Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Grommen
Moderator: moderatorteam
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Grommen
In tegenstelling tot Bruno, die nooit gromt, grommelt Tomas heel wat af. Bij alles wat hem bang of onzeker maakt wordt er gegromd. Ook tegen vreemde mensen en honden. Het valt me vaak op dat dat geen indruk schijnt te maken, hij gromt namelijk altijd met een gesloten bek.
Ik noem het eigenlijk grommelen maar ik kan er nooit iets over vinden terwijl over andere manieren van grommen wel geschreven wordt.
Ik hou het op onzekerheid die in eerste instantie niets met agressie of waarschuwing tot aanvallen te maken heeft al ben ik zeker bij vreemden erg op m'n hoede.Hij hapt of bijt echter ooit.
Herkenbaar? Hoe vertalen jullie dit "gegrom"?
Ik noem het eigenlijk grommelen maar ik kan er nooit iets over vinden terwijl over andere manieren van grommen wel geschreven wordt.
Ik hou het op onzekerheid die in eerste instantie niets met agressie of waarschuwing tot aanvallen te maken heeft al ben ik zeker bij vreemden erg op m'n hoede.Hij hapt of bijt echter ooit.
Herkenbaar? Hoe vertalen jullie dit "gegrom"?
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Molli is ook zo'n mopperkont, het is gewoon haar manier van communiceren en hoe langer je met een hond leeft hoe beter je de grommen leert begrijpen. Molli moppert als ik haar droog wrijf als ze nat is, ze moppert als iemand te dicht tegen haar aan gaat liggen en soms moppert ze volgens mij gewoon om het mopperen.
Het is in ieder geval niets waar ik me zorgen om maak of waarvan ik denk dat ik in moet grijpen als ze dat doet.
- Zoie
- Zeer actief
- Marie-Josée
- Erelid
Ik kan me helemaal vinden in je uitleg Inge, vooral dat mufje vind ik wel grappig
want zo klinkt het ook echt, en inderdaad, het klopt als een bus.
Soms gaat dat grommelen echter een paar toonaarden omhoog en dan is hij echt heel bang.Klinkt leuk maar is dus eigenlijk sneu. Gelukkig komt het steeds minder vaak voor; bij kinderen had hij dat altijd heel sterk.
Soms gaat dat grommelen echter een paar toonaarden omhoog en dan is hij echt heel bang.Klinkt leuk maar is dus eigenlijk sneu. Gelukkig komt het steeds minder vaak voor; bij kinderen had hij dat altijd heel sterk.
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
- Aantal honden: 2
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Grappig, Malou Mufte ook regelmatig. Het blaffen is gewoon "HE! HE! HE!" roepen zo'n mufje is inderdaad een soort eerste aanloop daar naartoe. Bij Malou wel tenminste. Ze lag te slapen en dan hoorde ze wat en dat was het zo'n binnenmondse blaf en ging ze weer verder pitten.Marie-Josée schreef:Ik kan me helemaal vinden in je uitleg Inge, vooral dat mufje vind ik wel grappigwant zo klinkt het ook echt, en inderdaad, het klopt als een bus.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
Jij hebt hele goede adsl oren hoor! Zoals jij het zegt klopt het hier ook!Inge O schreef:het gegrom zoals jij het beschrijft marie-josée, klinkt (figuurlijk) als de voorbode van de 'muf'. moet je eerst weten wat een 'muf' is natuurlijk
.
een muf (ik neem er bij deze ook een patent op, op dit woord) is een binnensmonds blafje. een binnensmonds blafje is eigenlijk een waarschuwing voor de roedel dat er iets niet klopt (heel erg verfijnd lijkt die muf zelfs maar op een kort 'nies'-geluidje). en heel vaak wordt die muf vooraf gegaan door een binnensmonds gegrom. dit gegrom is idd geen agressief grommen, maar een soort aanloopje naar wat een muf of een blaf(je) moet worden.
valt voor mij zelfs onder 'de grootste misverstanden op hondentaalgebied'. mensen zeggen dan vaak dat de hond 'stond te grommen' (door hun geïnterpreteerd als serieuze agressie), terwijl het gewoon de inzet van een waarschuwing is.
zo klinkt jouw grommetje me tenminste in de adsl-oren.
Als ze bij mij in de tuin iets hoort ofzo, dan is het binnensmonds grommen en dan gaat ze muffen
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- *Linda*
- Zeer actief
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
Een drafje. Combi van dromen en blafje.Inge O schreef:ik nog niet.....grijp je kans!!!!!Zoek stok! schreef:Aha, hebben we daar ook een woord voor?Inge O schreef: en, linda, ik denk dat jij een echt blafje bedoelt, maar als ze dromen krijgen ze hun bek niet open, en klinkt het wel wat mufferig.

Linda, Izzie en Bram
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
- Marie-Josée
- Erelid
- Marie-Josée
- Erelid
-
Daan
In inge's uitleg kon ik me al vinden, en nu jij die kinderen aanhaalt zie ik diesel.Marie-Josée schreef:Ik kan me helemaal vinden in je uitleg Inge, vooral dat mufje vind ik wel grappigwant zo klinkt het ook echt, en inderdaad, het klopt als een bus.
Ik heb ook wel eens eerder het woord 'grommelen' gebruikt.
Ik zie het als onzekerheid en een roep om hulp. In een situatie waarin hij zich niet veilig voelt.
Hier is dat vooral binnenshuis, in combinatie met echt jonge kinderen. Hem naar zijn mandje sturen is voldoende.
Ook mijn jongste kent onze pappenheimer nu , en heeft genoeg 'rem' om hem niet meer 'lastig te vallen' Het grommelen is hier dus vrijwel voorbij.
Ik heb regelmatig jonge kinderen over de vloer.
Die krijgen buiten al instructie dat ze niet aan diesel mogen zitten.
Want diesel heeft pijnlijk exceem