Dit klinkt gewoon als een beetje angsthappen. Ze moet gewoon wat zekerder worden. Heel goed dat je braaf bent geweest en je mond hebt gehoudenHanneke2 schreef:Nou, vanochtend kwam er een vreemde donkere reu langs terwijl Lilo en Jack met bekende hondjes aan het spelen waren. De reu had het een beetje voorzien op een airdale-reu uit de groep, er werd gereden en gegromd, en Lilo ging zich er uiteraard even mee bemoeien.Sunnybunny schreef:Ja en? Laat haar maar lekker grommen. Moet je mijn buurhonden en mijn honden eens te keer horen gaan naar elkaar. Het lijken wel een stelletje viswijven bij elkaar. Heerlijk veilig achter het hekje (net zoals jouw Lilo heerlijk veilig aan het riempje). Totdat ze elkaar tegen komen in het park, doen ze alsof ze elkaar niet kennen en lopen ze snel langs elkaar heenHanneke2 schreef:
Andere eigenaar en ik hebben het een paar keer geprobeerd, maar Lilo gaat op vijftig meter afstand al grommen en grauwen.![]()
Ik denk dat je het veel groter maakt dan het is
![]()
Nou voelt ze zich in de groep natuurlijk ook sterker, dus behalve gillen naar die hond hapte ze hem ook een paar keer in zijn kont en rende dan effe hard weg om weer net zo hard terug te rennen en het nog eens te doen. Ze beet niet echt door, en die andere hond had het eigenlijk te druk met die airdale om te reageren, snauwde haar alleen een keertje weg, en ik heb me er braaf niet mee bemoeid.![]()
Ben benieuwd wat we morgen tegenkomen.
Oh, en de baas van die opdringerige lab van van de week vertelt nu rond dat ik een vals hondje heb.Ik heb mazzel dat een hoop mensen in het park Lilo al kennen vanaf dat ze nog stond te bibberen achter mijn benen, dus hij wordt niet erg serieus genomen met zijn verhalen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Uitvallen
Moderator: moderatorteam
- *Linda*
- Zeer actief

-
Addy
Ik herken dat konthappen wel , Hummel doet dat ook, dat is angst, happen in de kont en dan weer heel snel wegrennen. Lilo heeft al veel bereikt, ik denk dat ze ook hier wat ruimte in nodig heeft. Is het mogelijk om als ze los is haar nog af te leiden met een lekkertje op het moment dat je het niet vertrouwd ?Hanneke2 schreef:Ja, dat zijn zinnige tips. Dankjewel.fayckalynn schreef:wat een gedoe allemaal,als ik met mijn honden uit ga,wordt er gewoon normaal gedaan,er wordt niet gevochten en gedomineerd,dat kan ik zelf ook allemaal wel,mijn honden hebben zich normaal te gedragen,tegen mensen en ook tegen andere honden,van welk ras dan ook,ik ben de baas,niet hun.
-
fayckalynn
- Vaste gebruiker
- starfleet
- Erelid
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Updaaaaate!
Okee, ik heb Lilo vanochtend losgelaten bij een hondje (jonge teef) die ze *haat*. Ze heeft haar niet opgegeten, wel twintig minuten lang geblaft. Maakte niet uit wat het andere hondje deed, wegdeinzen, wegrennen, met andere hondjes spelen, met Jack spelen
, Lilo bleef blaffen. Af en toe deed ze ook schijnuitvallen, maar niet echt happen.
Dat viel dus op zich reuze mee, behalve voor iedereen z'n trommelvliezen. En dit hondje heeft wel respect voor Lilo, dus ze probeerde Lilo vooral te ontlopen. Het lijkt mij dat een wat zelfverzekerder hond *niet* twintig minuten lang dat getetter had geaccepteerd.
Okee, ik heb Lilo vanochtend losgelaten bij een hondje (jonge teef) die ze *haat*. Ze heeft haar niet opgegeten, wel twintig minuten lang geblaft. Maakte niet uit wat het andere hondje deed, wegdeinzen, wegrennen, met andere hondjes spelen, met Jack spelen
Dat viel dus op zich reuze mee, behalve voor iedereen z'n trommelvliezen. En dit hondje heeft wel respect voor Lilo, dus ze probeerde Lilo vooral te ontlopen. Het lijkt mij dat een wat zelfverzekerder hond *niet* twintig minuten lang dat getetter had geaccepteerd.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
-
estelle
En wat als je op zo'n moment 'GENOEG' roept naar Lilo? Of op een andere manier aangeeft dat dit niet gewenst is?Hanneke2 schreef:Updaaaaate!
![]()
Okee, ik heb Lilo vanochtend losgelaten bij een hondje (jonge teef) die ze *haat*. Ze heeft haar niet opgegeten, wel twintig minuten lang geblaft. Maakte niet uit wat het andere hondje deed, wegdeinzen, wegrennen, met andere hondjes spelen, met Jack spelen, Lilo bleef blaffen. Af en toe deed ze ook schijnuitvallen, maar niet echt happen.
Kijk als de betreffende hond constant Lilo aan het uitdagen/ uitproberen is en Lilo gaat zo tekeer okay maar een hond die duidelijk aangeeft dat ze niks wil van Lilo en ook helemaal geen contact zoekt met Lilo dan zou ik dus wel ingrijpen en aangeven dat Lilo 'normaal' moet doen.
-
estelle
Ik weet niet hoor.Hanneke2 schreef:Updaaaaate!
Het lijkt mij dat een wat zelfverzekerder hond *niet* twintig minuten lang dat getetter had geaccepteerd.
Maar als Lilo dit doet vanuit angst dan kan het best zijn dat ze gewoon genegeerd wordt door andere honden. Dat hoeft niet perse te duiden op een niet zelfverzekerde hond.
Chello, mijn DH reu, is behoorlijk zelfverzekerd en erg dominant maar als we ergens lopen en er gaat een hond zo tekeer tegen hem dan negeerd hij dat. Ook als hij bij een hond gaat snuffelen die uit angst uitvalt en hem een aantal keren raak in zn kraag bijt blijft hij rustig en draait alleen zijn kop weg.....
Bij een macho hond pikt hij dit totaal niet.
- linda
- Zeer actief
Vertel je dat die van mij ook evenfayckalynn schreef:wat een gedoe allemaal,als ik met mijn honden uit ga,wordt er gewoon normaal gedaan,er wordt niet gevochten en gedomineerd,dat kan ik zelf ook allemaal wel,mijn honden hebben zich normaal te gedragen,tegen mensen en ook tegen andere honden,van welk ras dan ook,ik ben de baas,niet hun.

in loving memorie Djengis 15-04-04 tot 27-09-05
- linda
- Zeer actief
Vertel je dat die van mij ook evenfayckalynn schreef:wat een gedoe allemaal,als ik met mijn honden uit ga,wordt er gewoon normaal gedaan,er wordt niet gevochten en gedomineerd,dat kan ik zelf ook allemaal wel,mijn honden hebben zich normaal te gedragen,tegen mensen en ook tegen andere honden,van welk ras dan ook,ik ben de baas,niet hun.

in loving memorie Djengis 15-04-04 tot 27-09-05
- Hanneke2
- Zeer actief
Ja. Aan de riem als ze uit haar dak gaat niet, maar zo los wel. Ze komt ook gewoon als ik roep, gaat ook gewoon een frolicje halen als iemand uit gaat delen, niks aan de hand, en dan ziet ze effe later die hond weer, en dan moet er weer hysterisch gedaan worden.Eline* schreef:Is Lilo nog te bereiken als ze zo staat te viswijven?
In dit geval zou het dus ook geen probleem geweest zijn om haar gewoon bij me te roepen en door te lopen, maar ik had eigenlijk verwacht dat ze uiteindelijk wel zou stoppen met dat hondje doodblaffen. Niet dus.
Ja maar ik moest me er niet mee bemoeien, dus dat ging ik nou eerst proberen.estelle schreef: En wat als je op zo'n moment 'GENOEG' roept naar Lilo? Of op een andere manier aangeeft dat dit niet gewenst is?
Het is ook achterlijk gedrag, dat ben ik helemaal met je eens, maar ik denk niet dat ik het eruit krijg door boos te worden.Kijk als de betreffende hond constant Lilo aan het uitdagen/ uitproberen is en Lilo gaat zo tekeer okay maar een hond die duidelijk aangeeft dat ze niks wil van Lilo en ook helemaal geen contact zoekt met Lilo dan zou ik dus wel ingrijpen en aangeven dat Lilo 'normaal' moet doen.
-
estelle
- Hanneke2
- Zeer actief
Ze loopt altijd aan een rollijn.Martijn schreef:Doe haar voor de grap eens aan een rollijn. Kijken wat ze doet. Dat zegt veel over haar achterliggende motivatie.
Nou, sinds vanmiddag voel ik toch wel iets voor Estelle's advies. Ja, niks zo veranderlijk als de mens.Martijn schreef:Mwa....als ik dat bij dapper doe gaat hij er voor het gemak vanuit dat ik het tegen de andere hond heb hoor. Gekker kun je hem niet krijgen dan dat je mee gaat schreeuwen.estelle schreef:Zo boos hoef je toch niet te worden...gewoon 'KLAAR!' of een 'GENOEG" kan al voldoende zijn.Hanneke2 schreef:Het is ook achterlijk gedrag, dat ben ik helemaal met je eens, maar ik denk niet dat ik het eruit krijg door boos te worden.
Als je gaat corrigeren...wat ik niet zou doen vind ik een tik op de kont een beter idee maar natuurlijk niet bij lilo.
Wat gebeurt: ik loop met Lilo en Jack over het dijkje, komen we een Amstaffteef tegen (waar Jack het goed mee kan vinden trouwens). Lilo begon van een afstand al te grommen en te grauwen, andere hond eerst verbaasd, en toen ook hangen in de lijn en blaffen en grommen. Op een smalle dijk is dat sowieso een rotsituatie, ik sta daar te klooien met die lijnen, Jack staat er een beetje beteuterd bij want die wil eigenlijk zijn vriendin en haar baas gaan begroeten, en toen de hond eenmaal voorbij was en Lilo nog effe wat extra volume inzette was ik het *zo* spugendzat dat ik een ruk aan haar riem gaf en "LILO NOU IS HET KLAAR!" heb gebruld.
Nou is Lilo heel wat minder onder de indruk van een boze stem dan je zou verwachten van een angstige hond, dus ze keek me eigenlijk alleen maar verbaasd - en zwijgend - aan. Op dat moment heb ik GOEDZO! gezegd, frolicje gegeven en zijn we doorgelopen.
Aan de ene kant vond ik het geen slimme zet van mezelf, maar aan de andere kant ben ik wel gaan twijfelen omdat Lilo dus wel direct stopte met gillen. En echt, ik moet dit gedrag er op korte termijn uitkrijgen, want nu zat die staff-teef aan de lijn, maar vanochtend in het park liep een jonge boxerteef los en dan is het echt geen doen, een gillende Lilo achter mijn benen en een grommende boxer voor me, allebei met klappende kaken uitvallend met mijn benen ertussen.
Ik begrijp nog steeds niet precies waarom Lilo het doet, maar vandaag of morgen gaat het echt mis, want ze lokt op deze manier gewoon ellende uit. Dus het moet ophouden.
*Dus*, toen ze vanavond begon te krijsen naar een nietsvermoedende hond aan de overkant van de sloot heb ik weer een enorme brul gegeven. Als experiment, zeg maar. En verdomd, ze was weer meteen stil, ging netjes zitten voor een frolicje en liep toen weer opgewekt mee.
Ik ben er nog niet helemaal van overtuigd hoor, maar misschien is dit toch een oplossing?
- starfleet
- Erelid
- Zoie
- Zeer actief
- Hanneke2
- Zeer actief
Nee, dat werkt dus niet.starfleet schreef:Soms gaat het niet volgens de boekjesHanneke2 schreef:
Ik ben er nog niet helemaal van overtuigd hoor, maar misschien is dit toch een oplossing?Maar misschien is ze ook wel gevoelig voor afleiden met een frolicje zonder de Foei of Nee van te voren?
Anne
- Hanneke2
- Zeer actief
Update.
Het gaat beter! De teef van aan de overkant waar Lilo van de week nog 20 minuten tegen liep te blaffen stond opeens tussen de groep honden waar we mee liepen (Lilo aan de lijn trouwens), Lilo gromde even, ik zei 'KLAAR!', Lilo was stil, frolicje erin en verder heeft ze haar genegeerd.
Daarna was het even iets minder, omdat die boxerteef van gisteren precies op *ons* losloopplekje met *onze* hondenvriendjes moest spelen, en toen heb ik dus tien minuten met Lilo aan de lijn staan wachten tot dat mens opsodemieterde.
Ik durfde Lilo niet los te laten, want die boxer had al hier en daar al een beetje mot met vriendjes van Lilo, en kwam af en toe even een beetje 'jennen' bij Lilo, die op die momenten uiteraard wel even uit haar dak ging, maar verder gewoon op haar gemakje naar de andere hondjes aan het kijken was. Zodra de boxer weg was heeft ze gewoon lekker lopen dollen met Jack en wat andere honden.
En vanmiddag kwamen we de RR + herder van hier in de straat tegen, dat zijn geen vrienden van ons omdat die RR heel lelijk doet tegen kleine teven. Dus ik liep even een paar meter terug zodat ze ons veilig konden passeren. Lilo gaf 1 blaf, en ik was nog maar halverwege 'KLA...' en ze keek me stralend aan en ging uit zichzelf zitten voor een frolicje.
Misschien gaat het morgen wel weer minder, maar voorlopig heb ik er weer helemaal vertrouwen in dat het goed gaat komen!
Het gaat beter! De teef van aan de overkant waar Lilo van de week nog 20 minuten tegen liep te blaffen stond opeens tussen de groep honden waar we mee liepen (Lilo aan de lijn trouwens), Lilo gromde even, ik zei 'KLAAR!', Lilo was stil, frolicje erin en verder heeft ze haar genegeerd.
Daarna was het even iets minder, omdat die boxerteef van gisteren precies op *ons* losloopplekje met *onze* hondenvriendjes moest spelen, en toen heb ik dus tien minuten met Lilo aan de lijn staan wachten tot dat mens opsodemieterde.
En vanmiddag kwamen we de RR + herder van hier in de straat tegen, dat zijn geen vrienden van ons omdat die RR heel lelijk doet tegen kleine teven. Dus ik liep even een paar meter terug zodat ze ons veilig konden passeren. Lilo gaf 1 blaf, en ik was nog maar halverwege 'KLA...' en ze keek me stralend aan en ging uit zichzelf zitten voor een frolicje.
Misschien gaat het morgen wel weer minder, maar voorlopig heb ik er weer helemaal vertrouwen in dat het goed gaat komen!
-
jacq1970
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Gelukkig dat het wat beter gaat en hoe klein ook de vooruitgang, het is vooruitgang!
Vooral bij een angsthond is het wel eens moeilijk hoe je tot hun moet doordringen, bij Samara heb ik nu uitgevonden dat als zij erg hysterisch word van een rennende kat ( gillen als een mager speenvarken en heftyig aan de riem lopen doen) dat kan ik haar stil zetten maar echt doordringen doe ik dan nog niet maar dan stamp ik met mijn voet op de grond, dan kijkt ze op, en zeg ik Samara NEE...en dan loop ik door met de lijn loshangend...en ik moet zeggen dat het steeds een stukje beter gaat.
Hapjes onderweg moet Samara niet dus het gaat met een stem beloning.
Jacqueline
Vooral bij een angsthond is het wel eens moeilijk hoe je tot hun moet doordringen, bij Samara heb ik nu uitgevonden dat als zij erg hysterisch word van een rennende kat ( gillen als een mager speenvarken en heftyig aan de riem lopen doen) dat kan ik haar stil zetten maar echt doordringen doe ik dan nog niet maar dan stamp ik met mijn voet op de grond, dan kijkt ze op, en zeg ik Samara NEE...en dan loop ik door met de lijn loshangend...en ik moet zeggen dat het steeds een stukje beter gaat.
Jacqueline
- Hanneke2
- Zeer actief
Katten buiten.... pffft, nou dat is met Lilo ook nog een ramp hoor! Ik doe er nog niks aan omdat ik niet allerlei dingen tegelijk wil aanpakken, maar Lilo scheurt af en toe gewoon door keurige heggen heen vreemde tuinen in als daar katten zitten.jacq1970 schreef:Gelukkig dat het wat beter gaat en hoe klein ook de vooruitgang, het is vooruitgang!
Jacqueline
Lastig dat Samara geen lekkers wil buiten. Is dat angst of is ze niet zo geinteresseerd in eten? Werkt even knuffelen anders niet goed? Lilo is er na bijna twee levensjaren eindelijk achter dat ze dol is op lichamelijk contact, dus als ze heel braaf is buiten krijgt ze naast de 'GOEDZOOO!" en de aai en de frolic ook nog een zoen op haar koppie en een knuffel.
-
estelle
Het werkt natuurlijk oo niet bij iedere hond maar je kunt het wel proberen.Martijn schreef:Mwa....als ik dat bij dapper doe gaat hij er voor het gemak vanuit dat ik het tegen de andere hond heb hoor. Gekker kun je hem niet krijgen dan dat je mee gaat schreeuwen.estelle schreef:Zo boos hoef je toch niet te worden...gewoon 'KLAAR!' of een 'GENOEG" kan al voldoende zijn.Hanneke2 schreef:Het is ook achterlijk gedrag, dat ben ik helemaal met je eens, maar ik denk niet dat ik het eruit krijg door boos te worden.
Als je gaat corrigeren...wat ik niet zou doen vind ik een tik op de kont een beter idee maar natuurlijk niet bij lilo.
Als Hera uitvalt en ik roep 'GENOEG!' gaat ze ook vrolijk verder, ze kijkt niet eens op of om maar als Woopy of Chello zo tekeer gaan en ik roep (niet schreeuwen overigens) GENOEG dan is het ook klaar.
In ieder geval, Fijn Hanneke dat het lijkt te helpen!