http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=73569
Inmiddels gaat zijn gedrag een stapje verder en heb ik daarom even wat advies/backup nodig.
De begeleiding naar de teven toe gaat best redelijk. Als ik zie dat een teef het aan kan blijf ik staan en anders hanteer ik nog steeds de methode van doorlopen voordat hij gaat dwingelanden. Inmiddels heeft hij al een aantal keer op zijn donder gehad van de rottweiler teef hier op de hei en hij reageerde steeds goed op de correctie.
Maar nu... wat me opvalt en waar ik echt iets aan wil doen omdat het me geenszins bevalt is dat Vegas wanneer een andere reu hem weg snauwt, blijft terug komen. Voorbeeld:
Een labrador reu (een jaar of twee oud) benaderd ons en Vegas en de reu besnuffelen elkaar. De reu heeft geen zin in spelen en snauwt naar Vegas om hem weg te sturen. Wat doet Vegas??? Hij blijft op de reu afgaan.
Ondanks dat hem toch zeer duidelijk te kennen wordt gegeven dat de andere hond er niet van gedient is blijft hij terug gaan. Hij doet dan niks, maar gaat wel voor de reu staan. Soms ook in een onderdanige houding. Als de andere reu dan weer snauwt gaat hij even weg en komt dan direct weer terug.
Ik kan niet zeggen dat hij probeert te domineren want daar is zijn houding niet naar. Hij gaat er gewoon weer bij staan in neutrale houding.
Ik denk dan bij mezelf: Ga gewoon even ergens anders staan want die hond heeft geen zin jou.
Moet ik hem hiervoor corrigeren? Moet ik hem gewoon eens op zijn donder geven als hij niet naar de andere hond 'luistert' door hem b.v. even vast te pakken en ernstig toe te spreken of kan ik beter gewoon maar weer doorlopen?
De meeste honden zijn niet tegen hem opgewassen. Die geven twee keer een snauw waar hij niet of nauwelijks op reageerd en dan neem ik het besluit om door te lopen met hem.
Ik vind het zo raar want het is echt niet zo dat hij wil domineren, dan zou het een heel ander verhaal zijn. De bemoeial gaat er gewoon weer bij staan