Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grommen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Grommen

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

In tegenstelling tot Bruno, die nooit gromt, grommelt Tomas heel wat af. Bij alles wat hem bang of onzeker maakt wordt er gegromd. Ook tegen vreemde mensen en honden. Het valt me vaak op dat dat geen indruk schijnt te maken, hij gromt namelijk altijd met een gesloten bek.
Ik noem het eigenlijk grommelen maar ik kan er nooit iets over vinden terwijl over andere manieren van grommen wel geschreven wordt.
Ik hou het op onzekerheid die in eerste instantie niets met agressie of waarschuwing tot aanvallen te maken heeft al ben ik zeker bij vreemden erg op m'n hoede.Hij hapt of bijt echter ooit.
Herkenbaar? Hoe vertalen jullie dit "gegrom"?
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Molli is ook zo'n mopperkont, het is gewoon haar manier van communiceren en hoe langer je met een hond leeft hoe beter je de grommen leert begrijpen. Molli moppert als ik haar droog wrijf als ze nat is, ze moppert als iemand te dicht tegen haar aan gaat liggen en soms moppert ze volgens mij gewoon om het mopperen. :mrgreen: Het is in ieder geval niets waar ik me zorgen om maak of waarvan ik denk dat ik in moet grijpen als ze dat doet.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

bij Spok gaat het motertje ook bij het minste geringste aan. Al gromt hij niet tegen mensen. Vaak zit het bij hem tussen spel en serieus in. Vind het ook altijd moeilijk interpreteren dat gegrom.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Ik kan me helemaal vinden in je uitleg Inge, vooral dat mufje vind ik wel grappig :mrgreen: want zo klinkt het ook echt, en inderdaad, het klopt als een bus.
Soms gaat dat grommelen echter een paar toonaarden omhoog en dan is hij echt heel bang.Klinkt leuk maar is dus eigenlijk sneu. Gelukkig komt het steeds minder vaak voor; bij kinderen had hij dat altijd heel sterk.
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Conclusie; na het grommelen volgt de muf :mrgreen:
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Marie-Josée schreef:Ik kan me helemaal vinden in je uitleg Inge, vooral dat mufje vind ik wel grappig :mrgreen: want zo klinkt het ook echt, en inderdaad, het klopt als een bus.
Soms gaat dat grommelen echter een paar toonaarden omhoog en dan is hij echt heel bang.Klinkt leuk maar is dus eigenlijk sneu. Gelukkig komt het steeds minder vaak voor; bij kinderen had hij dat altijd heel sterk.
Grappig, Malou Mufte ook regelmatig. Het blaffen is gewoon "HE! HE! HE!" roepen zo'n mufje is inderdaad een soort eerste aanloop daar naartoe. Bij Malou wel tenminste. Ze lag te slapen en dan hoorde ze wat en dat was het zo'n binnenmondse blaf en ging ze weer verder pitten.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Inge O schreef:het gegrom zoals jij het beschrijft marie-josée, klinkt (figuurlijk) als de voorbode van de 'muf' :mrgreen: . moet je eerst weten wat een 'muf' is natuurlijk :mrgreen: .
een muf (ik neem er bij deze ook een patent op, op dit woord) is een binnensmonds blafje. een binnensmonds blafje is eigenlijk een waarschuwing voor de roedel dat er iets niet klopt (heel erg verfijnd lijkt die muf zelfs maar op een kort 'nies'-geluidje). en heel vaak wordt die muf vooraf gegaan door een binnensmonds gegrom. dit gegrom is idd geen agressief grommen, maar een soort aanloopje naar wat een muf of een blaf(je) moet worden.

valt voor mij zelfs onder 'de grootste misverstanden op hondentaalgebied'. mensen zeggen dan vaak dat de hond 'stond te grommen' (door hun geïnterpreteerd als serieuze agressie), terwijl het gewoon de inzet van een waarschuwing is :wink: .

zo klinkt jouw grommetje me tenminste in de adsl-oren :mrgreen: .
Jij hebt hele goede adsl oren hoor! Zoals jij het zegt klopt het hier ook!
Als ze bij mij in de tuin iets hoort ofzo, dan is het binnensmonds grommen en dan gaat ze muffen :mrgreen: :smile:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Kan een muf ook tijdens de slaap gegeven worden? Ik hoor weleens zo'n binnensmonds blafje als hij ligt te dromen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Juul muft ook vaak :mrgreen: Ik zeg dan altijd, normaal blaffen jij, niet hoesten :mrgreen: Ik noemde het altijd hoesten dus, ik weet wel precies!! wat je bedoelt!
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Inge O schreef:ik moet nu echt wel een patent op dat woord gaan nemen :boos: :mrgreen: .
Jippie, een nieuw werkwoord erbij :cheer: :cheer:

Ik muf, jij muft, wij muffen :mrgreen:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Klinkt mij iik héék bekend in de oren :mrgreen:
Weet je misschien of nestbroers/zussen dit ook bij bepaalde situaties doen?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef: en, linda, ik denk dat jij een echt blafje bedoelt, maar als ze dromen krijgen ze hun bek niet open, en klinkt het wel wat mufferig :mrgreen: .
Aha, hebben we daar ook een woord voor? :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:
Inge O schreef: en, linda, ik denk dat jij een echt blafje bedoelt, maar als ze dromen krijgen ze hun bek niet open, en klinkt het wel wat mufferig :mrgreen: .
ik nog niet.....grijp je kans!!!!! :mrgreen:
Een drafje. Combi van dromen en blafje.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

elke hond muft wel eens,

Ja,dat klopt.
Maar mijn vraag was eigenlijk of die nestbroers/zussen dat in de zelfde situaties doen als Tomas.Althans....zo bedoelde ik het :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Marie-Josée
Erelid

Carmen schreef:Conclusie; na het grommelen volgt de muf :mrgreen:
Rare mensen hier hè :smile:
Marie-Josée
Erelid

Zoek stok! schreef:
Noef :mrgreen:
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Marie-Josée schreef:Ik kan me helemaal vinden in je uitleg Inge, vooral dat mufje vind ik wel grappig :mrgreen: want zo klinkt het ook echt, en inderdaad, het klopt als een bus.
In inge's uitleg kon ik me al vinden, en nu jij die kinderen aanhaalt zie ik diesel.
Ik heb ook wel eens eerder het woord 'grommelen' gebruikt.
Ik zie het als onzekerheid en een roep om hulp. In een situatie waarin hij zich niet veilig voelt.
Hier is dat vooral binnenshuis, in combinatie met echt jonge kinderen. Hem naar zijn mandje sturen is voldoende.
Ook mijn jongste kent onze pappenheimer nu , en heeft genoeg 'rem' om hem niet meer 'lastig te vallen' Het grommelen is hier dus vrijwel voorbij.
Ik heb regelmatig jonge kinderen over de vloer.
Die krijgen buiten al instructie dat ze niet aan diesel mogen zitten.
Want diesel heeft pijnlijk exceem :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”