Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Weten dat je stout bent geweest"

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Assie
Zeer actief
Contacteer:

"Weten dat je stout bent geweest"

Ongelezen bericht door Assie »

Weten dat je stout bent geweest, dat kan een hond toch niet?
Een hond moet je straffen op het moment dat je hem op heterdaad betrapt, anders snapt ie het niet. Dat is de algemene aanname toch?

Dus niet een puppy met z'n snufferd door zijn eigen keutels halen als je die 3 uur later vindt en niet de hond op zijn kop geven als hij 5 minuten eerder de kaas van je broodje op de kruk heeft gejat.

Tip zette mij gisteren echter aan het denken.
Beneden staat de voerbak van Bonk (hond van hospita), daar mag Tip niet uit eten en dat 'weet' hij ook (hij heeft van mij wel eens een verbale correctie gehad op het moment dat ik hem eruit zag eten). Hij doet het dus ook niet als ik erbij ben. Normaal wordt die bak als hij niet leeg is ook omhoog gezet. Je moet de hond niet op het spek binden natuurlijk :wink: .
Gisteren was dat niet gebeurd en Tip was vast naar beneden gegaan. 5 minuten later kwam ik beneden en kwam ik een zwaar onderdanig Tip tegen. Hij wilde ook liever niet bij me komen. Net alsof ie 'wist' dat ie iets fout had gedaan. (Ik had alleen geen flauw idee wat dan :19: )
In eerste instantie verbond ik dat gedrag met het chocolade eten en het daaropvolgende zout van de dag daarvoor. Maar dat vond ik ook wel gek, omdat hij de hele nacht en avond daarvoor toch heel lekker bij me had gelegen en lekker gekroeld, dus echt bang voor mij zijn leek me sterk.
Toen ik even later naar buiten ging en nog even door het raam naar binnenkeek zag ik Tip uit de voerbak van Bonk staan eten, dus ik weer naar binnen, niks gestraft of gezegd, alleen die bak weggehaald. Hij stond namelijk, zo gauw hij de deur hoorde alweer netjes 3 meter van de bak af (dus geen kans op te straffen, als ik dat al wilde). Maar wel deed hij weer vreselijk onderdanig.
Echt alsof hij gewoon wíst dat hij fout was. Terwijl ik daar geen aanleiding voor gaf. Zeker de eerste keer niet, want toen wist ik niet eens dat hij iets fout deed.

Kan dat dan toch? Dat honden wél weten dat ze fout zijn? Of heb ik de stelling in eerste instantie al verkeerd begrepen?
starfleet
Erelid

Re: "Weten dat je stout bent geweest"

Ongelezen bericht door starfleet »

Assie schreef: Kan dat dan toch? Dat honden wél weten dat ze fout zijn? Of heb ik de stelling in eerste instantie al verkeerd begrepen?

Je betrapte hem eigenlijk op heterdaad. Hij weet dat je boos bent als hij uit de voerbak wil eten, dus staat hij net te eten en hoort hij je, dan houdt er gauw mee op.

Honden weten in die zin best dat ze iets fout doen, ze weten dat bepaald gedrag een niet zo leuke reactie van de baas oplevert, maar ze hebben geen lange herinnering. Had je hem niet op min of meer heterdaad betrapt maar pas een half uur nadat hij uit de bak had gegeten had hij geen flauw benul meer gehad.

Anne
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Assie »

In dat geval gaf hij wel een overdreven reactie. Ik heb hem namelijk nooit echt gestraft voor dat eten. Ja verbaal met een flinke Eh of Nee. Maar hij gaf nu zeg maar een reactie alsof ik hem ging doodknuppelen. Terwijl daar totaal geen aanleiding voor was, qua bozigheid of straf van mij.

Een hond kan zich dus wel dingen herinneren op zeer korte termijn (enkele minuten). Of in andere woorden, ik moet die stelling niet zo zwart-wit zien. Niet op de seconde nauwkeurig
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Assie schreef:
Een hond kan zich dus wel dingen herinneren op zeer korte termijn (enkele minuten). Of in andere woorden, ik moet die stelling niet zo zwart-wit zien. Niet op de seconde nauwkeurig
Vooral als er dan in de tussentijd niets bijzonders anders is gebeurd. En die reactie, dat ligt een beetje aan je hond. De een is sneller onder de indruk dan de ander. Buffy deed pas ook of wij haar regelmatig alle hoeken van de kamer laten zien toen mijn man "Ohwoh" riep omdat hij bijna op haar pootjes stond en hij zich rotschrok.

Anne
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik heb het ook 1 keer meegemaakt. Ik kwam thuis en de hond had echt het hele huis op de kop gehaald, alles vernield.
Dit kon ik nog niet zien toen ik binnenkwam want de deur kwam uit op de gang en daar was niks aan de hand. Ik doe de deur open, vliegt de hond dedeur uit en loopt zo weg. Dit had ze nooit eerder gedaan. Dus ik erachteraan hondje roepen. Ze kroop naar binnen en toe ik achter haar aanliep zag ik pas dat alles stuk was.
Carmen
Maxi
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Maxi »

Net als kleine kinderen proberen honden uit. Op het moment dat ze een voerbak met eten zien terwijl ze weten dat ze er niet uit mogen eten (want dat levert een straf op) zijn ze in tweestrijd. Als de hond toch kiest uit de bak te gaan eten dan weet hij dat het niet mag en zal op zijn hoede zijn voor de straf die hij er eigenlijk mee associeerd. Hij weet dus heel goed dat hij iets heeft gedaan wat fout is. Alleen kan hij het te vaak doen zonder gestraft te worden, dan zal hij vergeten dat het fout ooit was.
Ik laat overdag twee honden uit die van mij bepaalde dingen niet mogen. Ik wil niet hebben dat de reu tegen een bloempot van mensen plast en trek hem dan ook altijd weg en zeg foei. Nu heeft zijn bazin me laatst verteld dat de hond om de één of andere redenen niet meer tegen bloempotten plast. Hij weet dus dat het niet mag en houd zich er zelfs aan bij zijn eigen baasjes!
A running wolf in the wild should be a teacher to every child
Mark-fryslan
Zeer actief

Waarom wil dit misverstand de wereld niet uit?

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

"Mijn hond gedraagt zich schuldig" Dit is een heel erg groot misverstand die helaas maar niet de wereld uit wil. Vele honden zijn er de dupe van. Maar we moeten met z'n allen proberen dit uit te bannen. Hierbij mijn poging:

Het gedrag wat wij interpreteren als "schuldig" is gedrag bedoeld om onze agressie te remmen. De hond heeft op enig moment geleerd dat het hommeles is als er kapotte schoenen of wat dan ook in de kamer liggen. Er zijn honden die hun behoefte doen in huis. Als het baasje dan straf gaat geven dan kan de hond op het idee komen om de poep op te gaan eten om de ellende te voorkomen. Poep in de kamer in aanwezigheid van de baas betekent ellende, die kun je voorkomen door het op te ruimen. Ze linken het dan niet met het poepen zelf.

Honden achteraf straffen werkt niet omdat de hond het niet snapt. Hij denkt dan dat het baasje flipt als hij in een ruimte is met bepaalde spullen op de grond. Maar een hond kan niet terug redeneren in de trant van “He ik heb een half uurtje geleden op die schoenen lopen kauwen ik denk dat daarom mijn baasje nu zo staat te stampvoeten en te schreeuwen. Laat ik dat voortaan maar niet meer doen danâ€
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Canecorsosultan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Canecorsosultan »

Het "schuldig" gedragen valt idd onder de catagorie 'kalmerende signalen'
en is dus een natuurlijke reactie van de hond om de boosheid van de baar a.h.w. te kalmeren. Het is gewoon echte hondentaal!!
Ben het helemaal eens met wat Mark hierover schreef!
Er bestaat ook een leuk boekje over: Kalmerende signalen van Turid Rugaas. Heel intressant en leerzaam :ok:
Afbeelding
Cane Corso: a love that lasts a lifetime!!
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Nanni was een keertje aan de dunne en had op de werft gepoept. Dat doet ze werkelijk NOOIT!! Toen ik eraan kwam, was ze ook precies zoals hierboven beschreven is, heel onderdanig en zelfs angstig. Ik haar meteen uitgelaten, zodat ze rest eruit kwam.
Ik wilde de werft op, maar Nanni durfde niet :eek: Normaal loopt ze zo de werft op, meestal rennend, wetend dat ze der eten straks krijgt :mrgreen: Nu probeerde ze in paniek weg te rennen :jank:
ik denk dat ze een keer op haar flikker heeft gehad, omdat ze een keer eerder (4 jaar geleden ondertussen) ook op de werft had gepoept en toen stond ze alles haastig op te eten op te eten.

Tuana jat wel eens pennen/boekjes en die sloopt ze. Als je beneden komt, is ze even debiel als normaal :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”