Och jee..over de Sharpei hebben veel mensen wel een mening.
Veel dingen die ik weleens lees zijn ras-typisch maar worden dan overtrokken.
Daarnaast zijn er ook vooroordelen die niet kloppen.
- je zou ieder dag de rimpels moeten zemen
Wie dat verzonnen heeft moesten ze echt een rotschop geven, en pei baasjes die het ook echt doen moesten een nog hardere schop krijgen.
Je hoeft de rimpels niet te zemen...als ze als pup veel rimpels hebben is het wel verstandig om de plooien OF vet OF droog te houden.Maar naarmate ze ouder worden vind ik dat er qua vachtverzorging niet veel meer met een sharpei te doen is dan met een andere hond.
Ik borstel hem met een noppen borstel en dat is prima...ik denk dat ik minder tijd kwijt ben aan vachtverzorging dan iemand met een Golden of zo.
- Sharpei's zijn dom (mijn lieftallige zusje zei het)
Nee, ze zijn niet dom, ze doen dommig en knullig...maar ik ben ervan overtuigd dat dat eigenwijsheid is en stoicijns gedrag.
- Met een Sharpei moet je maar geen cursus gaan lopen want hij zakt toch en er is geen eer aan te behalen.
Onzin...Rimpel werd 5 e van een groep van 30 op de puppycursus en we waren echt niet extreem fanatiek.
- Sharpei's zijn achterdochtig
nee, ze zijn niet achterdochtig maar terughoudend...niet iedereen is een vriendje...hoewel dat voor Rimpel niet opgaat.
Ik ken echter wel Sharpei's die echt niet zomaar bij je komen, ze snuffelen wat aan je en dan is het goed...maar ze zijn niet onbrekenbaar in dat opzicht...
In huis worden vreemden prima getollereerd, maar als een pei niet bij je komt dan moet je hem gewoon met rust laten...
Doe je dat niet dan hobbelt ie er vandoor...en als ie na tien keer ervandoor te zijn gehobbelt van zich afgromt vind ik dat niet raar.
- Sharpei's zijn moeilijk te lezen voor andere honden
waar, waardoor ze dus vaak aangevallen worden zonder aanwijsbare reden...ja...de reden is het uiterlijk.
Ach en zo kan ik wel even doorgaan.Rimpel voldoet in veel opzichten niet aan de rasbeschrijving maar in andere opzichten weer juist wel...dus ik ben er idd van overtuigd dat het per individue nog heel erg kan verschillen en dat een rasstandaard niet bepalend is.