jidde schreef:Stang schreef:

het lijkt misschien net alsof ik zeg dat ik geen band heb met Moritz, maar dat is absoluut niet waar!!
Ik heb een hele speciale band met Moritz; ik ben de enige mens op de hele aardbol die hij vertrouwt! Hij klampte zich aan mij vast en is dit blijven doen.
Hij is mijn kleine heerlijke sukkeltje, enorm zachtaardig, en zo ontzettend lief en vertederend. Hij heeft bescherming nodig.
Gods, als een hoopje bibberend ellende kwam hij hier binnen en werkelijk stapjes van milimeters zijn we hier vooruit gegaan. Gejankt heb ik om zijn pijn en nog weleens kan ik denken 'kom op Moppie, geniet nu toch, alsjeblieft!'. Zijn stralende ogen zijn niet te beschrijven zo mooi.
Alleen ik kan hem dus niet altijd peilen, ik krijg niet altijd 'grip' op hem, ik snap hem niet altijd.
Kaya snap ik volkomen en zij mij, met Moritz is dat gewoon niet zo.
En dat betekent dus niet dat ik geen band met hem heb, want natuurlijk is er een enorme band met hem!
neeee begrijp me niet verkeerd, ik weet dat Moritz je steun en toeverlaat is

Ik zie alleen veel dingen in Moritz die ik ook in Nanni zie. Nanni had alleen het eerste jaar zoiets van, wat doe ik hier?

Dat is het grootste verschil tussen nanni en moritz, moritz vertrouwde jou meteen, nanni pas na een jaar.
Nu vertrouwt zij mij volledig en als k zeg dat het goed is, vind zij dat goed omdat ik het zeg. Niet omdat zij het vertrouwt hoor

Ja, dat is heel mooi natuurlijk om dat te zien groeien
Bij Moritz is dat ook zo, alleen blijft hij wel voorzichtig. Als ik bv wat kinderen zie, dan begint hij bang te worden, dan zeg ik ook 'het is goed' en laat hem naast mij lopen ter bescherming. Maar hij zal niet opgewekt en vol vertrouwen erlangs lopen, hij loopt omdat hij mij vertrouwt.
En dat is natuurlijk prachtig als je dat voor elkaar krijgt en als een hond die veerkracht nog in zich heeft.
Maar bv op dit moment ligt hij op de bank en dan staart hij maar heel somber voor zich uit

Hij wil dan niets, maar kijkt zo sombertjes en daar krijg ik hem dan niet uit. Ik heb geprobeerd gek te doen (wat te 'pesten'), te spelen, te kroelen, enz. enz. maar hij reageert dan eigenlijk nergens op.
Dan snap ik hem dus niet, waarom kijkt hij nu zo? We hebben een leuke dag gehad, lekker naar het bos geweest, lekker gespeeld en nu kijkt hij maar treurig voor zich uit.
Maar goed, ik trek het me bij hem ook teveel aan. Bij Kaya denk ik gewoon 'zo, ben je weer sjagrijnig!'

en bij Moritz zoek ik allerlei redenen en haal me van alles in m'n hoofd
Hij is ook zelden te porren om te spelen. Het interesseert hem gewoon niet of hij kan het niet, ik weet het niet.
Kaya kan uren spelen (ook om gek van te worden soms hoor

), maar Moritz niet. Soms pakt hij een speeltje, is er 5 seconde gek mee en dan laat hij het weer vallen.
Als ik samen met hem wil spelen dan trekt hij zich bijna altijd meteen terug, want ook dat begrijpt hij niet.
Alleen soms met een lap/dekentje kunnen we samen spelen, dan wordt hij even lekker dol, kont omhoog en ondeugende ogen... dat is dan weer prachtig, maar het gebeurt helaas niet zo vaak.