond wel als gehandicapt gaan beschouwen, maar wat heeft dat voor zin? Je zult de knieen niet moeten overbelasten, maar een goede bespiering kan al veel opvangen.
Renske
Zeer actief

Riboet schreef:
Dan vraag ik (en Beau zeker) me af: wat is dan de lol nog van behendigheid?

Niet dat we op hoog niveau spelen, hoor, maar juist het tempo (leren) maken en een gevarieerd parcours lopen, is het leukste.
Lekker met je hond bezig zijn? :denken:
Riboet
Zeer actief
Contacteer:

Dat kan op veel meer manieren dan met een risico op een verslechterend pootje. Ik zou zelf niet lekker bezig zijn met een hondje op behendigheidsles als ik weet dat hij een risico loopt :19: .
Afbeelding
Anne
Zeer actief
Contacteer:

hoihoi,

Ik zal nog eens goed nadenken,
ik wil natuurlijk niet dat de knie overbelast raakt en zo nog slechter word.
een operatie liever niet als t niet perce moet.
Aan de andere kant, als we haar hier in t veld uitlaten, en we doen haar los, rent ze van de ene nara de andere kant, ze springt over heel hoog gras heen ( ze is zelf niet zo groot :P ) en springt ook over beekjes heen met veel plezier.
Misschien kunnen we t overwegen, en als t maar 1 keer weer "uit de com" schiet ermee stoppen.

Thuis zit Tibbie altijd met spriet te spelen. spriet is wat dat betreft best ruw. ze pakt tibbie bij een poot een zit dan gek te doen, tibbie zit ondertussen aan spriets oor, en maar gek doen, dan met zn alles op een touw af, en aan tibbie merk je niks.
soms als ze heel erg lang gelegen heeft en ze staat op, dan zit t ff verkeerd. ff strekken, en verder gaan.
ik weet natuurlijk niet of t haar allemaal pijn doet, want dat laat ze inderdaad niet snel blijken.

Hebben nog meer mensen een mening hier over?
of misschien ideen van een andere hondensport waar je die knie niet echt belast?

Ze vind t in iedergeval ontzettend leuk om iets te leren. we hebben EG1 met haar gedaan, en als we haar riem al pakten op maandag om half 8, dan stond ze al piepent en kwispelend bij de voordeur dat ze mee wilde.

Groetjes
Anne
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Spriet schreef:
Angel-eyes
Ik kan nooit snappen dat een mens die een hondje heeft met knieprobleem gewoon stug blijft volhouden om maar behendigheid te willen doen, het hondje kan er tuurlijk mee lopen...niet dus, een hond beseft pijn niet zoals ons kleinzierige mensjes en zal gewoon doorlopen, Blisje van mij liep nog heel stoer rond met een compleet afgescheurde kruisband, denk je dat dat gezond is??Nee tuurlijk niet, gewoon ermee stoppen, en naar een goeie arts gaan en dan als alles safe is dan misschien kan het weer,
Hoihoi,

Ik wil ook zeker niet dat ze met pijn loopt,
we zijn een tijdje geleden naar de dierenarts geweest en die zei dat t opzich niet zo heel erg was, en dat we zolang ze er gene last van had ook gene operatie e.d. hoeven te doen .

Angel-eyes, jij zegt dus niet doen, (ik begrijp wel, maar ik wilde eerst weten wat jullie er van vonden,)

En starfleet,
jij vind dat t opzich wel mogenlijk is, maar niet op hoog niveau? (was ik ook niet van plan, e.v.t. gewoon een cursusje, meer niet)

nog meer mensen met ideeën? of hun mening hierover?

Een knie blijft altijd kwetsbaar, dan moet je zo zeker zijn dat het niet een gewone ontsteking is, en dan nog moet je lang rustig aan doen.Eerst afwachten wat het echt is, dan kun je verder kijken, en anders is dat deel van je plezier voorbij, maar er zijn nog zat andere dingen, voorlopig lekker rustig aandoen met hem, want een knie is een ramp, kijk maar als je als mens een pijnlijke knie hebt hoe dat je beweging beinvloed.
Anne
Zeer actief
Contacteer:

hoi,
je hebt gelijk hoor,
maar heeft iemand een idee van een hondensport, wat je denkt dat tibbie toch leuk vind, maar de knie niet te veel belast (zoals dat bij springen enzo, wel is)
of wanneer dan beginnen? of helemaal niet?

Anne
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
kick4toi
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door kick4toi »

Ook ik ben geen voorstander voor om met een hond, die niet volledig in orde is behendigheid te gaan doen. Zeker niet als het van nature een heel enthousiaste hond is. In behendigheid zitten ook rare wendingen en draaien, waardoor het kniegewricht ook zijdelings belast wordt. Zelfde geldt voor flyball en frisbee.

Wat je zou kunnen doen als veilige sport is bijv. speurwerk of reddingshondenwerk.
Anne
Zeer actief
Contacteer:

hoi,

speurwerk is inderdaad misschien wat.. ik weet niet of dat bij ene kleine terrier past, en reddings hond, ja past dat bij een terrier?
ze houd helemaal niet van zwemmen.

verder nog ideeën?
of meningen?
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Behendigheid vind ik dus niet zo'n goed idee. Bij een landing na de sprong is de belasting op de poten vier tot vijf maal het lichaamsgewicht. Het enige wat ik zelf zou doen is behendigheid maar dan consequent de latjes zo laag dat ze erover kan galloperen en niet hoeft te springen. Ik weet niet of bij deze afwijking draaien extra problemen oplevert, omdat je dan ook rekening moet houden met korte wendingen en de slalom. als ze normaal kan lopen is misschien doggydance zonder sprongen iets of speuren.
Anne
Zeer actief
Contacteer:

dankjewel
ik zal eens rond gaan kijken
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”