Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

PRA lijst voor serieuse fokkers van de Saarloos wolfhond.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

PRA lijst voor serieuse fokkers van de Saarloos wolfhond.

Ongelezen bericht door idorh »

Onder in de PRA lijst nog een gedeeltelijke lijst van dragers.
Ze geven in hun club bladen aan plm 6 hondjes voorlopig niet vrij , maar de helft zijn echte lijders , maar dat wordt dood verzwegen.
Hier vast een geboorte lijst van de door de NVSWH gefokte SWH’s met geen vermelding van PRA vrij op hun ECVO uitslag. (oftewel ze hebben PRA niet vrij of PRA voorlopig niet vrij).
De reden dat ik dit plaatst heeft te maken om dat er nu nakomelingen zijn van uit combinaties binnen en buiten de RV , en er komen meer dekkingen .
Dan kunnen fokkers er rekening mee houden wie de dragers zijn , en in welke nesten erfelijke zieke honden zitten ivm de erfelijke netvlies aandoeningen .
Mijn bronnen van al deze 24 Retina aangetaste SWH’s zijn van eigenaars zelf of ik heb de kopieën van de uitslagen , en wat de gelederen v/d RV zelf op openbare gelegenheden vertellen plus wat ze zelf los lieten in hun clubbladen plus internet . Daarom vermeld ik alleen maar geboorte-datums . Ik noem geen geslacht en naam . Wij weten nu allemaal door dat wij 5 SWH's dmv de juiste ERG Narfstromprotocol dat SWH’s die op hun ECVO of PRA uitslag na een 2e onderzoek voor de 2e keer niet vrij of voorlopig niet vrij hebben gekregen voor de volle 100% een netvlies (Retina) degeneratie hebben en gedeeltelijk blind zijn . Of er nu wel of geen P van progressie voor staat , deze honden hebben een erfelijk ziek netvlies waar de een wel totaal blind van wordt en de ander misschien halfblind , en deze vreselijke oogziekte komt soms in 2 vormen in een nest voor. (ik weet nog een paar namen die ik moet uit zoeken)

Ik weet niet hoeveel nest-genoten deze erfelijke zieke honden hebben .

Als de RV aan mij vermeld het klopt niet , dan zou ik gaarne alle uitslagen van die hond willen in zien , de namen heb ik in mijn bezit .
Dus fokkers van binnen en buiten de RV jullie moeten er van uit gaan als deze honden geen officieel vrij hebben staan op hun ECVO uitslag dan zijn de ouders minimaal dragers , maar ook hun kinderen als evt nakomelingen hebben . Begrijpt goed beste mensen we hebben met 5 Saarlooswolfhonden van PRA vrij/PRA voorlopig niet vrij/ PRA niet vrij , een gedegen ERG onderzoek gedaan onder narcose en met de juiste Narfstrom ERG onderzoek . En het staat 100% vast dat zeer lichte t/m lichte of verhoogde hyperreflectie , functie (zicht)verlies is !!!
Gr Bertus
Geboorte datums.
1) 7-november-1986 . H.H. van . A
2) 24-maart-1986 . S.S. van . A
3) 7-september-1988 . N.A.C.N
4) 14-maart-1993 . L.L.v.L.O
5) 14-maart-1993 . L.L.v.L.O
6) 14-maart-1993 . L.L.v.L.O
7) 28-juni-1995 . K.
8) 28-juni-1995 . K.
9) 25-oktober-1991 . Katja (Katja K.A.K.Jearim)
10) 8-juli-1993 . Bruno (Tabruka Talahasji von Ortduinen)
11) 3-december-1994 .Onix. (Silac Scovyx Sawoduwi)
12) 26-juli-1994 . I.I.Tim
13) 8-december-1995 .E.E.Tim
14) 2-juni-1996 . Tican (Noconah.S.N Ticanaf)
15) 2-juni-1996 . Shalako (Noconah.S.Naduah Shalako)
16) 14-februari-1999 . V.
17) 15-maart-1998 . E.E.Tim
18) 13-mei-1999 . T.T.Tim.
19) 28-april-1999 . Y.Y.Tim
20) 14-oktober-1997 . V.
21) 29-januari-1998 . M.M.Tim
22) 24-november-2001 . E.E.M
23) 21-mei-2001 . H.H.v.S
24) 21-mei-2001 . H.H.v.S

Dragers v/d RV.
Edo van de kilstroom.
Taljochkin Tinka Timberley.
Chicon van Chabony.
Baranka B Timberley.
Ivanka Ithaka Timberley.
Tsjoerik T timberley.
Tiborh T timberley.
Otisodwina v Ortduyen.
Wayatina c v H welgelegen.
Majenka M Timberley.
Tanuk tarog v Asthado.
Aranka v Asthado.
Baxter B Timberley.
Lin L Timberley.
Ljubotin L Timberley.
Shiva S Sawoduwi.
Bronja B Timberley.
Tivanov Tandor v Thajakhor.
Tansin Towaritsj v Thajakhor.
Kylini Chinook A K Jearim.
Jeled J Jarofskaja.
Roxajano R v Ortduynen.
Ravi R timberley.
Etaiga E Timberley.
Calica C van ‘t Schoman.
Eskylian E Timberley.
Lawanda L Timberley.
Nakelev Z O de Passaros.
Tsajad Tamatie Timberley.????
Levkaja ????
Laatst gewijzigd door idorh op 01 apr 2006 20:44, 9 keer totaal gewijzigd.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Re: Balans ivm de SWH en ik ben niet de enigste met problem

Zelfde link maar moest hier geplaatst worden ipv de andere topic .

http://saarlooswolfhonden.web-log.nl/lo ... 94#1454657

Gr Bertus.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

stomme vraag misschien, maar als ik jouw dingen lees is er echt een hoop te doen bij de swh.

is het als gewone puppyliefhebber uberhaubt nog mogelijk om een gezonde pup te krijgen? (gezond is natuurlijk relatief, maar in ieder geval met vrij getestte ouders qua erfelijke aandoeningen)
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik begrijp die hele SWH-club niet hoor.
Bij de Drent wordt ook onderzocht op o.a. PRA,en alle uitslagen komen gewoon in het clubblad te staan voor zover ik weet.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie

Ongelezen bericht door Hanneke »

marian* schreef:Ik begrijp die hele SWH-club niet hoor.
Bij de Drent wordt ook onderzocht op o.a. PRA,en alle uitslagen komen gewoon in het clubblad te staan voor zover ik weet.
Van wat ik uit de verhalen van Bertus (en anderen) heb begrepen betekent eerlijkheid over de PRA bij de SWH dat de belangrijkste fokker, tevens de toonaangevende man/vrouw binnen de rasvereniging, moet gaan toegeven dat zijn honden voor het overgrote deel niet deugen, qua PRA dan. Eigenbelang dus om de waarheid over deze ziekte in het ras zoveel mogelijk onder tafel te houden. Maar mocht ik het verkeerd begrepen hebben dan corrigeert Bertus me daar vast wel op.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
marian*
Erelid
Contacteer:

Hanneke schreef:
Van wat ik uit de verhalen van Bertus (en anderen) heb begrepen betekent eerlijkheid over de PRA bij de SWH dat de belangrijkste fokker, tevens de toonaangevende man/vrouw binnen de rasvereniging, moet gaan toegeven dat zijn honden voor het overgrote deel niet deugen, qua PRA dan. Eigenbelang dus om de waarheid over deze ziekte in het ras zoveel mogelijk onder tafel te houden. Maar mocht ik het verkeerd begrepen hebben dan corrigeert Bertus me daar vast wel op.
Ja,dat weet ik ook(volg Bertus' verrichtingen ook al een paar jaar :mrgreen: );des te minder begrijp ik het hele gedoe daar.
Hou je nou van een ras of niet?Als je er van houdt hou je dingen niet onder de pet en ben je open en eerlijk in dit soort zaken.
Afbeelding
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie

Ongelezen bericht door Hanneke »

marian* schreef:
Hanneke schreef:
Ja,dat weet ik ook(volg Bertus' verrichtingen ook al een paar jaar :mrgreen: );des te minder begrijp ik het hele gedoe daar.
Hou je nou van een ras of niet?Als je er van houdt hou je dingen niet onder de pet en ben je open en eerlijk in dit soort zaken.
Wij zijn het eens!
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke schreef:
Glas helder jouw uitleg Hanneke , :ok: .

Zij houden niet v/d hond , maar alleen van zich zelf en macht op mens en dier , via de term zoals ....in belang van de hond......
En dan worden mens en dier uitgeschakeld dmv royering
Net zo iets als Bush , in naam van God val ik andere landen binnen.

Maar gelukig dat ik niet meer de enigste ben die via media en internet enz terug vecht.
Gr Bertus.
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
marian*
Erelid
Contacteer:

@idoo schreef:Het belang van je ras vereist toch openheid van zaken als het om genetische defecten gaat?

Bij de Schapendoezenrasvereniging wordt gewoon in het clubblad vermeld welke honden PRA, juveniele cataract, of welke andere erfelijke oogziekte dan ook hebben.

Die SWH-club is een rare club :mrgreen:
Afbeelding
idorh
Zeer actief
Contacteer:

De verantwoordelijke zijn niet te helpen en eigenlijk ook niet aan te vallen , zij zijn er van overtuigt dat ze het goed doen , in deze mensen is niet meer in door te dringen .
Toch hebben we veel bereikt , veel mensen met verschillende rassen hebben het fenomeen PRA leren kennen, en zijn gaan spiegelen of ze nu wel of niet fokte . Ik wil nu niet direct de verantwoordelijke aan vallen , maar ik wil dmv de datums hier onder aan geven hoeveel honden van de RV het erfelijke netvlies degeneratie hebben . De uitingsvorm is volkomen blind t/m plm 40 a 50 % blind zijn in eindstadium met daar tussen in de tussen vormen . Als we uit gaan van geldige uitslag datums dan moeten er bij de RV nu ongeveer nog 250 honden v/d 300 onderzocht worden. En als je de geboorte lijst hier onder ziet van 24 honden met deze verschrikkelijke oogziekte dan kan je begrijpen dat er nog zo,n zelfde aantal bij komt , wettelijk mag je geen namen zonder toestemming openbaar maken . Maar omdat de verantwoordelijke met hun niet na denkende meelopers hun leden dom houden , plaats ik deze lijst .
Beste leden v/d RV mocht er aan jullie gevraagd worden om jullie hond in te zette voor de fok of jullie kopen of krijgen een pup (pup krijgen op naam v/d verantwoordelijke) kijk dan even op de lijst of de vader of moeder evt de zelfde geb datum hebben en vraag dan a/d RV of je de PRA uitslag mag in zien , de datum uitslag moet geldig zijn binnen het jaar v/d dekking van jullie pup .Mocht je al een hond hebben kijk dan of de geb datum v/d ouders of je eigen hond of evt kinderen of nest genoten er bij zitten en vraag dan aan de RV wie de hond is , misschien ontkennen ze het , ik heb in ieder geval de namen met alle wetens waardigheden . Op een ander forum had ik zo,n zelfde lijst geplaatst , en een zeer arrogant
persoon v/d RV die bepaalde zaken v/d RV beheert , viel mij openlijk aan dat 2 datums niet klopte , een er van bestond niet volgens zijn perfecte honden bestand en een datum was een nest die hij zelf gefokt had en die waren nooit gespiegeld laat staan lijder van de erfelijke retina degeneratie , hij vermelde hatelijk dat de rest dan ook nep zou zijn . Goed ik gaf hem privé de naam , hij moest toen wel toe geven na op nieuw in zijn bestand gezocht te hebben dat een nest wel geboren was en met de niet vrij ge geven hond moest hij ook toe geven na aan vraag bij de RV dat ik daar ook gelijk in had .

Ja mensen dat geeft wel te denken als je zo close met de RV om gaat en je moet van hen op mij reageren , en je eigen fok is erfelijk behept met de oog ziekte wat je niet weet , dus ze houden zelfs trouwe medewerkers dom , hoe moet het er dan echt voor staan
Ik geef nog een datum maar dat heb ik gehoord via de wandelgangen dus ik hoop dat de RV mij kan aantonen dat ik ongelijk hebt .
9-maart –1997.
Dan heb ik nog wat die vrij hebben staan maar waar de arts wel vermeld dat er beter niet mee gefokt kan worden tot volgende spiegelingen .
Ik hoop puppy kopers of fokkers dat jullie hier wat aan hebben , en als er ooit een nieuw beleid komt dat we deze ziekte de kop kunnen indrukken.
Gr Bertus.

Geboorte datums.
1) 7-november-1986 . H.H. van . A
2) 24-maart-1986 . S.S. van . A
3) 7-september-1988 . N.A.C.N
4) 14-maart-1993 . L.L.v.L.O
5) 14-maart-1993 . L.L.v.L.O
6) 14-maart-1993 . L.L.v.L.O
7) 28-juni-1995 . K.
8) 28-juni-1995 . K.
9) 25-oktober-1991 . Katja (Katja K.A.K.Jearim)
10) 8-juli-1993 . Bruno (Tabruka Talahasji von Ortduinen)
11) 3-december-1994 .Onix. (Silac Scovyx Sawoduwi)
12) 26-juli-1994 . I.I.Tim
13) 8-december-1995 .E.E.Tim
14) 2-juni-1996 . Tican (Noconah.S.N Ticanaf)
15) 2-juni-1996 . Shalako (Noconah.S.Naduah Shalako)
16) 14-februari-1999 . V.
17) 15-maart-1998 . E.E.Tim
18) 13-mei-1999 . T.T.Tim.
19) 28-april-1999 . Y.Y.Tim
20) 14-oktober-1997 . V.
21) 29-januari-1998 . M.M.Tim
22) 24-november-2001 . E.E.M
23) 21-mei-2001 . H.H.v.S
24) 21-mei-2001 . H.H.v.S
Laatst gewijzigd door idorh op 14 jan 2006 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

@idoo schreef:Wat bedoel je eigenlijk met spiegelen?
Bij de Schapendoes deed zich in 1972 het eerste PRA-geval voor en sindsdien kijken speciaal daarop ingestelde dierenartsen in de ogen van onze honden of ze het hebben of niet.
Maar spiegels heb ik ze daar nooit bij zien gebruiken.
De oogbol is net als een koplamp van een fiets , je kijkt in de lamp dan zie je een holle spiegel .
Kijk je in het oog op de bodem dan is er een gedeelte van weefsel wat ook een soort holle spiegel is , op de spiegel zitten tussen de 100 en 200 miljoen foto cellen , ze noemen dat de retina of netvlies , dat netvlies is iets doorzichtig , als er in het donker licht op de ogen valt dan zie je vaak een groene reflectie en dat komt om dat het licht door de foto cellen heen gaat en op de spiegel terug kaatst .

Zijn er nu foto cellen aan het afsterven (atrofie) dan komt de spiegel bloot te liggen en krijg je dmv het lampje van de arts die door een lens (vergrootglas) kijkt verhoogde of hyper reflectie , dan kan je er ook zeker van zijn dat de hond dan gedeeltelijk blind is.
Gr Bertus.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

@idoo schreef:
idorh schreef:
Bij de Schapendoes deed zich in 1972 het eerste PRA-geval voor en sindsdien kijken speciaal daarop ingestelde dierenartsen in de ogen van onze honden of ze het hebben of niet.
De oogbol is net als een koplamp van een fiets , je kijkt in de lamp dan zie je een holle spiegel .
Kijk je in het oog op de bodem dan is er een gedeelte van weefsel wat ook een soort holle spiegel is , op de spiegel zitten tussen de 100 en 200 miljoen foto cellen , ze noemen dat de retina of netvlies , dat netvlies is iets doorzichtig , als er in het donker licht op de ogen valt dan zie je vaak een groene reflectie en dat komt om dat het licht door de foto cellen heen gaat en op de spiegel terug kaatst .

Zijn er nu foto cellen aan het afsterven (atrofie) dan komt de spiegel bloot te liggen en krijg je dmv het lampje van de arts die door een lens (vergrootglas) kijkt verhoogde of hyper reflectie , dan kan je er ook zeker van zijn dat de hond dan gedeeltelijk blind is.
Gr Bertus.

Bedankt voor je uitleg.
Is inderdaad wat ik de dierenarts zie doen bij controle op PRA, hij kijkt door iets heen in het oog van mijn hond.
Ik heb me nooit afgevraagd wat ie deed of hoe ie zag dat mijn honden het niet hadden. Ieder zijn vak en ik lig nu eenmaal niet graag wakker van problemen die mijn honden toch niet hebben.
PRA is zoals elke genetische afwijking een familieziekte, dus zodra je het ras kent kun je uitrekenen welke honden wel en welke niet met PRA besmet kunnen zijn. Daar hoef je helemaal geen oogonderzoek voor te doen, want dragers kun je er toch niet mee herkennen.
Bij de schapendoezen gaat het dezelfde kant op als bij de SWH, want nu ze een middel hebben om ook de dragers te ontdekken gaan ze ook met dragers fokken, in plaats van het middel te gebuiken om het ras van PRA te zuiveren. Over een paar generaties zijn er op die manier ook alleen nog maar dragers en lijders over!
Ja wel de dragers kan je dmv spiegelen tot op zekere hoogte wel herkennen .
Daarom heb ik hier boven ook de lijst met datums gezet van honden met de erfelijke retina degeneratie .

Je kan er voor 100 % van uit gaan dat alle ouders van deze zieke honden v/d RV minimaal dragers zijn , ik mag geen namen noemen (op mijn PRA web-site staan er een aantal), maar als deze honden kinderen hebben dan zijn die ook minimaal drager.

Verder kan je met het DNA rustig lijders en dragers gebruiken, een drager wordt zelf niet blind , je kan dus gerust een drager op een DNA vrije zetten , zelfs een lijder kan je gebruiken , mits ook weer op een PRA vrije.
Dan kan je toch letterlijk alle bloed lijnen gebruiken zonder dat er lijders uit komen , en als er genoeg variatie aan bloed lijnen is dan hoef je de dragers en lijders niet meer te gebruiken.

Maar bij de RV hebben ze het DNA nog niet en daar fokken ze lustig met dragers en zelfs honden die niet vrij zijn gegeven , ja dan kan je op je vingers na tellen dat het straks toch erger wordt , en waarschijnlijk wordt het GEN bij de SWH toch niet gevonden omdat al lijken ze op elkaar de oorsprong een compleet ratjetoe is van Duitse herders met verschillende Wolven plus bastaarden (per ongelukkige bastaard dekkingen in tijd van Leen Saarloos).
Gr Bertus.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

@idoo schreef:
idorh schreef:

Gr Bertus.

Bedankt voor je uitleg.
Is inderdaad wat ik de dierenarts zie doen bij controle op PRA, hij kijkt door iets heen in het oog van mijn hond.
Ik heb me nooit afgevraagd wat ie deed of hoe ie zag dat mijn honden het niet hadden. Ieder zijn vak en ik lig nu eenmaal niet graag wakker van problemen die mijn honden toch niet hebben.
PRA is zoals elke genetische afwijking een familieziekte, dus zodra je het ras kent kun je uitrekenen welke honden wel en welke niet met PRA besmet kunnen zijn. Daar hoef je helemaal geen oogonderzoek voor te doen, want dragers kun je er toch niet mee herkennen.
Bij de schapendoezen gaat het dezelfde kant op als bij de SWH, want nu ze een middel hebben om ook de dragers te ontdekken gaan ze ook met dragers fokken, in plaats van het middel te gebuiken om het ras van PRA te zuiveren. Over een paar generaties zijn er op die manier ook alleen nog maar dragers en lijders over!
Het is jammer dat jij dit ondanks alles zo wilt blijven zien. Bij de schapendoezen zal vanaf nu geen PRA meer voor gaan komen. Een drager kan namelijk nooit blind worden. Zolang je maar nooit een drager met een drager kruist komt er dus geen PRA.
Zoals je zelf zegt moet je zoveel mogelijk erfelijk materiaal blijven gebruiken bij een ras met een smalle basis, dus moet je niet gelijk iedere drager er uit gooien terwijl dit niet nodig is.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

@idoo schreef:
kitty schreef: Het is jammer dat jij dit ondanks alles zo wilt blijven zien. Bij de schapendoezen zal vanaf nu geen PRA meer voor gaan komen.
Een drager kan namelijk nooit blind worden. Zolang je maar nooit een drager met een drager kruist komt er dus geen PRA.
Zoals je zelf zegt moet je zoveel mogelijk erfelijk materiaal blijven gebruiken bij een ras met een smalle basis, dus moet je niet gelijk iedere drager er uit gooien terwijl dit niet nodig is.
Helaas is het geen kwestie van willen zien, maar van feitelijkheden!
Er zullen nu zeker aan PRA-lijdende schapendoezen geboren gaan worden, aangezien er met PRA-dragers gefokt gaat worden.

Een PRA drager kan geen PRA krijgen

Fokken met PRA-dragers betekent dat je het aantal PRA-dragers vermeerderd.
Totdat je alleen nog maar dragers over hebt!

50% drager en 50% vrij bij drager x vrij en 100% vrij bij vrij x vrij. Ik zie dus niet hoe de dragers kunnen vermeerderen procentueel.

De controle op dragersschap gebeurt uitsluitend voor leden van de vereniging.
Wie niet lid is, hoeft niet eens te weten dat die mogelijkheid bestaat. Zolang je buiten de rasvereniging om kunt fokken, bestaat er dus kans dat de verkeerde honden op elkaar gezet gaan worden.

De mogelijkheid tot testen is voor iedereen, er zijn al veel fokkers buiten de vereniging en in het buitenland die hun honden hebben laten testen. Alleen binnen de vereniging is het nu verplicht, maar mensen die buiten de vereniging fokken kun je natuurlijk niets opleggen. Maar daar verandert deze test natuurlijk niets aan, het is altijd al de verantwoordelijkheid van de fokker hoe je naar combinaties kijkt.

Je moet wel zoveel mogelijk erfelijk materiaal gebruiken, maar dan wordt wel bedoeld zoveel mogelijk verschillend!
Alle PRA-dragers zijn familie van elkaar, maar bovendien heeft elke PRA-drager familieleden die PRA-vrij zijn.
Uitsluiten van PRA-dragers hoeft dus absoluut niet te leiden tot verlies aan genetische informatie.

Er zijn heel wat honden getest als drager dus je verliest wel genetisch materiaal. Je kunt natuurlijk nooit iemand dwingen zijn hond in te zetten voor de fok dus genetisch materiaal verliezen doe je altijd.

Verder is het probleem bij de Schapendoes niet de smalle basis, maar het feit dat 80 procent van het potentieel niet gebruikt wordt , doordat bijna alle veelfokkers honden van dezelfde genetische achtergrond gebruiken.
Eigenlijk zou je tachtig procent van de huidige fokdieren op dit moment uit moeten sluiten, wil je die smalle basis nog redden.

Er is natuurlijk best een reden waarom een deel van het materiaal niet wordt gebruikt. Een lijn die nierfalen of epilepsie geeft wordt niet veel gevraagd natuurlijk. De meest zeldzame lijnen hebben over het algemeen de meest ongezonde honden gegeven.
Het is zeker een probleem dat een deel van het materiaal niet wordt gebruikt maar dat is heel moeilijk te realiseren lijkt me om dit te veranderen. Zoals ik eerder zei, je kunt mensen niet dwingen hun hond in te zetten en je gaat natuurlijk ook geen lijn gebruiken die bewezen nierfalen geeft.

En tot slot, als je nu al de PRA-dragers niet uit kunt sluiten, dan kun je het in de toekomst des te minder, omdat je het aantal PRA-dragers nu eenmaal alleen maar vergroot door ze in te zetten.

Het is ook niet nodig de PRA dragers uit te sluiten. Zolang je maar zeker weet dat je ze combineert met een vrije hond is er geen probleem.
Misschien is het mogelijk als de directe test er is de puppen te testen en zovee mogelijk door te gaan met de vrije pups. Maar deze moeten natuurlijk verder ook kwaliteiten hebben. Alleen selecteren op het drager zijn van PRA is ook niet goed.

Er is geen enkel belang gediend bij het inzetten van PRA-dragers, op het pure eigenbelang van de eigenaar ervan na dan. Die dan blijkbaar uit louter stompzinnigheid persé een kind van zijn eigen hond wil!

Daarin verschillen wij van mening
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Ik zal het is proberen duidelijk te maken.
We houden het bij de Saarlooswolfhond .
Het is een NL ras , dus de NVSWH draagt de verantwoordelijkheid voor de standaard en vele andere zaken als vereniging .
Zij erkennen niet de SWH die buiten de RV is gefokt .
Als je van hun standpunt uit gaat dan bestaan er maar plm 300 Saarlooswolfhonden op de gehele wereld . En ze zijn zeer nauw aan elkaar verwant , bijna alles is drager en ik denkt dat er plm (en dan noem ik er heel weinig) zo,n 30 SWH zijn met de erfelijke retina degeneratie ,dus ze zijn totaal of rond de 40 % blind of daar tussen in met eindstadium .

Zouden ze het DNA gevonden hebben bij wijs van spreken om via bloed monsters de lijders en dragers en vrije te herkennen , dan moet men letterlijk elke hond in zetten om een redelijke variatie poule te krijgen.
Zoals al beschreven werd , een drager heeft wel het zieke gen bij zich maar is niet dominant , het uit zich niet , de hond wordt dan ook nooit blind . Wel als de hond van vader een fout gen krijgt en een fout gen van de moeder , dan heeft de hond retina degeneratie , dus 2 foute genen.
Om een brede basis te verkrijgen moet men via het DNA een lijder koppelen aan een vrije , dan krijg men allemaal dragers . Dan moet men de dragers weer koppelen aan een vrije , dan heb je weer geen lijders en met geluk de helft vrije . Als men de hele populatie onderzoekt en fokt op deze manier dan heb je na enkele generaties allemaal vrije honden met een redelijke brede basis .

Als het DNA nog niet gevonden is , dan is het belangrijk ivm gezond verstand fokken , de gehele populatie spiegelen , en dan alleen fokken met de honden die plm 4 jaar oud zijn en klinisch vrij zijn met spiegelen.
En absoluut niet fokken met honden die voorlopig of geheel niet vrij zijn , want elke hond met lichte verhoogde of hyperreflectie is gedeeltelijk blind.
En de RV heeft totaal 7 niet vrij gegeven honden gebruikt , een paar bewust gebruikt en de rest door niet of te vroeg gespiegeld te hebben.
Tel uit je winst en arme arme honden die onnodig een verkeerd leven krijgen.
Gr Bertus.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Inderdaad Bertus. Ik hoop dat bij de SWH heel snel het gen gevonden wordt zodat er misschien nog iets te redden is.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
marian*
Erelid
Contacteer:

@idoo schreef:
idorh schreef:Ik zal het is proberen duidelijk te maken.
We houden het bij de Saarlooswolfhond .
Het is een NL ras , dus de NVSWH draagt de verantwoordelijkheid voor de standaard en vele andere zaken als vereniging .
Zij erkennen niet de SWH die buiten de RV is gefokt .
Als je van hun standpunt uit gaat dan bestaan er maar plm 300 Saarlooswolfhonden op de gehele wereld . En ze zijn zeer nauw aan elkaar verwant , bijna alles is drager en ik denkt dat er plm (en dan noem ik er heel weinig) zo,n 30 SWH zijn met de erfelijke retina degeneratie ,dus ze zijn totaal of rond de 40 % blind of daar tussen in met eindstadium .

Zouden ze het DNA gevonden hebben bij wijs van spreken om via bloed monsters de lijders en dragers en vrije te herkennen , dan moet men letterlijk elke hond in zetten om een redelijke variatie poule te krijgen.
Zoals al beschreven werd , een drager heeft wel het zieke gen bij zich maar is niet dominant , het uit zich niet , de hond wordt dan ook nooit blind . Wel als de hond van vader een fout gen krijgt en een fout gen van de moeder , dan heeft de hond retina degeneratie , dus 2 foute genen.
Om een brede basis te verkrijgen moet men via het DNA een lijder koppelen aan een vrije , dan krijg men allemaal dragers . Dan moet men de dragers weer koppelen aan een vrije , dan heb je weer geen lijders en met geluk de helft vrije . Als men de hele populatie onderzoekt en fokt op deze manier dan heb je na enkele generaties allemaal vrije honden met een redelijke brede basis .

Als het DNA nog niet gevonden is , dan is het belangrijk ivm gezond verstand fokken , de gehele populatie spiegelen , en dan alleen fokken met de honden die plm 4 jaar oud zijn en klinisch vrij zijn met spiegelen.
En absoluut niet fokken met honden die voorlopig of geheel niet vrij zijn , want elke hond met lichte verhoogde of hyperreflectie is gedeeltelijk blind.
En de RV heeft totaal 7 niet vrij gegeven honden gebruikt , een paar bewust gebruikt en de rest door niet of te vroeg gespiegeld te hebben.
Tel uit je winst en arme arme honden die onnodig een verkeerd leven krijgen.
Gr Bertus.

Hallo Bertus,
Bedankt voor de uitleg. Heel duidelijk en bij de SWH is de situatie dus heel ernstig, maar bij de Schapendoes dus juist niet omdat er een vee lbredere basis is van honderden fokdieren. In een situatie als waar de SWH in verkeerd moet je zelfs met lijders fokken, in de Schapendoessituatie hoef je zelfs niet met dragers te fokken.
Hoe veel Schapendoezen bestaan er ongeveer?
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind niet dat je een vereniging moreel verantwoordelijk mag stellen voor honden die gefokt worden buiten hun medeweten om, het ontdekken van een PRA-markertest verandert hier niets aan. Mensen die hun honden zomaar op elkaar zetten zul je altijd houden, met of zonder test. Het beleid van de vereniging is geen dragers combineren, dus op hun advies zullen geen honden met PRA geboren worden.
Niet weten is geen excuus, iedereen die fokt en verder wil kijken kan op de hoogte zijn van dit onderzoek, dat blijkt wel uit het feit dat al heel wat fokkers die buiten de vereniging fokken hun honden hebben laten testen.
Dan kun je vol blijven houden dat het niet zo is maar feiten spreken voor zich denk ik.....

Verder verschillen wij van mening en daar wil ik het bij laten in deze topic over de SWH
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

:roll: :roll: :roll:
marian*
Erelid
Contacteer:

Maar hoe veel Schapendoezen zijn er nou in het geheel?
Ik vraag dit omdat er bij de Drentsche Patrijshond ook PRA in het ras zit,en de vereniging daar een aantal jaren geleden met succes snoeihard ingegrepen heeft.
Het ras is nu dus bij mijn weten vrijwel PRA-vrij,maar doordat er te weinig genetisch materiaal over zou blijven als je echt alles zou uitsluiten van de fok heeft men geloof ik toendertijd wél besloten om met dragers te fokken.Lijders zijn natuurlijk wél uitgesloten gebleven.
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

@idoo schreef:
marian* schreef:Maar hoe veel Schapendoezen zijn er nou in het geheel?
Ik vraag dit omdat er bij de Drentsche Patrijshond ook PRA in het ras zit,en de vereniging daar een aantal jaren geleden met succes snoeihard ingegrepen heeft.
Het ras is nu dus bij mijn weten vrijwel PRA-vrij,maar doordat er te weinig genetisch materiaal over zou blijven als je echt alles zou uitsluiten van de fok heeft men geloof ik toendertijd wél besloten om met dragers te fokken.Lijders zijn natuurlijk wél uitgesloten gebleven.

Er lopen op de hele wereld op dit moment ongeveer vijfduizend schapendoezen rond, maar de honden die zich niet voortplanten tellen in dit verband natuurlijk niet mee.

Beperk je je tot de fokdieren dan kom je op zo'n 250 reuen en 500 teven.

Als je niks hebt moet je zelfs met lijders fokken, maar al je zo ruim in je jasje zit kun je je die uitsluiting gemakkelijk permitteren, zeker waar de honden die je uitsluit allemaal hetzelfde zijn en er bovendien PRA-vrije genetische evenbeelden rondlopen.
Doe je het niet nu dan schep je een precedent en wordt het later nog moeilijker ze uit te sluiten!
Lijders moet en kan je gebruiken als het GEN is gevonden om lijders /dragers/ vrije te kunnen lokaliseren via het bloed.

Zolang dat GEN niet gevonden is , moet er absoluut niet met lijders van retina degeneratie gefokt worden .

Het punt bij de NVSWH is dat ze doodleuk naar buiten brengen dat er in hun populatie geen erfelijke netvlies aandoeningen zitten .

Gr Bertus.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”