Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slimme acties van je hond?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Assie
Zeer actief
Contacteer:

Slimme acties van je hond?

Ongelezen bericht door Assie »

Hebben jullie dat ook wel eens? Dat je hond iets doet en dat je dan denkt, "goh, dat is slim zeg :idea: !"

Tip (foxje) en Bonk (xherder) speelden vandaag behoorlijk ruw samen. En iedere keer als Bonk naar Tips smaak te ruw werd, ging Tip veilig onder het lage tafeltje zitten waar Bonk niet bij kan. Dat doet hij ook vaak als hij een lekker bot heeft waar Bonk niet aan mag van hem.
Best slim vind ik.

Eergisteren had ik Tips Rodi vast uit de vriezer gehaald om te ontdooien. En in plaats van in de koelkast had ik het op een kastje gezet op mijn kamer, waar Tip niet bij kon. Dacht ik... Naast dat kastje staat mijn bed, als hij op dat bed zou gaan staan kon hij er nog niet bij. Tenminste niet op een opgemaakt bed... Wat heeft meneer gedaan? Al het beddengoed, (kussen, dekbed, fleecedekentje van hem en een extra slaapzak) naar de punt van het bed gesleept, er een torentje van gebouwd en zo kon ie er precies bij. Dus toen ik een uurtje later thuis kwam had meneer zijn avondeten al gehad. Vond ik toch best slim eigenlijk.
Nu nog een andere plek voor het voer verzinnen waar hij niet bij kan :denken:

Hebben jullie honden dat ook, van die slimme acties?
Zoie
Zeer actief

Re: Slimme acties van je hond?

Ongelezen bericht door Zoie »

Assie schreef: Wat heeft meneer gedaan? Al het beddengoed, (kussen, dekbed, fleecedekentje van hem en een extra slaapzak) naar de punt van het bed gesleept, er een torentje van gebouwd en zo kon ie er precies bij.
ik denk niet dat een hond datkan, welbewust zo'n stapeltje maken. Dus dat zou in mijn ogen idd superslim zijn.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Hier kunnen ze allebei het deksel van de pedaalemmer openen met hun neus;ben ik niet zo blij mee :wink: :mrgreen:
Max heeft trouwens ook door dat ie open gaat als je op het pedaal trapt :boos:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
de drentjes
Actief

Ongelezen bericht door de drentjes »

Wat ik slim vind van Missy is dat wanneer Sally op de bank ligt zij of met d'r kop buiten het kattenluik heel fel gaat blaffen (meer keffen) of naar boven trippelt en dan daar voor het raam helemaal uit haar dak gaat . Gegarandeerd dat Sally dan van de bank springt en naar het luik of naar boven spurt en dan komt Missy doodleuk naar beneden gewandeld en nestelt zich met een tevreden snoetje heerlijk op de bank.:slaap:

Wil
de drentjes
Actief

Ongelezen bericht door de drentjes »

Wat ik slim vind van Missy is dat wanneer Sally op de bank ligt zij of met d'r kop buiten het kattenluik heel fel gaat blaffen (meer keffen) of naar boven trippelt en dan daar voor het raam helemaal uit haar dak gaat . Gegarandeerd dat Sally dan van de bank springt en naar het luik of naar boven spurt en dan komt Missy doodleuk naar beneden gewandeld en nestelt zich met een tevreden snoetje heerlijk op de bank.:slaap:

Wil
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Trial & error is toch ook een leermethode? Of geldt dat ook alleen voor primaten? Nee toch?

En meestal maak ik mijn bed 's ochtends netjes op, zo ook die ochtend. En toen ik thuis kwam lag het allemaal op een stapeltje.
Hij zal het inderdaad ook wel niet bewust hebben gedaan, (misschien ook wel, ik weet het niet). Maar die dekens zijn niet vanzelf die hoek ingeduwd toch? Niet door mijn huisgenootjes in ieder geval. Wel door Tip dus denk ik, maar dat kan ook een combinatie zijn van een nestje bouwen en tegelijkertijd ook dicht bij dat eten willen zijn.

Die pedaalemmer kent Tip ook erg goed helaas :boos: :boos: . Als ik wegga staat echt alles waar eventueel iets eetbaars in zou kunnen zitten hoog weggeborgen of achter slot en grendel
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

die van mij kan surfen op internet :pffff:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

jip007 schreef:die van mij kan surfen op internet :pffff:

Jaha, maar die van jou is volgens mij helemaal geen hond, aan de laatste foto-serie te zien heeft 'ie toch meer weg van een aapje :mrgreen:

@Assie: zou het niet zo kunnen zijn dat Tip in zijn enthousiasme om bij het vlees te komen (toen de geur in zijn neus kwam) het hele bed heeft omgewoeld en dat de bult met beddengoed per ongeluk precies op de goede plek terecht is gekomen? Of is dat té toevallig?

Volgens mij is onze Billy niet zo heel slim met dit soort dingen, eigenlijk is 'ie juist behoorlijk onhandig. Zo krijgt 'ie niet eens zijn balletje onder de bank vandaan, terwijl 'ie alleen maar op zijn zij hoeft te gaan liggen en een beetje hengelen, maar het komt niet in hem op :wink: .
Wat hij wel heel goed kan of eigenlijk 'weet' is het verschil tussen zijn speeldingen. Vraag je om een bal krijg je een bal, vraag je om de knuffel, krijg je de knuffel, vraag je om de flos, brengt 'ie de flos etc..

Groet,
Rami
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Inge O schreef:wie me van al mijn honden altijd het meeste versteld deed staan door haar intelligentie was spook, mijn 'superwartje'. die begreep dingen die me haast achterom deden vallen van verbazing. één voorval is me altijd bijgebleven, en líjkt misschien normaal voor een hond, maar is het toch niet als je wat dieper op de details ingaat.

spook was nog geen jaar oud, maar was altijd al een heel 'behulpzame hond', mijn selfmade hulphond noemde ik haar altijd. één van de taken die ze zichzelf had toebedacht was het naar huis dragen van mijn krant - vanaf de brievenbus vooraan aan het hek is het zo'n 150m, en daarachter ligt nog zo'n goede 50m bos. ik haalde de krant en post dan uit de bus, spook droeg de krant, en ik de brieven, taken netjes verdeeld dus. daarbij liep ze altijd wel wat voorop, maar wachtte dan bij het huis tot ik de krant overnam.
die najaarsmorgen was het hàrd aan het waaien, spook liep zoals altijd met krant de oprit af op huis aan, maar plots ontdekte de hele 'meute' een wandelaar met hond op het weggetje net achter ons bos. iedereen vloog er luid blaffend op af, inclusief spook, die met krant en al al blaffende het bos inrende, en achteraan aan het hek natuurlijk al blaffende de krant uit haar bek liet waaien, ik zag de pagina's her en der wegwaaien tussen de bomen :oeps: ....
komt ze enkele minuten later terug, ik sta aan het huis, en steek quasi ontdaan een 'preek' tegen haar af, 'nou nog mooier :boos: , en wáár is mijn krant nou :19: ??? - vooruit, ga halen die krant, ben je nou helemaal :blah: !!!'
geen haar op mijn hoofd die eraan dacht dat ze dit ook zou doen, ik was ook helemaal niet boos, vond het hele tafereeltje alleen maar supergrappig, en leverde er dus gewoon wat commentaar op...

spook staat me daarbij aan te kijken, je ziét haar denken, 'krant, krant, wat zeg je, oohhh jaaaa, ik had nog ergens een kránt in dat bos :idea: !!!' ze spurt in haar ééntje terug, grabbelt her en der wat losse pagina's bij elkaar, en komt stralend met wat plukken krantenpapier aanzetten.....'de krant, baasje :cheer: :cheer: '

ik stond echt zo :80: van verbazing, het was de eerste keer dat ik van spook dacht dat dit echt niet meer klopte, dit hóórde een (zeer jonge) hond niet te snappen en al helemaal niet uit te voeren na een zeer vaag geformuleerde vraag, dit had ze allemaal niet geleerd, en al helemaal niet op deze manier :denken: .
spook is me met de regelmaat van de klok blijven verbazen, haar combinatie van 'taalvaardigheid' en hulphondeigenschappen maakte dat ze vaak op een bijna griezelige (maar zeer ontroerende) manier zeer onhonds overkwam.

Ahhhhhhhh wat een prachtig verhaal :I: :I: :I:

Ik geloof dat mijn beide honden niet zo slim zijn :oeps: :smile:

Moritz kan wel 'slim' zijn om bv Kaya af te leiden door te gaan drentelen of blaffen zodat hij de kans krijgt een botje of speeltje te pakken.
Maar dat is gewoon normaal honds gedrag.
Verder is Moritz heel lui, hahaha, hij wil niks leren; ziet er ook totaal de lol niet van in. Hij wil gewoon spelen, slapen en eten en heeft verder geen ambities :smile:

Kaya is wel heel leergierig, ze heeft dingen echt zo geleerd en doet ook werkelijk moeite om het te begrijpen. Als ik iets zeg wat ze niet kent, dan kijkt ze me heel 'nadenkend' aan: wat zou ze bedoelen? :denken:

Wat wel een leuk verhaaltje is, is dat Kaya dingen laat vallen om aandacht te krijgen. Ik heb haar natuurlijk straal verwend (joh :roll: ) en als ze op de bank lag te kluiven en haar kluif viel per ongeluk, dan vond ik het zo sneu als ze op moest staan en pakte ik de kluif voor haar.
Dit had ze enorm snel door (net een kind in de box die haar speeltje eruit dondert en wat je weer teruggeeft) en nu laat ze vaak expres iets vallen als ze vindt dat ze aandacht moet hebben en ze krijgt het niet :mrgreen:

Verder kent ze veel namen van mensen en dieren en als ik bv zeg 'zoek ......' dan loopt ze erheen om aan te geven dat die persoon/dier daar is.
Maar goed, dat is ook normaal aangeleerd gedrag natuurlijk.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zoie
Zeer actief

Assie schreef:Trial & error is toch ook een leermethode? Of geldt dat ook alleen voor primaten? Nee toch?

En meestal maak ik mijn bed 's ochtends netjes op, zo ook die ochtend. En toen ik thuis kwam lag het allemaal op een stapeltje.
Hij zal het inderdaad ook wel niet bewust hebben gedaan, (misschien ook wel, ik weet het niet). Maar die dekens zijn niet vanzelf die hoek ingeduwd toch? Niet door mijn huisgenootjes in ieder geval. Wel door Tip dus denk ik, maar dat kan ook een combinatie zijn van een nestje bouwen en tegelijkertijd ook dicht bij dat eten willen zijn.

Die pedaalemmer kent Tip ook erg goed helaas :boos: :boos: . Als ik wegga staat echt alles waar eventueel iets eetbaars in zou kunnen zitten hoog weggeborgen of achter slot en grendel
Ik zou de situatie herscheppen, met een nog lekkerder hapje. Het zou me erg verbazen als je hond het geintje nog eens flikt, d.w.z. iets heeft geleerd.

Ik denk dat een hond die niet bij zijn lekkere hapje kan geen stapel gaat maken, maar eerder gaat proberen zo hoog mogelijk te springen. Door puur toeval ziets als een stapeltje maken lijkt me erg onwaarschijnlijk aangezien er hier zoveel dingen opgestapeld zijn. Iets per ongeluk omgooien en er dan bij kunnen b.v, daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen. Maar diverse voorwerpen verslepen naar de juiste plaats en er dan bijkunnen lijkt me meer het resultaat van intelligent redeneren dan van trial and error. En dat kan een hond niet.

Ik geloof er niet in, maar je kunt het experiment simpelweg nog eens uitvoeren, en dan weet je het.
Afbeelding
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef: Ik zou de situatie herscheppen, met een nog lekkerder hapje. Het zou me erg verbazen als je hond het geintje nog eens flikt, d.w.z. iets heeft geleerd.

Ik denk dat een hond die niet bij zijn lekkere hapje kan geen stapel gaat maken, maar eerder gaat proberen zo hoog mogelijk te springen. Door puur toeval ziets als een stapeltje maken lijkt me erg onwaarschijnlijk aangezien er hier zoveel dingen opgestapeld zijn. Iets per ongeluk omgooien en er dan bij kunnen b.v, daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen. Maar diverse voorwerpen verslepen naar de juiste plaats en er dan bijkunnen lijkt me meer het resultaat van intelligent redeneren dan van trial and error. En dat kan een hond niet.

Ik geloof er niet in, maar je kunt het experiment simpelweg nog eens uitvoeren, en dan weet je het.
Maar dat zeg ik toch ook, dat het waarschijnlijk niet bewust is gedaan. Dat het eerder een combinatie is geweest van nestje bouwen (doet ie vaker) en dicht bij dat eten willen zijn. En dat dat er dan toevallig toe leidde dat hij bij zijn eten kon komen.
Ik zal het inderdaad nog eens proberen. Ben benieuwd :wink:
Zoie
Zeer actief

Assie schreef:
Zoie schreef: Ik zou de situatie herscheppen, met een nog lekkerder hapje. Het zou me erg verbazen als je hond het geintje nog eens flikt, d.w.z. iets heeft geleerd.

Maar dat zeg ik toch ook, dat het waarschijnlijk niet bewust is gedaan. Dat het eerder een combinatie is geweest van nestje bouwen (doet ie vaker) en dicht bij dat eten willen zijn. En dat dat er dan toevallig toe leidde dat hij bij zijn eten kon komen.
Ik zal het inderdaad nog eens proberen. Ben benieuwd :wink:
Ik ben ook erg benieuwd, laat het ons horen. Ik zet er een fles wijn op dat hij het niet nog eens flikt :wink:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:spook is me met de regelmaat van de klok blijven verbazen, haar combinatie van 'taalvaardigheid' en hulphondeigenschappen maakte dat ze vaak op een bijna griezelige (maar zeer ontroerende) manier zeer onhonds overkwam.
Mooi verhaal.

Dat heb ik een beetje met Luna. Niet eens zo zeer dat ik denk: wat slim! , maar meer dat ze je als het ware dwingt een menselijke interpretatie aan haar gedrag te geven.
Afbeelding
Calenzia
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Calenzia »

Die van ons weet wanneer ze iemand moet charmeren met al haar leuke kunstjes als ze iets wilt. Ze moet s'nachts in haar mandje slapen, wat ze niet altijd doet. Gisteren lag ze vrolijk tussen de kussens op de bank. Ik gisterenavond alle kussens weg gehaald en waar ligt ze? Op het ene kussen wat er nog lag even mooi gelegd met haar pootjes. Ze weet ook dat als wij onze schoenen en jas aantrekken wij naar buiten gaan en probeert dan of ze mee kan.
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Luka neemt altijd een voorwerp in de smikkel bv. ring of een bal
om er een andere bal mee verder te rollen.
Waarschijnlijk is dat zachter aan zijn smikkie.
Toch wel slim vind ik zelf :wink:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Pendrag schreef:Geen hele slimme hond. Wel een handige plek om het vlees te laten ontdooien: in één van de bovenste aanrechtkastjes.
Hihi, dat zal moeilijk worden :mrgreen: . Ik zit op een studenten-zolderkamertje, en ik maak gebruik van de keuken van de hospita. En nee, zij gaat het niet leuk vinden als er ineens 'van dat rare, gore hondenvoer' in haar keukenkastjes ligt :N: :mrgreen:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

déesse kan soms ook heel slim over komen. laatst nog met de pup van mijn zus. we waren allemaal gaan wandelen en de honden liepen allebei los en ze waren lekker aan het spelen. déesse vond het leuk om Cusco uit te dagen door ergens een stok te halen, die voor cusco's neus te laten bengelen en om op het moment dat cusco die wilde pakken er keihard vandoor te rennen; Cusco zette natuurlijk de achtervolging in. déesse gaat wat trager lopen en op het moment dat Cusco er net bij komt, springt ze over de gracht, want daar kan Cusco nog niet over. dan staat ze aan de overkant Cusco wat uit te dagen en speelt ze rustig verder met de stok... en Cusco kijkt er heel zielig naar, maar kan niets doen :smile: :smile:

soms heeft ze nog wel van die leuke dingen...
een vast ritueel is dat wanneer we naar de colruyt of zo gegaan zijn, ze altijd de koffer helpt leeg te halen. dan staat ze te wachten tot we haar iets geven. dan loopt ze vliegensvlug naar binnen, dropt het in de keuken en dan vlug weer terug naar de koffer... :mrgreen:
Zoie
Zeer actief

vinden jullie dit slim: als Spok zijn stok kwijt raakt aan een andere hond krijgt hij vaak weer terug door bij die hond in de buurt te blijven tot die hem weer een keer laat vallen. Je zou zeggen best wel slim, want dan moet hij toch vooruit kunnen denken en veronderstellingen over de nabije toekomst kunnen maken, maar misschien is dat wel helemaal niet zo.
Afbeelding
Elanor
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elanor »

Ik sta ook nog elke dag verbaasd over de slimheid van mijn hondjes.
Ik kan echt gesprekken met ze voeren die ze nog lijken te begrijpen ook.

Bv.Als ik zeg: ik zal maar eens vertrekken.Dan staat twinkel aan de deur te springen.Sacha niet want zij mag iet zo vaak mee met de auto.Of als ik zeg ik ga slapen :slaap: dan staan ze allebei te wachten bij mijn bed.ook kan Twinkel mij komen halen als ze naar buiten moet.Dan tikt ze tegen mijn been en als ik haar wil oppakken,rent ze snel naar de deur.(Sacha doet dit ook niet want die word op vaste tijdstippen uitgelaten,Twinkel doet buiten in een soort kattenbakje)Of als haar eten op is,komt ze me naar haar eetbakje roepen.Ze begrijpt alles ontzettend snel.Dat heeft wel als nadeel dat ze eens 1 keer van de onderste traptrede is gevallen.En ze wil nu absoluut niet meer op de trap. :19:
Laatst gewijzigd door Elanor op 27 nov 2005 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van
Lana
Likjes van Twinkel(malteser)
en Sacha( boxer)

Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Juul, de bloedhond die ik heb gehad, was een ster in het openen van bergplaatsen. Ook de koelkast. Nadat ze een paar keer de koelkast had leeggegeten hadden we een kinderslot gekocht. Bij dit slot moest je eerst een hendeltje naar rechts doen en dan naar boven. Iedere keer dat wij de koelkast open maakten leek het wel of Juul heel aandachtig zat te kijken hoe het moest. Na een paar dagen kon ze dit kinderslot ook openkrijgen (en niet met grof geweld). Toen hebben we maar een snelbinder om de koelkast gebonden. Die kreeg ze er niet af.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”