Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bang voor de maan...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Aantal honden: 1
Contacteer:

Bang voor de maan...

Ongelezen bericht door Frederique »

Het klinkt misschien grappig op het eerste oog maar Devlin is bang voor de maan..... :roll:

Gistermiddag liep ik toen de duisternis inviel met haar tussen de weilanden te wandelen toen ze ineens opvallend nerveus werd. Dat uitte zich door constant nerveus achterom kijken en voortdurend tongelen.
In eerste instantie snapte ik haar angstige gedrag niet;
totdat ik ineens de maan zag. Gisteravond toen hij net opkwam was hij in verhouding heel groot en erg aanwezig.

Nou moet ik er even bij vertellen dat Devlin bang is voor luchtballonnen en vliegers. Als ze deze ziet dan vertoont ze hetzelfde gedrag.

Zojuist belde mijn moeder dat Devlin vanochtend exact hetzelfde gedrag vertoonde. Maar in die hevigheid dat ze niet meer wilde wandelen en mijn moeder die niet sterk genoeg is moest haar loslaten, anders had Devlin haar over de straat heen gesleurt :N:

Gisteravond was het volle maan, ik hoop maar dat ze dit gedrag niet iedere keer gaat vertonen als ze de maan ziet :19:

Heeft iemand tips of eenzelfde ervaring? :denken:
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
Mark-fryslan
Zeer actief

bang voor de maan

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Nee, ik heb geen tips. Malou had dit ook. Ze was ook enorm bang voor luchtballonnen. Een volle maan die aan de hemel staat ziet er net zo eng uit blijkbaar. Ze was dan niet doodsbang, zoals bij luchtballonnen maar wel behoorlijk gedrukt. Je kon er ook niet veel meer mee. Ze wou niet meer spelen en had geen aandacht meer voor je. Voer nam ze niet meer aan. Het negeren heeft haar er nooit overheen geholpen. Dat is over het algemeen wel het beste (dacht ik altijd, ik twijfel nu). Kayce Covers schijnt van mening te zijn dat negeren juist niet helpt. Daarmee ontken je de angst van de hond en maak je het dier belachelijk, tenminste dat is haar stelling. Ergens kan ik haar goed volgen.

Zij geloofd erin dat je heel normaal tegen je hond kan zeggen: "He vind je de maan eng? Ik vind het ook een grote rare bol. Kom maar hier je hoeft er verder niet bang voor te zijn. Ga je mee dan wandelen we verder?" Zij geloofd er dus in dat je de hond kunt behandelen op een meer gelijkwaardige manier. Als een kind misschien? Dus wel steun geven en geen angst aan praten maar ook niet doen alsof je het gevaar niet ziet terwijl je hond gewoon zeker weet dat het er wel is. Ik heb dit helaas niet meer uit kunnen proberen op Malou. Ik vind het een interessante gedachte. Kayce Covers geloofd erin dat honden veel meer van onze taal begrijpen dan dat wij tot nu toe willen aannemen. Ik ben hier nog niet zo in thuis. Het is een vlak waar ik me zeker nog meer in wil verdiepen.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
casper
Actief

Ongelezen bericht door casper »

Geen tips, wel zelfde ervaring.
Al meerdere keren als het volle maan, of bijna volle maan is dan merk ik bij Casper exact hetzelfde gedrag wat jij beschrijft. Zenuwachtig omkijken, weg duiken gewoon echt niet op zijn gemak zijn. Zelfs niet in de auto. Laatst was de maan ook zichtbaar overdag, 's ochtends, we snapten werkelijk niets van zijn gedrag in de auto! Kijk ik omhoog en zie ik de maan vaag in de lucht... dat was dus de reden dat hij zo zenuwachtig was :mrgreen:

Wij moeten er eigenlijk altijd een beetje om lachen, gek beest, zeker omdat Cas echt verder nooit ergens bang voor is, stabiele hond, hersteld zich snel na schrik en laat zich niet makkelijk gek maken. Dit is dus echt een beetje zijn "tik" :wink:

Ach, en daar kunnen we dus wel mee leven...
Groetjes,

Ellen
Sassie
Zeer actief

Re: bang voor de maan

Ongelezen bericht door Sassie »

Mark-fryslan schreef: Kayce Covers schijnt van mening te zijn dat negeren juist niet helpt. Daarmee ontken je de angst van de hond en maak je het dier belachelijk, tenminste dat is haar stelling. Ergens kan ik haar goed volgen.
Maar dan zou je dat toch ook met angst voor vuurwerk moeten doen of is dat niet hetzelfde?
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Sassie schreef:
Mark-fryslan schreef: Kayce Covers schijnt van mening te zijn dat negeren juist niet helpt. Daarmee ontken je de angst van de hond en maak je het dier belachelijk, tenminste dat is haar stelling. Ergens kan ik haar goed volgen.
Maar dan zou je dat toch ook met angst voor vuurwerk moeten doen of is dat niet hetzelfde?
Het negeren van dingen blijft voorlopig basis regel nummer 1. Maar bij angst gedrag wat er al zo diep in zit zul je soms anders aan moeten pakken als het negeren niet blijkt te helpen. Kayce Covers heeft daar haar eigen methode voor ontwikkeld. Ik weet daar nu nog te weinig van. Ik wil wel aangeven dat het interessant is om nader te onderzoeken. Maar pas hier wel mee op natuurlijk. Ga niet na twee dagen negeren ineens weer wat anders doen.

Voor mezelf was ik op zoek naar een andere methode. Ik kwam er met het negeren niet uit met Malou. Van heel veel angsten heb ik Malou goed kunnen afhelpen maar de luchtballonnen en later ook de maan is me mislukt. Vandaar mijn belangstelling voor het gedachte goed van Kayce Covers.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Sassie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sassie »

Er is inderdaad wel wat voor te zeggen.
Afbeelding
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Zij geloofd erin dat je heel normaal tegen je hond kan zeggen: "He vind je de maan eng? Ik vind het ook een grote rare bol. Kom maar hier je hoeft er verder niet bang voor te zijn. Ga je mee dan wandelen we verder?" Zij geloofd er dus in dat je de hond kunt behandelen op een meer gelijkwaardige manier. Als een kind misschien? Dus wel steun geven en geen angst aan praten maar ook niet doen alsof je het gevaar niet ziet terwijl je hond gewoon zeker weet dat het er wel is. Ik heb dit helaas niet meer uit kunnen proberen op Malou. Ik vind het een interessante gedachte. Kayce Covers geloofd erin dat honden veel meer van onze taal begrijpen dan dat wij tot nu toe willen aannemen. Ik ben hier nog niet zo in thuis. Het is een vlak waar ik me zeker nog meer in wil verdiepen.

Groetjes Mark
Dit is best interessant. Ik heb er dus een hekel aan om mijn hond te negeren als ze ergens bang voor is. Toen ze nog een pup was deed ik dat juist wel als er iets was dat ze voor het eerst zag en dat ze eng vond. We zaten bijvoorbeeld een keer in de auto en toen haalde er een motor in met veel kabaal. Saffie schrok en keek naar mij, zag dat ik niet reageerde en ging weer slapen. Nu kijkt ze van zoiets dus niet eens meer op.
Maar als je hond al ergens bang voor is vind ik negeren dus niks. Saffie is bijvoorbeeld bang als we langs een tuin lopen en er komt ineens een hond luid blaffend aangestoven (en dan bedoel ik omheinde tuinen). Dan negeer ik haar juist niet, maar probeer ik haar wel mee te krijgen door blij te doen (huppelen enzo, wat er vast heel stom uitziet :smile:)

Ik heb eens een boek gelezen waar in stond dat je een hond die ergens bang voor is gewoon een rukje aan de riem moet geven zo van: stel je niet aan, doorlopen. Dat vind ik dan ook weer zoiets :19:

Maar ik ben dus wel benieuwd hoe jullie reageren (of niet reageren) als je hond ergens bang voor is.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Oh onze berichten kwamen zo ongeveer tegelijkertijd
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Hé Inge...ga jij eens naar het topic over welke Bach voor vuurwerk,please. Hoe moet je reageren tegen angst voor vuurwerk dan?Ook op zo'n manier? Al pratend? Ik probeer dat zoveel mogelijk te negeren namelijk. Wat haast onmogelijk is daar hij zowat door een glazen deur heen gaat. :roll: Vreselijke angst,dan hè?( Voordat ik dit topic vréselijk ga verstoren :mrgreen: )

On topic...Maxi blaft inderdaad wel vreselijk tegen luchtballonnen,maar daar kan ik hem wel redelijk bij afleiden.
De maan...taalt hij niet om. Volgens mij ziet hij die niet eens! :mrgreen:
Frederique
Zeer actief
Contacteer:

Het begint erop te lijken dat ze nu 's avonds bij de voordeur al op zoek gaat naar de maan :eek:
Ze kijkt meteen om zich heen zoekend naar de hemel of dat enge ding niet in de lucht hangt :roll:

Daarnet op de hondenschool kwam de zon ineens heel even tussen de wolken door als een lichte bol. Ook daar was ze van onder de indruk.

Ik probeer het gedrag te negeren omdat ze gewoon wat angstig is. Het is (nog) geen paniek. Op de hondenschool vonden ze het een grappig probleem.
Helaas is het echt niet grappig.
Laatst wilde ze al niet meer mee wandelen met mijn moeder, zij is niet sterk genoeg om haar te houden als ze na een tijdje wandelen ineens de maan ziet. En in dit jaargetijde staat de maan al snel tot een uur of 10/11 zichtbaar aan de hemel.

Nee grappig is het echt niet....... :(:
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
Frederique
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:nee, idd fréderique, dit ís echt niet grappig. ik zou (als het mijn hond was) zeker tijdelijk met een rustgevende medicatie proberen te werken voor het verder escaleert. zo kan je misschien nog de zich opbouwende vicieuze angstcirkel doorbreken voor hij goed en wel begonnen is. dit is écht niet leuk, want het zijn geen situaties die je naar keuze kan ontwijken of vermijden, en het is ook geen tijdelijk iets zoals bij vuurwerkangst.
Zou Rescue Remedy uit de Bach Bloesems kunnen werken? :denken:
Ik denk dat ik het maar ga proberen vanavond. Baat het niet dan schaadt het niet :19:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”