Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sociale ontwikkeling

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Reini
Zeer actief

Sociale ontwikkeling

Ongelezen bericht door Reini »

Vegas blijft me verbazen. Hij wordt steeds socialer ten opzichte van andere honden. Hij is nu ruim 9 maanden en het lijkt wel dat hij eindelijk doorkrijgt dat niet iedere dame 'wil' en dat niet iedere reu 'geblokkeerd' hoeft te worden.

Had ik voor de komst van Vegas zijn ontwikkeling precies andersom verwacht, het tegendeel is waar :wink:

Hij laat zich steeds makkelijker wegsturen door andere teven en bij vreemde reuen weet hij inmiddels dat we 9 van de 10 keer doorwandelen. Komt het wel tot een ontmoeting en de andere reu geeft een snauw dan komt hij bijna iedere keer naar mij toe waarop ik hem beloon en we onze weg vervolgen. Wil hij toch blijven staan, dan haal ik hem op.

Zou dit komen omdat hij zelfverzekerder wordt :19: ? Ik roep maar wat hoor. Ik vind het in ieder geval erg opvallend en markant.
Zou het komen vanwege mijn opvoedplan, dat hij het doorkrijgt? Of geef ik mezelf dan teveel krediet :wink:

In ieder geval ben ik erg trots op mijn mannetje. Op een enkele keer na luistert hij nog altijd erg goed. Het enige waar ik de laatste tijd tegenaan loop is dat ik hem moeilijk bij me kan roepen als hij al andere honden/mensen heeft gezien, dat los ik op door 10 paar ogen mee te nemen zodat ik het zo vaak als mogelijk eerder dan hem zie waarop ik hem bij me kan roepen zodat ik kan zien wat voor hond eraan komt.

Uit voorzorg lijn ik hem vaak nog aan als er (voor mij vreemde) mensen aankomen omdat hij heel af en toe nog weleens springt, maar ook dat is er bijna helemaal uit.

Vegas is een heerlijke hond met een fantastisch karakter en dat wilde ik toch wel even kwijt :ok:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik denk dat jouw manier van opvoeden er zeker heel veel mee te maken heeft. :wink:

Vegas is gewoon een heerlijke hond, en ik hoop voor je dat het gewoon zo goed blijft gaan. Saar vond hem iig erg leuk en lief gisteren :ok:
En Moos, tja, Moos wilde erg graag spelen, maar dan wel op zijn voorwaarden; etterbakkie :roll: :mrgreen:
Vegas kon iig Moos' taal ook heel goed lezen; dat vond ik ook heel knap hoe hij precies doorhad dat er best gespeeld kon worden, maar niet als hij vol op Moos inbeukte.
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Toen Tommie ongeveer 7 maanden was, was hij onuitstaanbaar. Zowel tegen andere honden als tegen mij. Het was echt zo'n ongeleid projectiel wat ik een beetje probeerde te sturen maar wat vaak uitdraaide op chaos en vervelende streken.

Maar met het ouder worden werd hij ook rustiger. Volwassener. Hij hoeft niet meer zo nodig urenlang te snuffelen/klieren bij andere honden, vaak kiest hi er zelf voor om door te wandelen. Ik merk echt heel veel verschil tussen die puber die hij toen was, en de volwassen hond die hij geworden is. Nu is tommie wel al bijna drie en heeft het wel eventjes geduurd voordat hij zover was. Maar misschien dat Vegas ook wat meer volwassen aan het worden is?
Reini
Zeer actief

miekmiek schreef:Toen Tommie ongeveer 7 maanden was, was hij onuitstaanbaar. Zowel tegen andere honden als tegen mij. Het was echt zo'n ongeleid projectiel wat ik een beetje probeerde te sturen maar wat vaak uitdraaide op chaos en vervelende streken.

Maar met het ouder worden werd hij ook rustiger. Volwassener. Hij hoeft niet meer zo nodig urenlang te snuffelen/klieren bij andere honden, vaak kiest hi er zelf voor om door te wandelen. Ik merk echt heel veel verschil tussen die puber die hij toen was, en de volwassen hond die hij geworden is. Nu is tommie wel al bijna drie en heeft het wel eventjes geduurd voordat hij zover was. Maar misschien dat Vegas ook wat meer volwassen aan het worden is?
Ik kan van Vegas niet echt zeggen dat hij pubert, misschien dat dat nog komt, tot nu toe is hij nog altijd gehoorzaam. Heel af en toe steekt hij weleens zijn middelvinger naar me op maar dat komt gelukkig maar zeer sporadisch voor :mrgreen:
Ik had verwacht dat hij nu (met zijn 9 maanden) ongehoorzamer zou gaan worden maar daar is (gelukkig) nog niks van te merken :ok:

En als hij toch gaat puberen weet ik in ieder geval dat het ook weer over gaat :mrgreen:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Re: Sociale ontwikkeling

Inge O schreef: mag je met recht en reden trots op zijn :ok: . en waar het aan ligt? aan een combinatie van aanleg, leeftijd en opvoeding, waarbij het laatste toch heel sterk doorweegt. geef jezelf dus maar hopen krediet, je hebt ze verdiend :mrgreen: :ok: .
Vegas is een heerlijk kereltje met een heel goed karakter. Ik denk dat zijn baas-gerichtheid er ook veel mee te maken heeft. Hij maakt het me graag naar mijn zin, daardoor is hij ook al goed gehoorzaam. Een boos baasje vindt hij niet leuk hoewel dat toen hij nog puppy was wel eens heel anders kon zijn :roll: :mrgreen:
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Tuana is ook weinig veranderd. Toen ze heel klein was, was ze een stuk onzekerder. Nu is ze wel wat zekerder, maar nog niet een superzekere hond. Maar dat hoeft niet. Een tikkeltje onzekerheid behoed ze tenminste dat ze op alle grote/kleine honden afdenderen.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik denk zeker dat het met jouw 'opvoedplan' te maken heeft. Je wist heel goed waar de knelpunten zouden kunnen zitten en hebt daar zeer goed op geanticipeerd. Het was mij ook al opgevallen dat Vegas juist makkelijker lijkt te worden met andere honden. Niet dat hij voorheen vervelend was, maar wel opdringeriger. Hij loopt nu sneller weg als de andere hond aangeeft geen zin te hebben.

Betekent dit dat er een grote kans is dat het ook met vreemde reuen goed blijft gaan?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Reini
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik denk zeker dat het met jouw 'opvoedplan' te maken heeft. Je wist heel goed waar de knelpunten zouden kunnen zitten en hebt daar zeer goed op geanticipeerd. Het was mij ook al opgevallen dat Vegas juist makkelijker lijkt te worden met andere honden. Niet dat hij voorheen vervelend was, maar wel opdringeriger. Hij loopt nu sneller weg als de andere hond aangeeft geen zin te hebben.

Betekent dit dat er een grote kans is dat het ook met vreemde reuen goed blijft gaan?
Vegas wordt steeds makkelijker hè? Toch vind ik dat vreemd want ik had het precies andersom verwacht :wink:

Ik durf nog niet ver in de toekomst te kijken maar als deze ontwikkeling doorzet kan het nog heel lang goed gaan :ok:
Ik hou natuurlijk wel altijd in mijn achterhoofd dat het ook kan veranderen maar gezien de positieve verandering tot nu toe, durf ik dat best een heel eind voor me uit te schuiven!
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Diesel lijkt dezelfde ontwikkeling door te maken op dit moment. Het speelt al een paar weken. Hij stuitert niet meer op iedere willekeurige hond af. Ook heeft hij nu heel goed door wanneer een hond niet wil spelen.
Hij mag van mij ook niet met elke hond spelen. Hij speelt alleen nog met honden die ik goed ken. Hij is namelijk behoorlijk dominant en sommige honden pikken dat niet. Diesel bijt dus wel van zich af en ik wil dit soort situaties voorkomen door hem alleen te laten spelen met honden waarbij de rangorde duidelijk is.
Het commando "doorlopen" heeft hij ook heel goed door als er een andere hond aankomt.

Toch ben ik niet al te optimistisch omdat er hoogstwaarschijnlijk nog wel een uitprobeerfase aan zit te komen zo rond een jaar of 1.5. Ik laat de teugels dus niet al te ver vieren.
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Reini schreef: Ik hou natuurlijk wel altijd in mijn achterhoofd dat het ook kan veranderen
Ik denk dat je dat wel moet onthouden want hij is nog 'maar' 9 maanden.
Mijn reu (weliswaar geen am. staff ) ging ook goed met vreemde honden tot een maand of 16 daarna sloeg het alsnog om. Wat inhield dat hij het grommen naar hem niet meer pikte. En toch nog het akita domineer gedrag ging vertonen.
Wil absoluut niet zeggen dat het bij vegas ook zo gaat en het zou natuurlijk leuk zijn als het alleen maar de goede kant op gaat :ok:
Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Niet te vroeg juichen Reini, Diesel, de golden :wink: (jahaa, een golden)werd pas vervelend naar andere reuen tussen de anderhalf en twee jaar.
Maar je doet er alles aan om het voor te zijn.
Maar hij is nog jong hoor. Volgens de boekjes puberen ze rond deze leeftijd, doen ze ook wel, maar mijn ervaring is dat het echte ge-etter pas later komt als ze vinden dat ze ook volwassen zijn.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik denk ook dat je pas echt meer kunt zeggen als Vegas een jaar of anderhalf of twee is, maar ik heb Vegas gezien en ik kan me niet voorstellen dat zijn karakter ineens helemaal gaat veranderen. De aard zit er toch in en die aard is goed, hij heeft ook een blije, goede blik en die siepkop van hem toen Kiki hem mores leerde zal ik nooit vergeten.

Ik denk dat de combi karakter van Vegas en dat je hem niet zomaar laat gaan, maar goed oplet in ieder geval alle kansen biedt dat hij ook in de toekomst kan blijven spelen met veel honden, niet alle, maar wel veel.

Anne
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Super! Goed gedaan hoor :ok:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Reini
Zeer actief

Bedankt voor de reacties allemaal :ok:

Ik had eigenlijk van Vegas verwacht dat het steeds minder zou gaan rond de 'puberfase' naar mij toe (qua gehoorzaamheid) en ook naar andere honden toe. Het omgedraaide is het geval :denken: :mrgreen:

Hoe het straks gaat als hij volwassen wordt kan ik nog niet voorspellen en er zit natuurlijk een hele grote kans in dat het alsnog helemaal omslaat :wink: Daar ben ik bij de keuze van het ras wel vanuit gegaan dus het kan voor mij alleen maar meevallen.

Vegas is geen hond die op iedere andere hond afstormt. Vaak hou ik hem bij me in de buurt en kan hij even rustig gaan kijken. Nu hij wat ouder wordt wil hij juist wel naar iedere hond toe, gelukkig met bijbehorende nette gedragsregels :ok:

Ik ben in ieder geval reuze blij dat hij nog altijd zo gehoorzaam is, die 'strijd' heb ik al gewonnen en zo denk ik dat het heel lang goed blijft gaan :ok:

@Anne: Ik kan me ook haast niet voorstellen dat zijn gedrag helemaal om zou slaan, maar ik ga er wel altijd nog vanuit dat hij straks niet meer met andere reuen kan. Ik geniet nu nog steeds volop van zijn speel-avonturen want dat kan allemaal over gaan :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”