Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

blaffen; wat moeten we?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Milou85
Zeer actief

Ongelezen bericht door Milou85 »

Kijk daar heb ik wat aan! Vooral dat laatste stukje heel herkenbaar. Hij komt inderdaad vaak bij je met kop op schoot en zakt dan langzaam tot liggen. Op het moment dat je stopt met het kroelen kijkt hij je aan van: HALLOO IK LIG HIER NOG.
Dus ik denk dat je wel redelijk goed zit met het idee wat voor een hond pasja is. (vind ik overgens erg knap). Nu alleen nog 1 vraagje. Dit begint dus binnenshuis dus bij 1 kamer (dat je hem eventjes alleen laat) Maar dat bouw je wel op naar het hele huis uiteindelijk, als je de deur uit gaat??
Aan zijn bench hebben wij trouwens weinig, dit is puur zijn slaapplaats hij zit namelijk nooit dicht. Want wij hebben hem wel eens dicht gehad maar hij breekt er met alle gemakt uit. (hoe weet ik niet precies, hij maakt hem niet kapot maar verbuigt alles, ik weet alleen niet hoe). Als zijn eigen afgeloten plekje heeft hij nu dus zijn eigen kamer waar hij 's nachts ook met de deur open slaapt.
Dat 'zoek spelletje' dat doen we tegenwoordig ook nog wel eens. Maar dit gaan we nu dus zeker vaker doen, en blijven den. Verder ga ik op de k.c. toch nog maar eens het een en ander vragen. Daar loopt sinds kort ook iemand rond die ook wel verstand lijkt te hebben van honden. :wink:
Hier ga ik dus zeker mee aan de slag, print het uit. En hoop dat we er wat aan zullen hebben.
O, ja alleen dat stukje: moet je langer weg zet je hond dan in de auto, snapte ik niet helemaal??
Maar in iedergeval alvast bedankt en hoop dus zeker dat het wat gaat uithalen :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: (blij dat ik weer wat kan gaan proberen er aan te doen) :ok: :ok:
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

pasja85 schreef:Kijk daar heb ik wat aan! Vooral dat laatste stukje heel herkenbaar. Hij komt inderdaad vaak bij je met kop op schoot en zakt dan langzaam tot liggen. Op het moment dat je stopt met het kroelen kijkt hij je aan van: HALLOO IK LIG HIER NOG.
Dus ik denk dat je wel redelijk goed zit met het idee wat voor een hond pasja is. (vind ik overgens erg knap). Nu alleen nog 1 vraagje. Dit begint dus binnenshuis dus bij 1 kamer (dat je hem eventjes alleen laat) Maar dat bouw je wel op naar het hele huis uiteindelijk, als je de deur uit gaat??
Aan zijn bench hebben wij trouwens weinig, dit is puur zijn slaapplaats hij zit namelijk nooit dicht. Want wij hebben hem wel eens dicht gehad maar hij breekt er met alle gemakt uit. (hoe weet ik niet precies, hij maakt hem niet kapot maar verbuigt alles, ik weet alleen niet hoe). Als zijn eigen afgeloten plekje heeft hij nu dus zijn eigen kamer waar hij 's nachts ook met de deur open slaapt.
Dat 'zoek spelletje' dat doen we tegenwoordig ook nog wel eens. Maar dit gaan we nu dus zeker vaker doen, en blijven den. Verder ga ik op de k.c. toch nog maar eens het een en ander vragen. Daar loopt sinds kort ook iemand rond die ook wel verstand lijkt te hebben van honden. :wink:
Hier ga ik dus zeker mee aan de slag, print het uit. En hoop dat we er wat aan zullen hebben.
O, ja alleen dat stukje: moet je langer weg zet je hond dan in de auto, snapte ik niet helemaal??
Maar in iedergeval alvast bedankt en hoop dus zeker dat het wat gaat uithalen :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: (blij dat ik weer wat kan gaan proberen er aan te doen) :ok: :ok:
Als je alleen zijn gaat trainen begin je dus echt met minuutjes, als het geen seconde's zijn. Toch moet je bv boodschappen doen of werken. Veel honden met scheidingsangst of angst om alleen te zijn kunnen wel goed alleen blijven in de auto. Als je met het opbouwen van het alleen zijn dus zover bent dat je 5 minuutjes de kamer uitkan zonder paniek kun je er beter voor kiezen de hond een uurtje in de auto te laten als je gaat shoppen dan hem een uur alleen thuis te laten, want dan heeft je hele training geen zin.

Een hond, die paniek heeft als je hem alleen laat, daarvan mag je gewoonweg de lat niet te hoog leggen. Als je over een poosje zover bent dat hij in één ruimte alleen kan zijn zonder paniek kun je dat voorzichtig uitbreiden naar een grotere ruimte, maar ik zou er zeker geen halszaak van maken. Geen paniek is geen paniek en dat is voor sommige honden gewoon het hoogst haalbare. Voor sommige honden is het hoogst haalbare het zonder baas bij de oppas kunnen zijn. Die kunnen uberhaupt niet alleen zijn zonder in grote paniek te geraken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

@idoo schreef:
Eline* schreef: Ik vind verder dat wij mensen ons tijdens het eerste jaar zo moeten aanpassen aan de hond dat een bench niet nodig is. Als je dat niet kan vind ik dat je niet aan een pup moet beginnen maar aan een volwassen hond, voor wie een paar uur alleen geen probleem hoeft te zijn.
Maar goed, ieder maakt zo zijn keuze's en soms helaas heeft een hond daarin geen stem.

:ok: :ok: :ok: Mooi gesproken :cheer: :cheer: :cheer:
Helemaal mee eens.
Dat je niet weet wat zo'n volwassen hond meegemaakt heeft is helemaal niet zo erg. Als je maar van aanvang af de juiste dingen doet en goed oplet is dat veel makkelijker dan het opvoeden van een pup.
Nou ik ben ook met een bench begonnen, hij staat er overigens nog.
Ik gebruikte hem voor 's nachts, schoof mijn slapende pup er om half 2 's nachts in en om half 7 ging ze er weer uit.
Ik was als de dood, dat ze hier aan de snoeren ging zitten knagen en nee ik kon niet alles wegwerken.
Ik heb de eerste weken ook bij haar geslapen en het was echt geen enkel probleem ... ze sliep gewoon.
Begin november was ze ziek, moest overgeven, heb daar toen een topic over geopend en ik dorst de bench niet meer dicht te maken.
Ben toen wel weer bij haar gaan slapen en alles ging goed, dus ik sluit haar niet meer op. Ze gaat er hooguit met mijn schoenen vandoor och en dat vind ik geen probleem.
Ik was er overigens zelf ook niet blij mee hoor, maar ik heb het gebruikt als overlapmiddel.
Misschien niet goed, maar ik vind niet dat ik haar daar tekort mee gedaan heb, eerlijk gezegd. :19:
Milou85
Zeer actief

ik heb geen auto :N: mijn vriend wel maar heeft deze nodig voor zijn werk. Hij werkt wel 8 uur per dag. en om hem nou 8 uur in de auto te houden ahhhhhhh :ugh: arme pas, ik zie het al voor me. nee dat is geen strak plan denk ik :wink: maar dat is (lijkt me) ook niet helemaal de bedoeling. Ik snap wat je bedoeld. Ben benieuwd of dit werkt. Wij laten hem eigenlijk nooit alleen in de auto. Hij gaat altijd mee uit de auto. Maar het belangrijkste is dat ik 't snap en dat ik wel denk (en hoop) dat pasja snel in de gaten heeft hoe en wat, want hij is best heel erg slim. Snapt hij het niet erg snel is dat jammer maar geen probleem. :ok: :ok: :ok: dank je wel!!! :ok:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

pepim schreef:
@idoo schreef:
Eline* schreef: Ik vind verder dat wij mensen ons tijdens het eerste jaar zo moeten aanpassen aan de hond dat een bench niet nodig is. Als je dat niet kan vind ik dat je niet aan een pup moet beginnen maar aan een volwassen hond, voor wie een paar uur alleen geen probleem hoeft te zijn.
Maar goed, ieder maakt zo zijn keuze's en soms helaas heeft een hond daarin geen stem.

:ok: :ok: :ok: Mooi gesproken :cheer: :cheer: :cheer:
Helemaal mee eens.
Dat je niet weet wat zo'n volwassen hond meegemaakt heeft is helemaal niet zo erg. Als je maar van aanvang af de juiste dingen doet en goed oplet is dat veel makkelijker dan het opvoeden van een pup.
Nou ik ben ook met een bench begonnen, hij staat er overigens nog.
Ik gebruikte hem voor 's nachts, schoof mijn slapende pup er om half 2 's nachts in en om half 7 ging ze er weer uit.
Ik was als de dood, dat ze hier aan de snoeren ging zitten knagen en nee ik kon niet alles wegwerken.
Ik heb de eerste weken ook bij haar geslapen en het was echt geen enkel probleem ... ze sliep gewoon.
Begin november was ze ziek, moest overgeven, heb daar toen een topic over geopend en ik dorst de bench niet meer dicht te maken.
Ben toen wel weer bij haar gaan slapen en alles ging goed, dus ik sluit haar niet meer op. Ze gaat er hooguit met mijn schoenen vandoor och en dat vind ik geen probleem.
Ik was er overigens zelf ook niet blij mee hoor, maar ik heb het gebruikt als overlapmiddel.
Misschien niet goed, maar ik vind niet dat ik haar daar tekort mee gedaan heb, eerlijk gezegd. :19:
Als ik je verhaal lees vind ik echt dat je het jezelf achterlijk moeilijk hebt gemaakt. Waarom je pup niet naast je bed? Dan had je al dit gedoe niet gehad. :denken: Je hoort bewegingen van je dier en dan wordt je wakker. Daar heb je geen bench voor nodig toch?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Eline* schreef:
Als ik je verhaal lees vind ik echt dat je het jezelf achterlijk moeilijk hebt gemaakt. Waarom je pup niet naast je bed? Dan had je al dit gedoe niet gehad. :denken: Je hoort bewegingen van je dier en dan wordt je wakker. Daar heb je geen bench voor nodig toch?
Ja dat is achteraf wel zo, maar ik slaap boven en trappen lopen mag ze niet, ja ik had haar kunnen tillen uiteraard, maar ik heb er niet aan gedacht.
Maar nou goed het werd me aangeraden, de bench, en ik als beginnend baasje dacht dat ik er goed aan deed ... :19:

Och voor mezelf vind ik het niet erg hoor, ik heb het ook niet als gedoe gezien, ben een makkelijke slaper :wink:
En de bench staat gewoon nu altijd open ... dus hier is het verder niet meer van toepassing.
Maar ik zou het idd niet meer zo doen, dat heb ik er wel van geleerd!
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

pepim schreef:
Eline* schreef:
Ja dat is achteraf wel zo, maar ik slaap boven en trappen lopen mag ze niet, ja ik had haar kunnen tillen uiteraard, maar ik heb er niet aan gedacht.
Maar nou goed het werd me aangeraden, de bench, en ik als beginnend baasje dacht dat ik er goed aan deed ... :19:
Precies daarom ben ik tegen het zo maar gebruiken van een bench. :wink: Het kan prima zonder en het wordt mensen aangepraat dat een bench onmisbaar is. Bij echte problemen kan het altijd nog een overweging zijn een bench te gaan gebruiken, maar dan wel met een gedegen reden.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Eline* schreef:
pepim schreef:
Eline* schreef:
Precies daarom ben ik tegen het zo maar gebruiken van een bench. :wink: Het kan prima zonder en het wordt mensen aangepraat dat een bench onmisbaar is. Bij echte problemen kan het altijd nog een overweging zijn een bench te gaan gebruiken, maar dan wel met een gedegen reden.
Dat ben ik helemaal met je eens! :ok:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Martijn schreef:Jezus..wat ben jij vandaag gematigd. Hahahaha.
Het was niet zozeer op jou gericht hoewel ik me niet kan vinden in de keuzes die jij met betrekking tot je honden maakt maar een algemene fulminatie tegen de ontwikkeling waarbij honden steeds verder verbannen worden naar de momenten waarop het leuk is om er een te hebben.

Ik begrijp dat jij je honden moet scheiden maar dat is voor mij persoonlijk al een heel heftige situatie. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn honden niet klakkeloos bij elkaar kan achterlaten maar dat is weer iets anders.

Grote benches daar geloof ik niet in. Een grote bench is een kennel. Als het geen kennel is is het een bech en een bech is klein. Punt.
Ik volg je een heel eind hoor, maar een mand of de bank is ook klein, en daar ligt het stel hier ook bewusteloos in/op van 's avonds een uur of 12 tot ik de volgende ochtend beneden kom.

Ik blijf gewoon bij wat ik al vaker geroepen heb: een bench is handig als veilige slaapplaats 's nachts. Overdag vind ik kul: als je hond niet alleen kan zijn, moet je hem niet alleen laten. Maar die 8 uur pitten kan prima in een bench, als je geen andere optie hebt en je er een hele lekkere slaapplek van kan maken. Jack vond de bench geweldig, stapte er op avond 1 zelf in, die honden zijn er dus wel. :mrgreen: Lilo vond het niks, dus dat was zelf beneden slapen tot ik de boel vertrouwde. Bij een nieuwe hond zou ik gewoon weer proberen of hij/zij die bench leuk vond, en zoja, dan kan ik na 1 of 2 nachten weer lekker in mijn eigen bed, zonder me zorgen te hoeven maken.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Martijn schreef:Als je hond 8 uur doorslaapt heb je geen bench nodig.
Ik word altijd een beetje melig als mensen zo'n oerlelijke kolos in hun huis hebben staan maar dan bij hoog en bij laag gaan volhouden dat de hond alleen maar slaapt. Waarom moet je een hond opsluiten als hij slaapt? Of ging het er toch een klein beetje om dat hij soms stoute dingen doet?
Tegenwoordig worden de benches bijna bij de pups erbij verkocht. t Lijkt wel een standaard uitrusting voor de nieuwe pup. Veel beginnende bazen weten niet beter en kopen een bench omdat t zo hoort :wink:
De hele mentaliteit van honden grootbrengen is natuurlijk ook heel erg veranderd.
Ik zelf ben niet anti- bench, maar t enigste waar ik er 1 voor gebruik, is bij het eten. Voor sommige opvangers is het een handig ding om ze eten in te geven. Vooral als ze nog erg gefixeerd zijn op eten en daar een knokpartij niet voor uit de weg gaan. Maar zodra t eten op is, gaan ze er weer uit :wink:
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Eline* schreef:Ik ben even de draad kwijt. Mijn honden weten niet eens wat een bench is. Ze lopen altijd los in huis, liggen waar ze zin hebben en spelen als ze zin hebben. Is dat onveilig, raar of vreemd?
Waarom moet een hond worden weggesloten in een andere ruimte of in een hok als er geen probleem is?
Ik denk er precies hetzelfde over, Beau kan gaan liggen,zitten en staan waar hij zelf wil. Beau weet ook niet wat een bench is, ik heb zo'n kooi nog noiot gehad, en zal er ook nooit komen. :neenee:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Mark-fryslan schreef:
Martijn schreef:
Eline* schreef:
Mark-fryslan schreef:Dan hoeft het ook niet nee. Ik heb het toen met Malou gedaan tijdend de onderzoekende fase dat ze overal op kauwde. En later met het waken en balffen had ik haar ook een vaste slaapplek gegeven.

Groetjes mark
Dat vind ik iets anders. Dan heb je een probleem met het feit dat je hond alles opvreet als je even je gat omdraait. Maar als je je hond gaat opsluiten omdat je kind wel los mag lopen door het huis mis ik iets geloof ik.
Ik vind dat eerlijk gezegd helemaal niet zo anders
Wat kan die hond er aan doen dat hij het inzicht mist van wat er kapot mag en wat niet?
Het zijn maar spullen hoor..aan sommige dingen ben je misschien gehecht..die moet je dan buiten bereik houden maar als je je huis in prachtige staat wil houden moet je gewoon geen hond nemen. Waarom moet je nou weer wél een hond én een mooi huis terwijl dat bij voorbaat met elkaar in strijd is? Waarom moet die hond leven met het gevolg van het conflict tussen jouw keuzes?
Nu draaf jij weer door en heb ik er even geen zin meer in.

Groetjes mark
Ik vind niet dat Martijn doordraaft, het is gewoon zo. Mijn hond heeft ook twee tweezitsbanken naar z'n mallemoer geholpen, maar dat was voor mij geen reden om een bench aan te schaffen en mijn hond daarin te dumpen. :neenee:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Hanneke2
Zeer actief

Martijn schreef:Als je hond 8 uur doorslaapt heb je geen bench nodig.
Ik word altijd een beetje melig als mensen zo'n oerlelijke kolos in hun huis hebben staan maar dan bij hoog en bij laag gaan volhouden dat de hond alleen maar slaapt. Waarom moet je een hond opsluiten als hij slaapt? Of ging het er toch een klein beetje om dat hij soms stoute dingen doet?
Nee, mijn probleem was dat Jack wel lekker minstens 8 uur bewusteloos lag, maar mijn katten niet. En die gingen 's nachts om de bench heen sluipen, aan Jack ruiken en met pootjes door de tralies aan Jack voelen. :roll:

Achteraf gezien weet ik dat Jack zelfs als hij wakker schrikt niet zal uitvallen, maar dat wist ik vantevoren niet. Daarnaast was mijn ouwe kater (inmiddels overleden), niet 100% te vertrouwen met honden, dus daarvan wist ik ook niet zeker of hij verrassingsaanvallen zou gaan doen.

En ja, de katten 's nachts opsluiten was ook een optie geweest, maar aangezien die niet minstens 8 uur slapen 's nachts, en midden in de nacht luidkeels laten weten dat ze nu weer door het huis willen lopen, was de optie 'Jack in de bench' voor ons de optie met de beste nachtrust voor iedereen. :mrgreen:

Toen Lilo kwam was het gewoon een stuk makkelijker: de katten waren al een hond gewend en Lilo ligt keurig de hele nacht te snurken. Dus zodra duidelijk was dat ze poezen niet als prooi zag kon het hele stel 's nachts gewoon probleemloos en zonder toezicht los bij elkaar.

Maar wat ik al zei: bij een nieuwe hond zou ik toch weer even kijken of hij/zij de bench aantrekkelijk genoeg vond om in te slapen. Ik slaap na de eerste dagen toch wel graag gewoon in mijn eigen bed, de honden kunnen hier echt niet naar boven, en het is een veilig idee als het beestenspul 's nachts geen mot kan krijgen met een nieuweling.
Hanneke2
Zeer actief

vinkje schreef:
Ik vind niet dat Martijn doordraaft, het is gewoon zo. Mijn hond heeft ook twee tweezitsbanken naar z'n mallemoer geholpen, maar dat was voor mij geen reden om een bench aan te schaffen en mijn hond daarin te dumpen. :neenee:
Helemaal eens hoor, ik vind slopen ook een flutreden om een bench te gebruiken, want slopen is in mijn ogen echt stress, en dat los je niet op met een bench.

Wat het 'kooi' aspect betreft; ik vind wel dat je benches en benches hebt. Ik heb (opgevouwen in de schuur :mrgreen: ) de grootste maat staan, er pasten wel 2,5 Jack in. Toen Jack er nog in lag, lag er een dik kussen +dekbed op de bodem, en tegen de zijwanden had ik ouwe tuinstoelkussens vastgemaakt, zodat hij ook lekker tegen de zijkant aan kon liggen. Dat vind ik dus geen vergelijking met de reisbench die mijn overburen hadden staan voor hun hond als hij overdag 'te druk' was. :roll:

Maar goed, al met al denk ik dat benches vaker fout dan goed worden gebruikt. Net zoals 'de hal' of 'de gang', waar ik nooit iemand over hoor, maar die volgens mij ook veel worden gebruikt om honden weg te sluiten zodat ze niet het meubilair of elkaar kunnen slopen.
Milou85
Zeer actief

maar hanneke, wat zou jij dan doen met een hond die sloopt en de vulling overal (bijvoorbeeld een bank) van opvreet??? Oke je vind het niet erg dat die bank naar z'n grootje is maar dat soort dingen lijken me voor de hond zelf ook niet echt goed??
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

pasja85 schreef:maar hanneke, wat zou jij dan doen met een hond die sloopt en de vulling overal (bijvoorbeeld een bank) van opvreet??? Oke je vind het niet erg dat die bank naar z'n grootje is maar dat soort dingen lijken me voor de hond zelf ook niet echt goed??
Goed gaan nadenken *waarom* die hond dat doet? Is het misschien verlatingsangst? Verveling?

Slopen is een heel vervelend probleem, maar je lost het m.i. niet op door een hond in een bench te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”