Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Staart couperen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Inge O schreef:
Mol schreef:
Inge O schreef:
Dartel schreef: Ik heb pas van iemand gehoord die jaagt met Springer Spaniels dat dit niet waar is. Deze spaniels hebben tegenwoordig ook een staart, maar hij heeft nog geen beschadiging gezien. En hij jaagt ook volop tussen de bramen. Misschien zou het schelen als mensen in ieder geval het haar aan de staarten van de Ami laat zitten, dan beschadigen ze vast veel minder snel. Nu ze verplicht een staart moeten hebben, scheren ze die maar helemaal kaal en tijdens het showen proberen ze hem ook nog te verbergen. Onze Ami heeft een fantastisch mooie bevederde kwispelstaart, en hij heeft er alleen maar plezier van. Als roer met rennen, hij kan er veel meer mee uitdrukken dan onze vorige Ami en ik persoonlijk vind het ook nog veel stoerder staan. Het is veel meer hond.
zo gaat het toch altijd : mensen die een ras hebben dat om vage gebruiksredenen zogezegd moét gecoupeerd worden omdat er anders 'gebruiksproblemen' ( :roll: ) ontstaan, hebben 9 op de 10 keer zelf nog nooit met hun eigen honden datzelfde werk gedaan. maar wel iedereen blijven achternapraten, waardoor het fabeltje de wereld in blijft.
dus omdat de hond zijn werk niet doet waarvoor deze gefokt is zou het niet meer hoeven??
nee, meer nog, ik geloof er zelfs niet in dat de reden die voor de meeste gecoupeerde rassen wordt aangehaald ook werkelijk klopt. want voor elk ras met een bepaalde functie met een gecoupeerde staart (of oren), kan je er onmiddellijk een ras naastzetten met identiek dezelfde functie waarbij nooit iets werd gecoupeerd.

voor mij werkt het dus andersom : mensen knipten éérst dingen af, en gingen er dan vervolgens een reden voor verzinnen (die ze daarna nog zelf gingen geloven ook :19: ).
veel rassen wel andere rassen totaal niet.
dus die vlieger gaat niet op.

mol :8):
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Maar als ik nu kijk naar de Rottweiler en naar mijn eigen Kaya; waarom zou die staart nog gecoupeerd zijn?
Wat is de oorspronkelijke taak: veedrijven. Daarnaast werden er vroeger gevechten mee gehouden en worden ze voor de waak gehouden.
Beide eerste taken vervullen ze over het algemeen niet meer en zeker bij het veedrijven waren er ook genoeg rassen gewoon met staart. Bij de waak lijkt mij een staart ook geen sta in de weg.

Daarentegen zie je dat de Rottweiler met staart veel wendbaarder is geworden wat bv bij de verdediging (pakwerk bv) weer een pre is.
Oke, er is meer grip op de hond door de staart, maar jee hoe vaak wordt dat nu weer gebruikt, zeker tov hoe vaak de staart door de hond zelf wordt gebruikt?

Als ik zie hoeveel die staart wordt gebruikt, bij het zwemmen overduidelijk, bij plotselingen wendingen, bij lichaamstaal, enz. enz. dan zie ik toch echt veel meer voordelen aan het niet couperen dan aan het wel couperen (denk alleen al aan het tekort couperen en hoeveel risico dit geeft tot beschadiging van wervels, aan de incontinentie die vaak optreedt bij gecoupeerde honden na sterilisatie, enz. enz.).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Mol
Zeer actief

als ik jou hond tegen zou komen met een inbraak of echt man werk grijp ik deze bij de staart en gooi ik hem dood................

amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

of je nu veel of weinig meubilair hebt dat doet er niet toe als ie tegen deurposten en muren staat te kwispelen, amies zijn al niet groot genoeg om tegen een tafel te slaan daar gaan ze onderdoor.
en als die ene amie nou geen last van heeft , nou gelukkig maar dan.
ik spreek genoeg mensen binnen dit ras over de hele wereld om in kaart te kunnen brengen hoe het met de staarten gesteld is.
zolang we ons aan de regeltjes van amerika moeten houden hebben we niets te willen. want het land van herkomst heeft die macht in handen.
ik wil best een ander staartje erop fokken, maar dan moet het je wel mogelijk gemaakt worden, dat kan niet in je eentje.

en de reden waarom de staart eraf ging die staat in verschillende naslagwerken geschreven door amerikanen. dat zuig ik niet uit mijn duim.

en ik heb wel degelijk ervaren hoe het is om met een amie te werken,
het testen op werkeigenschappen vindt ik een belangrijk onderdeel voor het behouden van een juist karakter. want dat missen veel amerikanen. een duffe showhond kan iedereen fokken.
maar zo kunnen we nog wel 10 pagina's vol lullen over de ami en daar is het topic niet voor gestart.
:wink:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:als ik jou hond tegen zou komen met een inbraak of echt man werk grijp ik deze bij de staart en gooi ik hem dood................

Ten eerste gebeurt dit zo zelden dat ik het niet op vind wegen tegen het couperen.
Ten tweede: hoe zit het dan met de Herders? Deze worden veel meer voor deze doeleinden gebruikt en zijn nooit gecoupeerd.
Afbeelding
A good dog never dies...

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

amiwoods schreef:
die ami is waarschijnlijk nooit mee op jacht in de braamstruiken geweest. want daarom werden ze gecoupeerd,
De Drent is ook een jachthond die in vroeger tijden overal moest kunnen jagen,maar toch mocht ie zijn staart houden :wink:
Een Drent zal het worst wezen waar hij heen gestuurd wordt(dus ook braamstruiken in);hij gaat gewoon!Staart+bevedering of niet.
Ik vind dat dus een drogreden om te couperen,en dat de Amerikaanse standaard een afgehakte staart om deze reden voorschrijft zegt mij meer over de houding van de Amerikanen dan over over de gevoeligheid van de staart van de hond.
De Amerikaanse Cocker is toch een naar Amerikaanse wensen geboetseerde Engelse Cocker?Waarom dan niet een Amerikaanse Cocker terug boetseren naar Europese maatstaven?
Dus inclusief staart?Dan krijg je gewoon een Europese Amerikaanse Cocker Spaniel :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef: (denk alleen al aan het tekort couperen en hoeveel risico dit geeft tot beschadiging van wervels, aan de incontinentie die vaak optreedt bij gecoupeerde honden na sterilisatie, enz. enz.).
het is nooit bewezen.
incontinentie heeft niets te maken met wel of niet couperen. :wink:
Afbeelding
www.nudos.nl
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:
amiwoods schreef:
die ami is waarschijnlijk nooit mee op jacht in de braamstruiken geweest. want daarom werden ze gecoupeerd,
De Drent is ook een jachthond die in vroeger tijden overal moest kunnen jagen,maar toch mocht ie zijn staart houden :wink:
Een Drent zal het worst wezen waar hij heen gestuurd wordt(dus ook braamstruiken in);hij gaat gewoon!Staart+bevedering of niet.
Ik vind dat dus een drogreden om te couperen,en dat de Amerikaanse standaard een afgehakte staart om deze reden voorschrijft zegt mij meer over de houding van de Amerikanen dan over over de gevoeligheid van de staart van de hond.
De Amerikaanse Cocker is toch een naar Amerikaanse wensen geboetseerde Engelse Cocker?Waarom dan niet een Amerikaanse Cocker terug boetseren naar Europese maatstaven?
Dus inclusief staart?Dan krijg je gewoon een Europese Amerikaanse Cocker Spaniel :wink:
het blijft een amerikaanse hond met een amerikaanse standaard. :wink:
dus ik zou zeggen ga het ze even vertellen.
het interesseerd ze werkelijk geen biet of ze er in europa nou last van hebben of niet. de mentaliteit verander je niet.

ik wil daarin best veranderen hoor. maar zelfs de FCI krijgt het niet voorelkaar om er een poot tussen te krijgen daar. :mrgreen:
Afbeelding
www.nudos.nl
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Mol schreef:als ik jou hond tegen zou komen met een inbraak of echt man werk grijp ik deze bij de staart en gooi ik hem dood................

En als hij geen staart zou hebben zou je hem een mes tussen zijn ribben zetten, wurgen, doodschoppen, de strot afbijten etc. :blah: :blah: :blah:

Dus wat is je punt? :19:
marian*
Erelid
Contacteer:

amiwoods schreef:
marian* schreef:
amiwoods schreef:
het interesseerd ze werkelijk geen biet of ze er in europa nou last van hebben of niet. de mentaliteit verander je niet.

ik wil daarin best veranderen hoor. maar zelfs de FCI krijgt het niet voorelkaar om er een poot tussen te krijgen daar. :mrgreen:
Maar hoe is het dan gegaan met de Witte Herder?
Dat wás een Canadees ras,en is nu ineens Zwitsers :wink:
Als FCI zijnde zou ik dan zeggen "wat de AKC doet moet de AKC weten,maar wij willen geen gecoupeerde staarten en oren,dus maken we een Europese Amerik.Cocker".
Maar ja,zolang rasverenigingen nog zo'n grote stem hebben binnen landelijke clubs(zoals onze RvB die willens en wetens een ras als de Saarloos blind laat worden) zal er inderdaad niks veranderen :jank:
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Neem een boerboel maar als voorbeeld, als die met een staart zouden leven in afrika met hun taak dan zijn ze kwetsbaar.
marian*
Erelid
Contacteer:

Angel-eyes schreef:

Neem een boerboel maar als voorbeeld, als die met een staart zouden leven in afrika met hun taak dan zijn ze kwetsbaar.
En 80 kilo niet meewerkende hond slinger je zo even van je af :denken:
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

marian* schreef:
Angel-eyes schreef:

En 80 kilo niet meewerkende hond slinger je zo even van je af :denken:

Nee maar denk je dan niet dat ze die bij de staart pakken??
En zowiezo als een boerboel wordt aangevallen door 2 bavianen dan heeft een boerboel ook geen kans als de ene hem vast heb aan de staart en de ander bijt ze strot open, en zo zijn ze daar ook als ze komen stelen bij een rijke blanke, denk je nu echt dat die lui daar nadenken??Die zijn iets anders de dingen gewend als hierzo, ook een boerboel maakt geen kans tegen 2 mensen.
En als ik een boerboel aan ze staart heb dan gaat ie echt vliegen hoor.
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:
amiwoods schreef:
marian* schreef:
amiwoods schreef:

Maar hoe is het dan gegaan met de Witte Herder?
Dat wás een Canadees ras,en is nu ineens Zwitsers :wink:
Als FCI zijnde zou ik dan zeggen "wat de AKC doet moet de AKC weten,maar wij willen geen gecoupeerde staarten en oren,dus maken we een Europese Amerik.Cocker".
Maar ja,zolang rasverenigingen nog zo'n grote stem hebben binnen landelijke clubs(zoals onze RvB die willens en wetens een ras als de Saarloos blind laat worden) zal er inderdaad niks veranderen :jank:
de witte herder was nog een ras in opbouw niemand had de standaard nog geclaimd, en is uiteindelijk naar zwitserland gegaan, nederland heeft het ook nog geprobeerd.

dat doet de fci ook. vandaar dat in heel europa een coupeerverbod gaat gelden.
maar daar verander je een standaard niet mee dat kan alleen het land van herkomst. de amerikanen vinden het prima hoor al die lange staarten maar niet in amerika. helaas doe je daar niets aan.
en helaas heb je de bloedlijnen uit amerika wel nodig om je ras te kunnen voortzetten. als het type teveel vanelkaar gaat afwijken.
dat zie je nu al met amies uit bv. duitsland die zijn lang in rug en laag op de benen geworden met laag gedragen staarten( niet allemaal hoor)
maar die passen niet meer in het ideaal plaatje, je ziet dus ook dat het ras daar al redelijk vast begint te lopen.
het is niet alleen de dracht van de staart de verandert. er komt veel meer bij kijken. het is dan ook wel even eenvoudig gezegt verander de staart maar, was het maar zo simpel. :wink: als individu heb je daar totaal geen macht over.
Afbeelding
www.nudos.nl
Mol
Zeer actief

Stang schreef:

Ten eerste gebeurt dit zo zelden dat ik het niet op vind wegen tegen het couperen.
Ten tweede: hoe zit het dan met de Herders? Deze worden veel meer voor deze doeleinden gebruikt en zijn nooit gecoupeerd.
ga nou eens naar de oorsprong kijken en ga dan pas lopen roepen oorsprong/doel

amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

hee dames en heren ik ga aan het kerst diner :wink:
fijne kerst :ok:
Afbeelding
www.nudos.nl
marian*
Erelid
Contacteer:

Angel-eyes schreef: Nee maar denk je dan niet dat ze die bij de staart pakken??
En zowiezo als een boerboel wordt aangevallen door 2 bavianen dan heeft een boerboel ook geen kans als de ene hem vast heb aan de staart en de ander bijt ze strot open,
Voor een baviaan is het gewoon ietsje makkelijker om hem te pakken als ie een staart heeft,dat klopt.Dan zou je dus ook de oren moeten couperen,want daar pakken ze hem dan ook aan vast.
Maar als ie geen staart zou hebben wordt ie gewoon in zijn achterste gehapt én bij de keel.

Niet iedereen is een mannetjesputter :mrgreen:
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

amiwoods schreef: fijne kerst :ok:
Jij ook :ok:
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

amiwoods schreef:als individu heb je daar totaal geen macht over.
Maar met meerdere individuen wél :wink:
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

marian* schreef:
Angel-eyes schreef: Nee maar denk je dan niet dat ze die bij de staart pakken??
En zowiezo als een boerboel wordt aangevallen door 2 bavianen dan heeft een boerboel ook geen kans als de ene hem vast heb aan de staart en de ander bijt ze strot open,
Voor een baviaan is het gewoon ietsje makkelijker om hem te pakken als ie een staart heeft,dat klopt.Dan zou je dus ook de oren moeten couperen,want daar pakken ze hem dan ook aan vast.
Maar als ie geen staart zou hebben wordt ie gewoon in zijn achterste gehapt én bij de keel.

Niet iedereen is een mannetjesputter :mrgreen:

Een boerboel die geen staart heeft maakt gehakt van een baviaan, zijn zwakke punt is zijn staart omdat de een hem op afstand houd en een ander deze pakt, zonder die staart is er geen baviaan die het in ze hoofd haald om hem bij ze kop te pakken, aangezien ze oren verdomd dicht in de buurt van die leeuwenbek komt :wink:

Nee maar denk dat als ze een rijke boer in afrika willen beroven dat ze niet alleen komen dus ze pakken die boerboel misschien dan wel met zijn 2....zijn er 2 hondjes als Buckie aan de poort dan blijven hele volksstammen weg waarschijnlijk :mrgreen:
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
marian*
Erelid
Contacteer:

Angel-eyes schreef: Een boerboel die geen staart heeft maakt gehakt van een baviaan, zijn
Zou het?
Vlak bavianen niet uit hoor!
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

marian* schreef:
Angel-eyes schreef: Een boerboel die geen staart heeft maakt gehakt van een baviaan, zijn
Zou het?
Nee maar als een boerboel ze staart niet heeft, dan heeft ie die zwakke plek niet meer.
Een boerboel gaat nog het gevecht met een luipaard aan als het moet, vlak liever de Boerboel niet uit.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

@idoo schreef:
Angel-eyes schreef:
marian* schreef:
Zou het?
Nee maar als een boerboel ze staart niet heeft, dan heeft ie die zwakke plek niet meer.
Een boerboel gaat nog het gevecht met een luipaard aan als het moet, vlak liever de Boerboel niet uit.

Lijken me dus duidelijk honden die hier niet horen!
Waarom niet?

Het zijn hele slimme honden dus als je de staart er aan laat zitten zullen ze het wel uit hun harses laten om een luipaard aan te vallen.
Shita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shita »

Tja wij hebben een dober van inmiddels 5 jaar die ook gecoupeerd is aan zijn staart. We hadden nog een dober, deze is herplaatst en was geheel ongecoupeerd. Echter sloeg hij telkens zijn staart kapot en de wervels waren beschadigd e.d. Ze hebben de staart dus om medische redenen laten couperen, en toch mag er nu niet meer geshowd worden met de hond...

Dat vind ik dus niet kloppen, maar goed.
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
Mol
Zeer actief

@idoo schreef:
Angel-eyes schreef:
marian* schreef:
Zou het?

en dat bepaal jij?
dan zijn er volgens jou simele redenering nog meer rassen die hier niet horen, schoenmaker blijf bij je lees..........

Rob*
Zeer actief

Mol schreef:
@idoo schreef:
Angel-eyes schreef:
marian* schreef: Zou het?

en dat bepaal jij?
dan zijn er volgens jou simele redenering nog meer rassen die hier niet horen, schoenmaker blijf bij je lees..........

Je hebt inheemse en uitheemse rassen volgens aidoo
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
Stang schreef:

ga nou eens naar de oorsprong kijken en ga dan pas lopen roepen oorsprong/doel

Nee nee :neenee: Jij hebt het erover dat je een Rottweiler bij de staart pakt als hij waakt of bij pakwerk, jij hebt het over dit doel van deze hond (wat overigens ook zijn oorspronkelijke doel was: veedrijver en bewaker van vee en mens).
Dus zeg ik 'en de Herder dan?', deze wordt veel meer ingezet bij pakwerk of bij de waak en die heeft gewoon een staart.
De vlieger van jou als argument dat daarom de staart eraf moet, gaat dus niet op.
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”