Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zouden jullie doen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door Caro. »

Heel soms sta ik een beetje voor een dilemma wat te doen en dit was vanmiddag weer het geval:

Hier in de buurt is een groot hondenveld en daar ga ik 's middags weleens naartoe met de honden. Het gebied is niet groot genoeg voor een flinke wandeling, dus meestal is het dan spelen, wat voor Kaya betekent ballen of stokken en voor Moritz met andere honden.

De honden die daar zijn, zijn bijna altijd allemaal bekende honden en dat gaat allemaal prima. Nooit gezeur, nooit ballen- of stokafpakkerij, gewoon gezellig dus.

Heel soms komt er echter een onbekende hond. Dat moet natuurlijk kunnen, maar daar komen wel de 'problemen' om de hoek kijken, met name rond Kaya want tegenover onbekende honden verdedigt ze wel haar stok.
Er is op zich niks aan de hand, totdat de andere hond of haar stok probeert af te pakken of zich zeer opdringt aan Kaya.

Zo dus ook vanmiddag: gezellige boel en ineens komt er een nog vrije jonge hond (ik schat rond een maand of 6) het veld op stieren. Springt bovenop allerlei honden, krijgt hier en daar een snauwtje, maar blijft enorm druk en over-enthousiast.
Hij komt ook verschillende keren in de buurt van Kaya, snuffelt aan d'r gat en is opdringerig. Kaya hou ik nauwlettend in de gaten en onder appel (met streepje :mrgreen: ). Ik jaag de hond wat keren weg, wat de baas duidelijk ziet, maar verder zelf geen enkele actie onderneemt.

Op een gegeven moment ben ik een seconde afgeleid en de hond vliegt tussen mijn benen door af op Kaya op d'r stok te pakken. Het gevolg is een hoop kabaal en Kaya die de hond 'neergooit'.
Ik grijp direct in en roep Kaya bij me.
De hond piepte en krijste enorm, maar na onderzoek was er nergens een wondje of wat dan ook te bekennen (wat aan mijn verwachting voldeed, want bij Kaya blijft het in principe bij een hoop lichamelijke kracht, maar geen beten).

Maar goed..... de baas was boos, deed niet abnormaal lelijk, maar was wel duidelijk beledigd en liep weg met de woorden 'nou, hier blijven wij maar niet'... :oeps:

Nu zit ik dus met een paar gedachtes hierover en sommige botsen nogal.
Als ik in m'n eigen straatje denk, dan vind ik dat een hond zijn bal/stok mag verdedigen (binnen grenzen). Dan vind ik dat je niet met een onbekende hond zomaar zo'n veld op moet komen waar een aantal honden aan het spelen zijn en je hond ook niet gewoon zijn gang moet laten gaan, wat dus betekende dat hij zeer opdringerig was.

De andere kant van het verhaal, is natuurlijk wel dat het logisch is dat je schrikt als zo'n groot hond bovenop je hond duikt. Ik snap dat dit beangstigend is.

Een stok opbergen is niet te doen: waar moet je op een groot veld een grote stok binnen een paar seconde opbergen?

Wat ik zou kunnen doen, is direct weggaan als een vreemde hond het veld opkomt, maar ja..... moet ik weg omdat een ander zijn hond maar laat gaan? Want is het een vreemde hond die de 'gedragsregels' allang kent (dus niet zomaar stok/bal afpakken), dan is er gewoon niets aan de hand.
Zolang honden zich niet met Kaya bemoeien, bemoeit Kaya zich ook niet met hun.

Kortom: ik probeer alle kanten te bekijken en misschien is er nog een oplossing voor deze gevallen waar ik zelf nog niet aan gedacht heb.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik heb een soortgelijk iets, alleen de oorzaak hier is geen stok maar het feit dat Buck niet met heel veel honden tegelijk kan spelen. Waar ik altijd loop is ook een weiland, hij vindt het daar geweldig en af en toe speelt hij er leuk met een paar bekende honden.

Maar soms wordt het te druk voor hem, en dan vertrek ik dus gelijk van dat veld. Hoe jammer het ook is. Want het is mijn hond waardoor het dan fout zou kunnen gaan. :wink:

Ik baal dan ook, omdat hij het daar zo leuk vindt en we gedwongen zijn te vertrekken. Maar het probleem ligt bij ons.

Maar in jou geval vind ik wel dat die meneer de hond een beetje af had kunnen remmen. Maar dat is ook niet altijd mogelijk, als een hond pas 6 maanden is. Misschien dacht hij juist dat zijn hond leuk andere honden kon gaan ontmoeten daar. :wink:

En ik zou niet met stokken gaan gooien, hoe jammer dat ook is.
Laatst gewijzigd door Baily op 28 dec 2005 16:50, 3 keer totaal gewijzigd.
rob80
Actief

Ongelezen bericht door rob80 »

lastig maar ik zou me niet weg laten jagen. Ik ga ervan uit de de andere baas zijn eigen hond ook kent en weet dat andere/vreemde honden anders kunnen reageren dan bij bekende honden.
Het vervelendste vind ik dat de andere baas mopperend wegloopt, ik zou denken dat hij nu eenmaal niet slimmer is.....
Niet alle honden zijn nu eenmaal van alles gediend toch? Ook dat is een belangrijk leerproces!

Ik vraag altijd aan de bazen of we de honden kunnen laten spelen/rennen. Dan weet je zeker dat het 'veilig' is. Dat had die man dus ook moeten doen naar mijn mening
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Is het een mogelijkheid om naar deze meneer bijvoorbeeld toe te lopen en melden dat Kaya haar stok verdedigt en dat hij beter zijn hond even bij haar weg kan houden? Of iets in die trant?

Ik zelf vind dat altijd het prettigst werken, en dan hou ik daar ook rekening mee. Nu weet ik ook wel dat niet iedereen daar ook naar luistert, maar het is misschien iets om te proberen?
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik vin d het niet heel gek dat die man zijn hond daar gewoon los laat lopen. Als er allemaal loslopende honden zijn dan denk je dat dat geen problemen oplevert.
Ik zou denk ik meneer waarschuwen voor Kaya's temperament bij onbenullige honden :wink:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:Is het een mogelijkheid om naar deze meneer bijvoorbeeld toe te lopen en melden dat Kaya haar stok verdedigt en dat hij beter zijn hond even bij haar weg kan houden? Of iets in die trant?

Ik zelf vind dat altijd het prettigst werken, en dan hou ik daar ook rekening mee. Nu weet ik ook wel dat niet iedereen daar ook naar luistert, maar het is misschien iets om te proberen?
Dat doe ik ook min of meer, maar niet zo heel direct.
Ik heb een paar keer gezegd tegen die hond (wat die man dus ook hoorde) 'nee, niet bij haar want zij verdedigt haar stok' en dan stuurde ik de hond zo'n beetje weg.
Dat gebeurde zeker minimaal zo'n 7 keer en de 8e keer ging het dus mis.

Edit: ever over nadenkend heb ik ook tegen die man gezegd toen ik de hond een paar keer wegstuurde 'ja, zij verdedigt haar stok een beetje fel dus een beetje in de gaten houden'. Waarop hij dus verder niet reageerde.
Laatst gewijzigd door Caro. op 28 dec 2005 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Carmen schreef:Ik vin d het niet heel gek dat die man zijn hond daar gewoon los laat lopen. Als er allemaal loslopende honden zijn dan denk je dat dat geen problemen oplevert.
Ik zou denk ik meneer waarschuwen voor Kaya's temperament bij onbenullige honden :wink:
Ja, dat snap ik ook wel weer.

Maar als ik denk wat ik zou doen, dan is dat ten eerste dus niet mijn hond op een vreemd veld tussen vreemde honden laten, maar daarnaast zou ik mijn hond zich niet zo laten opdringen. Zou mijn hond dit wel doen, dan zou ik hem/haar corrigeren hiervoor en zeker nite boos worden als ze op hun lazer krijgen van een andere hond (en dat zeg ik niet zomaar, want laatst probeerde Moritz ook bij de verkeerde mee te spelen met een bal en die kreeg op zijn kop, iets wat ik dus heel normaal vind).
Kaya is ook ooit pup geweest en heeft ook moeten leren geen stokken/ballen van andere honden te pakken. Op zich vind ik het dus een vrij normale correctie, maar in de praktijk blijkt dat veel mensen hierom boos worden.
En nogmaals, ik snap ook best dat je schrikt, vandaar ook een beetje mijn dilemma.
Afbeelding
A good dog never dies...

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Stang schreef:
Moos schreef:Is het een mogelijkheid om naar deze meneer bijvoorbeeld toe te lopen en melden dat Kaya haar stok verdedigt en dat hij beter zijn hond even bij haar weg kan houden? Of iets in die trant?

Ik heb een paar keer gezegd tegen die hond (wat die man dus ook hoorde) 'nee, niet bij haar want zij verdedigt haar stok' en dan stuurde ik de hond zo'n beetje weg.
Hmm, tja, hmmm :mrgreen:

Het is natuurlijk ook niet zo slim om je hond op een andere hond met stok af te laten stuiteren; doe ik ook nooit. Aan de andere kant is het ook wel weer lastig op zo'n uitgesproken honden-ontmoetingsplek als je een hond hebt die heel fel haar stok verdedigt..., en mensen daar dus van schrikken terwijl er eigenlijk weinig gebeurt.

Ik snap ook beide kanten wel. Alhoewel ik de manier waarop die man wegliep ook wel uitermate kinderachtig vind.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Stang schreef:

Hmm, tja, hmmm :mrgreen:

Het is natuurlijk ook niet zo slim om je hond op een andere hond met stok af te laten stuiteren; doe ik ook nooit. Aan de andere kant is het ook wel weer lastig op zo'n uitgesproken honden-ontmoetingsplek als je een hond hebt die heel fel haar stok verdedigt..., en mensen daar dus van schrikken terwijl er eigenlijk weinig gebeurt.

Ik snap ook beide kanten wel. Alhoewel ik de manier waarop die man wegliep ook wel uitermate kinderachtig vind.
Dat heb ik dus ook; ik snap beide kanten ook en probeer het zo eerlijk mogelijk te bekijken zonder alleen in m'n eigen straatje te denken.
Vandaar dat ik het dus hier maar voorleg :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Stang schreef:
Carmen schreef:Ik vin d het niet heel gek dat die man zijn hond daar gewoon los laat lopen. Als er allemaal loslopende honden zijn dan denk je dat dat geen problemen oplevert.
Ja, dat snap ik ook wel weer.

Maar als ik denk wat ik zou doen, dan is dat ten eerste dus niet mijn hond op een vreemd veld tussen vreemde honden laten, maar daarnaast zou ik mijn hond zich niet zo laten opdringen. Zou mijn hond dit wel doen, dan zou ik hem/haar corrigeren hiervoor en zeker nite boos worden als ze op hun lazer krijgen van een andere hond (en dat zeg ik niet zomaar, want laatst probeerde Moritz ook bij de verkeerde mee te spelen met een bal en die kreeg op zijn kop, iets wat ik dus heel normaal vind).
Kaya is ook ooit pup geweest en heeft ook moeten leren geen stokken/ballen van andere honden te pakken. Op zich vind ik het dus een vrij normale correctie, maar in de praktijk blijkt dat veel mensen hierom boos worden.
En nogmaals, ik snap ook best dat je schrikt, vandaar ook een beetje mijn dilemma.
Ja blijft een niet-ideale situatie. Basco is ook zo'n opdringerige hond. Maar vind een andere hond dit niet leuk dan haal ik hem weg.
Maar hij is ook ballengek dus als een groep honden met elkaar speelt en iemand anders heeft een bal vraag ik of diegene hem ewven weg wil doen om problemen te voorkomen.
Het is een beetje geven en nemen maar die reactie van die man vind ik niet normaal :neenee:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ja, ik ben het met Inge eens hoor.
Toby zou precies hetzelfde gereageerd hebben als Kaya.
Probleem is inderdaad dat de baasjes van die opdringerige hond het niet kunnen handelen.
Dus ik zorg er maar voor dat Toby niet in die situatie komt, want hij is uiteindelijk altijd de valse rothond.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik vind het een hele domme meneer. Een slimmer antwoord heb ik niet, ik vind het oerstom, zeker als hij ziet dat jij zijn hond wegjaagt. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om Buffy los te laten op een veld vol totaal onbekende honden en bazen.

Aan de andere kant had je om problemen te vermijden wel de stok op kunnen pakken en een eindje verder gelopen met Kaya, want je zag het eigenlijk al wel aankomen als ik het zo lees.

Anne (zeg ik vanuit mijn internet toeschouwersrol, ik was er natuurlijk niet bij)
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:Ik vind het een hele domme meneer. Een slimmer antwoord heb ik niet, ik vind het oerstom, zeker als hij ziet dat jij zijn hond wegjaagt. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om Buffy los te laten op een veld vol totaal onbekende honden en bazen.

Aan de andere kant had je om problemen te vermijden wel de stok op kunnen pakken en een eindje verder gelopen met Kaya, want je zag het eigenlijk al wel aankomen als ik het zo lees.

Anne (zeg ik vanuit mijn internet toeschouwersrol, ik was er natuurlijk niet bij)
Ja, ik zag het aankomen, dat moet ik heel eerlijk zeggen.

Maar goed.... ik sta daar al, met bekende mensen met andere honden. Dan moet ik dus weggaan, misschien is dat ook wel de vraag waar het eigenlijk op neer komt.
Ik ben ook weleens weggegaan hoor, omdat ik de bui al zag hangen, maar ook daar voel ik me niet 'goed' bij.
Moet ik weggaan omdat mijn hond haar stok verdedigt (verdedigen, dus niet aanvallen uit zichzelf als een hond op een meter afstand staat).
Een bal berg ik op, dat is simpel, maar een stok van een metertje die heb ik niet zomaar weggewerkt en daarbij ligt het hele veld vol met stokken dus binnen 2 seconde heeft ze wel een andere gepakt.
Afbeelding
A good dog never dies...

pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Tja lastig hoor.
Zolang Kaya haar gewicht alleen in de strijd gooit en niet bijt denk ik dat je het gewoon moet laten gaan.
Er vallen geen gewonden/doden dus volgens mij is het gewoon honds gedrag.

En als het baasje niet ziet dat jij zijn hond al een paar keer hebt weggestuurd dan moet ie maar beter opletten.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Tja ik heb dat dus met Hera.
Die is ook enorm gericht op haar spulletjes.
Als ik met haar ergens sta te ballen o.i.d. en er komt een hond aan dan loop ik dus verder en geef Hera duidelijk het commando 'DOORLOPEN!!' wat voor haar beteekdn; bal in je bek houden en doorlopen'.
Blijft de hond achter ons aankomen dan lijn ik Hera aan want die gaat door het lint en het blijft dan niet bij alleen wat geweld.

lastig die rottige teven! :wink:
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Inge O schreef:eigenlijk kan ik hier niks zeggen, want ik ben het voor méér dan de volle 100% met je eens, op alle punten :wink: .

dit zinnetje
Op zich vind ik het dus een vrij normale correctie, maar in de praktijk blijkt dat veel mensen hierom boos worden.
vat het voor mij zo'n beetje samen : hier ís geen hondenprobleem, hooguit een mensenprobleem.....jammer genoeg zijn dat altijd de moeilijkste :denken: .

ik denk maar zo : dat hondje (inclusief baasje) mag eigenlijk een soort van blij zijn dat het tegen een kaya aanloopt (of - bij uitbreiding - een langharige variant :mrgreen: ). zo wordt het op een ongevaarlijke, maar zeer hondse én duidelijke manier opgevoed.

maar jij zit dan nog met het baasje :19: ....tja, het is waarschijnlijk een illusie te verwachten dat je alle baasjes honds kan laten denken, maar als je het tenminste probeert hoef je jezelf niks te verwijten, vind ik.
Scheelt mij een hoop typewerk; zo denk ik er ook over! Het zijn hier de baasjes die een probleem hebben en niet de honden.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

miekmiek schreef:
Inge O schreef:eigenlijk kan ik hier niks zeggen, want ik ben het voor méér dan de volle 100% met je eens, op alle punten :wink: .

dit zinnetje
Op zich vind ik het dus een vrij normale correctie, maar in de praktijk blijkt dat veel mensen hierom boos worden.
vat het voor mij zo'n beetje samen : hier ís geen hondenprobleem, hooguit een mensenprobleem.....jammer genoeg zijn dat altijd de moeilijkste :denken: .

ik denk maar zo : dat hondje (inclusief baasje) mag eigenlijk een soort van blij zijn dat het tegen een kaya aanloopt (of - bij uitbreiding - een langharige variant :mrgreen: ). zo wordt het op een ongevaarlijke, maar zeer hondse én duidelijke manier opgevoed.

maar jij zit dan nog met het baasje :19: ....tja, het is waarschijnlijk een illusie te verwachten dat je alle baasjes honds kan laten denken, maar als je het tenminste probeert hoef je jezelf niks te verwijten, vind ik.
Scheelt mij een hoop typewerk; zo denk ik er ook over! Het zijn hier de baasjes die een probleem hebben en niet de honden.

De mensen die op het veld stonden, die vonden dat eigenlijk ook.
Ik heb het met ze erover gehad nadat de man boos was weggegaan hoe hun hierover denken. Ze waren erbij, ze kennen Kaya verder ook maar zijn geen goede vrienden van me ofzo.
Ze vonden dus ook dat er allemaal niet zoveel aan de hand is: de hond was extreem opdringerig, ik maakte duidelijk dat dit niet ging, de man deed er niks aan, Kaya geeft weliswaar zeer lompe correcties maar ongevaarlijk in de zin van dat ze niet bijt.

Een van hun is een vrouw met een JR, enig beestje, en die kwam een jaar geleden nieuw op het veld toen haar JR nog een pupje was van 8 weken.
Meteen heb ik haar toen aangesproken en verteld hoe of wat met Kaya en zij reageerde dat ze het absoluut geen probleem vond als haar hond werd gecorrigeerd zolang Kaya niet door het lint gaat.
Dus prompt een paar dagen later kwam puppy JR in volle vaart op Kaya's stok of bal af, geen idee meer wat het was, en Kaya gaf puppy een correctie (wat ze dan gewoon aanpast aan puppy, dus milder).
Die vrouw vond dat helemaal goed en was eigenlijk gewoon blij dat haar hond op deze manier leerde niet zomaar alles af te pakken.
De twee zijn verder gewoon grootse vrienden en de JR kan nu ook bovenop Kaya's stok 'dansen' zonder dat er iets aan de hand is.
Afbeelding
A good dog never dies...

Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

:19: geen probleem dus....alleen bij die man.... :wink: en jij moet er geen probleem van maken!! :wink: :mrgreen:
Afbeelding
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

Hier heb je ook een veldje en als er honden bij elkaar zijn is het stokken los laten en balletjes in je zak houden. Voorkomt gewoon gedonder.
En die man had natuurlijk moeten snappen dat stokken er nu eenmaal zijn om verdedigt te worden zodra ze worden afgepakt en dat je hond dan gewoon op zijn donder kan krijgen en dat daar niets geks aan is. Dus dat hysterisch gedoe is nergens voor nodig.
Bikkel is een enorm watje maar zodra hij een stok mag vast houden denkt ie soms dat ie heel wat is. Hij laat hem soms ook vallen om te zien wat die ander doet en zodra de ander hem wil pakken... Daarom geen gesjouw met stokken op zo'n veldje, daar kies ik dan voor want waarom zou ik hem een aanleiding geven. hij moet ze dus loslaten en mag ook niet stiekum gaan cirkelen rond dat stokkie want dan wandelen we weer verder. Dat stokken en ballen gedoe doe ik wel als ik alleen met hem wandel.

groetjes majelle
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Diesel kan ook behoorlijk opdringerig doen tegen anderen honden. Als een andere hond dat niet leuk vindt geef ik het commando doorlopen of ik lijn hem aan. Gelukkig komt het steeds vaker voor dat hij zelf doorheeft dat die hond niet wil spelen.

Als Diesel een keer een snauw krijgt van een andere hond vind ik dat helemaal niet erg. Hij mag best af en toe op zijn plaats gewezen worden. Hij taait dan ook wel af :mrgreen:
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

dit zinnetje

Mijn hond is ook nogal enthousiast, ze is 8 maanden nu, maar ik heb me, tenzij ik het niet zou vertrouwen, er niet mee bemoeid.
Ze heeft ook wel eens een snauw gekregen of is op haar rug gelegd door andere honden of van bijv. een herder die een bal in zijn bek had en zij wilde die afpakken. (toen was ze nog een stuk jonger)

Ik wil(de) haar niet continue aanlijnen en ik vind (vond) het belangrijk, dat ze de hondentaal leert. Als ik haar corrigeer of afleid, leert ze daar toch niets van?
Nou ben ik wel een beginnend hondenbaasje, maar ik zie toch aan mijn hond, dat dit best wel heel ok gaat. Nu heb ik wel een makkelijke hond, dat dan weer wel.
Ik let overigens wel op en als iemand seint dat ik haar aan moet lijnen, dan doe ik dat ook of als ik zie dat iemand duidelijk mij en mijn hond uit de weg gaat, kleine moeite en voor beide partijen plezierig denk ik.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wat ik een beetje raar vind ik dit gesprek is dat ik je hoor zeggen dat jij vindt dat je meer recht hebt om daar te zijn dan die meneer. Jij kent immers de honden en de mensen en die man is vreemd, dus die moet maar beter opletten.
Ik vind dat een rare gedachtengang. Die man heeft prima net zoveel rechten om daar te zijn als jij. Wil overigens niet zeggen dat hij je last moet bezorgen met zijn hond.
Verder vind ik gedonder om stokken of ballen zo onbenullig dat ik vind dat je dat gewoon moet voorkomen, omdat het namelijk heel simpel te voorkomen is. Je kan namelijk als baas gewoon even de bal of stok in je beheer nemen en klaar. Dan gebeuren er ook geen ongelukken. Een verwonding hoeft namelijk niet altjd expres te zijn en het is toch wat lullig als bv een tand een oog beschadigd of zoals Nelson een keer had zijn neus perforeerde en hij dus hevig bloedend snuiven om lucht weer kon aftuigen. Gewoon vervelend.
Wie er verder gelijk heeft vind ik eigenlijk niet zo ter zake doen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Wat ik een beetje raar vind ik dit gesprek is dat ik je hoor zeggen dat jij vindt dat je meer recht hebt om daar te zijn dan die meneer. Jij kent immers de honden en de mensen en die man is vreemd, dus die moet maar beter opletten.
Ik vind dat een rare gedachtengang. Die man heeft prima net zoveel rechten om daar te zijn als jij. Wil overigens niet zeggen dat hij je last moet bezorgen met zijn hond.
Verder vind ik gedonder om stokken of ballen zo onbenullig dat ik vind dat je dat gewoon moet voorkomen, omdat het namelijk heel simpel te voorkomen is. Je kan namelijk als baas gewoon even de bal of stok in je beheer nemen en klaar. Dan gebeuren er ook geen ongelukken. Een verwonding hoeft namelijk niet altjd expres te zijn en het is toch wat lullig als bv een tand een oog beschadigd of zoals Nelson een keer had zijn neus perforeerde en hij dus hevig bloedend snuiven om lucht weer kon aftuigen. Gewoon vervelend.
Wie er verder gelijk heeft vind ik eigenlijk niet zo ter zake doen.
Ik geloof niet dat ik ergens zeg dat ik meer recht heb om daar te zijn of dat die man beter moet opletten dan ik. In tegenstelling zelfs; ik heb constant opgelet en die man totaal niet.
Het is een openbaar hondenveld, dus iedereen mag daar komen natuurlijk.
Alleen kom je met een onbekende hond in een bestaande 'roedel' en is je hond erg opdringerig, dan vind ik het niet geheel mijn schuld als er problemen ontstaan, zeker niet na wat waarschuwingen (ik probeer mijn hond onder controle te houden en het zou fijn zijn als een ander dan ook een poging hiertoe doet bij zijn hond).

Stok in beheer nemen helpt zeer weinig, want in Kaya's ogen blijft het haar stok dus zal ze nog steeds die stok 'bewaken' of ze zoekt simpel een andere stok.

Daarbij zal ik zelf niet met mijn honden op vreemde en met bal of stok spelende honden afstappen omdat je dan bijna om ellende vraagt.

Maar goed, juist omdat ik het dus zeker niet leuk vind als Kaya dit doet, wel begrijpelijk maar ik sta echt niet te juichen, overleg ik hier voor mogelijke oplossingen die ik misschien over het hoofd gezien heb en ook hoe andere mensen hierover denken.
Afbeelding
A good dog never dies...

saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Inge O schreef:
dit zinnetje

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik ken een hond die superopdringerig is, nooit ophoud na snauwen van een andere hond, en maar blijft aandringen. Er zit verder geen kwaad in, maar die had op jonge leeftijd wel een dergelijke correctie kunnen gebruiken :mrgreen:
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Stang schreef:Ik geloof niet dat ik ergens zeg dat ik meer recht heb om daar te zijn of dat die man beter moet opletten dan ik. In tegenstelling zelfs; ik heb constant opgelet en die man totaal niet.
Het is een openbaar hondenveld, dus iedereen mag daar komen natuurlijk.
Alleen kom je met een onbekende hond in een bestaande 'roedel' en is je hond erg opdringerig, dan vind ik het niet geheel mijn schuld als er problemen ontstaan, zeker niet na wat waarschuwingen (ik probeer mijn hond onder controle te houden en het zou fijn zijn als een ander dan ook een poging hiertoe doet bij zijn hond).
Oo, maar ik bedoel ook niet dat je schuld hebt. Het is geven en nemen, jij waarschuwt en jaagt de hond weg en de man heeft lak aan je..tsja!
Ik bedoelde alleen te zeggen dat ik persoonlijk dan dus dit soort dingen probeer te voorkomen door spul af te pakken en het er niet opaan laten komen.
Stok in beheer nemen helpt zeer weinig, want in Kaya's ogen blijft het haar stok dus zal ze nog steeds die stok 'bewaken' of ze zoekt simpel een andere stok.

Daarbij zal ik zelf niet met mijn honden op vreemde en met bal of stok spelende honden afstappen omdat je dan bijna om ellende vraagt.

Maar goed, juist omdat ik het dus zeker niet leuk vind als Kaya dit doet, wel begrijpelijk maar ik sta echt niet te juichen, overleg ik hier voor mogelijke oplossingen die ik misschien over het hoofd gezien heb en ook hoe andere mensen hierover denken.
Wat doe je formeel. Ik bedoelde het niet verkeerd hoor, wat ik schreef.
Ik vind alleen dat je er erg veel bijhaalt en er een punt van maakt wat je in mijn ogen niet moet doen. Je hebt toch je best gedaan? Pech voor die man dus. Als je aangeeft dat je het niet kan voorkomen omdat het geen zin heeft spullen af te pakken kun je alleen de eigenaar waarschuwen en zelf een stukje uit de buurt gaan staan. Klaar dan toch?
Dan is het helemaal niet interessant op welk veld met welke mensen of honden je staat. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

is het dan wel handig om met kaya op zulke veldjes te komen? of helpt het als je vanaf het begin af aan geen stokken en/of ballen bij je hebt en er mee gaat spelen? ik heb zelf ook een teef die kan echt niet met iets spelen waar andere honden bij zijn ( vreemde honden dus he) daar ga ik dus niet mee staan ballen op een veld waar andere honden lopen en ben ik daar op dat moment alleen, prima, zie ik honden aan komen, okee, doei doei, ik loop dan weg... ik baal zelf ook enorm als ik op een veld kom waar groepjes staan en die daar stokken en ballen aan het gooien zijn.. is dat er nl niet is er niks aan de hand en word er gewoon begroet en gesnuffeld, het stukje opwinding door dat spel gaat dan gewoon niet..
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:is het dan wel handig om met kaya op zulke veldjes te komen? of helpt het als je vanaf het begin af aan geen stokken en/of ballen bij je hebt en er mee gaat spelen? ik heb zelf ook een teef die kan echt niet met iets spelen waar andere honden bij zijn ( vreemde honden dus he) daar ga ik dus niet mee staan ballen op een veld waar andere honden lopen en ben ik daar op dat moment alleen, prima, zie ik honden aan komen, okee, doei doei, ik loop dan weg... ik baal zelf ook enorm als ik op een veld kom waar groepjes staan en die daar stokken en ballen aan het gooien zijn.. is dat er nl niet is er niks aan de hand en word er gewoon begroet en gesnuffeld, het stukje opwinding door dat spel gaat dan gewoon niet..
Dat is dus een beetje de afweging.
99 van de 100 keer is er niets aan de hand; bijna iedereen kent elkaar hier en de honden kennen elkaar. Gaat prima, de meeste honden ballen wat en anderen spelen met elkaar.
Alleen net die ene keer dus dat een vreemde hond erbij komt en die vreemde hond dan ook nog een opdringerig typje is, gaat het fout bij Kaya.

Tja, moet ik voor die ene keer op de honderd daar wegblijven? Het is eigenlijk de enige uitlaatmogelijkheid hier in de buurt (naast de deur is het praktisch).

Niet met haar spelen op dat veld is geen optie: ten eerste weet ze gewoon na 4 jaar dat daar gespeeld wordt (en wat Kaya in d'r kop heeft :roll: ), ten tweede ligt het daar vol met takken.
Ik neem al bewust geen ballen mee, maar ja..... toen is ze overgestapt op stokken. Ik laat haar niet al te veel rennen ivm haar gewrichten en ze staat dus het merendeel letterlijk tussen mijn benen met een stok te klooien.
Kaya is geen hond die met andere honden speelt, dus iets anders doen dat doet ze niet. Het is ook geen groot wandelgebied, anders zou ik natuurlijk gewoon uitgebreid gaan wandelen met haar (zoals bv in het bos).

Het is dus voor mij vrij lastig om dit niet meer te doen. Natuurlijk zou ik wat anders verzinnen als ik weet dat Kaya bijt of als het regelmatig fout zou gaan.
Maar die hele enkele keer? :denken:

Het is alleen soms zo moeilijk of je 'juist' zit te denken, want ik heb natuurlijk een hond (honden) die groot zijn en waar ik niet bang voor hoef te zijn. Dan ben je al snel geneigd misschien te makkelijk te denken.
Afbeelding
A good dog never dies...

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ja maar als het maar een enkele keer is, en je ziet dus een hond aan komen waar het "fout"mee kan gaan, dan zou ik dus op dat moment weg gaan, ook om kaya niet in de positie te zetten dat ze wat kan doen.. jammer op dat moment, maar ja...
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Als het maar één enkele keer voorkomt, dan is het toch ook niet zo erg om die ene keer op 100 dat je in die situatie komt zelf weg te gaan?
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

Je kan er toch gewoon naar toe zodra je daar alleen bent of met dat vaste groepje. Zodra er een hond bij komt waar je het al een beetje bij ziet aankomen dat het kan fout gaan loop je door maar 99 van de 100 keer hoef je dat niet te doen.

groetjes majelle
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”