Mag ik even weer on topic gaan?
Molli is ook zo'n takketeef die het niet leuk vindt als andere honden bij mij komen snuffelen en nog erger vindt ze het als andere honden aan Malu gaan snuffelen. Nu is Molli ook nog eens een behoorlijk onzekere takketeef en heeft ze het geluk dat ze fors is en enger over komt dan dat ze eigenlijk is. Ik denk ook niet dat Molli echt veel kaas gegeten heeft van de hondentaal, maar ze leert het wel steeds beter door de uitbreidingen van mijn roedeltje en ik merk dat ze rustiger wordt in het ontmoeten van andere honden. Ik zet haar tegenwoordig eerst in een zit en laat de rest van mijn honden eerst kennis maken, is dat gebeurt dan mag Molli even kijken, maar ik loop dan al wel door zodat ze mee loopt en de zaak niet escaleert.
Heel veel mensen zijn ook niet goed in hondentaal lezen en dan wordt er al snel gezegd dat een hond zomaar 'uit het niets' aanviel, zo kwam ik zondag nog een Golden Retriever tegen met z'n baasje (sorry, maar het was echt een Golden!) Molli in een zit gezet, Malu en Papu zijn nooit zo geintereseerd in andere honden dus die liepen door, op de een of andere manier ruikt Malu altijd lekker voor andere reuen (misschien omdat er zoveel met haar gefokt is), dus de Golden wilde even aan haar snuffelen en daar was Molli het niet mee eens, zelfs zittend wist Molli nog behoorlijk te blaffen. Abel heeft ondertussen z'n staart hoog, oren naar voren en hangt met z'n lichaam ook naar voren om de Golden en Malu te splitsen, Golden geeft netjes aan dat hij geen problemen wil en er is verder niks aan de hand, Molli zit ondertussen nog steeds hysterisch te blaffen. Zegt het baasje tegen mij terwijl hij naar Molli kijkt: is die hond dominant? Het hele voorval tussen Abel en zijn hond heeft hij niet eens gezien, maar de grote Duitse Herder met zware blaf vond hij dominant. Baasje en Golden lopen weer door, Abel loopt nog een aantal meter mee om te kijken of ze echt wel weglopen, Molli blaft nog een paar keer maar blijft bij mij staan en we lopen gezellig door.
Even later komen we een hond tegen die we van hondenschool kennen en die totaal niet geinteresseerd was in Malu, maar wel even aan Molli wilde snuffelen, er wordt even gesnuffeld, Molli blaft een paar keer, maar niemand is daar van onder de indruk, een paar rondjes achter elkaar aan gerend en zo lopen we weer door. Het vrouwtje kende ik gelukkig, en ze weet hoe Molli is en dat het niks voorstelt.
Weer iets verderop (het was druk in het bos

) komen we een vrouw tegen met een maltezer, een heel slim hondje, dat netjes afstand hield van de toch wel grote roedel die op haar afkwam, opzij liep en zonder ook maar te snuffelen voorbij mijn honden liep en een eindje verderop op het vrouwtje bleef wachten die aan mij vroeg of ik een uitlaatservice had.

Molli kwam even hallo zeggen, want ze vindt mensen veel leuker dan andere honden, en het vrouwtje vraagt of ze Molli kan aaien want ze heeft veel slechte ervaringen met herders, Molli zit ondertussen haar zakken af te snuffelen om te kijken of er nog wat te schooien valt. Na mijn bevestiging dat mijn Herders echt lief zijn aait ze Molli even en warempel, er bestaan echt leuke Herders.
Nu weer een beetje off-topic, ik had ook heel kwaad op die mevrouw kunnen worden dat ze 'mijn' honden zo durft te beledigen, want mijn honden zijn niet eng en vallen je niet van achteren aan, maar is het niet veel slimmer om haar even te laten knuffelen met mijn 'enge' honden, zodat ze erachter komt dat toch niet elke Duitse Herder gevaarlijk is? Ik hoef mijn honden niet te verdedigen, want iedereen die kennis met ze maakt merkt vanzelf wel dat ze niet zo zijn als het stereotype beeld dat sommige mensen van Duitse Herders hebben, en het allerbelangrijkste... ik weet zelf dat ze niet zo zijn!