Hier in de buurt is een groot hondenveld en daar ga ik 's middags weleens naartoe met de honden. Het gebied is niet groot genoeg voor een flinke wandeling, dus meestal is het dan spelen, wat voor Kaya betekent ballen of stokken en voor Moritz met andere honden.
De honden die daar zijn, zijn bijna altijd allemaal bekende honden en dat gaat allemaal prima. Nooit gezeur, nooit ballen- of stokafpakkerij, gewoon gezellig dus.
Heel soms komt er echter een onbekende hond. Dat moet natuurlijk kunnen, maar daar komen wel de 'problemen' om de hoek kijken, met name rond Kaya want tegenover onbekende honden verdedigt ze wel haar stok.
Er is op zich niks aan de hand, totdat de andere hond of haar stok probeert af te pakken of zich zeer opdringt aan Kaya.
Zo dus ook vanmiddag: gezellige boel en ineens komt er een nog vrije jonge hond (ik schat rond een maand of 6) het veld op stieren. Springt bovenop allerlei honden, krijgt hier en daar een snauwtje, maar blijft enorm druk en over-enthousiast.
Hij komt ook verschillende keren in de buurt van Kaya, snuffelt aan d'r gat en is opdringerig. Kaya hou ik nauwlettend in de gaten en onder appel (met streepje
Op een gegeven moment ben ik een seconde afgeleid en de hond vliegt tussen mijn benen door af op Kaya op d'r stok te pakken. Het gevolg is een hoop kabaal en Kaya die de hond 'neergooit'.
Ik grijp direct in en roep Kaya bij me.
De hond piepte en krijste enorm, maar na onderzoek was er nergens een wondje of wat dan ook te bekennen (wat aan mijn verwachting voldeed, want bij Kaya blijft het in principe bij een hoop lichamelijke kracht, maar geen beten).
Maar goed..... de baas was boos, deed niet abnormaal lelijk, maar was wel duidelijk beledigd en liep weg met de woorden 'nou, hier blijven wij maar niet'...
Nu zit ik dus met een paar gedachtes hierover en sommige botsen nogal.
Als ik in m'n eigen straatje denk, dan vind ik dat een hond zijn bal/stok mag verdedigen (binnen grenzen). Dan vind ik dat je niet met een onbekende hond zomaar zo'n veld op moet komen waar een aantal honden aan het spelen zijn en je hond ook niet gewoon zijn gang moet laten gaan, wat dus betekende dat hij zeer opdringerig was.
De andere kant van het verhaal, is natuurlijk wel dat het logisch is dat je schrikt als zo'n groot hond bovenop je hond duikt. Ik snap dat dit beangstigend is.
Een stok opbergen is niet te doen: waar moet je op een groot veld een grote stok binnen een paar seconde opbergen?
Wat ik zou kunnen doen, is direct weggaan als een vreemde hond het veld opkomt, maar ja..... moet ik weg omdat een ander zijn hond maar laat gaan? Want is het een vreemde hond die de 'gedragsregels' allang kent (dus niet zomaar stok/bal afpakken), dan is er gewoon niets aan de hand.
Zolang honden zich niet met Kaya bemoeien, bemoeit Kaya zich ook niet met hun.
Kortom: ik probeer alle kanten te bekijken en misschien is er nog een oplossing voor deze gevallen waar ik zelf nog niet aan gedacht heb.