Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vooroordeel of waarheid?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

je hoort vaak dat mensen herders achterbaks vinden omdat ze zogezegd van achteren aanvallen.
Ja tuurlijk heb je er herders bij die dat doen.
Maar niet iedere aanvallende herder zal het zo aanpakken.
Utah deed dat in ieder geval niet.. die wou ook gewoon zo aanvallen als ie de kans kreeg.
Die werd juist horendol als mensen hem aankeken.
Maar Utah is nou niet vergelijkbaar natuurlijk met de meeste herders :wink:

dat yorkshires keffertjes en eigenwijze kruimelzuigers zijn ben ik het wel mee eens.. zo was mijn yorkshire ook :mrgreen:

sharpeis staan vaak als dommig bekend en ja ook dat beaam ik :N:

het zijn persoonlijke ervaringen in ieder geval.. en tja vooroordelen moeten toch ergens wegkomen... dus zit er naar mijn mening altijd wel iets van waarheid in :wink:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Pffff, nou eentje dan uit de enorme bak met vooroordelen/rastypische eigenschappen die ongeveer iedereen uit de hele wereld kent over Goldens :mrgreen:

Ze lopen niet zomaar op vreemden af. Als ze "zien" dat mensen ze niet moeten (of niet van honden houden), dan lopen ze straal voorbij. Maar owee, owee, als de mensen maar iéts van toenadering doen. Dat kan dus gewoon een blik zijn, zo van 'ah gosss, kijk moeder en dochter daar lopen'. Ze hebben het feilloos door. En dan kan ik dus gewoon met 3 volwassen Goldens best de andere kant op willen hoor, maar de 3 gaan synchroon zitten kwispelen en 'beppen' met die vreemde meneer of mevrouw. En als ze dan een aai hebben gekregen of leuk toegesproken zijn, dan is het goed. Gaan ze alledrie weer mee.
Goldens zijn zeer mensgericht, maar wel alleen naar mensen waarvan ze voelen of zien dat ze ze leuk vinden.
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:Pffff, nou eentje dan uit de enorme bak met vooroordelen/rastypische eigenschappen die ongeveer iedereen uit de hele wereld kent over Goldens :mrgreen:

Ze lopen niet zomaar op vreemden af. Als ze "zien" dat mensen ze niet moeten (of niet van honden houden), dan lopen ze straal voorbij. Maar owee, owee, als de mensen maar iéts van toenadering doen. Dat kan dus gewoon een blik zijn, zo van 'ah gosss, kijk moeder en dochter daar lopen'. Ze hebben het feilloos door. En dan kan ik dus gewoon met 3 volwassen Goldens best de andere kant op willen hoor, maar de 3 gaan synchroon zitten kwispelen en 'beppen' met die vreemde meneer of mevrouw. En als ze dan een aai hebben gekregen of leuk toegesproken zijn, dan is het goed. Gaan ze alledrie weer mee.
Goldens zijn zeer mensgericht, maar wel alleen naar mensen waarvan ze voelen of zien dat ze ze leuk vinden.
Bij mijn ouders hadden we eerder ook een golden die dus inderdaad haarfijn aanvoelde of iemand het goed of slecht met hem voorhad.
Zo was er eens een niet al te diervriendelijke buurman de schuur ingelopen waar sobath dus lekker lag te genieten van de koelte.
wat er gebeurd is weten we niet precies .. iig zoveel dat sobath de buurman een flinke hap in zijn hand heeft gegeven :N:
Nou staan ze er niet echt om bekend dat ze bijten.. maar het had wel een reden natuurlijk dat ie soms weleens wou happen
:wink:
Afbeelding
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Tarz »

Stang schreef:
Even reagerend op jouw 'Rottweilers zijn niet te vertrouwen'.
Ben het met je eens hoor :wink: . Wel denk ik dat daarbij een flinke dosis dominantie ook wel een rol speelt :wink: .
Helemaal geen probleem als een hond dat heeft. Alleen jammer dat veel mensen daar juist niet mee om kunnen gaan.
Groetjes Rob
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Husky's kunnen niet loslopen, omdat ze dan weg lopen.

Ik heb een kruising husky/herder. Maar hij loopt nooit uit het zicht. Dat kan natuurlijk de herder aanleg ook nog zijn.

Maar mijn buurman heeft raszuivere Husky en die kan ook los in losloopgebieden. En ik ken nog twee Husky's die met hun baas gewoon door de stad lopen, zonder lijn, en altijd in zijn buurt blijven.

Maar er zijn er ook wel veel die niet los kunnen, dus er zit zeker een grond van waarheid in.
Laatst gewijzigd door Baily op 24 okt 2005 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Marion. schreef:Pffff, nou eentje dan uit de enorme bak met vooroordelen/rastypische eigenschappen die ongeveer iedereen uit de hele wereld kent over Goldens :mrgreen:

Hier in de Vleunders noemen ze Goldens
allemanswiezen (allemansvrienden).
Kheb nog nooit iemand een slecht woord over ze weten zeggen.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Poedels zitten op een kussentje met een permanentje in hun haar en
hebben altijd propere pootjes. :pffff:

Als ik vertel dat LUka in modder, regen, sneeuw en plassen meegaat op wandel vinden ze dat zeer verwonderend.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Mama Sanneke schreef:Kheb nog nooit iemand een slecht woord over ze weten zeggen.
Dan telt wat je leest hier op het forum zeker niet mee :smile: :smile: :smile:
Baily

Marion. schreef:
Mama Sanneke schreef:Kheb nog nooit iemand een slecht woord over ze weten zeggen.
Dan telt wat je leest hier op het forum zeker niet mee :smile: :smile: :smile:
Ik wel sinds vanmiddag.......... :pffff:

Goldens zijn zulke enthousiaste dwazen dat ze terwijl ze aan de flexilijn zitten, die tien meter uitrolt met een touw in plaats van zo'n lint, op je af stieren, waarbij mijn hond ingepakt werd als een rollade door dat snijdende touw en de flexi ook nog met een klap uit de hand van het baasje viel.

Mijn hond gaf de bomen weer de schuld en nadat hij vorige week was aangevallen door een paar uit de boom vallende eikels, en niet meer in het bos durfde, loopt hij nu alweer rond alsof de hemel naar beneden komt als je in het bos loopt. :wink: Hij denkt dus dat die flexi uit de boom kwam vallen....... :19:

Dus ik vind Goldens inderdaad wel lomp en te enthousiast. :wink:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Jachthonden kun je niet loslaten.
Jachthonden vangen en doden wild.
Na drie verschillende jachthondenrassen ben ik het hier niet mee eens.
Ik kan ze gerust loslaten en ik denk dat ze minder konijntjes doden dan een struinende herder bv. In al die jaren zijn er slechts twee konijnen gevangen en ze lopen elke dag los in een natuurgebied.
Ik kwam een keer een jachtopziener tegen die dacht dat Bruno de Heidewachtel wel behoorlijk zou stropen en dat Falco, een west-Siberische laika en een jachthond in hart en nieren,maar volgens hem een Husky, totaal onschuldig was.
Dòmme man :smile2: :mrgreen:
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

He leuke topic!

Mij is altijd wijs gemaakt dat Leonbergers sullige honden zijn die weining behoefte hebben aan beweging en een beetje dom zijn. Allemaal niet waar! Al op jonge leeftijd was ze een meesterdief, ze kan 10km hardlopen en wil dan nog spelen met een balletje en ze is gek op spelen en apporteren en speuren.

Dus ik heb mijn beeld al bij gesteld.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Diesel is was inderdaad enthousiast, is ie nog wel maar wel anders.
Hij is geen allemans vriend meer, alleen mensen die weten hoe ze een vreemde hond moeten benaderen vind hij leuk, maar hij gaat liever zijn eigen gang. Dat geldt ook voor andere honden, even kennismaken oke, wel heel stoer/onzeker, maar verder doet hij liever zijn eigen ding.
Vreemde jonge kinderen vindt hij eng en als ik toe zou laten dat ze bij hem in de mand gaan zitten of over hem heen gaan hangen(waarom willen kinderen dat altijd :denken: )gaat hij grommen.
Mijn kinderen weten heel goed wat wel hij wel en niet leuk vindt.

Hij heeft een enorme will to please himself...
Hij is sinds Puck hier is een stuk aanhankelijker.

En dan Puck... daarbij kloppen veel 'vooroordelen' of zijn het rastypische eigenschappen?????

Ze is lomp, statig, niet zo snel met leren , of eigenlijk niet echt geinteresseerd om dat kunstje vaak te laten zien.
Ze snurkt als een kerel, kwijlt , na het drinken kun je de hele vloer dwijlen. Dat klopt als een bus, nog nooit eerder zo'n kledder van een hond meegemaakt
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Daan schreef: En dan Puck... daarbij kloppen veel 'vooroordelen' of zijn het rastypische eigenschappen?????

Ze is lomp, statig, niet zo snel met leren , of eigenlijk niet echt geinteresseerd om dat kunstje vaak te laten zien.
Ze snurkt als een kerel, kwijlt , na het drinken kun je de hele vloer dwijlen. Dat klopt als een bus, nog nooit eerder zo'n kledder van een hond meegemaakt
Whoehahahahahahha :smile: :smile: :smile:
Sorry hoor, maar ik zie het voor me :mrgreen:

Kaya drinkt al lopend door de huiskamer zeg ik weleens :mrgreen: Ze neemt een slobber, waarbij meteen de bak overstroomt en de helft op de grond ligt. Vervolgens zit haar bek nog vol water en loopt ze zo de keuken en huiskamer door :N:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Och jee..over de Sharpei hebben veel mensen wel een mening.
Veel dingen die ik weleens lees zijn ras-typisch maar worden dan overtrokken.
Daarnaast zijn er ook vooroordelen die niet kloppen.

- je zou ieder dag de rimpels moeten zemen
:eek: :eek:
Wie dat verzonnen heeft moesten ze echt een rotschop geven, en pei baasjes die het ook echt doen moesten een nog hardere schop krijgen.

Je hoeft de rimpels niet te zemen...als ze als pup veel rimpels hebben is het wel verstandig om de plooien OF vet OF droog te houden.Maar naarmate ze ouder worden vind ik dat er qua vachtverzorging niet veel meer met een sharpei te doen is dan met een andere hond.
Ik borstel hem met een noppen borstel en dat is prima...ik denk dat ik minder tijd kwijt ben aan vachtverzorging dan iemand met een Golden of zo.

- Sharpei's zijn dom (mijn lieftallige zusje zei het)
Nee, ze zijn niet dom, ze doen dommig en knullig...maar ik ben ervan overtuigd dat dat eigenwijsheid is en stoicijns gedrag.

- Met een Sharpei moet je maar geen cursus gaan lopen want hij zakt toch en er is geen eer aan te behalen.
Onzin...Rimpel werd 5 e van een groep van 30 op de puppycursus en we waren echt niet extreem fanatiek.

- Sharpei's zijn achterdochtig
nee, ze zijn niet achterdochtig maar terughoudend...niet iedereen is een vriendje...hoewel dat voor Rimpel niet opgaat.
Ik ken echter wel Sharpei's die echt niet zomaar bij je komen, ze snuffelen wat aan je en dan is het goed...maar ze zijn niet onbrekenbaar in dat opzicht...
In huis worden vreemden prima getollereerd, maar als een pei niet bij je komt dan moet je hem gewoon met rust laten...
Doe je dat niet dan hobbelt ie er vandoor...en als ie na tien keer ervandoor te zijn gehobbelt van zich afgromt vind ik dat niet raar.

- Sharpei's zijn moeilijk te lezen voor andere honden
waar, waardoor ze dus vaak aangevallen worden zonder aanwijsbare reden...ja...de reden is het uiterlijk.

Ach en zo kan ik wel even doorgaan.Rimpel voldoet in veel opzichten niet aan de rasbeschrijving maar in andere opzichten weer juist wel...dus ik ben er idd van overtuigd dat het per individue nog heel erg kan verschillen en dat een rasstandaard niet bepalend is.
Daan

Stang schreef:
Daan schreef: En dan Puck... daarbij kloppen veel 'vooroordelen' of zijn het rastypische eigenschappen?????

Whoehahahahahahha :smile: :smile: :smile:
Sorry hoor, maar ik zie het voor me :mrgreen:

Kaya drinkt al lopend door de huiskamer zeg ik weleens :mrgreen: Ze neemt een slobber, waarbij meteen de bak overstroomt en de helft op de grond ligt. Vervolgens zit haar bek nog vol water en loopt ze zo de keuken en huiskamer door :N:
De waterbak staat (nu nog) buiten.... Die slobbert in een keer een liter water weg.
Nog even in het zwarte zand snuffen, en dan vrouwtje zoenen :cheer: :cheer:
starfleet
Erelid

Re: Vooroordeel of waarheid?

Ongelezen bericht door starfleet »

Renske schreef:

Ben ik blij dat mijn kooikerhondjes niet rastypisch zijn :mrgreen: .
Ken trouwens veel kooikerhondjes die dus niet rastypisch zijn :wink: .
Deze zijn vriendelijk naar vreemden, kwispelen rustig, maar niet opdringerig of zijn soms zelfs dolenthousiast om een vreemde te begroeten.
Renske, jij weet best dat de meeste problemen die er met Kooikers zijn vaak komen omdat mensen niet om weten te gaan met de aard die er bij een deel nou eenmaal inzit. Dat er genoeg Kooikers zijn die minder terughoudend zijn en allemansvrienden zal niemand ontkennen, maar als het over vooroordelen over ras gaat, denk ik niet gauw: "Ze lopen kwispelend op iedereen toe".

Anne
Daan

starfleet schreef:
Renske schreef:

Deze zijn vriendelijk naar vreemden, kwispelen rustig, maar niet opdringerig of zijn soms zelfs dolenthousiast om een vreemde te begroeten.
Renske, jij weet best dat de meeste problemen die er met Kooikers zijn vaak komen omdat mensen niet om weten te gaan met de aard die er bij een deel nou eenmaal inzit. Dat er genoeg Kooikers zijn die minder terughoudend zijn en allemansvrienden zal niemand ontkennen, maar als het over vooroordelen over ras gaat, denk ik niet gauw: "Ze lopen kwispelend op iedereen toe".

Anne
De twee kooikers die ik ken zijn eigenlijk precies zoals jij ze beschrijft.
Geen allemansvriendinnetjes en kattig naar andere honden.
Baasjes zijn bewust van die eigenschapjes, en het zijn harstikke leuke hondjes.
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

mercedes2803 schreef:
Nee, ze zijn niet dom, ze doen dommig en knullig...maar ik ben ervan overtuigd dat dat eigenwijsheid is en stoicijns gedrag.

.
je zit in de ontkeningsfase hil :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

jojenny schreef:
mercedes2803 schreef:

.

Zie je wel????????????Ik dacht ook al dat ze een pot was?
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Daan schreef:
starfleet schreef:
Renske schreef:

Anne
De twee kooikers die ik ken zijn eigenlijk precies zoals jij ze beschrijft.
Geen allemansvriendinnetjes en kattig naar andere honden.
Baasjes zijn bewust van die eigenschapjes, en het zijn harstikke leuke hondjes.
Ik ken maar 1 Kooiker (schande :N: ) en die is ook terughoudend, loopt altijd dicht bij het baasje en is ook wat snauwerig (angstig?) richting andere honden.
Afbeelding
A good dog never dies...

mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Angel-eyes schreef:
jojenny schreef:
mercedes2803 schreef:

.

Zie je wel????????????Ik dacht ook al dat ze een pot was?
huh? ikke pot?
En nee, ik zit niet in de ontkenningsfase....
Ik ken mijn Rimpeltje inmiddels lang genoeg om te weten dat ie niet dom is :mrgreen:
Baily

Mijn oma had een kooiker, en die heeft mij gebeten.......... :N: Maar dat is al dertig jaar geleden, dus voordat de kooikers in de mode kwamen. Ik denk dat er misschien nu wel wat aan dat karakter is verandert, ik hoop het, want ik herinner me een heel snauwerig hondje. :wink:

Ik vind ze wel erg leuk om te zien.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

**Tamara** schreef:Er zijn geloof ik nooit vooroodelen genoemnd over mijn ras :denken:
Eenkennig en lastig met andere honden heb ik altijd gehoord. Maar ik ken ze verder helemaal niet, dus heb ik alleen van hearsay.

Anne
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

En hoe zit het met de Terriers? Is het inderdaad zo dat ze moeilijk gehoorzaam te krijgen zijn?

(stiekum wil ik ooit een JR :I: maar ik moet eerlijk zeggen dat het beeld van 'nooit lekker los laten lopen omdat het kreng niet meer terugkomt' me tegenhoud :N: )
Afbeelding
A good dog never dies...

Baily

Stang schreef:En hoe zit het met de Terriers? Is het inderdaad zo dat ze moeilijk gehoorzaam te krijgen zijn?

(stiekum wil ik ooit een JR :I: maar ik moet eerlijk zeggen dat het beeld van 'nooit lekker los laten lopen omdat het kreng niet meer terugkomt' me tegenhoud :N: )
Als je veel geduld hebt komt het ooit wel goed volgens mij met terriers.......... :mrgreen:

Beagels,(weet niet of ik het goed schrijf) die zijn pas erg met niet luisteren. :N:
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:En hoe zit het met de Terriers? Is het inderdaad zo dat ze moeilijk gehoorzaam te krijgen zijn?

uh mijn yorkshire was soms best een draakje :N:
Was maar goed dat die niet het formaat van een dog had.
Luisteren. no way :neenee:
gewoon doen wat ie leker wou.
Was al oud toen ie onder mijn hoede kwam... was dus weinig aan te veranderen
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Baily schreef:

Als je veel geduld hebt komt het ooit wel goed volgens mij met terriers.......... :mrgreen:

Beagels,(weet niet of ik het goed schrijf) die zijn pas erg met niet luisteren. :N:
Nee, een Beagle 'mot' ik sowieso niet :smile: :smile:

Geduld heb ik wel, maar ja :denken: het moet wel zo zijn dat als ik ze iets leer, dat ze dan luisteren, hahahaha.
Als ik een hond aangeleerd heb om hier te komen en ze draaien zich gewoon om om weg te rennen, daar kan ik dus echt niet tegen :neenee:
En ik vrees met grote vrezen dat Terriers dit soort geintjes wel flikken :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Baily

Stang schreef:
Baily schreef:

Geduld heb ik wel, maar ja :denken: het moet wel zo zijn dat als ik ze iets leer, dat ze dan luisteren, hahahaha.
Als ik een hond aangeleerd heb om hier te komen en ze draaien zich gewoon om om weg te rennen, daar kan ik dus echt niet tegen :neenee:
En ik vrees met grote vrezen dat Terriers dit soort geintjes wel flikken :mrgreen:
Ja, terriers zijn wel heel slim meestal, dus ze leren snel, maar of ze het altijd uit willen voeren, dat ligt aan hun bui........... :mrgreen:

En ze voelen zich vaak heel groot en sterk, en hebben dan het bijbehorende gedrag....... :N: (sorry, ik vind ze wel leuk hoor, maar hier mogen de vooroordelen toch? :mrgreen: )
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

jojenny schreef:

uh mijn yorkshire was soms best een draakje :N:
Was maar goed dat die niet het formaat van een dog had.
Luisteren. no way :neenee:
gewoon doen wat ie leker wou.
Was al oud toen ie onder mijn hoede kwam... was dus weinig aan te veranderen

Zeg JJ, wat vind jij van schermen?
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

Baily schreef:
Stang schreef:
Baily schreef:

Ja, terriers zijn wel heel slim meestal, dus ze leren snel, maar of ze het altijd uit willen voeren, dat ligt aan hun bui........... :mrgreen:

En ze voelen zich vaak heel groot en sterk, en hebben dan het bijbehorende gedrag....... :N: (sorry, ik vind ze wel leuk hoor, maar hier mogen de vooroordelen toch? :mrgreen: )
Vooral als je ze krijgt en ze zijn al wat ouder :eek:
het was wel een lieverdje .. maar oh oh die oren die niet werkten :N:
schooien... hakken bijten.... kruis ruiken
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”