veel rassen wel andere rassen totaal niet.Inge O schreef:nee, meer nog, ik geloof er zelfs niet in dat de reden die voor de meeste gecoupeerde rassen wordt aangehaald ook werkelijk klopt. want voor elk ras met een bepaalde functie met een gecoupeerde staart (of oren), kan je er onmiddellijk een ras naastzetten met identiek dezelfde functie waarbij nooit iets werd gecoupeerd.Mol schreef:dus omdat de hond zijn werk niet doet waarvoor deze gefokt is zou het niet meer hoeven??Inge O schreef:zo gaat het toch altijd : mensen die een ras hebben dat om vage gebruiksredenen zogezegd moét gecoupeerd worden omdat er anders 'gebruiksproblemen' (Dartel schreef: Ik heb pas van iemand gehoord die jaagt met Springer Spaniels dat dit niet waar is. Deze spaniels hebben tegenwoordig ook een staart, maar hij heeft nog geen beschadiging gezien. En hij jaagt ook volop tussen de bramen. Misschien zou het schelen als mensen in ieder geval het haar aan de staarten van de Ami laat zitten, dan beschadigen ze vast veel minder snel. Nu ze verplicht een staart moeten hebben, scheren ze die maar helemaal kaal en tijdens het showen proberen ze hem ook nog te verbergen. Onze Ami heeft een fantastisch mooie bevederde kwispelstaart, en hij heeft er alleen maar plezier van. Als roer met rennen, hij kan er veel meer mee uitdrukken dan onze vorige Ami en ik persoonlijk vind het ook nog veel stoerder staan. Het is veel meer hond.) ontstaan, hebben 9 op de 10 keer zelf nog nooit met hun eigen honden datzelfde werk gedaan. maar wel iedereen blijven achternapraten, waardoor het fabeltje de wereld in blijft.
voor mij werkt het dus andersom : mensen knipten éérst dingen af, en gingen er dan vervolgens een reden voor verzinnen (die ze daarna nog zelf gingen geloven ook).
dus die vlieger gaat niet op.
mol