Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat te doen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Reini
Zeer actief

Wat te doen?

Ongelezen bericht door Reini »

Twee weken geleden opende ik het topic hieronder over Vegas en zijn dwingerige gedrag naar teven:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=73569

Inmiddels gaat zijn gedrag een stapje verder en heb ik daarom even wat advies/backup nodig.

De begeleiding naar de teven toe gaat best redelijk. Als ik zie dat een teef het aan kan blijf ik staan en anders hanteer ik nog steeds de methode van doorlopen voordat hij gaat dwingelanden. Inmiddels heeft hij al een aantal keer op zijn donder gehad van de rottweiler teef hier op de hei en hij reageerde steeds goed op de correctie.

Maar nu... wat me opvalt en waar ik echt iets aan wil doen omdat het me geenszins bevalt is dat Vegas wanneer een andere reu hem weg snauwt, blijft terug komen. Voorbeeld:

Een labrador reu (een jaar of twee oud) benaderd ons en Vegas en de reu besnuffelen elkaar. De reu heeft geen zin in spelen en snauwt naar Vegas om hem weg te sturen. Wat doet Vegas??? Hij blijft op de reu afgaan.
Ondanks dat hem toch zeer duidelijk te kennen wordt gegeven dat de andere hond er niet van gedient is blijft hij terug gaan. Hij doet dan niks, maar gaat wel voor de reu staan. Soms ook in een onderdanige houding. Als de andere reu dan weer snauwt gaat hij even weg en komt dan direct weer terug.

Ik kan niet zeggen dat hij probeert te domineren want daar is zijn houding niet naar. Hij gaat er gewoon weer bij staan in neutrale houding.
Ik denk dan bij mezelf: Ga gewoon even ergens anders staan want die hond heeft geen zin jou.

Moet ik hem hiervoor corrigeren? Moet ik hem gewoon eens op zijn donder geven als hij niet naar de andere hond 'luistert' door hem b.v. even vast te pakken en ernstig toe te spreken of kan ik beter gewoon maar weer doorlopen?

De meeste honden zijn niet tegen hem opgewassen. Die geven twee keer een snauw waar hij niet of nauwelijks op reageerd en dan neem ik het besluit om door te lopen met hem.

Ik vind het zo raar want het is echt niet zo dat hij wil domineren, dan zou het een heel ander verhaal zijn. De bemoeial gaat er gewoon weer bij staan :19:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

mwah ik weet niet maar ik vind het ook niet echt respectvol om na diverse snauwen toch weer erheen te gaan en er dan dus ook nog 'voor' tee gaan staan...dan is hij gewoon de andere hond aan het blokkeren en dat is toch wel dominant gedrag.

Ik denk dat dit gedrag er gewoon erg moeilijk uit te halen is.
Net als dat je honden die de godganze tijd maar lopen te rijden op andere honden dat ook vrijwel niet af kunt leren....wat je ook doet, hoe hard je ze ook aanpakt.

Ik denk dat ik dus gewoon door zou blijven lopen. En er misschien toch ook heen dat je dus gewoon niet meer blijft staan bij andere honden. Dat is misschien sneu en voor jezelf niet gezellig maar hij is nu aan het leren dat dit wel erg grappig is en hij gaat dus nu al een stapje verder en waar eindigt het dan? Terwijl als je gewoon altijd doorloopt hij nooit die kansen meer krijgt om te gaan klieren en misschien wel later gewoon voorbij andere honden kan lopen.

Ik heb zelf een teef waarbij ik ook absoluut niet stil moet gaan staan als er andere honden aankomen dat gaat dan fout. Bij haar is het vroeger ook begonnen met opdringen, hard tegen onzekere hondjes aanbeuken, keihard blaffend op ze af rennen zodat ze zich het lazerus schrikken.
Bij haar is dat dus door geslagen en als een andere hond zou snauwen is het knokken.
Bij haar sta ik dus nooit stil altijd 'DOORLOPEN!' dan krijgt ze die kans niet.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat hij nu langzaam maar zeker steeds slechter met reuen om zal kunnen gaan en je hem eigenlijk beter alleen met bekende reuen kan laten spelen. Dat hij blijft komen en niet meer weg te sturen is door een andere hond is de eerste stap naar gegrepen worden door een hond die daar even niet op zit te wachten. 10 tegen 1 dat hij binnen enkele keren terugvecht en vanaf dan zowiezo niet meer met reuen kan.

Het is het ras en aangezien Vegas alle kenmerken van een zelfverzekerde jonge reu toont die heel typisch voor het ras geen enkele uitdaging uit de weg zal gaan ga je een dezer weken toch tegen de lamp lopen en wordt hij in ieder geval een keer flink gegrepen. Vanaf dan zal het allemaal wat minder leuk worden en zal hij serieus worden tov reuen.

Als hij mijn hond was zou ik hem zowiezo alleen met teven de vrije hand geven en dan alleen nog teven die hem aan kunnen en geen teven waar hij nog meer door in zijn kracht bevestigd wordt.

Het probleem schuilt hem nl in het feit dat hij zo echt recht op zijn eerste vechtpartij af gaat en dat is nu juist watje moet voorkomen voor hij dat op gaat zoeken en je een echte knokker krijgt.

Ik heb Wuilus wel een paar keer in gevecht laten komen omdat ik niet snel genoeg wat gedaan heb en zij is haar leven een knokker gebleven die graag en vaak wilde vechten. Dapper heeft ook een paar keer gevochten en gaat nu ook graag recht op zijn doel af bij reuen, even kicken en een partijtje matten. Voorkomen is beter dan genezen :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Je zou eens naar zijn lichaamshouding moeten kijken, staart hoog en oren naar voren, kwispelen met stijve staart en dan alleen het bovenste stuk is toch wel echt dominant gedrag en spanning die hij opbouwt. Een regelrechte provocatie voor de andere hond ook al heeft hij eerder nooit wat gedaan.

Net wat Estelle zegt, hij blokt en is disrespectvol naar volwassen reuen aan het worden, een puber die duidelijk zijn grenzen opzoekt en dus echt niet de vrije hand moet krijgen. :neenee:

Als hij nu leert altijd door te lopen bij een reu dan kan je dat heel misschien nog zo houden. Ik zeg heel misschien omdat de kans toch groot is dat hij een keer zelf geblokt en gepakt wordt en dan toch zal voelen hoe sterk en machtig hij eigenlijk is.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Voorkomen is zeker beter dan genezen. Daar is mijn hele opvoeding op gebaseerd.
Ik hoop gewoon dat het nog lang goed gaat en daar doe ik mijn best voor.
In zijn vriendengroepje zijn maar twee andere reuen, Bram (van Linda) en Ceasar van mijn broer. Die kent hij beide van puppy af aan en daar gaat het altijd goed mee.
Met Bram kan hij lekker spelen en rennen, alleen Linda en ik moeten niet gaan zitten want stilstaan verhoogt de spanning. Als we gewoon lekker wandelen zijn het de beste maatjes en trekken ze samen op.
Voor Ceasar heeft hij heilig ontzag en daar kan hij ook erg goed mee opschieten. Ik denk dat ik bij deze twee reuen ga houden. Op de hei waar ik 's middags altijd heen ga lopen erg veel teven. Deze kent hij ook allemaal van puppy af aan en daar gaat het, soms met begeleiding van mijn kant, ook altijd leuk mee.

Hij stevent inderdaad recht op zijn eerste vechtpartij af en daar zit ik echt niet op te wachten. Hij heeft nog nooit gevochten of een poging gedaan tot en ik wil ook niet dat dat gebeurd want dan is waarschijnlijk het hek van de dam.

Nou, de puppytijd is nu echt voorbij en ik ga mijn mannetje nu als 'volwassen' reu behandelen.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

MARC_S schreef:Je zou eens naar zijn lichaamshouding moeten kijken, staart hoog en oren naar voren, kwispelen met stijve staart en dan alleen het bovenste stuk is toch wel echt dominant gedrag en spanning die hij opbouwt. Een regelrechte provocatie voor de andere hond ook al heeft hij eerder nooit wat gedaan.

Net wat Estelle zegt, hij blokt en is disrespectvol naar volwassen reuen aan het worden, een puber die duidelijk zijn grenzen opzoekt en dus echt niet de vrije hand moet krijgen. :neenee:

Als hij nu leert altijd door te lopen bij een reu dan kan je dat heel misschien nog zo houden. Ik zeg heel misschien omdat de kans toch groot is dat hij een keer zelf geblokt en gepakt wordt en dan toch zal voelen hoe sterk en machtig hij eigenlijk is.
Ik let altijd wel op zijn lichaamshouding en die is zo'n situatie helemaal neutraal. Oren lichtjes naar achteren en staart in neutrale stand.
Dat vind ik juist zo vreemd. Om het even in menselijke taal uit te leggen is het net of hij denkt: Hallo, hier ben ik weer, gaan we dan echt niet spelen :denken: (of zoiets)
Afbeelding
Reini
Zeer actief

estelle schreef: Ik denk dat ik dus gewoon door zou blijven lopen. En er misschien toch ook heen dat je dus gewoon niet meer blijft staan bij andere honden. Dat is misschien sneu en voor jezelf niet gezellig maar hij is nu aan het leren dat dit wel erg grappig is en hij gaat dus nu al een stapje verder en waar eindigt het dan? Terwijl als je gewoon altijd doorloopt hij nooit die kansen meer krijgt om te gaan klieren en misschien wel later gewoon voorbij andere honden kan lopen.
Voor mij maakt het niks uit als ik altijd door zou moeten lopen. Daar ben ik al vanuit gegaan toen we besloten voor dit ras te gaan. Ik hoop alleen dat het ik het zo kan begeleiden dat ik het bij doorlopen kan houden (net als jij met je teef) en dat hij geen winstervaringen op gaat doen d.m.v. vechten.
Ik ga dus gewoon verder met waar ik mee bezig ben alleen loop ik dus meteen door bij reuen i.p.v. eerst het hele scenario af te laten spelen.

Dit is ook iets pas van de laaste twee weken. Het is dus na mijn vorige topic m.b.t. de teven erg snel gegaan :wink:
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Heb geen advies voor je, maar vind het top hoe je hiermee om gaat! Mijn complimenten! :ok:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik sluit me ook aan bij Marc en Estelle. Realiseer je dat een lage houding aangeeft dat hij zich nog niet oer-zelfverzekerd voelt, maar zijn gedrag laat zien wat hij wil. Om dominant gedrag te vertonen hoef je niet de baas te zijn. Dominant gedrag is een middel ter communicatie waarmee hij iets aangeeft naar de andere reu; nl ik wil hoger zijn of ik ben hoger. Welk van de twee zie je dan weer aan zijn houding. Hij is dus subtiel het conflict aan het opzoeken zonder daarbij nog een beroep te doen op agressie.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Reini
Zeer actief

Bedankt allemaal voor het inzicht :ok:

Het is ineens allemaal zo snel gegaan. Eerst het gedonder met de teven (wat nu eigenlijk best goed gaat) en zo snel al de aandacht voor andere reuen :eek:

Tot nu toe mocht Vegas met iedere hond kennis maken. Afhankelijk van de kennismaking bleven we staan of liepen we door.
Hier op de hei waar ik 's middags altijd kom ken ik nu een heleboel honden en weet ik met welke teef het leuk gaat en bij welke ik door moet lopen. Vanaf nu ga ik doorlopen bij de reuen zonder echt kennis te maken. Ik zit niet te wachten op een vechtende/dominerende Vegas met alle gevolgen van dien. De meeste honden hier zijn teven dus er blijft genoeg over om mee te spelen :ok:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zijn gedrag niet als dominant gedrag herkende, zoals ik al eerder aangaf. Dat is het dus wel alleen is hij nog niet super zeker van zichzelf, ik geloof wel dat hij dat gaat worden en dan is het maar beter dat we vanaf nu gaan doorlopen zodat hij zich niet oppermachtig gaat voelen, of een keer de verkeerde tegenkomt.

De rottweiler teef Lien helpt mij gelukkig ook een heel eind met het opvoeden van Vegas t.o.v. de teven. De laatste twee weken heb ik haar en haar baas doelbewust opgezocht omdat zij Vegas zo corrigeerd dat het doorkomt. Er heeft zich inmiddels een duidelijke verstandhouding gevormd tussen die twee en misschien zie ik spoken maar het lijkt wel dat Vegas er van heeft geleerd want hij is al veel minder opdringerig naar de teven toe. Lien bemoeid zich sowieso best wel met Vegas. Als hij gaat kennis maken met een andere hond die erbij komt, dan staat Lien er ook meteen bij. Als Lien erbij is gedraagt Vegas zich altijd keurig want anders krijgt hij van haar op zijn sodemieter.
Rijst bij mij gelijk een andere vraag naar boven. Is Lien voor Vegas een gelegenheidsroedel waarin zij de baas is?
Afbeelding
Reini
Zeer actief

miekmiek schreef:Heb geen advies voor je, maar vind het top hoe je hiermee om gaat! Mijn complimenten! :ok:
Dankjewel :ok: :ok:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Inge O schreef:
Reini schreef:Rijst bij mij gelijk een andere vraag naar boven. Is Lien voor Vegas een gelegenheidsroedel waarin zij de baas is?
zou ik wel denken zoals je het beschrijft. hij kan er alleen maar uit leren :ok: .
Van Lien kan hij erg veel leren en ze doet het graag. Ze houdt van orde en netheid op de hei (zo zegt haar baas het altijd) en als dat niet automatisch gaat zorgt ze er zelf wel voor.
Ze is een beetje de puppenmoeder aldaar :wink:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Inge O schreef: verstandige lien :mrgreen: .
Ik ben wel blij dat ik haar (en haar eigenaar) heb leren kennen want zij komt luid en duidelijk door bij Vegas. Als ze aan het dollen zijn en Vegas wordt te druk dan geeft ze hem een snauw en houdt hij op. Een paar minuten later gaat hij weer bij haar kijken en dan is alles weer goed.

Van het weekend kwamen we een Saarloos tegen met een muilkorf. De teef draagt de muilkorf omdat ze jachtdrift heeft op alles wat kleiner is dan haar en omdat ze in een groepje honden bij elkaar orde wil scheppen door de kleinere te bijten.

Deze teef deed ineens narrig tegen Vegas, ze nam een duik en wilde hem bijten. Ik was Vegas al aan het roepen om door te lopen toen Lien er ineens tussen stond. Toen was het gauw afgelopen :mrgreen: .
Ik zei tegen de eigenaar van de Saarloos dat ik snel door ging lopen omdat ik niet wilde dat haar teef mijn Vegas zou belagen, ook met het oog op dat Vegas zich zou willen verdedigen.
Maar toen had de eigenaar de Saarloos al aangelijnd om door te lopen zodat de rest nog samen kon spelen.

In zo'n situatie grijpt Lien dus ook in en dat doet ze ook bij Vegas. Als hij opdringerig is naar een andere teef en Lien is erbij, dan hoef ik niet door te lopen want Lien maakt het hem dan wel even duidelijk.

Ik ga denk ik maar aan de eigenaar vragen of ik haar niet mag overnemen want alle honden (incl. Vegas) hebben heilig ontzag voor haar :mrgreen:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Ik zou aan alle wijze woorden nog het volgende adviesje willen toevoegen. Zorg dat je ergens een breakstokje aanschaft, het kan nl. gebeuren dat áls er een keertje geknokt gaat worden je je hond echt niet zonder zo´n hulpmiddel van de andere hond af kunt krijgen. Dit klinkt misschien wat overdreven, maar ik vind voorkomen beter dan genezen. Achteraf moeten zeggen dat je zo´n stokje bij je had moeten hebben is niet verstandig.
Reini
Zeer actief

Wil de hond schreef:Ik zou aan alle wijze woorden nog het volgende adviesje willen toevoegen. Zorg dat je ergens een breakstokje aanschaft, het kan nl. gebeuren dat áls er een keertje geknokt gaat worden je je hond echt niet zonder zo´n hulpmiddel van de andere hond af kunt krijgen. Dit klinkt misschien wat overdreven, maar ik vind voorkomen beter dan genezen. Achteraf moeten zeggen dat je zo´n stokje bij je had moeten hebben is niet verstandig.
Nee hoor, ik vind het niet overdreven, ik heb er ook al aan gedacht om zo'n breakstick aan te schaffen. Ik zag alleen de noodzaak nu nog niet. Vegas is 7 maanden, heeft nog nooit gevochten of een poging gedaan tot, maar het is altijd handig om zo'n stick bij je te hebben :ok:

Ik ga eens googelen want ik heb geen idee waar ik die kan kopen.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Je kunt zoiets heel eenvoudig zelf maken, met een hamersteel in de juiste maat, een rasp om die steel in het juiste model te raspen en een stukje schuurpapier om hem als het raspen klaar is glad te schuren.
Reini
Zeer actief

Wil de hond schreef:Je kunt zoiets heel eenvoudig zelf maken, met een hamersteel in de juiste maat, een rasp om die steel in het juiste model te raspen en een stukje schuurpapier om hem als het raspen klaar is glad te schuren.
Ik zal je zeggen, ik heb geen idee hoe zo'n ding eruit ziet :19: Ik heb er wel vaker over gelezen maar ik kan er niet een zelf maken als ik niet weet hoe die stick eruit ziet :wink:
Afbeelding
miekmiek

Klinkt als een mini speer?! :N: Ik heb ook geen idee hoe zo'n ding eruit ziet, maar krijg nu wel hele vreemde visioenen. :denken:
Reini
Zeer actief

miekmiek schreef:Klinkt als een mini speer?! :N: Ik heb ook geen idee hoe zo'n ding eruit ziet, maar krijg nu wel hele vreemde visioenen. :denken:
Toen ik er voor het eerst van hoorde dacht ik dat het gebruikt werd om je hond van de andere af te slaan, een soort stok zeg maar wat dan keurig breakstick werd genoemt :smile:

Het is gemaakt om de bek te kunnen openen. Ik heb er nog nooit ervaringen over gehoord maar in een behoorlijke heftige situatie lijkt het me toch best moeilijk zo'n ding correct te gebruiken, maar ik heb er dan ook nog geen in het echt gezien :wink:
Afbeelding
miekmiek

Ik zou in zo'n situatie niet graag in de buurt van de bek van de hond komen, laat staan dat ik er iets tussen moet wrikken. Aan de achterpoten wegtrekken werkt niet voldoende?
Ik zou zo'n stick trouwens toch wel vergeten mee te nemen denk ik.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ik zal wat later vanmiddag, als ik meer tijd heb, wat meer schrijven over het maken en gebruik, maar hier heb je alvast een fotootje:

Afbeelding
Reini
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Afbeelding
De tang is ter illustratie van de afmeting neem ik aan :denken:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

miekmiek schreef:Ik zou in zo'n situatie niet graag in de buurt van de bek van de hond komen, laat staan dat ik er iets tussen moet wrikken. Aan de achterpoten wegtrekken werkt niet voldoende?
Ik zou zo'n stick trouwens toch wel vergeten mee te nemen denk ik.
Vegas heeft nog nooit gevochten, ik heb Ceasar (hond van mijn broer) wel eens zien vechten maar ik kan me ook haast niet voorstellen dat ik dan even vakkundig die breakstick plaats om Vegas (of de andere hond :wink: ) zijn bek te openen. Mijn eerste instinct zou ook zijn: achterpoten optillen, maar als degene die je aan de achterpoten pakt de andere hond goed vast heeft laat 'ie echt niet los :wink:

Dus, beter meeverlegen als onverlegen.

(welke kant gaat dit topic nou op :jank: )
Afbeelding
miekmiek

grinnik....Wil, waar is die tang voor. Als het stokkie niet meer helpt kun je daar eventueel de tanden mee trekken? :denken: :mrgreen:
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

miekmiek schreef:grinnik....Wil, waar is die tang voor. Als het stokkie niet meer helpt kun je daar eventueel de tanden mee trekken? :denken: :mrgreen:
:smile: :smile:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

miekmiek schreef:grinnik....Wil, waar is die tang voor. Als het stokkie niet meer helpt kun je daar eventueel de tanden mee trekken? :denken: :mrgreen:
:mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
laeken
Zeer actief

Reini schreef:Vegas heeft nog nooit gevochten, ik heb Ceasar (hond van mijn broer) wel eens zien vechten maar ik kan me ook haast niet voorstellen dat ik dan even vakkundig die breakstick plaats om Vegas (of de andere hond :wink: ) zijn bek te openen. Mijn eerste instinct zou ook zijn: achterpoten optillen, maar als degene die je aan de achterpoten pakt de andere hond goed vast heeft laat 'ie echt niet los :wink:

Dus, beter meeverlegen als onverlegen.

(welke kant gaat dit topic nou op :jank: )
Een breakstick gebruik je ook alleen als je hond echt een andere hond vast zou hebben en niet meer loslaat. Dan zijn ze dus al vrij rustig en kun je dat zo toepassen. Als ze wild rondspringen heb je dat ding dus niet nodig en trek je hem gewoon aan zijn achterpoten uit een gevecht. :wink:

Maar niet teveel stressen hoor, waarschijnlijk heb je zo'n ding helemaal niet nodig. Ik zou er wel een kopen of maken als hij wat pittig dreigt te worden.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Reini schreef:
Wil de hond schreef:
Afbeelding
De tang is ter illustratie van de afmeting neem ik aan :denken:
Ja, die tang is om een beetje een idee te geven van de afmetingen.

Hier nog een foto met een zij-aanzicht:
Afbeelding

Deze is gemaakt van heel donker hout en is ook erg afgeplat.

Maar je kunt zo´n ding prima maken van een hamersteel, die verkopen ze in diverse maten in de DHZ-winkel. Als je er zo´n houtrasp bijkoopt kun je hem heel eenvoudig en snel de juiste vorm geven. De bedoeling is inderdaad een soort speerpunt. Vanaf ongeveer de helft van de lengte taps aflopend naar een punt. Die punt moet zo smal zijn dat je hem zonder veel moeite in de ruimte tussen de hoektand en de eerste kies kunt steken.

Door de vorm kun je al draaiend een soort hefboom-effekt krijgen waardoor je de kaken iets van elkaar kunt wrikken. Net voldoende om de druk van de beet af te halen waardoor je je hond van de andere hond af kunt krijgen zonder toestanden. Schade wordt veroorzaakt door aan je hond te gaan trekken terwijl hij zijn tegenstander cq. slachtoffer nog vast heeft. Voor je eigen hond hoef je niet bang te zijn dat hij je zal bijten als je hem losmaakt, hij is nl. gericht op de andere hond en niet op jouw. Het risiko zit hem in de andere hond, die zal veel eerder in paniek bezig zijn zich te verdedigen en zal in het wilde weg bijten in het eerste wat hij te pakken kan krijgen. Het is dus zaak dat je je handen bij die bek uit de buurt houdt.

Iets wat ook belangrijk is om in de gaten te houden is dat die andere hond in paniek is en hoogstwaarschijnlijk helemaal overstuur begint te rennen zodra hij los is. Hierom is het raadzaam die hond aan te lijnen voor je hem losmaakt.

Voor je je hond losmaakt moet je dus even rustig bekijken waar de kop van de andere hond zich bevindt, tegen diens eigenaar zeggen dat hij zijn hond vast moet houden en pas dan pak je jouw hond met één hand stevig in zijn nekvel beet en probeert hem tussen je kniëen te klemmen om hem zodoende het schudden onmogelijk te maken. Het is juist dit schudden wat de schade veroorzaakt, niet de beet op zich. Heb je hem nu goed vast dan plaats je de stick en draait de kaken van elkaar waarna je je hond los hebt. Beweeg hem zo snel mogelijk van de andere hond weg om te voorkomen dat hij hem opnieuw pakt.

Belangrijkste is dat je je hoofd koel houdt, de baas van de andere hond rustig probeert te houden en hem uitlegt wat hij moet doen en natuurlijk, last but not least, altijd een breakstick bij de h@nd hebt voor het geval dat... Met een beetje mazzel heb je dat ding nooit van zijn leven nodig, maar de kans dat hij ooit eens heel goed van pas komt is gewoon aanwezig.

Heb ik zo iets verduidelijkt of zit je nog met vragen?
Reini
Zeer actief

Helemaal duidelijk Wil! Ik had al ongeveer begrepen hoe de breakstick wordt toegepast maar zo is het helemaal duidelijk.
Ik heb overigens al een online winkel gevonden waar je ze kant en klaar kan kopen, ik ben niet zo'n doe-het-zelver :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

We moeten wel regelmatig blijven afspreken, want het zou leuk zijn als Bram en Vegas zo met elkaar om blijven gaan als nu! Er is toch een grote kans dat het goed blijft gaan? Als we gaan zitten (wat jij ook al zei), dan gaan ze naar elkaar snauwen, maar zolang we lopen zijn ze de beste maatjes.

Heel veel succes Reini, je hebt geen makkelijk ras gekozen, maar je gaat er super mee om! :ok: Ik zie Vegas helemaal niet in een vechtpartij terecht komen, die enthousiasteling, maar pubers worden natuurlijk groot en je weet maar nooit.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”